Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 18.01.2015 r. [tydzień 3/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 18 stycznia 2015 r. (listy opatrzone są datą: 24 stycznia 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Singiel „Uptown funk!” Marka RonsonaBruno Marsa – z wyraźną przewagą nad utworem z miejsca 2. – utrzymuje prowadzenie na brytyjskiej liście przebojów. Jest to już w sumie piąty tydzień liderowania tego singla, ale czwarty z rzędu.

Ostatnim singlem, który spędził na 1. miejscu listy 5 tygodni, był bestseller roku 2013 w Wielkiej Brytanii – singiel „Blurred lines”, który wykonywali wspólnie Robin ThickeT.I. oraz Pharrell Williams. „Blurred lines” figurowało na szczycie listy przez 4 kolejne tygodnie w czerwcu 2013 r., a po 2-tygodniowej przerwie powróciło na szczyt na 1 dodatkowy tydzień. Z kolei aby odnaleźć ostatni jak dotąd singiel, który spędził na 1. miejscu 5 tygodni, tyle że w sposób nieprzerwany, musimy cofnąć się aż do początku września 2008 r., kiedy to „I kissed a girl” Katy Perry oddało prowadzenie na liście po piątym z kolei tygodniu spędzonym na czele zestawienia. Co ciekawe, rok 2008 przyniósł aż 3 single, spośród których każdy figurował na szczycie przez 5 kolejnych tygodni. Oprócz przeboju Perry były to single: BassHunter „Now you’re gone”Duffy „Mercy”.

„Uptown funk!” po raz szósty generuje tygodniowy nakład przekraczający 100 tysięcy kopii i – co więcej – po raz szósty przekracza ten próg nawet po odliczeniu streamingowego przelicznika (tj. każde 100 odtworzeń tego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia).

Wspomniany singiel do tej pory generował następujące tygodniowe nakłady:

– I tydzień (debiut na #1): 118 117 kopii (tradycyjna sprzedaż: 104 662 kopie, streaming: 13 455 kopii),
– II tydzień (spadek na #2): 181 545 kopii (tradycyjna sprzedaż: 158 146 kopii, streaming: 23 399 kopii),
– III tydzień (powrót na #1): 186 655 kopii (tradycyjna sprzedaż: 161 692 kopie, streaming: 24 963 kopie),
– IV tydzień (#1): 156 335 kopii (tradycyjna sprzedaż: 130 784 kopie, streaming: 25 551 kopii),
– V tydzień (#1): 129 871 kopii (tradycyjna sprzedaż: 105 566 kopii, streaming: 24 305 kopii),
– VI tydzień (#1): 125 948 kopii (tradycyjna sprzedaż: 101 443 kopie, streaming: 24 505 kopii).

Po 6 tygodniach „Uptown funk!” legitymuje się zatem nakładem równym 898 471 kopii, gdzie z tradycyjnej sprzedaży pochodzą 762 293 kopie.

fot. kadr z teledysku do utworu: Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (okayplayer.com)

  • Top 10

Do pierwszej dziesiątki brytyjskiej listy dedykowanej singlom nie udaje się wskoczyć żadnemu nowemu tytułowi. Za to po raz trzeci na miejscu 2. figuruje deephouse’owa propozycja Philipa George’a pt. „Wish you were mine” (streaming dodaje temu tytułowi ok. 11,7 tys. kopii), a swoją najlepszą jak dotąd pozycję na liście osiąga Hozier, którego „Take me to church” wchodzi już do top 3 (dzięki streamingowi na jego konto dopisano ok. 15,6 tys. kopii).

