Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 23.11.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 23 listopada 2014 r. (listy opatrzone są datą: 29 listopada 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden” – osiągnięcia i struktura projektu Band Aid

Zgodnie z prognozami w niedzielę 23 listopada br. nowym liderem brytyjskiej listy przebojów została kolejna inkarnacja świątecznego hitu sprzed dokładnie 30 lat – „Do they know it’s Christmas?” (ta w tytule zawiera dodatkowo rok wydania).

Jest to już czwarte wcielenie charytatywnego projektu Band Aid oraz czwarta wersja tego utworu notowana na szczycie brytyjskiej listy. Jeszcze tylko utwór „Unchained melody” na 1. miejscu meldował się w 4 różnych wykonaniach (Jimmy’ego Younga, duetu The Righteous Brothers, duetu Robson & Jerome oraz Garetha Gatesa). Póki co „Unchained melody” jest jedynym utworem, którego 3 różne wykonania (każde z osobna) wygenerowały w Wielkiej Brytanii sprzedaż przekraczającą 1 milion kopii. Być może w ciągu kilku najbliższych tygodni ten stan ulegnie zmianie, bowiem na ten moment 2 wykonania „Do they know it’s Christmas?” mają na koncie podobne osiągnięcie, a przy dobrych wiatrach może dołączyć do nich wersja datowana na rok 2014.

Uporządkujmy jednak wszystkie niezbędne informacje na temat Band Aid.

Projekt o tej nazwie powołano do życia w 1984 r. Nagranemu przez ówczesne gwiazdy muzyki świątecznemu singlowi „Do they know it’s Christmas?” przyświecał szczytny cel. Nie inaczej jest z tegoroczną wersją tego utworu – tym razem dochód ze sprzedaży singla ma zostać przekazany na walkę z wirusem Ebola w Afryce. Wersja z 1984 r. jest drugim najlepiej sprzedającym się singlem w historii brytyjskiej fonografii z wynikiem sprzedaży, który przekroczył nakład 3,75 mln kopii. 2 kolejne wersje: ta z 1989 r. (Band Aid II) oraz ta z 2004 r. (Band Aid 20), nie zbliżyły się do wyniku pierwowzoru, ale należy odnotować, że do ekskluzywnego grona singli z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w Wielkiej Brytanii dołączył cover w wykonaniu projektu Band Aid 20.

Za oryginałem, wersją sprzed 10 lat oraz tą aktualną stoją: Bob GeldofMidge Ure. Projektem z 1989 r. (Band Aid II) dowodził jednak kto inny. A był to team Stock-Aitken-Waterman – odpowiedzialny za wiele ówczesnych popowo-tanecznych hitów. Zmiana „kapitana” przyniosła mniejszą, niż można było oczekiwać, sprzedaż singla, a nadto skutkowała tym, że zestaw artystów tworzących Band Aid i Band Aid II prawie się nie pokrywał. W nagraniach obu wersji uczestniczyły tylko 2 członkinie girlsbandu BananaramaSara Dallin Keren Woodward.

Singiel Band Aid 30 debiutuje na 1. miejscu The UK Singles Chart, generując najwyższy od blisko 2 lat tygodniowy wynik sprzedaży równy 312 928 kopii – i jest to wynik osiągnięty wyłącznie dzięki sprzedaży cyfrowej (bez streamingu i sprzedaży fizycznej singla). Ostatnim singlem, który w ciągu 7 dni rozszedł się na Wyspach w większym nakładzie, było „Impossible” Jamesa Arthura – debiut na 1. miejscu listy w notowaniu z dnia 16 grudnia 2012 r. z wynikiem sprzedaży równym 498 560 kopii.

Singlowi Band Aid 30 udaje się zatem poprawić rezultat projektu Band Aid 20, którego singiel 10 lat wcześniej zadebiutował na szczycie listy, mając na koncie 292 594 kopie. Rozstrzygające będą jednak kolejne tygodnie obecności nowej wersji „Do they know it’s Christmas?” w sprzedaży. Oba rezultaty nie mogą jednak równać się ze sprzedażą, jaką przyniósł tydzień premiery oryginału – a ten w pierwszym tygodniu znalazł więcej niż 750 tysięcy nabywców!

