Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 22.02.2015 r. [tydzień 8/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 22 lutego 2015 r. (listy opatrzone są datą: 28 lutego 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Trzeci tydzień spędza na szczycie brytyjskiej listy przebojów Ellie Goulding z muzycznym motywem z filmu „50 twarzy Greya” – utworem „Love me like you do”. Tyle czasu trwał również pobyt na 1. miejscu pierwszego singlowego „numer jeden” Goulding w Wielkiej Brytanii – singla „Burn” (2013). Za kilka dni przekonamy się, czy wokalistce uda się przebić swoje najlepsze jak dotąd osiągnięcie.

Goulding utrzymuje się na prowadzeniu listy, generując tygodniowy nakład blisko dwukrotnie wyższy od nakładu utworu z miejsca 2. Miniony tydzień powiększa dotychczasowy rezultat „Love me like you do” o kolejne 118 343 kopie, przy czym tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 92 563 kopie, a streamingowy ekwiwalent (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) zapewnia temu tytułowi aż 25 780 dodatkowych kopii. Jest to tym samym rekordowe osiągnięcie, jeśli chodzi o tygodniową liczbę kopii singla wygenerowaną na podstawie jego popularności w streamingu.

W zachowaniu pozycji lidera pomagał Goulding fakt, iż zakończony tydzień nie przyniósł na Wyspach żadnej głośnej singlowej premiery. Z tego powodu nowości nie dostrzeżemy także na dalszych pozycjach w pierwszej dziesiątce.

Po raz ósmy w tym roku „numer jeden” listy legitymuje się sześciocyfrowym tygodniowym nakładem.
 

  • Top 10

O ile także utwory z miejsca 2. i 3. utrzymują swoje pozycje sprzed tygodnia, to już na miejscu 4. – po awansie z miejsca 10. – widnieje The Weeknd z kolejnym singlem, którego wydanie należy wiązać z sukcesem filmu „50 twarzy Greya”. Wskakując na tę lokatę, singiel „Earned it” poprawia najlepsze osiągnięcie Kanadyjczyka, dla którego do tej pory najwyższą lokatą w karierze było miejsce 10. (a zapewnił mu je ten sam utwór 7 dni wcześniej).

Gdyby o kształcie listy decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna, swoją najwyższą lokatę osiągnąłby tym razem singiel „FourFiveSeconds” RihannyKanye WestaPaula McCartneya. Streamingowy przelicznik znacząco osłabia jednak notowania tej piosenki, przez co zamiast na miejscu 2. figuruje ona na pozycji 5.

W top 10 po raz pierwszy pojawia się singiel „Sugar” grupy Maroon 5. Dla tego zespołu „Sugar” jest ósmym singlem notowanym w top 10. Z albumu „V” w top 10 plasował się już singiel „Maps” (#2). A wcześniej do top 10 zawitały utwory: „This love” (#3), „She will be loved” (#4), „Makes me wonder” (#2), „Moves like Jagger” (#2, feat. Christina Aguilera), „Payphone” (#1, feat. Wiz Khalifa) i „One more night” (#8). Każdy z 5 albumów grupy przyniósł jej zatem co najmniej 1 utwór notowany w top 10.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Ed Sheeran „Thinking out loud” (20 tygodni w top 10) (spadek z #7) – 29 694 kopie (w tym streaming: ok. 13,8 tys. kopii)
9. Charli XCX feat. Rita Ora „Doing it” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #8)30 132 kopie
8. Avicii „The nights” (5 tygodni w top 10) (awans #9) – 31 920 kopii (w tym streaming: ok. 10,2 tys. kopii)
7. Maroon 5 „Sugar” (1 tydzień w top 10) (awans z #11)35 073 kopie (w tym streaming: ok. 12 tys. kopii)
6. DJ Fresh feat. Ella Eyre „Gravity” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #4)37 681 kopii
5. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (4 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 48 937 kopii
4. The Weeknd „Earned it” (2 tygodnie w top 10) (awans z #10) – 57 653 kopie (w tym streaming: ok. 14,8 tys. kopii)
3. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (11 tygodni w top 10) (bez zmian) – 60 514 kopii (w tym streaming: ok. 20,2 tys. kopii)
2. Hozier „Take me to church” (8 tygodni w top 10) (bez zmian) – 62 070 kopii (w tym streaming: ok. 18,9 tys. kopii)
1. Ellie Goulding „Love me like you do” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 118 343 kopii (tradycyjna sprzedaż: 92 563 kopie, streaming: 25 780 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Chris Brown x Tyga „Ayo” (1 tydzień w top 10) (spadek z #6).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądało następująco: #1 Ellie Goulding, #2 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #3 Hozier, #4 The Weeknd, #5 Mark Ronson i Bruno Mars, #6 DJ Fresh i Ella Eyre, #7 Charli XCX i Rita Ora, #8 Maroon 5, #9 Avicii, #10 LuvBug i Mark Asari „Revive (say something)” (a Ed Sheeran widniałby na #14).
 

