Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 25.01.2015 r. [tydzień 4/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 25 stycznia 2015 r. (listy opatrzone są datą: 31 stycznia 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Singiel Uptown funk!” Marka RonsonaBruno Marsa rozhulał się na Wyspach Brytyjskich tak bardzo, że w swoim siódmym tygodniu obecności w sprzedaży ponownie melduje się na szczycie brytyjskiej listy przebojów, generując blisko dwukrotnie wyższy nakład niż utwór z miejsca 2.

„Uptown funk!” figuruje na szczycie już po raz szósty. Aby zlokalizować ostatni singiel, który na 1. miejscu również meldował się co najmniej 6 razy, musimy cofnąć się do roku 2007, kiedy to od października do grudnia przez 7 kolejnych tygodni liderką była Leona Lewis z singlem „Bleeding love”. Ronson i Mars swój 6-tygodniowy pobyt na szczycie zaliczyli jednak w 2 osobnych „transzach”. Piosenka po debiucie na 1. miejscu przesunęła się na miejsce 2., a następnie powróciła na szczyt i obecna jest na nim piąty tydzień z rzędu. Ostatnim utworem, który spędził na szczycie 5 kolejnych tygodni, był debiutancki singiel Katy Perry – „I kissed a girl”lider listy do początku września 2008 r.

Od roku 2000 tylko 7 singlom udało się spędzić na 1. miejscu The UK Singles Chart 6 albo więcej tygodni. Oto ich lista:

– 10 tygodni: Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella” (2007),
– 9 tygodni: Gnarls Barkley „Crazy” (2006),
– 7 tygodni: Leona Lewis „Bleeding love” (2007), Tony Christie feat. Peter Kay „Is this the way to Amarillo” (2005),
– 6 tygodni: Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (2014-2015), Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (2011, 2 razy po 3 tygodnie), The Black Eyed Peas feat. Justin Timberlake „Where is the love?” (2003).

„Uptown funk!” po raz siódmy generuje tygodniowy nakład przekraczający 100 tysięcy kopii, przy czym w 6 poprzednich notowaniach singiel sześciocyfrowy tygodniowy nakład osiągał już z samej tradycyjnej sprzedaży, tj. bez uwzględniania streamingowego przelicznika (gdzie każde 100 odtworzeń tego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia).

Singiel Ronsona i Marsa do tej pory generował następujące tygodniowe nakłady:

– I tydzień (debiut na #1): 118 117 kopii (tradycyjna sprzedaż: 104 662 kopie, streaming: 13 455 kopii),
– II tydzień (spadek na #2): 181 545 kopii (tradycyjna sprzedaż: 158 146 kopii, streaming: 23 399 kopii),
– III tydzień (powrót na #1): 186 655 kopii (tradycyjna sprzedaż: 161 692 kopie, streaming: 24 963 kopie),
– IV tydzień (#1): 156 335 kopii (tradycyjna sprzedaż: 130 784 kopie, streaming: 25 551 kopii),
– V tydzień (#1): 129 871 kopii (tradycyjna sprzedaż: 105 566 kopii, streaming: 24 305 kopii),
– VI tydzień (#1): 125 948 kopii (tradycyjna sprzedaż: 101 443 kopie, streaming: 24 505 kopii),
– aktualnie – VII tydzień (#1): 120 443 kopie (tradycyjna sprzedaż: 94 818 kopii, streaming: 25 625 kopii).

Po 7 tygodniach „Uptown funk!” legitymuje się zatem nakładem równym 1 018 914 kopii, gdzie z tradycyjnej sprzedaży pochodzi 857 111 kopii.
 

  • Top 10

Dzięki pojawieniu się w sprzedaży na miejsce 2. z miejsca 50. (zajmowanego przed tygodniem dzięki popularności w serwisach streamingowych) wskakuje singiel „Lips are movin” Meghan Trainor. Jest to drugi singiel tej wokalistki notowany w top 10. Ten poprzedni, „All about that bass”, w 21. tygodniu obecności na liście figuruje na miejscu 14. Piosenka przewodziła listą przez 4 kolejne październikowe tygodnie ub. roku.

W top 10 po raz pierwszy widnieje prócz tego singiel „The nights” DJ-a Avicii, który przesuwa się z miejsca 16. na 8. Dla Aviciego jest to siódmy utwór plasujący się w top 10. Gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną singli, nie uwzględniając streamingu, „The nights” znajdowałoby się o 1 pozycję wyżej.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Ben Haenow „Something I need” (6 tygodni w top 10) (spadek z #8) – 24 305 kopii
9. Taylor Swift „Blank space” (10 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 27 570 kopii
8. Avicii „The nights” (1 tydzień w top 10) (awans z #16) – 28 079 kopii
7. Alesso feat. Tove Lo „Heroes (we could be)” (5 tygodnii w top 10) (bez zmian) – 30 912 kopii
6. Ed Sheeran „Thinking out loud” (16 tygodni w top 10) (spadek z #5) – 36 657 kopii
5. Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (6 tygodni w top 10) (spadek z #4) – 37 267 kopii
4. Philip George „Wish you were mine” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #2) – 51 782 kopie
3. Hozier „Take me to church” (4 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 65 263 kopie
2. Meghan Trainor „Lips are movin” (1 tydzień w top 10) (awans z #50)66 162 kopie
1. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (7 tygodni w top 10) (bez zmian) – 120 443 kopie (tradycyjna sprzedaż: 94 818 kopii, streaming: 25 625 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Sam Smith „Like I can” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #10),
– na #18 – Tchami feat. Kaleem Taylor „Promesses” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #9).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, 5 czołowych pozycji pozostałoby bez zmian. Za to do roszad doszłoby na pozycjach od 6. do 9.
 

