Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 01.02.2015 r. [tydzień 5/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 1 lutego 2015 r. (listy opatrzone są datą: 7 lutego 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Wygląda na to, że Mark Ronson Bruno Mars mogą już powoli oswajać się z myślą, że nagrali jeden z największych przebojów trwającej dekady w Wielkiej Brytanii. Ich „Uptown funk!” radzi sobie w tym regionie wręcz doskonale, o czym świadczą nie tylko wyniki sprzedaży, lecz także zajmowane przez ten utwór pozycje.

Na przestrzeni ostatnich 8 tygodni (licząc ten objęty aktualnym notowaniem), a dokładnie tyle minęło od czasu, gdy „Uptown funk!” trafiło do sprzedaży, singiel Ronsona i Marsa aż 7 razy figurował na 1. miejscu The UK Singles Chart, z czego 6 razy pod rząd. Jest to najdłuższy pobyt singla na szczycie listy od grudnia 2007 r., kiedy po 7 tygodniach prowadzenie oddała Leona Lewis ze swoim flagowym hitem pt. „Bleeding love”.

Licząc od roku 2000, tylko 2 single królowały na liście częściej niż siedmiokrotnie. Z kolei w tym samym przedziale czasowym co najmniej 7 tygodni na 1. miejscu listy spędziły single:

– 10 tygodni: Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella” (2007),
– 9 tygodni: Gnarls Barkley „Crazy” (2006),
– 7 tygodni: Leona Lewis „Bleeding love” (2007), Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (2014-2015) oraz Tony Christie feat. Peter Kay „Is this the way to Amarillo” (2005).

Gdyby natomiast sięgnąć pamięcią także do lat 90. XX wieku, okaże się, że osiągnięcie „Uptown funk!” również trudno zbagatelizować:

– 16 tygodni na #1: Bryan Adams „(Everything I do) I do it for you” (1991),
– 15 tygodni: Wet Wet Wet „Love is all around” (1994),
– 10 tygodni: Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella” (2007), Whitney Houston „I will always love you” (1992-1993),
– 9 tygodni: Gnarls Barkley „Crazy” (2006),
– 8 tygodni: Shakespears Sister „Stay” (1992),
– 7 tygodni: Céline Dion „Think twice” (1995), Cher „Believe” (1998), Leona Lewis „Bleeding love” (2007), Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (2014-2015) (1+6), Meat Loaf „I’d do anything for love (but I won’t do that)” (1993), Robson & Jerome „Unchained melody”/”White cliffs of Dover” (1995) (singiel z podwójną stroną A), Spice Girls „Wannabe” (1996), Tony Christie feat. Peter Kay „Is this the way to Amarillo” (2005).

„Uptown funk!” po raz ósmy generuje tygodniowy nakład przekraczający 100 tysięcy kopii, przy czym tym razem, podobnie jak przed tygodniem, dzieje się tak dopiero po uwzględnieniu streamingowego przelicznika (tj. każde 100 odtworzeń tego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia).

Singiel Ronsona i Marsa do tej pory generował następujące tygodniowe nakłady:

– I tydzień (debiut na #1): 118 117 kopii (tradycyjna sprzedaż: 104 662 kopie, streaming: 13 455 kopii),
– II tydzień (spadek na #2): 181 545 kopii (tradycyjna sprzedaż: 158 146 kopii, streaming: 23 399 kopii),
– III tydzień (powrót na #1): 186 655 kopii (tradycyjna sprzedaż: 161 692 kopie, streaming: 24 963 kopie),
– IV tydzień (#1): 156 335 kopii (tradycyjna sprzedaż: 130 784 kopie, streaming: 25 551 kopii),
– V tydzień (#1): 129 871 kopii (tradycyjna sprzedaż: 105 566 kopii, streaming: 24 305 kopii),
– VI tydzień (#1): 125 948 kopii (tradycyjna sprzedaż: 101 443 kopie, streaming: 24 505 kopii),
VII tydzień (#1): 120 443 kopie (tradycyjna sprzedaż: 94 818 kopii, streaming: 25 625 kopii),
– aktualnie – VIII tydzień (#1): 101 962 kopie (tradycyjna sprzedaż: 78 484 kopie, streaming: 23 478 kopii).