  • Sytuacja poza top 10

Najwyżej notowaną nowością aktualnego notowania jest debiutujący na pozycji 17. taneczny singiel „Revive (say something)”, za który odpowiada brytyjskie trio LuvBug, a tworzą je: Marvin Humes, The White N3rd i JKAY. Gościnnie w piosence pojawia się Mark Asari. Dla LuvBug jest to drugi singiel notowany na liście – po utworze „Resonance” (feat. Talay Riley), który kilka miesięcy temu przywiódł ich na miejsce 13.

Swoje pozycje wyraźnie poprawiają 2 debiuty sprzed tygodnia. Singiel „What kind of man” Florence + The Machine przesuwa się z miejsca 57. na 37. (pod względem tradycyjnej sprzedaży jest to jednak 27. najpopularniejszy tytuł podsumowywanego tygodnia), a singiel „Style” Taylor Swift awansuje z miejsca 65. na miejsce 36. (tradycyjna sprzedaż: #22).

Wypuszczony bez wcześniejszych zapowiedzi album „If you’re reading this it’s too late” (jak na razie dostępny jedynie w wersji cyfrowej) przynosi Drake’owi sukces także na liście dedykowanej singlom. W top 100 aktualnego notowania pojawia się bowiem 5 utworów wchodzących w skład tracklisty tego wydawnictwa. Są to odpowiednio utwory: „Preach” (#53, feat. PartyNextDoor), „Legend” (#70), „Energy” (#71), „10 bands” (#92) i „Know yourself” (#95).

W gronie nowości na liście pojawiają się również:

– na #52 – Bars & Melody „Keep smiling” (tradycyjna sprzedaż: #29),
– na #63 – Annie Lennox „I put a spell on you” (tradycyjna sprzedaż: #49),
– na #67 – Calvin Harris feat. Haim „Pray to God” (tradycyjna sprzedaż: #42),
– na #83 – Vaults „One last night” (z filmu „50 twarzy Greya”) (tradycyjna sprzedaż: #60),
– na #94 – Ariana Grande „One last time” (tradycyjna sprzedaż: poza top 100).
 

  • Inne informacje

W minionym tygodniu aż 10 utworów w brytyjskich serwisach streamingowych zanotowało co najmniej 1 milion odtworzeń. Oprócz wymienionych wcześniej singli Ellie Goulding, Hoziera, Marka Ronsona i Bruno Marsa, The Weeknd, Maroon 5, Avicii i Eda Sheerana są to single: Sia „Elastic heart” (ok. 1,26 mln odtworzeń, co daje 12,6 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży), Philip George „Wish you were mine” (ok. 1,02 mln odtworzeń, czyli 10,2 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży) oraz Sam Smith „Like I can” (ok. 1,02 mln odtworzeń, czyli 10,2 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży).

