Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 22.03.2015 r. [tydzień 12/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 22 marca 2015 r. (listy opatrzone są datą: 28 marca 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Prowadzenie na brytyjskiej liście przebojów utrzymuje charytatywny singiel (wspierający akcję Comic ReliefSama Smitha i Johna Legenda – „Lay me down”.

Czwarty tegoroczny „numer jeden” na The UK Singles Chart spędza na szczycie drugi tydzień, za to legitymuje się bardzo przeciętnym nakładem – najniższym od notowania z dnia 7 grudnia 2014 r. Wtedy lider listy miał na koncie 58 503 kopie (Ed Sheeran „Thinking out loud”). Tymczasem „Lay me down” przewodzi listą dzięki nakładowi równemu 68 739 kopii. W tym wyniku tradycyjna sprzedaż odpowiada za 62 981 kopii, a przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) pozwala dopisać na konto tego tytułu dodatkowych 5 758 kopii (jest to dopiero 40. pozycja na liście najczęściej odtwarzanych utworów w streamingu).

fot. Sam Smith i John Legend wspierający charytatywną akcję Comic Relief (telegraph.co.uk)

  • Top 10

W pierwszej dziesiątce The UK Singles Chart panuje chwilowy zastój. Efekt streamingowego przelicznika nie pozwala wskoczyć do top 10 żadnemu nowemu tytułowi. Gdyby nie streaming, na miejscu 5. debiutowałby taneczny singiel „So freakin’ tight” brytyjskiego duetu Tough Love. Doliczenie wszystkim tytułom dodatkowych punktów za popularność w streamingu powoduje, że Tough Love swój pierwszy przebój na brytyjskiej liście umieszczają dopiero na miejscu 11. (w streamingu jest to bowiem dopiero 76. najczęściej wybierany tytuł). Piosenka sampluje wydany w 1995 r. singiel „Freek’n you” męskiej grupy R&B o nazwie Jodeci.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Maroon 5 „Sugar” (4 tygodnie w top 10) (awans z #11) – 36 282 kopie
9. The Weeknd „Earned it” (6 tygodni w top 10) (spadek z #7) – 38 754 kopie
8. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (15 tygodni w top 10) (awans z #9) – 40 804 kopie
7. Flo Rida feat. Sage The Gemini & Lookas „G.D.F.R.” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #3) – 43 241 kopii
6. Hozier „Take me to church” (12 tygodni w top 10) (bez zmian) (brak danych nt. nakładu)
5. Ellie Goulding „Love me like you do” (7 tygodni w top 10) (spadek z #4) – 46 451 kopii
4. James Bay „Hold back the river” (4 tygodnie w top 10) (awans z #10) – 48 563 kopie
3. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (8 tygodni w top 10) (awans z #5) – 48 954 kopie
2. Years & Years „King” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 60 032 kopie
1. Sam Smith feat. John Legend „Lay me down” (2 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 68 739 kopii (tradycyjna sprzedaż: 62 981 kopii, streaming: 5 758 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #14 – Usher feat. Juicy J „I don’t mind” (1 tydzień w top 10) (spadek z #8).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, miejsce zachowałyby 2 najwyżej notowane utwory, a kolejne pozycje zajmowaliby odpowiednio: #3 James Bay, #4 Flo Rida, Sage The Gemini i Lookas, #5 Tough Love, #6 Hozier, #7 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #8 Ellie Goulding, #9 Mark Ronson i Bruno Mars, #10 The Weekend, #11 Maroon 5.
 

  • Sytuacja poza top 10

W pierwszej czterdziestce dostrzeżemy aż 5 singli Sama Smitha. Oprócz notowanego na szczycie singla „Lay me down” (kolaboracja z Johnem Legendem) w top 40 notowane są jeszcze: na #19 – albumowa (wykonana solo) wersja „Lay me down”, na #29 – „Like I can”, na #31 – „Stay with me”, na #36 – „I’m not the only one”. W top 100 (#93) pojawia się dodatkowo „Money on my mind”. Gdyby jednak odliczyć streamingowy ekwiwalent, w top 40 pozostałyby tylko 2 z wymienionych singli, a pozostałe przesunęłyby się w zestawieniu o kilkanaście miejsc w dół.