A jak długo przewodziły listą kolejne wersje „Do they know it’s Christmas?”:

– Band Aid (1984): 5 tygodni na #1,
– Band Aid II (1989): 3 tygodnie na #1,
– Band Aid 20 (2004): 4 tygodnie na #1,
– Band Aid 30 (2014): przekonamy się…

Przyjrzymy się teraz składom kolejnych odsłon Band Aid.

Band Aid: Adam Clayton (U2), Andy Taylor (Duran Duran), Bob Geldof (The Boomtown Rats), Bono (U2), Boy George (Culture Club), Chris Cross (Ultravox), David Bowie, Dennis Thomas (Kool And The Gang), Francis Rossi (Status Quo), Gary Kemp (Spandau Ballet), George Michael (Wham!), Glenn Gregory (Heaven 17), Holly Johnson (Frankie Goes To Hollywood), James Taylor (Kool And The Gang), Jody Watley (Shalamar), John Keeble (Spandau Ballet), John Taylor (Duran Duran), Johnny Fingers (The Boomtown Rats), Jon Moss (Culture Club), Keren Woodward (Bananarama), Marilyn, Martin Kemp (Spandau Ballet), Martyn Ware (Heaven 17), Midge Ure (Ultravox), Nick Rhodes (Duran Duran), Paul McCartney, Paul Young, Paul Weller (The Style Council), Pete Briquette (The Boomtown Rats), Peter Blake, Phil Collins, Robert „Kool” Bell (Kool And The Gang), Rick Parfitt (Status Quo), Roger Taylor (Duran Duran), Sara Dallin (Bananarama), Simon Crowe (The Boomtown Rats), Simon Le Bon (Duran Duran), Siobhan Fahey (Bananarama), Sting (The Police), Tony Hadley (Spandau Ballet);

Band Aid II: Aaron Brown (The Pasadenas), Andrew Banfield (The Pasadenas), Cathy Dennis, Chris Rea, Craig Logan (Bros), D Mob, David Mulliner (The Pasadenas), Glen Goldsmith, Graeme Clark (Wet Wet Wet), Hamish Seelochan (The Pasadenas), Jacquie O’Sullivan (Bananarama), Jason Donovan, Jason John (Big Fun), Jimmy Sommerville (Bronski Beat), Keren Woodward (Bananarama), Kevin Godley (10cc), Kylie Minogue, Lisa Stansfield, Luke Goss (Bros), Mark Gillespie (Big Fun), Marti Pellow (Wet Wet Wet), Matt Goss (Bros), Michael Mulliner (The Pasadenas), Neil Mitchell (Wet Wet Wet), Phil Creswick (Big Fun), Sara Dallin (Bananarama), Sonia, Technotronic, Tommy Cunningham (Wet Wet Wet) + producenci: Mark Stock, Matt Aitken, Pete Waterman;

Band Aid 20: Ben Carrigan (The Thrills), Beverley Knight, Bob Geldof, Bono (U2), Charlie Simpson (Busted), Chris Martin (Coldplay), Conor Deasy (The Thrills), Damon Albarn (Blur, Gorillaz), Dan Hawkins (The Darkness), Daniel Bedingfield, Daniel Ryan (The Thrills), Danny Goffey (Supergrass), Dido, Dizzee Rascal, Estelle, Frank Healy (Travis), Gale Paridjanian (Turin Brakes), Gary Lightbody (Snow Patrol), Grant Nicholas (Feeder), Heidi Range (Sugababes), Jamelia, James Bourne (Busted), Johnny Greenwood (Radiohead), Jonny Quinn (Snow Patrol), Joss Stone, Justin Hawkins (The Darkness), Katie Melua, Keisha Buchanan (Sugababes), Kevin Horan (The Thrills), Lemar, Mark McClelland (Snow Patrol), Mark Richardson (Feeder), Matt Willis (Busted), Midge Ure, Ms Dynamite, Mutya Buena (Sugababes), Natasha Bedingfield, Neil Hannon (The Divine Comedy), Nigel Godrich (producent), Olly Knights (Turin Brakes), Padraic McMahon (The Thrills), Paul McCartney, Rachel Stevens (S Club 7), Robbie Williams, Roisin Murphy, Shaznay Lewis (All Saints), Skye Edwards (Morcheeba), Taka Hirose (Feeder), Thom Yorke (Radiohead), Tim Rice-Oxley (Keane), Tim Wheeler (Ash), Tom Chaplin (Keane), Tom Simpson (Snow Patrol), Will Young;