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Ellie Goulding „Love me like you do”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEllie Goulding „Love me like you do” – ok. 2 578 000 odtworzeń – rekord tygodniowej liczby odtworzeń w serwisach streamingowych (wcześniej rekord wynosił ok. 2 562 500 odtworzeń i należał do „Uptown funk!” Marka Ronsona i Bruno Marsa).

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 585 406 kopii (wynik o 267 182 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 3 109 916 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 880 901 kopii (wynik o 84 861 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 388 090 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 466 307 kopii (wynik o 182 321 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Streaming stanowi zatem 60,02% tego wyniku i jest to jak dotąd najwyższy jego udział w tygodniowym nakładzie utworów w Wielkiej Brytanii.

80. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Disciples „They don’t know”, GotSome feat. Wiley „Vibe out”, Kelly Clarkson „Heartbeat song”, Madonna „Living for love”, Nicki Minaj „Truffle butter”, Noel Gallagher’s High Flying Birds „Ballad of the mighty I”, Royal Blood „Out of the black”, Sam Smith „Lay me down”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: LuvBug feat. Mark Asari „Revive (say something)” (popurbain.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu efekt Grammy zapewnił Samowi Smithowi i jego „In the lonely hour” powrót na szczyt albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii. Aktualnie Smith ze swoim albumem osuwa się ze szczytu na miejsce 2., zwalniając czołową lokatę nowemu tytułowi.

Tymczasem na 1. miejscu debiutuje amerykańska rockowa formacja Imagine Dragons ze swoim drugim longplayem, któremu nadano tytuł „Smoke + mirrors”. Wydawnictwo widnieje na szczycie dzięki tygodniowej sprzedaży wynoszącej 25 675 kopii. To bardzo podobny nakład do tego, który 3 tygodnie temu przywiódł na szczyt Meghan Trainor z debiutanckim albumem „Title” (25 246 kopii).

Imagine Dragons poprawiają nieznacznie osiągnięcie ich debiutu, tj. albumu „Night visions”, z analogicznego okresu. Pierwszy album grupy startował bowiem od miejsca 2. (nigdy nie docierając do 1. miejsca) i legitymował się wówczas sprzedażą rzędu 23 348 kopii. Do dzisiaj „Night visions” rozeszło się w Wielkiej Brytanii w nakładzie wynoszącym 398 728 kopii. Album figuruje obecnie na miejscu 43. The UK Albums Chart, a jego nakład z ostatniego tygodnia wynosi 1 801 kopii.

Największym singlowym przebojem Imagine Dragons w Wielkiej Brytanii pozostaje singiel „Radioactive”, który wygenerował jak dotąd sprzedaż równą 772 464 kopie.

Z kolei na szczycie osobnego zestawienia, tyle że dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart), utrzymuje się ścieżka dźwiękowa do „50 twarzy Greya”, z której pochodzi m.in. aktualny singlowy „numer jeden” w tym regionie.

fot. okładka albumu: Imagine Dragons „Smoke + mirrors” (washingtontimes.com)

  • Top 10

Drugą najwyżej notowaną nowość na liście odnajdziemy na miejscu 5., a jest nią album „Texas 25”, którym szkocka grupa Texas podsumowuje dotychczasową karierę. Wydawnictwo składa się z 8 nagranych na nowo przebojów zespołu oraz 4 nowych kompozycji. Dla formacji dowodzonej przez Sharleen Spiteri „Texas 25” jest siódmym albumem notowanym w top 10. Texas mają w dorobku 3 albumy, które dotarły na szczyt The UK Albums Chart: „White on blonde” (1997), „The hush” (1999) i „The greatest hits” (2000). Poprzedni longplay zespołu, „The conversation” (2013), plasował się na liście na miejscu 4.