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Sam Smith „Like I can” (2 tygodnie w top 10) (awans z #13) – 22 054 kopie
9. Tchami feat. Kaleem Taylor „Promesses” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #7) – 24 066 kopii
8. Ben Haenow „Something I need” (5 tygodni w top 10) (bez zmian) – 24 768 kopii
7. Alesso feat. Tove Lo „Heroes (we could be)” (4 tygodnie w top 10) (awans z #9) – 31 422 kopie
6. Taylor Swift „Blank space” (9 tygodni w top 10) (bez zmian) – 31 867 kopii
5. Ed Sheeran „Thinking out loud” (15 tygodni w top 10) (spadek z #3) – 38 329 kopii
4. Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (5 tygodni w top 10) (bez zmian) – 41 371 kopii
3. Hozier „Take me to church” (3 tygodnie w top 10) (awans z #5) – 56 622 kopie
2. Philip George „Wish you were mine” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 60 525 kopii
1. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (6 tygodni w top 10) (bez zmian) – 125 948 kopii (tradycyjna sprzedaż: 101 443 kopie, streaming: 24 505 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Meghan Trainor „All about that bass” (12 tygodni w top 10) (spadek z #10).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, 4 czołowe pozycje pozostałyby bez zmianEd Sheeran ze swoim „Thinking out loud” zamieniłby się miejscami z Taylor Swift i jej „Blank space”Ben Haenow uczyniłby to samo z Tchami, z kolei „Like I can” Sama Smitha zajmowałoby dopiero pozycję 15., pozwalając zadebiutować w top 10 utworowi, o którym wspominam poniżej.
 

  • Nowości

Najwyżej notowana nowość w top 100 pojawia się na miejscu 16. Jest nią aktualny singiel DJ-a Avicii o tytule „The nights”. Szwed wyraźnie poprawia zatem niechlubne osiągnięcie swojej poprzedniej produkcji, singla „The days”, który na Wyspach dotarł jedynie do miejsca 82. Warto przypomnieć, że 3 single z ostatniego jak na razie regularnego wydawnictwa DJ-a, „TRUE”, meldowały się w top 10 listy, z czego 1, „Wake me up!”, trzykrotnie widniał na czele zestawienia, a prócz tego należy do grona singli, których sprzedaż w tym regionie przekroczyła próg 1 miliona kopii. Pod względem tradycyjnie rozumianej sprzedaży (tj. bez streamingu) „The nights” jest dziesiątym najlepiej sprzedającym się singlem podsumowywanego tygodnia.

Singiel „Under the shadows”, który zapowiada debiutancki album Rae Morris pt. „Unguarded”, Brytyjka w tygodniu premiery umieszcza na miejscu 53. Jest to jej pierwszy solowy (głos wokalistki pojawia się bowiem np. w notowanym przed rokiem w setce singlu „Luna” grupy Bombay Bicycle Club) utwór notowany w top 100. Morris znalazła się na liście 15 artystów, którzy walczyli o miano „BBC Sound Of 2015” (zdobywcami tytułu okazali się jednak 3 młodzieńcy z Years & Years). Gdyby nie uwzględniano streamingowego przelicznika, „Under the shadows” debiutowałoby znacznie wyżej – na miejscu 33.

Z kolei singiel „Nasty” The Prodigy, wypuszczony już w trakcie tygodnia obejmowanego tym notowaniem, debiutuje na miejscu 98. Pod względem tradycyjnej sprzedaży zajmuje jednak miejsce 62.

W top 100 nie udaje się jednak zadebiutować singlom 2 wokalistek: Indianie i jej „Only the lonely” oraz Jessie Ware i jej „You & I (forever)”.
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” – ok. 2 450 500 odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 613 098 kopii (wynik o 51 811 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 3 082 203 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 642 951 kopii (wynik o 187 703 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 364 295 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 256 049 kopii (wynik o 135 892 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

75. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Laura Welsh „Ghosts”, Majestic & Jungle 70 „Creeping in the dark”, Meghan Trainor „Lips are movin”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.
 

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W kotka i myszkę bawią się z nami George Ezra Sam Smith, a wtóruje im Ed Sheeran. Aktualne albumy tej trójki wydane zostały przed lipcem 2014 r., a w 3 ostatnich tygodniach żadnemu innemu wydawnictwu nie udaje się wedrzeć do brytyjskiego albumowego top 3 i rozdzielić Ezrę, Smitha i Sheerana (dodać wypada, że od czasu premiery żaden z tych 3 albumów z pierwszą dziesiątką nie rozstał się ani na 1 tydzień).