– Band Aid 30: Angélique Kidjo, Bob Geldof, Bono (U2), Chris Martin (Coldplay), Dan Smith (Bastille), Darren Price (Underworld), Ed Sheeran, Ellie Goulding, Emeli Sandé, Grace Chatto (Clean Bandit), Guy Garvey (Elbow), Harry Styles (One Direction), Jack Patterson (Clean Bandit), Jessie Ware, Karl Hyde (Underworld), Liam Payne (One Direction), Louise Tomilson (One Direction), Luke Patterson (Clean Bandit), Midge Ure, Milan Neil Amin-Smith (Clean Bandit), Niall Horan (One Direction), Olly Murs, Paloma Faith, Paul Epworth (producent), Rick Smith (Underworld), Rita Ora, Roger Taylor (Queen), Sam Smith, Seal, Sinéad O’Connor, Zayn Malik (One Direction) + vlogerzy: Alfie Deyer, Joe Sugg, Zoe Sugg.

Jedynymi osobami, które 3-krotnie pojawiły się w składzie Band Aid, są: wspomniani wcześniej Bob Geldof i Midge Ure, a obok nich także Bono.

Czas zatem na informację, którym „numerem jeden” w karierze dla każdego z artystów jest singiel Band Aid 30 (uwaga: uwzględniłem dokonania solowe, zespołowe, duety, featuringu, versusy, projekty specjalne i inne „cuda”):

jedenasty #1 w karierze:
a) Bono
(po „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid, „Desire” z U2, „The fly” z U2, „Discotheque” z U2, „Perfect day” z Lou Reedem i innymi artystami, „Beautiful day” z U2, „Take me to the clouds above” jako LMC vs U2, „Vertigo” z U2, „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid 20, „Sometimes you can’t make it on your own” z U2),

siódmy:
a) Roger Taylor
(po „Bohemian rhapsody” z Queen, „Under pressure” z Queen i Davidem Bowie, „Innuendo” z Queen, singlu z podwójną stroną A – „Bohemian rhapsody”/”These are the days of our lives” z Queen, EP-ką „Five live” z Queen, Georgem Michaelem i Lisą Stansfield, „We will rock you” z Queen i Five),

szósty:
a) Bob Geldof
(po „Rat trap” z The Boomtown Rats, „I don’t like Mondays” z The Boomtown Rats, „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid, „We are the world” z USA For Africa, „Do they know it Christmas?” z Band Aid 20),
b) Olly Murs
(po „You are not alone” z finalistami „The X Factor 2009”, „Please don’t let me go”, „Heart skips a beat” z Rizzle Kicks, „Dance with me tonight”, „Troublemaker” z Flo Ridą),
c) One Direction
(po „Heroes” z finalistami „The X Factor 2010”, „What makes you beautiful”, „Wishing on a star” z finalistami „The X Factor 2011” i JLS, „Little things”, „One way or another (teenage kicks)”),

piąty:
a) Rita Ora
(po „Hot right now” z DJ-em Freshem, „R.I.P.” z Tinie Tempah, „How we do (party)”, „I will never let you down”),