  • Nowości

Promowany teledyskiem aktualny singiel grupy Maroon 5„Sugar”, wskakuje do top 100, notując awans z miejsca 173. na 55. (gdyby brano pod uwagę wyłącznie tradycyjną sprzedaż, „Sugar” zajmowałoby 39. lokatę). A na miejscu 75. debiutuje taneczne propozycja „Creeping in the dark” sygnowana nazwą Majestic & Jungle 70 (pod względem sprzedaży cyfrowej i fizycznej jest to jednak 49. najpopularniejszy utwór podsumowywanego tygodnia). W top 100 po raz pierwszy widnieje prócz tego duet Pitbull Ne-Yo z utworem „Time of our lives” awansującym z miejsca 181. na 81. (pod względem sprzedaży: #75).

Streamingowy przelicznik grzebie (przynajmniej na ten moment) szanse na debiut w top 100 utworom: „Something big” Shawna Mendesa (pod względem sprzedaży: #56), „One more” Ne-Yo T.I. (pod względem sprzedaży: #85) i „Ready” Kodaline (pod względem sprzedaży: #90).

  • Inne informacje

Mija rok od momentu, gdy na liście zadebiutował singiel „Rather be” Clean Bandit Jess Glynne. Drugi najlepiej sprzedający się w minionym roku singiel w Wielkiej Brytanii oraz najpopularniejszy w 2014 r. utwór w brytyjskim streamingu, który na początku swojego pobytu na liście przewodził nią przez 4 kolejne tygodnie, w 53. tygodniu obecności w top 100 zajmuje 40. miejsce.

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” – ok. 2 562 500 odtworzeń, co oznacza, że wspomniany singiel po raz kolejny poprawia ustanowiony przez siebie rekord tygodniowej liczby odtworzeń w streamingu (od 4 stycznia br. wynosił on ok. 2 555 100 odtworzeń).

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 562 666 kopii (wynik o 50 432 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 3 126 393 kopie.

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 3 787 042 kopie (wynik o 144 091 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 378 704 200 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 349 708 kopii (wynik o 93 659 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

76. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Alle Farben feat. Graham Candy „She moves (far away)”, Fergie „L.A.Love (la la)”, Giorgio Moroder feat. Kylie Minogue „Right here, right now”, Hannah Wants & Chris Lorenzo „Rhymes”, Karen Harding „Say something”, Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” czy Selena Gomez „The heart wants what it wants”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Meghan Trainor „Lips are movin” (mtv.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Po ostatnich „przepychankach” na szczycie między Georgem EzrąSamem Smithem w końcu godzi tę dwójkę Mark Ronson. A czyni to, umieszczając na 1. miejscu albumowego zestawienia swój czwarty studyjny longplay o tytule „Uptown special”. Dla muzyka jest to pierwszy albumowy „numer jeden” w karierze. Jego nowe wydawnictwo w ciągu tygodnia znajduje 33 380 nabywców.

Pierwszy longplay Ronsona, album „Here comes the fuzz” z 2003 r., nie cieszył się w Wielkiej Brytanii dużą popularnością i dotarł na liście tylko do miejsca 70. Znacznie lepiej poradził sobie album „Version” z 2007 r., który co prawda debiutował na liście na miejscu 2. i w przeciwieństwie do „Uptown special” na szczyt się nie wdrapał, ale w tygodniu otwarcia legitymował się wyższym niż „Uptown special” nakładem – równym 45 158 kopii. Z kolei wydany 3 lata później album „Record collection” (podpisywany: Mark Ronson & The Business Intl) również startował od miejsca 2., tyle że w tygodniu premiery miał na koncie 29 039 kopii. „Version” w kolejnych tygodniach radziło sobie znacznie lepiej niż „Record collection” w analogicznym czasie, bowiem drugi album Ronsona znalazł do dzisiaj 884 532 nabywców, a jego następca – 105 584.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, album „Wanted on voyage” George’a Ezry, osuwa się na miejsce 5., rozchodząc się tym razem w nakładzie 15 156 kopii (do dzisiaj: 822 062 kopie).

fot. okładka albumu: Mark Ronson „Uptown special” (jpc.de)

  • Top 10

Aktualne notowanie The UK Albums Chart jest pierwszym od 7 tygodni notowaniem przynoszącym debiuty w pierwszej dziesiątce. Oprócz Marka Ronsona swoje aktualne wydawnictwa umieszczają w top 10 3 zespoły.