Z kolei aż 6 utworów w top 100 umieszcza raper Kendrick Lamar. Wszystkie pochodzą z wydanego kilka dni temu albumu „To pimp a butterfly”. Najwyżej melduje się utwór „King Kunta” (#56). Sukces Lamara jest jednak konsekwencją uwzględniania streamingu. Gdyby nie ten czynnik, w aktualnym top 100 nie pojawiłby się żaden z jego utworów.

W gronie nowości na liście (oprócz wspomnianego wcześniej „So freakin’ tight”) dostrzeżemy jeszcze:

– na #38 – MNEK „The rhythm” (tradycyjna sprzedaż: #20),
– na #79 – Chic feat. Nile Rodgers „I’ll be there” (t.s.: #39),
– na #87 – Kodaline „The one” (t.s.: #51),
– na #89 – Meghan Trainor „Dear future husband” (t.s.: #62),
– na #96 – Ella Henderson „Mirror man” (t.s.: #57).

Jak widać, streamingowy przelicznik bardzo wyraźnie wpływa na pozycję nowości na liście, mocno wyhamowując ich start.

Gdyby nie streaming, w top 100 po raz pierwszy pojawiłyby się również m.in. utwory: Madonna „Ghosttown” (t.s.: #65) i SOAK „Sea creatures” (t.s.: #70).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychEllie Goulding „Love me like you do” (powrót na pozycję lidera).

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychRihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (2).

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 516 515 kopii (wynik o 103 207 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 841 340 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 986 061 kopii (wynik o 1444 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 398 606 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 502 576 kopii (wynik o 104 651 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

84. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Brandon Flowers „Can’t deny my love”, Cheryl „Only human”, Jess Glynne „Hold my hand”, Jessie J „Masterpiece”, Marina And The Diamonds „I’m a ruin”, Sigma feat. Labrinth „Higher”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Tough Love „So freakin’ tight” (tilllatemagazine.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Poprzednio w walce o pozycję lidera Sam Smith stanął na drodze samej Madonnie, zapewniając sobie już ósmy tydzień przewodzenia albumowym zestawieniem. Aktualnie „Rebel heart” Królowej Pop spada na miejsce 7. (tradycyjna sprzedaż: #6), a „In the lonely hour” przesuwa się z miejsca 1. na 2. Warto przypomnieć, że gdy 3 lata temu „numerem jeden” na liście był album „MDNA”, tydzień później Madonna zaliczyła spadek na miejsce 7.

W obecnym notowaniu na 1. miejscu debiutuje raper Kendrick Lamar ze swoim trzecim longplayem o tytule „To pimp a butterfly”. Jego poprzedni album, „good kid, m.A.A.d city”, jesienią 2012 r. zadebiutował na miejscu 16. i potem nie przesunął się na wyższą lokatę, a pierwszy, „Section.80” (2011), nigdy w top 100 się nie pojawił. Nowy album Lamara obejmuje prowadzenie dzięki nakładowi wynoszącemu 29 695 kopii, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za 25 973 kopie, a streamingowy przelicznik za 3 722 kopie. Jest to pierwszy hiphopowy „numer jeden” od listopada 2013 r., gdy na 1. miejscu pojawił się album „The Marshall Mathers LP 2” Eminema.

na szczycie osobnego zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartod 6 tygodni nie ma mocnych na ścieżkę dźwiękowa do „50 twarzy Greya”.

fot. okładka albumu: Kendrick Lamar „To pimp a butterfly” (washingtonpost.com)

  • Top 10

W top 10 pojawiają się jeszcze 3 inne nowości.

Miejsce 3. należy do Marka Knopflera i jego nowego albumu pt. „Tracker”. Jest to ósmy solowy album Knopflera notowany w top 10, a osiemnasty, licząc wszystkie jego dotychczasowe dokonania. Co więcej, tak wysoko jako solista muzyk nie był jeszcze notowany.

Inny weteran, tym razem Van Morrison, swoje nowe wydawnictwo pt. „Duets: re-working the catalogue” umieszcza na miejscu 5. i jest to dla niego jedenasty tytuł notowany w top 10.

Dopiero na miejscu 10. pojawia się Marina And The Diamonds z albumem „Froot”. Debiutancki album artystki, „The family jewels” (2010), przyniósł jej debiut na miejscu 5. i tygodniową sprzedaż wynoszącą 27 618 kopii. Ten album jest jej bestsellerem i rozszedł się jak dotąd w nakładzie 195 358 kopii. Jego następca, „Electra heart” (2012), zadebiutował już na szczycie listy, choć w pierwszym tygodniu sprzedał się słabiej od debiutu – 21 358 kopii, a do tej pory zdołała zebrać 89 676 kopii. „Froot” wypada na tym tle niezbyt dobrze nie tylko ze względu na pozycję, na której plasuje się na starcie, ale także nakład – a ten wynosi 10 411 kopii (uwzględnia on streamingowy przelicznik, który jednak najpewniej nie będzie szczególnie wysoki).