czwarty:
a) Chris Martin
(po „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid 20, „Viva la vida” z Coldplay, „Paradise” z Coldplay),
b) Midge Ure
(po „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid, „If I was”, „Do they know it’s Christmas?” z Band Aid 20),
c) Sam Smith
(po „La la la” z Naughty Boyem, „Money on my mind”, „Stay with me”),

trzeci:
a) Ed Sheeran
(po „Sing”, „Thinking out loud”),
b) Emeli Sandé
(po „Read all about it” z Professorem Greenem, „Beneath your beautiful” z Labrinthem),
c) Paloma Faith
(po „He ain’t heavy, he’s my brother” z projektem The Justice Collective, „Changing” z duetem Sigma),

drugi:
a) Clean Bandit (po „Rather be” z Jess Glynne),
b) Ellie Goulding (po „Burn”),
c) Seal (po „Killer” z Adamskim),
d) Sinéad O’Connor (po „Nothing compares 2 U”),

pierwszy:
a) Angélique Kidjo,
b) Dan Smith (wokalista zespołu Bastille),
c) Guy Garvey (wokalista zespołu Elbow),
d) Jessie Ware,
e) Underworld (zespół),
f) vlogerzy – Alfie Deyes, Zoe Sugg, Joe Sugg.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, którym również był singiel charytatywny – utwór „Wake me up” projektu o nazwie Gareth Malone’s All Star Choirspada na miejsce 7. Piosenka jest coverem przeboju DJ-a Avicii i wspiera organizację Children in Need.
 

  • Top 10

Konkurowanie z nową odsłoną singla „Do they know it’s Christmas?” nie mogło zakończyć się zwycięstwem dla singli, które finalnie debiutują na miejscu 2. i 3. W tym roku nie zdarzyło się jeszcze, by całe top 3 wypełniały nowości. Ponadto w tym roku nie było jeszcze sytuacji, by na miejscu 1. i 2. znajdował się ten sam artysta. Pozycja 2. przypada bowiem w udziale singlowi „Real love” kwartetu Clean Bandit, który równocześnie wchodzi w skład Band Aid 30.

Z Clean Bandit utwór „Real love” wykonuje również Jess Glynne. Ten sam skład na początku roku umieścił na 1. miejscu listy singiel „Rather be” (przy czym Glynne pojawiała się w nim jako „featuring”, a nie jako równoważny artysta), który do aktualnego notowania nosił miano „numeru jeden” z najwyższym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży (162 801 kopii). Nadal jednak „Rather be” jest drugim najlepiej sprzedającym się w tym roku singlem na Wyspach. Po uwzględnieniu *przelicznika streamingowego „Real love”, debiutując na miejscu 2., legitymuje się wynikiem 81 837 kopii. Taki rezultat w 10 tegorocznych notowaniach The UK Singles Chart byłby wystarczający, by objąć prowadzenie na liście, ale nie tym razem. „Real love” jest trzecim singlem Clean Bandit notowanym w top 10, a czwartym w przypadku Jess Glynne.

Na miejscu 3. debiutuje zaś Olly Murs z singlem „Wrapped up”. Do tej pory każdy z singli zapowiadających nowy album wokalisty debiutował na 1. miejscu. I tak np. utwór „Troublemaker”, zapowiadający trzeci album Mursa, w tygodniu premiery miał na koncie 121 497 kopii. Tymczasem „Wrapped up” startuje z wynikiem równym 75 081 kopii (i to po uwzględnieniu przelicznika streamingowego). Wspomniane „Troublemaker” nawet w drugim tygodniu na liście rozeszło się w większym niż „Wrapped up” nakładzie. Nowy singiel Mursa jest jego dziewiątym utworem notowanym w top 10. W piosence gościnnie pojawia się Travie McCoy, dla którego również jest to dziewiąta wizyta w top 10 (licząc dokonania z Gym Class Heroes).