W top 10 debiutuje prócz tego brytyjska hardrockowa grupa Thunder, która aktywna była w latach 1989-2000, a później dwukrotnie rozwiązywała się i reaktywowała. Album „Wonder days” pojawia się na miejscu 9. i poszerza grono albumów Thunder notowanych w top 10 listy do 3 tytułów. Najwyższą lokatą grupy pozostaje miejsce 2. albumu „Laughing on judgement day” (1992).

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Meghan Trainor „Title” (spadek z #7) – 8 768 kopii
9. Thunder „Wonder days” (nowość) – 9 227 kopii
8. Taylor Swift „1989” (bez zmian) – 9 409 kopii (w sumie: 510 440 kopii)
7. Hozier „Hozier” (spadek z #6) – 9 702 kopie
6. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #5) – 10 068 kopii (w sumie: 868 429 kopii)
5. Texas „Texas 25” (nowość) – 10 596 kopii
4. Drake „If you’re reading this it’s too late” (spadek z #3) – 13 304 kopie
3. Ed Sheeran „x” (spadek z #2) – 13 609 kopii (w sumie: 1 914 772 kopie)
2. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #1) – 18 463 kopie (w sumie: 1 460 439 kopii)
1. Imagine Dragons „Smoke + mirrors” (nowość)25 675 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #15 – trzeci album brytyjskiej wokalistki znanej jako Charli XCX o tytule „Sucker” (jest to najwyższa lokata tej wokalistki na liście),
– na #16 – szósty longplay Ne-Yo pt. „Non-fiction” (i jego szósty tytuł, który dociera do top 20; w top 10 znalazły się 2 z nich, a najwyżej album „Year of the gentleman” – #2),
– na #20 – siódmy studyjny album szkockiej formacji Idlewild pt. „Everything ever written” (zespół ma w dorobku 2 tytuły notowane w top 10),
– na #27 – drugi album poprockowego zespołu Room 94 zatytułowany „Room 94” (album „No strings attached” z 2014 r. debiutował na #28),
– na #30 – nowe wydawnictwo amerykańskiego przedstawiciela muzyki folk, rock i country, Steve’a Earle, pt. „Terraplane” (album wydano pod szyldem Steve Earle & The Dukes) (jego najwyższą pozycją jest #28 albumu wydanego 4 lata temu),
– na #31 – album „Hope is just a state of mind” brytyjskiej formacji Little Comets (dla której jest to najwyższa pozycja na liście),
– na #36 – „Ibeyi”, czyli debiutancki album francusko-kubańskiego duetu sióstr Diaz występujących pod nazwą Ibeyi,
– na #49 – trzecie studyjne wydawnictwo szwedzkiego muzyka José Gonzáleza pt. „Vestiges & claws” (jego debiut dotarł do top 10, a następca plasował się w drugiej dziesiątce),
– na #60 – debiutancki longplay brytyjskiej wokalistki i instrumentalistki Mariki Hackman zatytułowany „We slept at last”,
– na #78 – nowy album norweskiej wokalistki Susanne Sundfør o tytule „Ten love songs” (jej pierwszy album notowany na liście).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #4 na #17 – spada album „Coming up for air” grupy Kodaline,
– z #12 na #56 – spada album „Happy people” grupy Peace,
– z #13 na #23 – spada album „Written in scars” Jacka Savoretti,
– z #14 na #35 – spada album „I love you, honeybear” Father John Misty,
– z #17 na #58 – spada album „Holding all the roses” grupy Blackberry Smoke.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 242 320 kopii (wynik o 185 493 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 349 162 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Big Sean „Dark sky paradise”, Black Star Riders „The killer instinct”, Dan Deacon „Gliss riffer”, Darlia „Petals”, Dutch Uncles „O shudder”, Emile Haynie „We fall”, Falling In Reverse „Just like you”, Gun „Frantic”, Kid Rock „First kiss”, Public Service Broadcasting „The race for space”, Scorpions „Return to forever”, UFO „A conspiracy of stars”, Wiley „Snakes and ladders” (przesunięta data premiery).

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.