Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 16.11.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 16 listopada 2014 r. (listy opatrzone są datą: 22 listopada 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Końcówka roku przynosi w Wielkiej Brytanii premiery kilku singli charytatywnych, które należy uznać za „gorące” tytuły. Ten „najbardziej gorący” (Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas?”) będzie „numerem jeden” kolejnego notowania. Na razie jednak na 1. miejscu brytyjskiej listy przebojów debiutuje singiel „Wake me up” okazjonalnego projektu, którym dowodzi telewizyjna postać i znany na Wyspach Brytyjskich kierownik chórów – Gareth Malone. Ów projekt nosi nazwę Gareth Malone’s All Star Choir, a singiel „Wake me up” jest coverem ubiegłorocznego brytyjskiego „numeru jeden” – przeboju DJ-a i producenta Avicii, który dzięki tej piosence odrodził trend na łączenie tanecznej muzyki elektronicznej z folkiem.

„Wake me up” w nowej wersji wspiera organizację charytatywną o nazwie Children in Need i jest siódmym „numerem jeden” na The UK Singles Chart, którego sprzedaż przynosi dochód tej organizacji.

Single powiązane z akcją Children in Need, które wcześniej figurowały na 1. miejscu listy:

Various Artists „Perfect day” (1997) (cover przeboju Lou Reeda),
S Club 7 „Never had a dream come true” (2000),
S Club 7 „Have you ever” (2001),
Girls Aloud „I’ll stand by you” (2004) (cover przeboju Pretenders),
Peter Kay’s Animated All Star Band „The official BBC Children in Need medley” (2009),
JLS „Love you more” (2010).

Wśród singli, których sprzedaż w Wielkiej Brytanii miała wspierać Children in Need, znajdziemy prócz tego m.in.:

– Liberty X „A night to remember” (2005, max #6),
– Emma Bunton „Downtown” (2006, max #3),
– Spice Girls „Headlines (friendship never ends)” (2007, max #11),
– Girls Aloud „Something new” (2012, max #2),
– Ellie Goulding „How long will I love you” (2013, max #3).

Singiel nagrany przez Gareth Malone’s All Star Choir w ciągu tygodnia rozchodzi się w nakładzie 120 312 kopii, gdzie ze streamingu (po zastosowaniu *przelicznika streamingowego) pochodzi jedynie 309 kopii. Po raz 25. w tym roku singiel z 1. miejsca legitymuje się sześciocyfrowym wynikiem sprzedaży (uwzględniając streaming). Gareth Malone 3 lata temu znajdował się na czele singlowego zestawienia w Wielkiej Brytanii z utworem „Wherever you are” nagranym z chórem Military Wives.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, singiel „I don’t care” Cheryl (znanej lepiej jako Cheryl Cole), spada na miejsce 4.

*Przelicznik streamingowy: 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego tytułu.
 

  • Top 10

Tuż przed premierą czwartego albumu zatytułowanego po prostu „Four” boysband One Direction powraca z singlem „Steal my girl” do pierwszej trójki listy, notując awans z miejsca 9. na 3. Co więcej, stopniowe udostępnianie kolejnych piosenek z tracklisty „Four” przynosi owoc w postaci 7 utworów One Direction notowanych w top 100.

Na miejscu 8. z singlem „You ruin me” debiutują bliźniaczki tworzące formację The Veronicas. Piosenka, która była niedawno liderem australijskiej listy sprzedaży, jest drugim utworem The Veronicas notowanym w brytyjskim top 10.

Podczas gdy od 4 tygodni na miejscu 10. tkwi singiel „I’m not the only one” Sama Smitha, po występie wokalisty w brytyjskim „The X Factor” w top 10 pojawia się kolejny jego singiel – „Like I can”, który jest piątym utworem Smitha docierającym do top 10.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Sam Smith „I’m not the only one” (11 tygodni w top 10) (bez zmian)24 866 kopii
9. Sam Smith „Like I can” (nowość) – 25 728 kopii
8. The Veronicas „You ruin me” (nowość) – 26 957 kopii
7. Tom Odell „Real love” (1 tydzień w top 10) (awans z #21) – 31 206 kopii
6. Calvin Harris feat. Ellie Goulding „Outside” (2 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 35 590 kopii
5. Meghan Trainor „All about that bass” (7 tygodni w top 10) (spadek z #3) – 42 401 kopii
4. Cheryl „I don’t care” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #1) – 47 787 kopii
3. One Direction „Steal my girl” (4 tygodnie w top 10) (awans z #9) – 48 833 kopie
2. Ed Sheeran „Thinking out loud” (6 tygodni w top 10) (bez zmian)66 485 kopii
1. Gareth Malone’s All Star Choir „Wake me up” (nowość) – 120 312 kopii (tradycyjna sprzedaż: 120 003 kopie, streaming: 309 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Taylor Swift „Shake it off” (12 tygodni w top 10) (spadek z #5),
– na #13 – Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (7 tygodni w top 10) (spadek z #7),
– na #14 – John Legend „All of me” (19 tygodni w top 10) (spadek z #4)
– na #17 – Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (5 tygodni w top 10) (spadek z #8).