Po 8 tygodniach „Uptown funk!” legitymuje się zatem nakładem równym 1 120 876 kopii, gdzie z tradycyjnej sprzedaży pochodzi 935 595 kopii. To oznacza, że najprawdopodobniej już za tydzień o tej porze „Uptown funk!” będzie należało do grona singli, które w Wielkiej Brytanii osiągnęły siedmiocyfrowy wynik sprzedaży (sprzedaż fizyczna i cyfrowa).
 

  • Top 10

Nadal rośnie w siłę singiel „Take me to church” Hoziera, który notowany jest obecnie na miejscu 2. Na The UK Singles Chart najczęściej single zaraz po tym, jak pojawiają się w sprzedaży, osiągają na liście swoje maksimum, by w kolejnych tygodniach stopniowo przesuwać się już w dół listy. Z tym utworem jest jednak inaczej. Swoją najlepszą jak dotąd pozycję osiąga on bowiem dopiero w 27. tygodniu spędzanym w top 100.

Na miejscu 3. (pod względem tradycyjnej sprzedaży byłoby to nawet miejsce 2.) swój nowy singiel umieszcza Fergie (notując awans z drugiej setki). „L.A.Love (la la)” zapewnia wokalistce osiemnastą wizytę w top 10, przy czym na tę liczbę składają się: 4 solowe single, 1 kolaboracja z Davidem Guettą („Gettin’ over you”) oraz 13 singli nagranych z grupą The Black Eyed Peas. Fergie meldowała się już na szczycie listy – z 5 singlami wydanymi z The Black Eyed Peas oraz 1 wydanym razem z Davidem Guettą.

W top 10, dokładniej zaś na miejscu 5., debiutuje powracająca po dłuższej niż zwykle przerwie Rihanna z (wydanym bez podania wcześniej daty jego premiery) singlem „FourFiveSeconds”. W utworze partnerują jej: Kanye West Paul McCartney. Single pilotujące 3 wcześniejsze albumy Rihanny dotarły na Wyspach na szczyt („Only girl (in the world)”„We found love”„Diamonds” – do tego wszystkie 3 znalazły tam ponad 1 milion nabywców). Na najwyższej pozycji listy wokalistka pojawiała się jednak znacznie częściej – do tej pory z 8 utworami.

Warto przy tym odnotować, że w roku 2014 po 7 kolejnych latach umieszczania na liście co najmniej 1 „numeru jeden” na rok kalendarzowy Rihanna po raz pierwszy nie wylansowała żadnego „numeru jeden”, mimo że miała taką sposobność, a to w związku z wydaniem singla „Can’t remember to forget you” (duet z Shakirą), który w Wielkiej Brytanii zajął maksymalnie rozczarowujące (jak na tę wokalistkę) 11. miejsce. „FourFiveSeconds” jest 26. singlem z udziałem Rihanny notowanym w brytyjskim top 10.

