Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 15.02.2015 r. [tydzień 7/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 15 lutego 2015 r. (listy opatrzone są datą: 21 lutego 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Nie zmienia się lider singlowego zestawienia w Wielkiej Brytanii. Po raz drugi „numerem jeden” jest „Love me like you do” Ellie Goulding – singiel, który wspiera promocję kinowego hitu pt. „50 twarzy Greya”.

Goulding zachowuje 1. lokatę, generując tygodniowy nakład równy 118 225 kopii, z czego 95 749 kopii pochodzi z tradycyjnej sprzedaży, a „streamingowy zastrzyk” zapewnia jej piosence 22 476 dodatkowych kopii. Jako że każde 100 odtworzeń utworu w streamingu jest równoważne 1 sprzedanej jego kopii, podany streamingowy ekwiwalent daje nam taką informację, iż „Love me like you do” w minionym tygodniu odsłuchano w brytyjskich serwisach streamingowych więcej niż 2 miliony razy. Jest to dopiero drugi singiel (po utworze z miejsca 3.), który przekracza tygodniową liczbę 2 milionów streamów.

Po raz siódmy w tym roku „numer jeden” listy legitymuje się sześciocyfrowym tygodniowym nakładem.

fot. okładka soundtracku: „50 twarzy Greya”, z którego pochodzi singiel „Love me like you do” Ellie Goulding (prnewswire.com)

  • Top 10

„Uptown funk!” Marka RonsonaBruno Marsa, które aż siedmiokrotnie było „numerem jeden” na liście, spada obecnie z miejsca 2. na 3. Singiel 8 lutego br. przekroczył „magiczną” liczbą 1 miliona sprzedanych kopii, stając się 158. singlem w historii, którego sprzedaż w Wielkiej Brytanii osiągnęła siedmiocyfrowy wynik. „Uptown funk!” potrzebowało na to jedynie nieco ponad 9 tygodni.

Gdy do podanego wyniku dorzucimy sprzedaż, jaką singiel Ronsona i Marsa „uzbierał” do końca tygodnia obejmowanego aktualnym notowaniem, otrzymamy wynik tradycyjnej sprzedaży równy: 1 050 761 kopii. Warto jednak przypomnieć, że „Uptown funk!” przez cały ten czas doskonale radzi sobie w streamingu. W ciągu 10 tygodni singiel wygenerował nakład równy 1 278 400 kopii (tradycyjna sprzedaż + przelicznik streamingowy). Dla Marka Ronsona jest to pierwszy utwór z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży, a dla Bruno Marsa – drugi (po „Just the way you are”).

Najwyżej notowana nowość pojawia się na miejscu 4. Gdyby jednak o pozycji na liście decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna, utwór ten debiutowały na miejscu 2. A mowa o singlu „Gravity” DJ-a Fresha z wokalem Elli Eyre. Tę wokalistkę widzieliśmy już w pierwszej dziesiątce, i to na miejscu 1., przy okazji singla „Waiting all night” grupy Rudimental. Jest to zatem jej druga wizyta w top 10. Z kolei dla DJ-a Fresha „Gravity” jest siódmym singlem notowanym w top 10. Brytyjski producent ma na swoim koncie 2 „numery jeden”: „Louder” „Hot right now”.

Na miejscu 6. swój trzynasty singiel notowany w top 10 umieszcza Chris Brown. Na tej pozycji debiutuje bowiem jego „Ayo”, w którym wspiera Browna raper Tyga. Drugi z wymienionych panów w top 10 plasował się wcześniej z 1 singlem, który również był jego kolaboracją z Brownem.

Z kolei debiut na miejscu 8. przypada w udziale singlowi „Doing it”. Wykonują go dwie wokalistki: Charli XCXRita Ora. Dla Charli XCX jest to czwarty tytuł notowany w top 10. Wokalistka ma w dorobku 1 brytyjski „numer jeden” w postaci singla „I love it”, w którym wspierała duet Icona Pop. Z kolei dla Ory, która ma na koncie aż 5 „numerów jeden” (3 solowe, 1 w kolaboracji ze wspomnianym wcześniej DJ-em Freshem oraz 1 w ramach projektu Band Aid 30), „Doing it” jest ósmym tytułem notowanym w top 10.