Gdyby nie zastosowano przelicznika streamingowego, wówczas m.in. doszłoby do zamiany miejsc między singlem One Direction i singlem Cheryl, utwór The Veronicas debiutowałby o 1 pozycję wyżej, a „Like I can” Sama Smitha znalazłoby się na miejscu 11.
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze m.in. (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #11 – Taylor Swift „Blank space” (awans z #109) (tradycyjna sprzedaż: #9) (ten utwór w istocie powraca do top 100, ponieważ 2 tygodnie temu widniał już na #99),
– na #20 – Kendrick Lamar „i” (tradycyjna sprzedaż: #14) (jest to najwyżej notowany singiel Kendricka),
– na #45 – One Direction „18” (tradycyjna sprzedaż: #28),
– na #46 – Ella Henderson „Yours” (tradycyjna sprzedaż: #30),
– na #47 – One Direction „Where do broken hearts go” (tradycyjna sprzedaż: #29),
– na #54 – One Direction „Night changes” (tradycyjna sprzedaż: #37),
– na #56 – Becky Hill „Losing” (tradycyjna sprzedaż: #43),
– na #65 – One Direction „Girl almighty” (tradycyjna sprzedaż: #42),
– na #68 – Paloma Faith „Ready for the good life” (tradycyjna sprzedaż: #49),
– na #74 – One Direction „Fool’s gold” (tradycyjna sprzedaż: #50),
– na #77 – George Ezra „Listen to the man” (tradycyjna sprzedaż: #66).

Gdyby listę konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej, w top 100 pojawiłoby się jeszcze kilka innych nowości, wśród nich m.in. McBusted „What happened to your band” (#69).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w streaminguEd Sheeran „Thinking out loud” – ponownie pobity przez ten singiel rekord liczby odtworzeń w serwisach streamingowych (1 721 000 odtworzeń).

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 555 206 kopii (wynik o 120 280 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 220 840 kopii (wynik o 117 997 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 322 084 000 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)5 776 046 kopii (wynik o 238 277 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

66. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: 5 Seconds Of Summer „Good girls”, Andy C & Fiora „Heartbeat loud”, Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas?”, Clean Bandit & Jess Glynne „Real love”, David Bowie „Sue (or in a season of crime)”, David Guetta feat. Sam Martin „Dangerous”, Noel Gallagher’s High Flying Birds „In the heat of the moment”, Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up”, Pitbull feat. John Ryan „Fireball”, Rixton „Wait on me”, Wretch 32 „6 words”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Sam Smith „Like I can” (earmilk.com)
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu na 1. miejsce powrócił album „x” Eda Sheerana, co zapewniło temu tytułowi dziewiąty już tydzień na czele albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii. W aktualnym notowaniu „x” osuwa się na miejsce 3., a wyprzedzają ten album 2 nowości.

Nowym „numerem jeden” jest pierwszy od 20 lat studyjny album legendarnej grupy Pink Floyd – „The endless river”. Materiał na to wydawnictwo powstawał jeszcze w czasie tworzenia poprzedniego regularnego albumu grupy, „The division bell”. „The endless river” w ciągu pierwszego tygodnia znajduje na Wyspach Brytyjskich 139 351 nabywców, co stanowi trzeci najwyższy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży. W tym roku lepiej w ciągu 7 dni sprzedały się jedynie albumy:

– Ed Sheeran „x” – 182 427 kopii w tygodniu premiery,
Coldplay „Ghost stories” – 168 048 kopii w tygodniu premiery.

„The endless river” jest szóstym „numerem jeden” w karierze Pink Floyd. Co ciekawe, na liście albumów tej grupy, które dotarły na szczyt, nie znajdziemy jej największego bestsellera – albumu „The dark side of the moon”, który do dzisiaj rozszedł się w Wielkiej Brytanii w imponującym nakładzie równym 4 240 620 kopii, co z kolei plasuje to wydawnictwo na 7. miejscu w rankingu wszech czasów. Płyta w cotygodniowych notowaniach The UK Albums Chart dotarła maksymalnie do miejsca 2.

Oto wcześniejsze albumowe „numery jeden” Pink Floyd:

– „Atom heart mother” (1970),
– „Wish you were here” (1975),
– „The final cut” (1983),
– „The division bell” (1994),
„Pulse” (1995) (album live).
 

  • Top 10

Konkurowanie z Pink Floyd nie mogło skończyć się sukcesem dla grupy Foo Fighters, której najnowszy album pt. „Sonic highways” debiutuje na miejscu 2. Grupa nie ma jednak powodów do narzekań, ponieważ tygodniowy nakład jej wydawnictwa, tj. 88 637 kopii, stanowi najwyższy w tym roku wynik sprzedaży albumu, który nie wystarcza na zajęcie 1. miejsca na liście (albo – ujmując to w inny sposób – najwyższy w tym roku wynik sprzedaży albumu notowanego na miejscu 2.). Dla Foo Fighters jest to dziewiąty album notowany w top 10. 3 z nich dotarły na szczyt listy.