Nowa na liście jest prócz tego Karen Harding z deephouse’owym singlem „Say something”. Dla Brytyjki jest to pierwszy singiel, a zatem pierwszy utwór notowany w top 10 listy. Wokalistka podtrzymuje ciekawy trend, który da się ostatnio zaobserwować – nie jest to bowiem pierwszy klubowy singiel, który swój pobyt na liście zaczyna od 7. lokaty. Od tej pozycji startowały ostatnimi czasy taneczne single: „I loved you” BlondeMelissy Steel oraz „Promesses” TchamiKaleema Taylora.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Avicii „The nights” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #8) – 31 609 kopii
9. Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (7 tygodni w top 10) (spadek z #5) – 32 613 kopii
8. Ed Sheeran „Thinking out loud” (17 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 32 806 kopii
7. Karen Harding „Say something” (nowość) – 37 950 kopii
6. Philip George „Wish you were mine” (5 tygodni w top 10) (spadek z #4) – 41 924 kopie
5. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (nowość) – 44 543 kopie
4. Meghan Trainor „Lips are movin” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #2)46 565 kopii
3. Fergie „L.A.Love (la la)” (1 tydzień w top 10) (awans z #127) – 57 834 kopie
2. Hozier „Take me to church” (5 tygodni w top 10) (awans z #3) – 66 298 kopii
1. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (8 tygodni w top 10) (bez zmian) – 101 962 kopie (tradycyjna sprzedaż: 78 484 kopie, streaming: 23 478 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Alesso feat. Tove Lo „Heroes (we could be)” (5 tygodnii w top 10) (spadek z #7),
– na #14 – Taylor Swift „Blank space” (10 tygodni w top 10) (spadek z #9),
– na #19 – Ben Haenow „Something I need” (6 tygodni w top 10) (spadek z #10).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, swoją pozycję zachowałby tylko singiel „Uptown funk!”. Fergie plasowałaby się na miejscu 2., Hozier – na 3., Meghan Trainor – na 5., Rihanna – na 4., Philip George – na 7., Karen Harding – na 6., Ed Sheeran – na 12., Olly Murs – na 8., Avicii – na 9., a top 10 uzupełniałaby Taylor Swift z „Blank space”.
 

  • Nowości poza top 10

Nowe tytuły pojawiają się również na dalszych pozycjach listy. Warto wspomnieć o promowanej w brytyjskich stacjach radiowych (m.in. w BBC Radio 1) tanecznej propozycji o tytule „Rhymes”, której autorami są: didżejka Hannah Wants oraz DJ Chris Lorenzo (pod względem sprzedaży jest to jednak 11. najpopularniejszy tytuł minionego tygodnia).

Na miejscu 30. debiutuje Selena Gomez z singlem promującym kompilację jej przebojów – tj. piosenką „The heart wants what it wants” (#21 pod względem sprzedaży). A na miejscu 91. pojawia się kolejna zapowiedź drugiego albumu grupy Imagine Dragons – utwór „Shots” (#69 pod względem sprzedaży).

Gdyby top 100 konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej singli, na miejscu 74. debiutowałby niecodzienny duet – Giorgio MoroderKylie Minogue – z singlem „Right here, right now”, 3 pozycje wyżej – grupa The Prodigy z utworem „The day is my enemy”, a miejsce 58. należałoby do znanego z polskich stacji radiowych utworu „She moves (far away)” Alle Farben i Grahama Candy.

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” – ok. 2 347 800 odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 732 566 kopii (wynik o 169 900 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 3 280 230 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 780 476 kopii (wynik o 6566 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 378 047 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 513 042 kopie (wynik o 163 334 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

77. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Ellie Goulding „Love me like you do”, Kodaline „Honest”, Mike Mago & Dragonette „Outlines” czy Redlight „Gold teeth”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Fergie „L.A.Love (la la)” (hypetrak.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Po debiucie przed tygodniem na 1. miejscu albumowego zestawienia sprzedaży w Wielkiej Brytanii album „Uptown special” Marka Ronsona spada na miejsce 3., do tego wyraźnie kurcząc tygodniowy wynik sprzedaży – z poziomu 33 380 kopii w poprzednim tygodniu do poziomu 14 667 kopii w tym podsumowywanym.

1. miejsce należy zaś do debiutantki, a jest nią Meghan Trainor. Album „Title”, zawierający przeboje „All about that bass”„Lips are movin”, pojawia się na czele listy, rozchodząc się jednak w dosyć skromnym nakładzie – 25 246 kopii.

Trainor i Ronsona oraz ich wydane w styczniu br. albumy rozdziela zaś dwunastokrotny lider listy z 2014 r. – Ed Sheeran („x”).

fot. okładka albumu: Meghan Trainor „Title” (genius.com)

  • Top 10

W aktualnym notowaniu, podobnie jak w tym poprzednim, w pierwszej dziesiątce dostrzeżemy 3 nowe tytuły. O jednym była już mowa.