Warto odnotować, że spadek z miejsca 3. na 4. notuje album „x” Eda Sheerana. Poza top 3 Sheeran znajduje się po raz pierwszy od ostatniego notowania z września 2014 r. Podczas swojego (jak na razie) 39-tygodniowego pobytu na The UK Albums Chart album „x”:

– 12 razy notowany był na #1,
– 15 razy na #2,
– 9 razy na #3,
– tylko 3 razy wypadł poza top 3 (po 1 razie notowany był na #4, #5 i #6),
– rozszedł się w Wielkiej Brytanii w nakładzie 2 025 984 kopii.

Jest to piąty album, który w trwającej dekadzie zdołał wygenerować sprzedaż przekraczającą 2 mln kopii w tym regionie. W tym gronie znajdują się jeszcze albumy: Adele „21” (aż 4 744 316 kopii), Take That „Progress” (2 372 892 kopie), Michael Bublé „Christmas” (2 215 580 kopii) i Emeli Sandé „Our version of events” (2 203 726 kopii).

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Marina And The Diamonds „Froot” (N) – 10 411 kopii
9. Taylor Swift „1989” (spadek z #8) – 10 487 kopii
8. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #5) – 10 872 kopie
7. Madonna „Rebel heart” (spadek z #2) – 11 983 kopie
6. Noel Gallagher’s High Flying Birds „Chasing yesterday” (spadek z #4)  12 707 kopii
5. Van Morrison „Duets: re-working the catalogue” (N) – 14 353 kopie
4. Ed Sheeran „x” (spadek z #3) – 19 621 kopii
3. Mark Knopfler „Tracker” (N) – 20 528 kopii
2. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #1) – 29 123 kopie
1. Kendrick Lamar „To pimp a butterfly” (N) – 29 695 kopii (tradycyjna sprzedaż: 25 973 kopie, streaming: 3 722 kopie)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 5 pozostałoby bez zmian, a pozostałe miejsca w top 10 zajmowaliby kolejno: #6 Madonna, #7 Noel Gallagher’s High Flying Birds, #8 Taylor Swift, #9 George Ezra, #10 Marina And The Diamonds.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #26 – album „Madness” amerykańskiego zespołu Sleeping With Sirens (dla którego jest to najwyżej notowany album w karierze(tradycyjna sprzedaż: #26),
– na #28 – album „Strangers to ourselves” grupy Modest Mouse (dla której jest to najwyżej notowany album w karierze(t.s.: #27),
– na #45 – debiutancki longplay Tobiasa Jesso Jr. pt. „Goon” (t.s.: #42),
– na #49 – album „The Veronicas” bliźniaczek z Australii tworzących The Veronicas (dla których jest to drugi tytuł notowany w top 100(t.s.: #39),
– na #93 – album „Policy” Willa Butlera, muzyka znanego z grupy Arcade Fire (t.s.: #77).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się inne albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #7 na #18 – spada album „Lady sings the blues” Rebecki Ferguson (tradycyjna sprzedaż: #17),
– z #13 na #50 – spada album „Colours” Blue (t.s.: #41).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 234 274 kopie (wynik o 275 408 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 306 022 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Blancmange „Semi detached”, Courtney Barnett „Sometimes I sit and think, and sometimes I just sit”, Gun „Frantic”, James Bay „Chaos and the calm”, Jermain Jackman „Jermain Jackman”, Joe Bonamassa „Muddy wolf at Red Rocks”, Kylie Minogue „Kiss me once: live at the SSE Hydro”, Laura Marling „Short movie”, Mini Mansions „The great pretenders”, Paul Oakenfold „25 years of Perfecto Records”, Seasick Steve „Sonic soul surfer”, Smallpools „Lovetap!”, The Cribs „For all my sisters”, The Staves „If I was”, Therapy? „Disquiet”, Toto „Toto XIV”, While She Sleeps „Brainwashed”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Marina And The Diamonds „Froot” (warnermusic.pl)