Podsumowywany tydzień był wyjątkowo udany dla grup rockowych z długim stażem, bowiem w top 5 pojawia się jeszcze jedna rockowa legenda. Mowa o meldującym się na miejscu 5. zespole Queen, który wydał właśnie kompilację „Forever”. Odnajdziemy na niej m.in. kilka niepublikowanych dotąd nagrań. Dla Queen jest to już 25. album notowany w top 10. W tym gronie znajduje się 9 „numerów jeden”.

Dopiero na miejscu 7. pojawia się nowy album Cheryl (niegdyś Cole) – „Only human”. Biorąc pod uwagę, iż przed tygodniem wokalistce po raz pierwszy udało się wylansować 2 singlowe „numery jeden” z 1 wydawnictwa, przyjęcie albumu, z którego owe single pochodzą, można uznać za rozczarowujące. 2 pierwsze albumy Cheryl debiutowały na szczycie, kolejny („A million lights”, 2012) startował od miejsca 2. i w tygodniu premiery rozszedł się w nakładzie 34 934 kopii. Jego następca („Only human”) w analogicznym czasie znajduje 21 839 nabywców. Oba wyniki znacznie odbiegają od tego, którym po pierwszym tygodniu legitymował się debiut Cheryl („3 words”) – 125 271 kopii. Warto jednak dostrzec, że było w tym roku 5 notowań The UK Albums Chart, w których tygodniowy nakład „Only human” byłby wystarczający, aby ten album zajął 1. miejsce na liście.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #8) – 15 362 kopie
9. Calvin Harris „Motion” (spadek z #2) – 17 372 kopie
8. André Rieu „Love in Venice” (spadek z #4) – 18 567 kopii
7. Cheryl „Only human” (nowość) – 21 839 kopii
6. Taylor Swift „1989” (spadek z #3) – 26 038 kopii
5. Queen „Forever” (nowość) – 35 665 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #5) – 43 446 kopii
3. Ed Sheeran „x” (spadek z #1) – 45 477 kopii
2. Foo Fighters „Sonic highways” (nowość) – 88 637 kopii
1. Pink Floyd „The endless river” (nowość)139 351 kopii

fot. okładka singla: Cheryl „Only human” (thatgrapejuice.net)

  • Nowości poza top 10

Jako nowość na liście pojawia się jeszcze m.in.:

– na #12 – album „Into colour” Rumer (2 pierwsze jej albumy dotarły do miejsca 3.),
– na #17 – album „The soundtrack of my life” Donny’ego Osmonda (wokalista miał do tej pory 7 albumów notowanych w top 10),
– na #18 – album „Bloodstone & diamonds” grupy Machine Head (dla której jest to siódmy album notowany na liście, maksymalna pozycja zespołu: #13),
– na #23 – album „Man against machine” gwiazdora country, Gartha Brooksa (który ma na koncie 2 albumy notowane w top 10),
– na #33 – dwupłytowe wydawnictwo firmowane nazwiskiem Whitney Houston, w którego skład wchodzi dobrze już Brytyjczykom znana kompilacja przebojów pt. „The ultimate collection” oraz zestaw wykonań na żywo pt. „Whitney Houston live: her greatest performances” (Houston 9 swoich wydawnictw, licząc soundtrack do filmu „The Bodyguard”, umieściła w top 10 listy, a 3 z nich dotarły na szczyt),
– na #38 – album „The inevitable end” norweskiego duetu Röyksopp (dla którego jest to najniżej notowany longplay w karierze),
– na #66 – album „Whitney Houston live: her greatest performances” – tym razem bez dodatku w postaci kompilacji „The ultimate collection”.

  • Inne informacje

Wychodząc poza ramy top 10, dostrzeżemy, że w drugim tygodniu na liście duże spadki zaliczają albumy:

– Damien Rice „My favourite faded fantasy” – spada z #7 na #26,
– Simple Minds „Big music” – spada z #12 na #39,
The Who „The Who hits 50!” – spada z #15 na #28,
Neil Young „Storytone” – spada z #20 na #64,
Fuse ODG „T.I.N.A.” – spada z #25 na #67,
Knife Party „Abandon ship” – spada z #39 na #80.

A po 1 tygodniu z top 100 wypada m.in. album „Broke with expensive taste” Azealii Banks.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 915 832 kopie (wynik o 400 763 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia – najlepszy wynik sprzedaży od 45 tygodni).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Alfie Boe „Serenata”, Ariel Pink „Pom pom”, Bette Midler „It’s the girls!”, Bryan Ferry „Avonmore”, David Bowie „Nothing has changed”, Depeche Mode „Live in Berlin”, Katherine Jenkins „Home sweet home”, Nickelback „No fixed address”, One Direction „Four”, Shirley Bassey „Hello like before”, TV On The Radio „Seeds”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Pink Floyd „The endless river” (pinkfloyd.com)