Miejsce 7. jako pozycja startowa przypada w udziale grupie The Charlatans, dla której jest to najwyższa lokata od 2001 r. Debiut albumu „Modern nature” pozwala dopisać na konto tej brytyjskiej kapeli dziewiątą wizytę w albumowym top 10. Zespół 3 swoje albumy (wszystkie wydane jeszcze w latach 90.) zdołał nawet doprowadzić na szczyt.

Z kolei na miejscu 9. swój debiutancki longplay pt. „Unguarded” umieszcza brytyjska wokalistka – Rae Morris. Artystka w kilku poprzednich latach wydała kilka EP-ek oraz dała się poznać, m.in. wspierając wokalnie zespół Bombay Bicycle Club.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Fall Out Boy „American beauty/American psycho” (spadek z #2)9 199 kopii
9. Rae Morris „Unguarded” (nowość) – 9 808 kopii
8. Taylor Swift „1989” (spadek z #7) – 10 650 kopii
7. The Charlatans „Modern nature” (nowość) – 10 708 kopii
6. Hozier „Hozier” (awans z #8) – 11 233 kopie
5. George Ezra „Wanted on voyage” (bez zmian) – 11 391 kopii (w sumie: 833 453 kopie)
4. Sam Smith „In the lonely hour” (bez zmian) – 13 493 kopie (w sumie: 1 395 340 kopii)
3. Mark Ronson „Uptown special” (spadek z #1) – 14 667 kopii
2. Ed Sheeran „x” (awans z #3) – 20 640 kopii (w sumie: 1 858 164 kopie)
1. Meghan Trainor „Title” (nowość)25 246 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #13 – album „F.E.A.R.” grupy Papa Roach (która swój poprzedni longplay umieściła w 2012 r. na #37; zespół ma na koncie 2 albumy notowane w top 10),
– na #18 – album „Matador”, który firmuje swoim artystycznym pseudonimem znany z grupy Supergrass – Gaz Coombes (jego solowy debiut sprzed 3 lat dotarł do #54),
– na #44 – album „The sum of its parts” obracającego się w kręgach muzyki trance i house brytyjskiego producenta o pseudonimie Chicane (1 z jego albumów – zawierający przebój „Don’t give up” nagrany z Bryanem Adamsemzawitał 15 lat temu do top 10),
– na #50 – debiutancki album Natalie Prass pt. „Natalie Prass”,
– na #64 – kompilacja przebojów Seleny Gomez pt. „For you” (wcześniejsze jej albumy, tj. 3 krążki wydane jako Selena Gomez & The Scene, a po nich także pierwszy album podpisywany już tylko jej nazwiskiem, maksymalnie plasowały się na liście w drugiej dziesiątce),
– na #92 – album „Man it feels like space again” australijskiej grupy Pond (dla której jest to pierwszy tytuł notowany w top 100).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #6 na #36 – spada album „The mindsweep” zespołu Enter Shikari
– z #9 na #25 – spada album „Girls in peacetime want to dance” zespołu Belle And Sebastian,
– z #11 na #21 – spada album „Vulnicura” Björk,
– z #12 na #55 – spada album „We are all we are” elektronicznego tria Above & Beyond,
– z #13 na #54 – spada album „What a terrible world, what a beautiful world” grupy The Decemberists,
– z #14 na #27 – spada album „Modern blues” grupy The Waterboys,
– z #16 na #58 – spada album „The pale emperor” Marilyna Mansona.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 289 908 kopii (wynik o 24 978 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 390 866 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Bob Dylan „Shadows in the night”, Diana Krall „Wallflower”, Gavin DeGraw „Finest hour: the best of Gavin DeGraw”, Indiana „No romeo”, T’Pau „Pleasure and pain”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Rae Morris „Unguarded” (trendsmag.net)