Czwartą nowością w top 10 jest plasujący się na miejscu 5. singiel „Dangerous” Davida Guetty Sama Martina. Poprzedni singiel tej dwójki, „Lovers on the sun”, był „numerem jeden” w notowaniu z dnia 24 sierpnia br. Dla Guetty „Dangerous” jest dwudziestym utworem notowanym w top 10, a dla Martina – drugim.

Ostatnią nowością w top 10, pojawiającą się na miejscu 8., jest utwór „6 words” rapera o pseudonimie Wretch 32. Artysta w top 10 notowany był wcześniej z 4 innymi utworami.

Warto zwrócić uwagę na to, że na miejscach od 2. do 10. pojawia się aż 5 artystów, którzy brali udział w nagraniu singla Band Aid 30: Clean Bandit, Olly Murs, Ed Sheeran, One Direction i Ellie Goulding.

*Przelicznik streamingowy: 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego tytułu.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Calvin Harris feat. Ellie Goulding „Outside” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #6) – 33 208 kopii
9. Taylor Swift „Blank space” (1 tydzień w top 10) (awans z #11)34 669 kopii
8. Wretch 32 „6 words” (nowość) – 35 024 kopie
7. Gareth Malone’s All Star Choir „Wake me up” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #1) – 42 811 kopii
6. One Direction „Steal my girl” (5 tygodni w top 10) (spadek z #3) – 50 973 kopie
5. David Guetta feat. Sam Martin „Dangerous” (nowość) – 55 643 kopie
4. Ed Sheeran „Thinking out loud” (7 tygodni w top 10) (spadek z #2)57 297 kopii
3. Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up” (nowość) – 75 081 kopii
2. Clean Bandit & Jess Glynne „Real love” (nowość) – 81 837 kopii
1. Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas? (2014)” (nowość) – 312 928 kopii (wynik generowany wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Meghan Trainor „All about that bass” (7 tygodni w top 10) (spadek z #5),
– na #13 – Cheryl „I don’t care” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #4),
– na #14 – Tom Odell „Real love” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7),
– na #15 – Sam Smith „Like I can” (1 tydzień w top 10) (spadek z #9),
– na #17 – Sam Smith „I’m not the only one” (11 tygodni w top 10) (spadek z #10),
– na #32 – The Veronicas „You ruin me” (1 tydzień w top 10) (spadek z #8).

Gdyby nie zastosowano przelicznika streamingowego, pierwsza trójka pozostałaby bez zmian, a pozostałe utwory z top 10 nie zachowałyby swoich pozycji (każdy z nich przesunąłby się delikatnie w górę albo w dół).
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #12 – Rixton „Wait on me” (tradycyjna sprzedaż: #10),
– na #26 – Noel Gallagher’s High Flying Birds „In the heat of the moment” (tradycyjna sprzedaż: #17),
– na #46 – Nicole Scherzinger „Run” (tradycyjna sprzedaż: #27),
– na #49 – Pitbull feat. John Ryan „Fireball” (tradycyjna sprzedaż: #31),
– na #50 – Andy C & Fiora „Heartbeat loud” (tradycyjna sprzedaż: #34),
– na #81 – David Bowie „Sue (or in a season of crime)” (tradycyjna sprzedaż: #60),
– na #92 – One Direction „Fireproof” (tradycyjna sprzedaż: #43).

Gdyby listę konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej, w top 100 pojawiłoby się jeszcze kilka innych nowości, wśród nich m.in. Noel Gallagher’s High Flying Birds „Do the damage” (#67).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w streaminguEd Sheeran „Thinking out loud” (1,6 mln odtworzeń).

