Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 31.07.2015 r. [tydzień 31/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 31 lipca 2015 r. (wersja skrócona).

Katalog opublikowanych dotychczas przeze mnie raportów z Wielkiej Brytanii: zobacz.
 

THE UK SINGLES CHART

  • Top 10

Top 10 notowania The UK Singles Chart z dnia 31 lipca 2015 r.:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną utworów + streamingowy ekwiwalent)

10. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (12 tyg. w top 10) (↑ z #12)35 300 kopii
9. Sam Feldt feat. Kimberly Anne „Show me love” (3 tyg. w top 10) (↓ z #6) – 37 865 kopii
8. David Zowie „House every weekend” (4 tyg. w top 10) (↓ z #4) – 38 614 kopii
7. OMI „Cheerleader” (15 tyg. w top 10) (↑ z #9) – 38 665 kopii
6. Calvin Harris + Disciples „How deep is your love” (2 tyg. w top 10) (↑ z #7) – 40 406 kopii
5. Walk The Moon „Shut up + dance” (8 tyg. w top 10) (↑ z #8) – 40 627 kopii 
4. Sigma feat. Ella Henderson „Glitterball” (N) – 48 407 kopii (tradycyjna sprzedaż: 42 668 kopii, streaming: 5 739 kopii) 
3. Lost Frequencies „Are you with me” (6 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 51 618 kopii
2. Years & Years „Shine” (4 tyg. w top 10) (↑ z #3) – 53 329 kopii
1. Little Mix „Black magic” (3 tyg. w top 10) (↔)59 877 kopii (tradycyjna sprzedaż: 40 135 kopii, streaming: 19 742 kopie)
 

 
Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Avicii „Waiting for love” (2 tyg. w top 10) (↓ z #10),
– na #14 – John Newman „Come and get it” (1 tydz. w top 10) (↓ z #5).

Po raz szósty od momentu, gdy w życie weszła zasada, iż o kształcie listy decyduje nie tylko sprzedaż cyfrowa i fizyczna utworów, lecz dodatkowo ich popularność w serwisach streamingowych (czyli od połowy 2014 r.) (stremingowy ekwiwalent = 100 odtworzeń utworu w streamingu stanowi odpowiednik 1 sprzedanej jego kopii), bestseller tygodnia nie jest „numerem jeden” na The UK Singles Chart. W podsumowywanym tygodniu najlepiej sprzedawał się bowiem singiel „Glitterball” drumandbassowego duetu Sigma wspieranego wokalnie przez Ellę Henderson (tygodniowy nakład: 42 668 kopii), jednak odległa 54. pozycja tego utworu w streamingu osłabia jego debiut w zestawieniu sprzedażowo-streamingowym. W efekcie singiel pobyt na liście zaczyna dopiero od miejsca 4., a w top 3 utrzymują się utwory, które podium zajmowały tydzień i 2 tygodnie temu.

„Glitterball” jest trzecim singlem duetu Sigma notowanym w top 10 (po 2 „numerach jeden”); podobnie jest w przypadku Elli Henderson (która ma w dorobku 1 „numer jeden”).

„Black magic” girlsbandu Little Mix jest pierwszym singlem kobiecej formacji od prawie 8 lat , tj. od czasu „About you now” Sugababes, który przewodzi listą dłużej niż 2 tygodnie. Wspomniany singiel Sugababes stał na czele listy przez 4 tygodnie w październiku 2007 r.

W komentowanym tygodniu utwory z top 3 listy w streamingu plasują się odpowiednio: na #3 (Little Mix), #5 (Years & Years) i #1 (Lost Frequencies).

Powrót „Lean on” do top 10 jest efektem dużej popularności tego utworu w serwisach streamingowych. Na liście podsumowującej liczbę odtworzeń w streamingu singiel zajmuje miejsce 2., a sama sprzedaż daje mu tym razem dopiero miejsce 19.

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego ekwiwalentu, żaden z utworów notowanych w top 10 nie zachowałby swojej pozycji na liście, a top 10 przyjęło następujący kształt: #1 Sigma i Ella Henderson, #2 Little Mix, #3 Years & Years, #4 Lost Frequencies, #5 Calvin Harris i Disciples, #6 John Newman „Come and get it” (zamiast #14), #7 Walk The Moon, #8 Sam Feldt i Kimberly Anne, #9 David Zowie, #10 Birdy „Wings” (zamiast #21), natomiast OMI zajmowałby #12, a Major Lazer, DJ Snake i MØ – #19.
 