Swój pierwszy singiel plasujący się w top 10 zdobywa w końcu pochodzący z Kanady Abel Tesfaye, czyli The Weeknd. Jego singiel „Earned it”, pochodzący z filmu „50 twarzy Greya”, wskakuje z końca drugiej dziesiątki na miejsce 10. Dzięki temu piosenki wchodzące w skład soundtracku do wspomnianego filmu jednocześnie otwierają i zamykają top 10 singlowego zestawienia.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. The Weeknd „Earned it” (1 tydzień w top 10) (awans z #18) – 33 847 kopii
9. Avicii „The nights” (4 tygodnie w top 10) (spadek #6) – 33 885 kopii
8. Charli XCX feat. Rita Ora „Doing it” (nowość)34 810 kopii
7. Ed Sheeran „Thinking out loud” (19 tygodni w top 10) (bez zmian) – 37 328 kopii
6. Chris Brown x Tyga „Ayo” (nowość)41 477 kopii
5. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #4) – 54 377 kopii
4. DJ Fresh feat. Ella Eyre „Gravity” (nowość)62 878 kopii
3. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (10 tygodni w top 10) (spadek z #2) – 70 957 kopii
2. Hozier „Take me to church” (7 tygodni w top 10) (awans z #3) – 72 089 kopii (tradycyjna sprzedaż: 53 758 kopii, streaming: 18 331 kopii)
1. Ellie Goulding „Love me like you do” (2 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 118 225 kopii (tradycyjna sprzedaż: 95 749 kopii, streaming: 22 476 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #13 – Meghan Trainor „Lips are movin” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #5),
– na #15 – Philip George „Wish you were mine” (6 tygodni w top 10) (spadek z #9),
– na #19 – Fergie „L.A.Love (la la)” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #10),
– na #25 – Mike Mago & Dragonette „Outlines” (1 tydzień w top 10) (spadek z #8).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądało następująco: #1 Ellie Goulding, #2 DJ Fresh i Ella Eyre, #3 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #4 Hozier, #5 Mark Ronson i Bruno Mars, #6 Chris Brown i Tyga, #7 Charli XCX i Rita Ora, #8 Ne-Yo „Coming with you” (który zajmuje dopiero #14), #9 Avicii, #10 The Weeknd (a Ed Sheeran widniałby na #11).
 

  • Sytuacja poza top 10

O pechu może mówić debiutujący na miejscu 14. Ne-Yo. Amerykański wokalista, który na 1. miejscu listy figurował jak dotąd z 5 singlami, startuje ze swoim „Coming with you” od miejsca 14., mimo że pod względem tradycyjnej sprzedaży jego singiel zajmuje 8. lokatę.

W gronie nowości pojawiają się również m.in.:

– na #22 – Bakermat „Teach me” (tradycyjna sprzedaż: #15),
– na #27 – Imagine Dragons „I bet my life” (tradycyjna sprzedaż: #23),
– na #57 – Florence + The Machine „What kind of man” (tradycyjna sprzedaż: #35),
– na #65 – Taylor Swift „Style” (tradycyjna sprzedaż: #37),
– na #86 – George Ezra „Cassy O'” (tradycyjna sprzedaż: #71),
– na #87 – Sam Smith „Lay me down” (tradycyjna sprzedaż: #64).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Ellie Goulding „Love me like you do”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEllie Goulding „Love me like you do” – ok. 2 247 600 odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 852 588 kopii (wynik o 85 293 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 2 990 174 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 796 040 kopii (wynik o 78 715 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 379 604 000 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 648 628 kopii (wynik o 164 008 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

79. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Bars & Melody „Keep smiling” i LuvBug feat. Mark Asari „Revive (say something)”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.
 

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Zdobywca 4 nagród GrammySam Smith, ponownie obejmuje prowadzenie na brytyjskiej liście sprzedaży albumów. Jego „In the lonely hour” awansuje na szczyt z miejsca 4. i przewodzi listą już po raz szósty. Powrót na 1. miejsce zapewnia temu albumowi sprzedaż równa 34 422 kopie (podobna do tej, która dała mu prowadzenie 5 tygodni temu), a całkowity nakład debiutanckiego longplaya Smitha wynosi 1 441 976 kopii.

Należy jednak podkreślić, iż mimo 1. miejsca na The UK Albums Chart nie jest to najlepiej sprzedający się album minionego tygodnia na Wyspach. Lepiej od „In the lonely hour” sprzedawał się bowiem soundtrack do „50 twarzy Greya”, osiągając nakład przekraczający 41 tysięcy kopii. Dlaczego zatem to nie ten tytuł widnieje na 1. miejscu The UK Albums Chart? Dzieje się tak dlatego, iż kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów, a taki charakter ma to wydawnictwo, dedykowana jest osobna lista. I to na niej (Compilations Chart) ścieżka dźwiękowa do „50 twarzy Greya”, na której znajduje się m.in. aktualny singlowy „numer jeden” w Wielkiej Brytanii, debiutuje na 1. miejscu.