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Ed Sheeran „Thinking out loud”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 874 859 kopii (wynik o 319 653 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Mimo świetnej sprzedaży singla Band Aid 30 67. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 264 991 kopii (wynik o 44 151 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 326 499 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 139 850 kopii (wynik o 363 804 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Iggy Azalea feat. MØ „Beg for it”, James Bay „Hold back the river”, Kiesza „No enemiesz”, Kylie Minogue & Enrique Iglesias „Beautiful”, Labrinth „Jealous”, Maroon 5 feat. J. Cole „Animals (remix)”, McBusted „Air guitar”, Prince Fatty Meets Nostalgia 77 „Medicine chest dub/skeletons dub”, Royal Blood „Ten tonne skeleton”, Take That „These days”, Years & Years „Desire”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas? (2014)” (bbc.co.uk)
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu na 1. miejscu albumowego zestawienia zadebiutował pierwszy od 20 lat studyjny album grupy Pink Floyd – „The endless river”, generując trzeci najwyższy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży na The UK Albums Chart – 139 351 kopii. Nowe notowanie przynosi spadek tego wydawnictwa ze szczytu na miejsce 4. przy redukcji tygodniowej sprzedaży o blisko 100 tysięcy kopii. Co więcej, „The endless river” już po 7 dniach traci wskazane przeze mnie osiągnięcie, jako że trzeci najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży w tym roku staje się udziałem nowego „numeru jeden” na liście.

A na 1. miejscu debiutuje boysband One Direction ze swoim czwartym albumem pt. „Four”, który w ciągu tygodnia znajduje 141 780 nabywców. Spośród albumów, które podlegają zasadom The UK Albums Chart (uwaga: osobne notowanie dedykowane jest kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów, czyli tzw. składankom), w tym roku lepiej w ciągu siedmiu dni sprzedały się jedynie albumy:

Ed Sheeran „x” – 182 427 kopii w tygodniu premiery,
Coldplay „Ghost stories” – 168 048 kopii w tygodniu premiery.

Należy jednak dostrzec, że wydany rok temu poprzedni album One Direction, „Midnight memories”, w tygodniu premiery znalazł zdecydowanie więcej nabywców niż jego następca – 237 388. Z kolei wydane w 2012 r. „Take me home” po 7 dniach legitymowało się sprzedażą równą 155 316 kopii, a debiutanckie „Up all night” z 2011 r. – 138 631 kopii.

„Midnight memories” i „Take me home”, podobnie jak „Four”, zadebiutowały na miejscu 1., a „Up all night” najwyżej notowane było na miejscu 2. „Four” jest zatem trzecim „numerem jeden” One Direction w karierze.

Przypomnę, że wynik otwarcia albumu „Midnight memories” stanowił najlepsze osiągnięcie albumu w 2013 r. Do tego wspomniany album, mimo daty wydania przypadającej na koniec listopada, stał się brytyjskim bestsellerem roku (w gronie wydawnictw niebędących kompilacjami utworów wykonywanych przez różnych artystów, bowiem najwyższy nakład osiągnęła wówczas kompilacja „Now that’s what I call music! 86”). Więcej na ten temat pisałem tutaj.
 

  • Top 10

W pierwszej dziesiątce dostrzeżemy jeszcze 3 inne niż „Four” nowe tytuły. Na miejscu 6. debiutuje Bette Midler z albumem „It’s the girls!”, na którym wokalistka umieściła swoje wykonania piosenek z repertuaru kobiecych grup (np. cover „Waterfalls” TLC). Dla artystki jest to czwarte wydawnictwo plasujące się w top 10.

Na miejscu 9. zestaw swoich przebojów o tytule „Nothing has changed” umieszcza David Bowie, dla którego jest to już 29. album docierający do pierwszej dziesiątki. 9 z nich artysta doprowadził na szczyt listy.