Po tym, jak Ed Sheeran z 1. miejscem listy pożegnał się w ostatnim notowaniu datowanym na rok 2014, jego „x” utrzymuje się na pozycji 2., tymczasem w pierwszym tegorocznym notowaniu liderem był album „Wanted on voyage” Ezry, tydzień później Ezra ustąpił miejsca albumowi „In the lonely hour” Smitha, wchodząc na jego (3.) pozycję, a obecnie Smith spada ze szczytu i wraca na swoją niedawną lokatę, pozwalając, by to George Ezra ponownie objął prowadzenie.

Album „Wanted on voyage”, który ma na swoim koncie łączny nakład – 806 906 kopii (29 tygodni obecności w sprzedaży), spędza na 1. miejscu listy w sumie swój czwarty tydzień. Aktualnie zapewnia mu to skromny sprzedażowy rezultat równy 24 553 kopie. Nie sposób nie odnotować, iż jest to najniższy tygodniowy wynik sprzedaży „numeru jeden” od początku kwietnia 2014 r. (notowanie z dnia 6 kwietnia), kiedy to na szczycie debiutował album „Education, education, education & war” grupy Kaiser Chiefs.

Albumy Ezry, Smitha i Sheerana, a obok nich albumy „This is all yours” Alt-J oraz „Royal Blood” Royal Blood (które również były „numerami jeden” na liście), otrzymały nominację do BRIT Awards 2015 w kategorii „Najlepszy brytyjski album”.
 

  • Top 10

Na The UK Albums Chart zapanował noworoczny zastój. W aktualnym top 10 najmłodszy tytuł, a jest nim album „Never been better” Olly’ego Mursa, notowany jest na liście po raz ósmy.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Ella Henderson „Chapter one” (spadek z #8) – 7 417 kopii
9. One Direction „Four” (spadek z #7) – 7 762 kopie
8. Paolo Nutini „Caustic love” (awans z #9) – 7 913 kopii
7. Paloma Faith „A perfect contradiction” (spadek z #6) – 8 289 kopii
6. Olly Murs „Never been better” (spadek z #5) – 10 490 kopii
5. Hozier „Hozier” (awans z #10) – 11 036 kopii
4. Taylor Swift „1989” (bez zmian) – 19 736 kopii
3. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #1) – 23 311 kopii
2. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 24 121 kopii
1. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #3) – 24 553 kopie

  • Nowości

Gdybyśmy przyjrzeli się stażom albumów notowanych na liście, okazałoby się, że w top 40 nie ma żadnego wydawnictwa, które ukazało się w grudniu roku ubiegłego albo styczniu tego bieżącego. Najmłodszy tytuł w top 40 obecny jest na liście od 7 tygodni, a mowa o 2 albumach: Take That „III” (#14) oraz AC/DC „Rock or bust” (#22).

Pierwsza nowość pojawia się dopiero na pozycji 49., a jest nią aktualne wydawnictwo amerykańskiego muzyka skrywającego się pod pseudonimem Panda Bear. Album „Panda Bear meets the Grim Reaper” jest drugim albumem Panda Bear notowanym w top 100 i jednocześnie jego najwyżej notowanym tytułem.

Po raz pierwszy w top 100 melduje się prócz tego album „Dormant heart” grającej heavy metal brytyjskiej grupy Sylosis. Zespół ma na swoim kilka albumów, ale ten jest pierwszym, który dociera do top 100.

Ale już poza top 100 debiutuje album „Restriction” grupy Archive.
 

  • Inne informacje

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 265 641 kopii (wynik o 205 070 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 500 796 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Aqualung „10 futures”, Belle And Sebastian „Girls in peacetime want to dance”, Enter Shikari „The mindsweep”, Fall Out Boy „American beauty/American psycho”, Funeral For A Friend „Chapter and verse”, Kid Ink „Full speed”, Lupe Fiasco „Tetsuo & youth”, Marilyn Manson „The pale emperor”, Mark Ronson „Uptown special”, The Decemberists „What a terrible world, what a beautiful world”, The Waterboys „Modern blues”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Panda Bear „Panda Bear meets the Grim Reaper” (noisey.com)