Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 07.12.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 7 grudnia 2014 r. (listy opatrzone są datą: 13 grudnia 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu The UK Singles Chart zaledwie po 1 tygodniu z prowadzeniem na liście pożegnała się czwarta inkarnacja charytatywnego singla „Do they know it’s Christmas?” – tym razem nagranego przez projekt o nazwie Band Aid 30. Na szczycie zadebiutował wówczas singiel „These days”, przynosząc zespołowi Take That trzynasty „numer jeden” w karierze (licząc udział grupy w singlu charytatywnym „Everybody hurts” projektu Helping Haiti).

„These days” legitymowało się poprzednio na tyle niskim tygodniowym wynikiem sprzedaży, iż nic nie wskazywało na to, by ów singiel mógł obronić pozycję lidera w aktualnym notowaniu. I w istocie „These days” żegna się z 1. miejscem, osuwając się na liście na miejsce 3. Na prowadzenie powraca zaś singiel, który spędził już na czele listy 1 tydzień – dokładnie 5 tygodni wcześniej. Mowa o „Thinking out loud” Eda Sheerana, które nadal doskonale radzi sobie w streamingu. Singiel awansuje z miejsca 4., a prowadzenie zapewnia mu nakład równy 58 503 kopie. Należy przy tym podkreślić, iż jest to najsłabszy w tym roku tygodniowy rezultat, który przynosi piosence 1. miejsce na liście.

Co więcej, tradycyjna sprzedaż (cyfrowa i fizyczna) odpowiada w tym wyniku za 41 779 kopii, a przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń danego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia takiego tytułu) przynosi temu tytułowi dodatkowych 16 724 kopie. Gdyby prześwietlić wyniki tradycyjnej (czyli bez streamingowych bonusów) sprzedaży „numerów jeden” z poprzednich notowań, okazałoby się, że od ostatniego sierpniowego notowania z roku 2008 tak niska tygodniowa sprzedaż singla nie zapewniła żadnemu utworowi miana „numeru jeden”. Przymierzając się do takich porównań, nie można jednak pominąć faktu, że gdyby właśnie nie ów streamingowy „zastrzyk”, piosenka Sheerana wcale nie byłaby aktualnym „numerem jeden” na liście. Lepiej w ciągu tygodnia sprzedał się bowiem utwór, który debiutuje na miejscu 2.

fot. okładka singla: Ed Sheeran „Thinking out loud” (naczasie.org)

  • Top 10

Debiut na miejscu 2. przypada w udziale boysbandowi Union J, którego singiel „You got it all” rozchodzi się w ciągu tygodnia w nakładzie równym 46 000 kopii, przy czym streaming przysparza temu tytułowi zaledwie 151 kopii. Oznacza to, że 45 849 kopii pochodzi z tradycyjnej sprzedaży. Mimo jednak faktu, iż to „You got it all” jest najlepiej sprzedającym się singlem w podsumowywanym tygodniu, świetne notowania singla Eda Sheerana w streamingu pozwalają temu tytułowi nadrobić pewne deficyty w sprzedaży cyfrowej i fizycznej, odbierając Union J szansę na pierwszy w karierze „numer jeden” na The UK Singles Chart. „You got it all” jest za to czwartym utworem Union J notowanym w top 10, ale pierwszym docierającym do pierwszej trójki listy. Grupa zajęła 4. miejsce w 9. edycji brytyjskiego talent show – „The X Factor”.

Drugą i ostatnią nowością w top 10 jest deephouse’owy numer „I loved you” brytyjskiego duetu Blonde z wokalem Melissy Steel. Dla Blonde jest to pierwsza wizyta na liście, za to Melissa Steel notowana jest na liście już z czwartym utworem na przestrzeni ostatnich 5 miesięcy, tyle że w 3 z nich pojawia się jako gość. „I loved you” jest jej drugim utworem notowanym w top 10 (po solowym „Kisses for breakfast”).