Na miejscu 2. debiutuje amerykański zespół Fall Out Boy. Album „American beauty/American psycho” wyrównuje zatem osiągnięcie swojego poprzednika, albumu „Save rock and roll” (2013), który również zaczynał od miejsca 2. (i na szczyt nie dotarł). Warto jednak odnotować, że nowe wydawnictwo Fall Out Boy rozchodzi się w ciągu tygodnia w większym nakładzie (31 497 kopii) niż „Save rock and roll” w analogicznym okresie (24 809 kopii). Od obu tych albumów lepszy pod względem sprzedażowym start zaliczył jednak album „Infinity on high” (2007) – 64 054 kopie, aczkolwiek debiutował on na miejscu 3. Jest to najlepiej sprzedający się album tej formacji na Wyspach – nakład: 446 807 kopii. Pozostałe albumy studyjne Fall Out Boy plasowały się na liście poza pierwszą dziesiątką.

Debiut na miejscu 6. przypada w udziale grupie Enter Shikari i albumowi „The mindsweep”. Ta brytyjska formacja 2 spośród 3 wcześniejszych albumów lokowała na liście na miejscu 4., a 1 album poza top 10.

Z kolei czwarty w karierze tytuł notowany w top 10 dopisuje na swoje konto zespół Belle And Sebastian„Girls in peacetime want to dance” debiutuje bowiem na miejscu 9. Najwyższą lokatą Szkotów pozostaje miejsce 8., które zajmowały 2 ich albumy.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Olly Murs „Never been better” (spadek z #6) – 7 204 kopie
9. Belle And Sebastian „Girls in peacetime want to dance” (nowość) – 9 794 kopie
8. Hozier „Hozier” (spadek z #5) – 10 096 kopii
7. Taylor Swift „1989” (spadek z #4) – 13 737 kopii
6. Enter Shikari „The mindsweep” (nowość) – 14 925 kopii
5. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #1) – 15 156 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #3) – 17 750 kopii
3. Ed Sheeran „x” (spadek z #2) – 23 270 kopii
2. Fall Out Boy „American beauty/American psycho” (nowość)31 497 kopii
1. Mark Ronson „Uptown special” (nowość) – 33 380 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #11 – album „Vulnicura” Björk (poprzedni jej album, „Biophilia”, dotarł do miejsca 21., ale za to 6 wcześniejszych regularnych albumów artystki plasowało się w top 10),
– na #12 – album brytyjskiego elektronicznego tria Above & Beyond pt. „We are all we need” (jest to najwyżej notowany longplay tego zespołu),
– na #13 – album amerykańskiej grupy The Decemberists pt. „What a terrible world, what a beautiful world” (jest to trzecie wydawnictwo zespołu notowane w top 100 i jak dotąd najwyższa pozycja w karierze),
– na #14 – album „Modern blues” istniejącej od ponad 30 lat grupy The Waterboys (jest to najwyżej notowany album tej formacji od czasu „Dream harder” z 1993 r., grupa ma na koncie 2 albumy plasujące się w top 10 – oba na miejscu 5.),
– na #16 – album „The pale emperor” Marilyna Mansona (2 poprzednie albumy studyjne również plasowały się w drugiej dziesiątce, chociaż Manson ma w dorobku 4 wydawnictwa, które dotarły na Wyspach do top 10, maksymalna pozycja: #4),
– na #27 – album amerykańskiej grupy Sleater-Kinney o tytule „No cities to love” (dla której jest to drugi tytuł plasujący się w top 100 i jednocześnie najwyżej notowany album w 20-letniej karierze),
– na #28 – debiutancki longplay amerykańskiego rapera o pseudonimie Joey Bada$$ pt. „B4.Da.$$”,
– na #36 – EP-ka „Computer controlled acoustic instruments pt2” Aphex Twina (wydany we wrześniu ub. roku album „Syro” dotarł do miejsca 8.),
– na #46 – siódmy studyjny album walijskiej grupy Funeral For A Friend pt. „Chapter and verse” (dla której jest to najniżej notowane regularne wydawnictwo w karierze),
– na #58 – piąty studyjny album rapera Lupe Fiasco pt. „Tetsuo & youth” (3 spośród 4 jego albumów notowane były na Wyspach na wyższej pozycji, w tym 1 nawet w top 10),
– na #83 – album „United we are”, czyli długogrający debiut holenderskiego producenta znanego jako Hardwell,
– na #87 – debiutancki album kanadyjskiej grupy Viet Cong zatytułowany po prostu „Viet Cong”.
 

  • Inne informacje

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 264 930 kopii (wynik o 711 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 352 105 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumówGaz Coombes „Matador”, Meghan Trainor „Title”, Papa Roach „F.E.A.R.”, Rae Morris „Unguarded”, Selena Gomez „For you”, The Charlatans „Modern nature”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Belle And Sebastian „Girls in peacetime want to dance” (belleandsebastian.com)