Dzisiaj, 19 września 2014 r., mija ćwierć wieku od premiery bestsellerowego albumu „Janet Jackson’s Rhythm Nation 1814” – jednej z najważniejszych mainstreamowych płyt przełomu lat 80. i 90. XX wieku, która jednocześnie (wraz z poprzedzającą ją płytą „Control”) definiowała, czym jest new jack swing.
O rekordach, jakie Janet Jackson ustanowiła dzięki temu wydawnictwu, oraz o tym, co rzekomo oznaczać ma tajemnicze „1814” w tytule, pisałem na blogu w 2011 r. w rubryce „Ciekawostki” – zapraszam tutaj.
Ponownie przypominając na blogu o tym albumie (tym razem jednak w innym kontekście), w tekście wypada zamieścić przyciągające wzrok, choć czarno-białe, obsypane nagrodami (Grammy, MTV VMA, Billboard Award) wideo do utworu „Rhythm nation” w reżyserii Dominika Seny z imponującą choreografią.
Dwa pierwsze albumy Janet nie odniosły sukcesu. Jej karierę rozkręcił dopiero wydany kilka dni po moich narodzinach album „Control” promowany m.in. przez utwór tytułowy, który artystka rozpoczyna znamiennymi – w kontekście tego, jak przebiegała później jej kariera – słowami:
„This is a story about control
My control
Control of what I say
Control of what I do
And this time I’m gonna do it my way”.
Ja jednak, mimo że piszę o Janet w związku z rocznicą wydania albumu, który przyniósł jej sukces, wolę – trochę przekornie – przypomnieć jej nieśmiałe początki. Debiutancki album 16-letniej wówczas Janet, zatytułowany po prostu „Janet Jackson” (1982), promowało 5 singli. Na pierwszy ogień poszedł naznaczony jeszcze erą disco-funku utwór „Young love”. Odległa to stylistyka od wydanego w tej samej dekadzie industrialnie-newjackswingowego „Rhythm nation” i hardrockowego „Black cat” czy wypuszczonego dekadę później zmysłowo-rhythmandbluesowego „That’s the way love goes”.
Inny utwór z pierwszej płyty Janet, „You’ll never find (a love like mine)”, przypomniałem na blogu w 12. części „Zapomnianych melodii” (tutaj). Gdybyście nabrali chęci, by stawić czoła debiutowi Janet, obecnie całego albumu „Janet Jackson” posłuchać można m.in. w serwisie Deezer. Autorami „Young love” są: René Moore i Angela Winbush (którzy w latach 80. występowali również jako zespół o nazwie René & Angela) (songwriting i produkcja) oraz Bobby Watson (produkcja). Singiel wydano 7 lipca 1982 r.
Gdyby komuś jeszcze przyszło do głowy kwestionowanie pozycji Janet Jackson jako jednej z ikon muzyki rozrywkowej ostatniego kilkudziesięciolecia, wymieniam poniżej wszystkie jej single, które dotarły do top 10 najważniejszej amerykańskiej listy przebojów magazynu „Billboard” – The Billboard Hot 100:
– „numery jeden” – 10: „When I think of you”, „Miss you much”, „Escapade”, „Black cat”, „Love will never do (without you)”, „That’s the way love goes”, „Again”, „Together again”, „Doesn’t really matter”, „All for you”,
– utwory, które dotarły do 2. miejsca – 5: „Let’s wait awhile”, „Rhythm nation”, „Come back to me”, „Any time, any place”, „We are the world 25 for Haiti” (Artists For Haiti),
– utwory, które dotarły od 3. miejsca – 5: „Nasty”, „Runaway”, „I get lonely”, „Someone to call my lover”, „What’s it gonna be?” (featuring u Busta Rhymes),
– pozostałe utwory, które dotarły do top 10 – 9: „What have you done for me lately” (#4), „Control” (#5), „Alright” (#4), „Diamonds” (#5, featuring u Herba Alperta), „The best things in life are free” (#10, duet z Lutherem Vandrossem), „If” (#4), „Because of love” (#10), „You want this” (#8, feat. MC Lyte), „Scream” (#5, duet z Michaelem Jacksonem).
Doceniając dorobek artystyczny Janet oraz jej status gwiazdy muzyki, stacja MTV w 2001 r. przyznała jej tytuł „MTV Icon” i dedykowała artystce specjalny koncert firmowany tą właśnie nazwą. Poniżej załączam film przedstawiający, jak inna moja idolka, Aaliyah, w czasie wspomnianego koncertu zapowiada taneczne popisy P!nk do „Miss you much”, Ushera do „Alright” i Mýa do „The pleasure principle” oraz całej trójki do „Rhythm nation”. Ich występy również zobaczycie na tym filmie.
nagłówek – fot. okładka albumu: Janet Jackson „Janet Jackson’s Rhythm Nation 1814” (spotify.com)