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Calvin Harris feat. Ellie Goulding „Outside” (4 tygodnie w top 10) (awans z #11) – 28 679 kopii
9. David Guetta feat. Sam Martin „Dangerous” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 28 935 kopii
8. One Direction „Steal my girl” (7 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 30 538 kopii
7. Blonde feat. Melissa Steel „I loved you” (nowość) – 33 461 kopii
6. Clean Bandit & Jess Glynne „Real love” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #5) – 33 995 kopii
5. Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up” (3 tygodnie w top 10) (spada z #3) – 38 227 kopii
4. Taylor Swift „Blank space” (3 tygodnie w top 10) (awans z #8) – 41 914 kopii
3. Take That „These days” (spadek z #1) (2 tygodnie w top 10) – 44 055 kopii
2. Union J „You got it all” (nowość) – 46 000 kopii (tradycyjna sprzedaż: 45 849 kopii, streaming: 151 kopii)
1. Ed Sheeran „Thinking out loud” (9 tygodni w top 10) (awans z #4) – 58 503 kopie (tradycyjna sprzedaż: 41 779 kopii, streaming: 16 724 kopie)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Meghan Trainor „All about that bass” (8 tygodni w top 10) (spadek z #10),
– na #12 – Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas? (2014)” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #2),
– na #15 – Labrinth „Jealous” (spadek z #7) (1 tydzień w top 10).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną po zastosowaniu przelicznika streamingowego, top 3 wyglądałoby zupełnie inaczej – liderem byłby singiel „You got it all” Union J, miejsce 2. należałoby do „Blank space” Taylor Swift, a Ed Sheeran z „Thinking out loud” zajmowałby miejsce 3. W top 10 zabrakłoby wówczas miejsc dla singli notowanych na pozycjach od 8. do 10., za to w top 10 znalazłoby się miejsce dla „Do they know it’s Christmas? (2014)” (#7), utworu „The hanging tree” z filmu „Igrzyska śmierci: Kosogłos. Część 1” (#9 zamiast #14) i „Yours” Elli Henderson (#10 zamiast #16).
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze m.in. (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #38 – Ed Sheeran „Make it rain” (tradycyjna sprzedaż: #23),
– na #85 – SecondCity feat. Ali Love „What can I do” (poprzedni singiel SecondCity, „I wanna feel”, dotarł w czerwcu do #1) (tradycyjna sprzedaż: #59),
– na #90 – Nico & Vinz „In your arms” (poprzedni singiel duetu, „Am I wrong”, dotarł w sierpniu do #1) (tradycyjna sprzedaż: poza top 100),
– na #94 – Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (awans z #120) (tradycyjna sprzedaż: #71).

Ofensywa świątecznych utworów jest już bardzo wyraźna. „All I want for Christmas is you” Mariah Carey przeskakuje z miejsca 52. na 17., popularne na Wyspach „Fairytale of New York” The Pogues Kirsty MacColl awansuje z miejsca 67. na 18., „Last Christmas” Wham! – z miejsca 86. na 39. A nie są to jedyne, obok singla Band Aid 30, świąteczne utwory w top 100.

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychEd Sheeran „Thinking out loud”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEd Sheeran „Thinking out loud” – 1 672 492 odtworzenia.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 500 557 kopii (wynik o 135 297 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 436 889 kopii (wynik o 125 338 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 343 688 900 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)5 937 446 kopii (wynik o 9959 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

69. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Tydzień premiery w charakterze singli nie zapewnia miejsca w top 100 m.in. utworom: Bombay Bicycle Club „Home by now”, Bonobo „Flashlight” czy Paolo Nutini „One day”.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Bastille vs. Grades „Torn apart”, Bring Me The Horizon „Drown”, CHVRCHES „Get away”, Fifth Harmony „Bo$$”, Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”, Oliver Heldens feat. KStewart „Last all night (koala)”, Professor Green feat. Mr. Probz „Little secrets”, Sam Smith „Like I can”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.
 
https://www.youtube.com/watch?v=6h5urD1fTtM
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu trzeci „numer jeden” w karierze dopisał na swoje konto brytyjski wokalista, Olly Murs. Album „Never been better” spada jednak ze szczytu na miejsce 6., choć nie można przeoczyć tego, że nakład 62 728 kopii jest wynikiem, który w znakomitej większości tegorocznych notowań zapewniałby Mursowi obronę pozycji lidera. Rozpoczął się jednak okres, gdy sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii – w przeciwieństwie do popytu na single – osiąga najwyższe w roku pułapy.

Na 1. miejscu debiutuje zaś grupa Take That z albumem „III”, znajdując w ciągu tygodnia 144 538 nabywcówna ten tytuł. Jest to trzeci najwyższy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży albumu (przypominam jednak, że w moich statystykach nie uwzględniam składanek utworów wykonywanych przez różnych artystów, którym dedykowane jest osobne zestawienie).

Warto przy tym przypomnieć, że poprzedni longplay zespołu – „Progress”, wydany po chwilowym powrocie do składu Robbiego Williamsa, w tygodniu premiery rozszedł się w rekordowym w tym wieku nakładzie – 518 601 kopii, co stanowi drugi najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży albumu w historii brytyjskiej fonografii. „Progress” było bestsellerem roku 2010 na Wyspach, a do dziś rozeszło się w nakładzie 2 371 292 kopii. Więcej o sukcesie tego wydawnictwa pisałem m.in. tutaj. Dla albumu „III”, wydanego przez okrojone do 3 osób Take That, dużym osiągnięciem będzie już przekroczenie progu 1 miliona sprzedanych kopii, co obecnie płytom przytrafia się wszak znacznie rzadziej niż jeszcze kilka lat temu. Reaktywowane w 2005 r. Take That przed „III” wydało 3 albumy studyjne i każdy z nich osiągnął nakład przekraczający 2 miliony kopii na Wyspach. Sztuka ta udała się również wydanej w 2005 r. kompilacji przebojów.