Na miejscu 10. debiutuje natomiast mezzosopranistka, Katherine Jenkins. Album „Home sweet home” ukazuje się 10 i pół roku od jej fonograficznego debiutu. Wokalistka wydała przez ten czas sporo albumów, a ten jest już jej ósmym wydawnictwem notowanym w top 10.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Katherine Jenkins „Home sweet home” (nowość)17 434 kopie
9. David Bowie „Nothing has changed” (nowość)17 638 kopii
8. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #10) – 19 654 kopie
7. Taylor Swift „1989” (spadek z #6) – 23 087 kopii
6. Bette Midler „It’s the girls!” (nowość)23 118 kopii
5. Foo Fighters „Sonic highways” (spadek z #2) – 26 739 kopii
4. Pink Floyd „The endless river” (spadek z #1)40 066 kopii
3. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #4) – 40 815 kopii
2. Ed Sheeran „x” (awans z #3) – 49 447 kopii
1. One Direction „Four” (nowość) – 141 780 kopii

fot. okładka albumu: Bette Midler „It’s the girls!” (hitfix.com)

  • Nowości poza top 10

Jako nowość na liście pojawia się jeszcze m.in.:

– na #12 – album „No fixed address” kanadyjskiej grupy Nickelback (5 wcześniejszych albumów studyjnych zespół umieszczał w top 10, z czego ten debiutancki na szczycie),
– na #14 – album „Serenata” tenora – Alfiego Boe (który z 4 swoimi albumami zawędrował do top 10),
– na #19 – album „Avonmore” Bryana Ferry (który poza działalnością z Roxy Music 10 swoich albumów uplasował w top 10),
– na #20 – album „Stand beside me – live in concert” Daniela O’Donnella – irlandzkiego wokalisty (mającego na koncie aż 15 albumów notowanych w top 10),
– na #21 – album „If everyone was listening” Michaela Balla (z 6 albumami notowanymi w top 10, z czego 1 „numerem jeden”),
– na #22 – album „The greatest hits” zmarłego w 2005 r. soulowego wokalisty – Luthera Vandrossa (z 6 albumami notowanym w top 10, w tym 1 „numerem jeden”),
– na #24 – album „Hello like before” Shirley Bassey (z 7 albumami notowanymi w top 10),
– na #44 – soundtrack autorstwa Hansa Zimmera do filmu „Interstellar”,
– na #49 – wzbogacona wersja albumu „Songs of innocence” U2 zatytułowana „Songs of innocence +”,
– na #63 – album „Lost on the river” grupy The New Basement Tapes,
– na #64 – album „Live in Berlin” Depeche Mode,
– na #78 – album „Seeds” zespołu TV On The Radio.

  • Inne informacje

Wychodząc poza ramy top 10, dostrzeżemy, że w drugim tygodniu na liście spadki zaliczają albumy:

– Queen „Forever” – spada z #5 na #13,
– Cheryl „Only human” – spada z #7 na #28 (jak na tę wokalistkę – jest to spadek sporych rozmiarów),
Donny Osmond „The soundtrack of my life” – spada z #17 na #34,
Rumer „Into colour” – spada z #12 na #43,
Garth Brooks „Man against machine” – spada z #23 na #45,
Whitney Houston „Whitney Houston live: her greatest performances”/”The ultimate collection” (dwupłytowe wydawnictwo) – spada z #33 na #56 (wydanie 1-płytowe zawierające występy live już po tygodniu wypada z top 100),
Machine Head „Bloodstone & diamonds” – spada z #18 na #69.

A po 1 tygodniu z top 100 żegna się album „The inevitable end” duetu Röyksopp.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 2 048 610 kopii (wynik o 132 778 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia – drugi najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży w tym roku, ale blisko o połowę niższy od tego z analogicznego okresu sprzed 10 lat).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Barry Manilow „My dream duets”, Beyoncé „Beyoncé: platinum edition”, Boyzone „Dublin to Detroit”, Coldplay „Ghost stories live 2014”, David Guetta „Listen”, Eminem & Various Artists „SHADYXV”, Frank Turner „The third three years”, Iggy Azalea „Reclassified”, Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra „Sirens of song”, Mary J. Blige „The London sessions”, Olly Murs „Never been better”, Pitbull „Globalization”, Pixie Lott „Platinum Pixie: hits”, Rick Ross „Hood billionaire”, Soundgarden „Echo of miles: scattered tracks across the path”, Susan Boyle „Hope”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: One Direction „Four” (onedirection.com)