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają single:

– The Weeknd „Can’t feel my face” (↑ z #26 na #17) (t.s.: #21),
Shaggy feat. Mohombi, Faydee & Costi „I need your love” (↑ z #58 na #45) (t.s.: #27),
– The Chemical Brothers feat. Q-Tip „Go” (↑ z #48 na #46) (t.s.: #32),
Felix Jaehn feat. Jasmine Thompson „Ain’t nobody (loves me better)” (↑ z #78 na #60) (wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi: #37),
Silentó „Watch me (whip/nae nae)” (↑ #66 na #63) (wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi: #40),
– Major Lazer feat. Ellie Goulding & Tarrus Riley „Powerful” (↑ z #99 na #69) (t.s.: #76).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy:

– na #25 – Foxes „Body talk” (t.s.: #11),
– na #28 – Aston Merrygold „Get stupid” (znany z boysbandu JLS(t.s.: #16),
– na #29 – Disclosure feat. Sam Smith „Omen” (t.s.: #15),
– na #51 – Bring Me The Horizon „Throne” (t.s.: #39),
– na #82 – Eminem feat. Gwen Stefani „Kings never die” (t.s.: #61).

W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. singlom: Carly Rae Jepsen „Run away with me” (t.s.: #65), Elbow „Lost worker bee” (t.s.: #66)Robyn & La Bagatelle Magique „Set me free” (t.s.: #86), Tourist feat. Josef Salvat & Niia „Holding on” (t.s.: #96).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Little Mix „Black magic” (4). Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychLost Frequencies „Are you with me” (4).

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 372 301 kopii (wynik o 49 984 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 772 181 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo4 854 330 kopii (wynik o 92 763 kopie niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 485 433 000 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych.

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + streamingowy ekwiwalent): 7 226 631 kopii (wynik o 42 779 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Sigma feat. Ella Henderson „Glitterball” (3beat.co.uk)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • Top 10

Top 10 notowania The UK Albums Chart z dnia 31 lipca 2015 r.:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną albumów + streamingowy ekwiwalent)

10. Roger Waters „Amused to death” (powrót) – 4 540 kopii
9. Lionel Richie & The Commodores „The definitive collection” (↓ z #7) – 5 335 kopii
8. Bugzy Malone „Walk with me” (N) – 5 873 kopie
7. Lamb Of God „VII: Sturm und Drang” (N)5 915 kopii
6. Taylor Swift „1989” (↔) – 7 275 kopii
5. James Bay „Chaos and the calm” (↓ z #4) – 10 501 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (↑ z #5) – 10 946 kopii
3. Ed Sheeran „x” (↓ z #2) – 13 361 kopii (w sumie: 2 316 552 kopie)
2. Years & Years „Communion” (↓ z #1) – 16 164 kopie
1. The Chemical Brothers „Born in the echoes” (N)18 056 kopii (tradycyjna sprzedaż: 17 526 kopii, streaming: 530 kopii)
 

 
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego ekwiwalentu, całe top 10 pozostałoby bez zmian.

„Born in the echoes” jest już szóstym „numerem jeden” w karierze The Chemical Brothers, choć tygodniowy nakład tego albumu jest bardzo przeciętny. Spójrzmy na osiągnięcia poprzednich regularnych wydawnictw duetu:

„Exit planet dust” (1995) – max pozycja: #9,
„Dig your own hole” (1997) – debiut na #1 (62 793 kopie),
„Surrender” (1999) – debiut na #1 (70 043 kopie),
„Come with us” (2002) – debiut na #1 (49 811 kopii),
„Push the button” (2005) – debiut na #1 (58 364 kopie),
„We are the night” (2007) – debiut na #1 (36 392 kopie),
„Further” (2010) – album nie był notowany na liście z uwagi na politykę OCC, z którą nie był zgodny sposób jego promocji (w tygodniu premiery album rozszedł się jednak w nakładzie 11 305 kopii, co dawałoby debiut na odległym #23).

#1 na Albums Streaming Chart: Ed Sheeran „x” (17).
#1 na Compilations Chart (lista mierząca nakłady kompilacji utworów wykonywanych przez różnych artystów): „NOW that’s what I call music! 91” (1) – nakład: aż 224 172 kopie.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #11 – Sleaford Mods „Key markets” (t.s.: #11),
– na #22 – Joe Satriani „Shockwave supernova” (t.s.: #20),
– na #54 – Jill Scott „Woman” (t.s.: #47),
– na #96 – PVRIS „White noise” (t.s.: #91).
 

  • Inne informacje

Debiutujący poprzednio na miejscu 3. album „Currents” Tame Impala spada na miejsce 13. (t.s.: #13).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 400 869 kopii (wynik o 272 527 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 1 418 584 kopie.

Ze streamingu pochodzą dodatkowo434 952 kopie (wynik o 8 048 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Łączny tygodniowy nakład albumów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż fizyczna i cyfrowa + streamingowy ekwiwalent)1 835 821 kopii (wynik o 264 479 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: The Chemical Brothers „Born in the echoes” (magazyngitarzysta.pl)