„III” jest siódmym „numerem jeden” w karierze Take That. Spośród studyjnych albumów grupy 1. miejsca nie osiągnął jedynie wydany 22 lata temu debiut – „Take That & party” (#2). Statystyki wyraźnie wskazują zatem, że Take That jest jedną z najważniejszych formacji w historii brytyjskiej fonografii.

fot. okładka albumu: Take That „III” (independent.co.uk)

  • Top 10

Na miejscu 2. utrzymuje się album „x” Eda Sheerana, który w ciągu tygodnia znajduje aż 106 241 nabywców, co stanowi najwyższy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży albumu niezapewniający mu prowadzenia na liście. Dzięki temu wynikowi Sheeran umacnia się na prowadzeniu w rocznym rankingu najlepiej sprzedających się na Wyspach albumów. Do 7 grudnia „x” rozeszło się w nakładzie 1 111 243 kopii.

Solidny wynik sprzedaży jest także domeną albumu z miejsca 3. Na tej pozycji debiutuje grupa AC/DC z albumem „Rock or bust”92 780 kopii to najwyższy w tym roku tygodniowy nakład albumu, który nie wystarcza, by wydawnictwo zajęło jedną z 2 najwyższych pozycji na liście. „Rock or bust” jest dwunastym albumem AC/DC notowanym w top 10. Zespół 3 z nich umieścił na szczycie. Dokonał tego m.in. z 2 poprzednimi albumami, tj. soundtrackiem do filmu „Iron Man 2” (2010) i płytą „Black ice” (2008). Co ciekawe, soundtrack do „Iron Man 2” zadebiutował na czele listy, choć w tygodniu premiery cieszył się znacznie mniejszym zainteresowaniem kupujących niż „Rock or bust” w analogicznym okresie – 56 936 kopii.

Trzecią i ostatnią nowością w top 10 jest album „McBusted” formacji o tej samej nazwie, utworzonej przez połączone składy grup: McFly Busted (choć bez Charliego Simpsona). Ostatni z wymienionych zespołów 2 swoje regularne wydawnictwa umieścił na miejscu 2. The UK Albums Chart, z kolei McFly mają na koncie 5 albumów notowanych w top 10, z czego 2 pierwsze dotarły na szczyt listy. Album „McBusted” w ciągu tygodnia znajduje 37 111 nabywców. W notowaniu sprzed miesiąca ten wynik dawałby „McBusted” 3. lokatę na liście, a 6 tygodni temu – nawet 2.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Taylor Swift „1989” (spadek z #7) – 30 246 kopii
9. McBusted „McBusted” (nowość) – 37 111 kopii
8. Pink Floyd „The endless river” (spadek z #5) – 43 374 kopii
7. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #6) – 50 119 kopii
6. Olly Murs „Never been better” (spadek z #1) – 62 728 kopii
5. One Direction „Four” (spadek z #2) – 67 180 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (bez zmian) – 75 129 kopii
3. AC/DC „Rock or bust” (nowość) 92 780 kopii
2. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 106 241 kopii
1. Take That „III” (nowość)144 538 kopii

fot. okładka albumu: McBusted „McBusted” (femalefirst.co.uk)

  • Nowości poza top 10

Jako nowość na liście pojawia się m.in.:

– na #20 – album „A musical affair – live in Japan” zespołu Il Divo,
– na #40 – debiutancki album Kieszy pt. „Sound of a woman” (wielki sukces utworu „Hideaway”, który był #1 na liście singli, nie przekłada się na sukces longplaya),
– na #45 – reedycja debiutanckiego albumu zwyciężczyni 10. edycji brytyjskiego „The X Factor”, Sam Bailey – „The power of love: the gift edition” (album w ostatnim marcowym notowaniu zadebiutował na #1 listy),
– na #74 – album „A better tomorrow” Wu-Tang Clan (formacja ma na koncie tylko 1 album notowany w top 10, ale od razu na #1),
– na #84 – album „Live in Dublin” Leonarda Cohena.

  • Inne informacje

Wychodząc poza ramy top 10, dostrzeżemy, że w drugim tygodniu na liście spadki zaliczają m.in. albumy:

– David Guetta „Listen” – spada z #8 na #25,
– Susan Boyle „Hope” – spada z #13 na #27,
– Boyzone „Dublin to Detroit” – spada z #14 na #23,
Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra „Sirens of song” – spada z #25 na #30,
Barry Manilow „My dream duets” – spada z #28 na #41,
– Mary J. Blige „The London sessions” – spada z #40 na #98.

W top 100 nie udaje się zadebiutować albumom: Boyz II Men „Collide”Broods „Evergreen”George The Poet „The chicken & the egg”Nico & Vinz „Black star elephant” czy She & Him „Classics”.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 3 558 005 kopii (wynik o 646 424 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia i aż o 1 509 395 kopii wyższy od tego sprzed 2 tygodni – jest to najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży albumów w tym roku).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Bastille „VS. (other people’s heartache pt. III)” (EP-ka), Carrie Underwood „Greatest hits: decade #1”, Collabro „Stars: special edition” (standardowa wersja albumu była w tym roku #1 na liście), J.Cole „2014 Forest Hills drive”, The Smashing Pumpkins „Monuments to an elegy”, Union J „You got it all – the album”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.