Za to lider sprzed tygodnia, album „Shadows in the night” Boba Dylana, notuje bardzo wyraźny spadekze szczytu aż na miejsce 9. Żaden z 7 wcześniejszych albumowych „numerów jeden” Dylana w Wielkiej Brytanii nie zanotował tak dużego spadku z 1. miejsca.
 

  • Top 10

Wypuszczony bez wcześniejszych zapowiedzi album (będący w istocie mixtapem) „If you’re reading this it’s too late” Drake’a, mimo że do sprzedaży (i to wyłącznie cyfrowej) trafił dopiero w piątek 13 lutego br., zdołał wygenerować taki nakład, by w niedzielnym notowaniu The UK Albums Chart zadebiutować na miejscu 3. Dla rapera jest to trzeci tytuł notowany w top 10. Drake wyżej plasował się z poprzednim wydawnictwem, albumem „Nothing was the same” (2013), który dotarł do miejsca 2.

Raper stanął na drodze irlandzkiej grupie Kodaline, która w tygodniu premiery miała szansę umieścić swój drugi album pt. „Coming up for air” na pozycji, którą w 2013 r. zdobył długogrający debiut. Ostatecznie nowy album zespołu nie tylko nie debiutuje na tej samej pozycji, co „In a perfect world”, lecz jednocześnie notuje nieco niższy (niż poprzednik) wynik sprzedaży w pierwszym tygodniu. Debiutancki longplay Kodaline swój pobyt na liście zaczynał bowiem od miejsca 3. (i to była jego maksymalna pozycja), rozchodząc się w ciągu tygodnia w nakładzie 20 924 kopii. Tymczasem „Coming up for air” debiutuje na miejscu 4., znajdując w ciągu tygodnia 17 816 nabywców.

Po raz pierwszy w top 10 melduje się wydany jeszcze w 2013 r. album „Liquid spirit” amerykańskiego jazzmana – Gregory’ego Portera. Ten tytuł spędza w top 100 swój 49. tydzień.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Gregory Porter „Liquid spirit” (awans z #14) – 9 464 kopie
9. Bob Dylan „Shadows in the night” (spadek z #1) – 10 141 kopii
8. Taylor Swift „1989” (spadek z #7) – 10 803 kopie
7. Meghan Trainor „Title” (spadek z #3) – 11 529 kopii
6. Hozier „Hozier” (spadek z #5) – 13 391 kopii
5. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #6) – 14 594 kopie (w sumie: 858 361 kopii)
4. Kodaline „Coming up for air” (nowość) – 17 816 kopii
3. Drake „If you’re reading this it’s too late” (nowość) – 21 499 kopii
2. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 25 495 kopii (w sumie: 1 901 163 kopie)
1. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #4) – 34 422 kopie (w sumie: 1 441 976 kopii)

fot. okładka albumu: Kodaline „Coming up for air” (tmrwmagazine.com)

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #12 – brytyjska kapela rockowa Peace ze swoim drugim albumem studyjnym pt. „Happy people” (ten poprzedni, „In love”, dotarł do #16),
– na #13 – wokalista Jack Savoretti ze swoim najwyżej notowanym albumem o tytule „Written in scars”,
– na #14 – album „I love you, honeybear” znanego z różnych zespołów, ale i solowych dokonań, Joshua Tillmana, który wydał go jako Father John Misty,
– na #17 – amerykańska rockowa grupa Blackberry Smoke z albumem „Holding all the roses” (który jest jej drugim albumem notowanym na liście),
– na #26 – brytyjska grupa folkowa The Unthanks z albumem „Mount the air”,
– na #35 – założona przez 2 członków grupy Doves formacja Black Rivers ze swoim pierwszym albumem pt. „Black Rivers”,
– na #45 – brytyjscy rockmani z The Subways z czwartym albumem studyjnym o tytule „The Subways” (dla zespołu jest to najniżej notowane wydawnictwo na liście).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #10 na #40 – spada album „Full speed” rapera Kid Inka,
– z #17 na #92 – spada album „No romeo” wokalistki Indiany,
– z #19 na #26 – spada album „Wallflower” Diany Krall.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 427 813 kopii (wynik o 223 090 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 462 849 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Charli XCX „Sucker”, Ibeyi „Ibeyi”, Idlewild „Everything ever written”, Imagine Dragons „Smoke + mirrors”, Little Comets „Hope is just a state of mind”, Marika Hackman „We slept at last”, Ne-Yo „Non-fiction”, Room 94 „Room 94”, Susanne Sundfør „Ten love songs”, Texas „Texas 25”, Thunder „Wonder days”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Drake „If you’re reading this it’s too late” (rollingstone.com)