Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 7 sierpnia 2015 r. (wersja skrócona).
– Katalog opublikowanych przeze mnie raportów z Wielkiej Brytanii: zobacz.
– Wykaz „numerów jeden” na The UK Singles Chart – 2010-2015: zobacz.
THE UK SINGLES CHART
- Top 10
Top 10 notowania The UK Singles Chart z dnia 7 sierpnia 2015 r.:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną utworów + streamingowy ekwiwalent)
10. Sam Feldt feat. Kimberly Anne „Show me love” (4 tyg. w top 10) (↓ z #9) – 32 513 kopii
9. OMI „Cheerleader” (16 tyg. w top 10) (↓ z #7) – 33 398 kopii
8. The Weeknd „Can’t feel my face” (1 tydz. w top 10) (↑ z #17) – 36 848 kopii
7. Walk The Moon „Shut up + dance” (9 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 37 309 kopii
6. Sigma feat. Ella Henderson „Glitterball” (2 tyg. w top 10) (↓ z #4) – 39 200 kopii
5. Years & Years „Shine” (5 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 43 240 kopii
4. Lost Frequencies „Are you with me” (7 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 43 605 kopii
3. Little Mix „Black magic” (4 tyg. w top 10) (↓ z #1) – 49 242 kopie
2. Calvin Harris + Disciples „How deep is your love” (3 tyg. w top 10) (↑ z #6) – 49 774 kopie
1. One Direction „Drag me down” (N) – 76 015 kopii (tradycyjna sprzedaż: 55 678 kopii, streaming: 20 337 kopii)
https://www.youtube.com/watch?v=6vgs7gIeMis
Utwory, które opuszczają top 10:
– na #11 – Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (12 tyg. w top 10) (↓ z #10),
– na #12 – David Zowie „House every weekend” (4 tyg. w top 10) (↓ z #8).
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego ekwiwalentu, 2 najwyższe lokaty pozostałyby bez zmian, a pozostałe miejsca w top 10 zajmowaliby: #3 Sigma i Ella Henderson, #4 Little Mix, #5 Years & Years, #6 Lost Frequencies, #7 Joe Stone i Montell Jordan „The party (this is how we do it)” (zamiast #17), #8 Disclosure i Sam Smith „Omen” (zamiast #13), #9 Walk The Moon, #10 The Weeknd, natomiast Sam Feldt i Kimberly Anne – #11, a OMI – #16.
Wydany bez zapowiedzi singiel „Drag me down” debiutuje na 1. miejscu listy, przynosząc boysbandowi One Direction (występującemu od niedawna jako kwartet) siódmy „numer jeden” w karierze, jeżeli uwzględnimy single wydane przez zespół w ramach projektów The X Factor Finalists 2010 („Heroes”) i 2011 („Wishing on a star”) oraz Band Aid 30 („Do they know it’s Christmas? (2014)”).
Spójrzmy, jakie tygodniowe nakłady zapewniały 1. miejsce wcześniejszym „numerom jeden” One Direction:
– 2010: „Heroes” (The X Factor Finalists 2010) – I tydzień: 144 014 kopii, II tydzień: 70 597 kopii,
– 2011: „What makes you beautiful” – 153 965 kopii,
– 2011: „Wishing on a star” (The X Factor Finalists 2011 feat. JLS & One Direction) – 98 932 kopie,
– 2012: „Little things” – 85 308 kopii,
– 2013: „One way or another (teenage kicks)” – 112 616 kopii,
– 2014: „Do they know it’s Christmas? (2014)” – 312 928 kopii.
Jeżeli zatem popatrzymy wyłącznie na sprzedaż singla „Drag me down” (55 678 kopii) (i nie policzymy imponującego, jak na tydzień otwarcia, streamingowego ekwiwalentu), będzie to najniższy tygodniowy wynik sprzedaży, który przyniósł One Direction prowadzenie na liście.
Jednakże od 6 lat rok w rok One Direction na szczycie singlowego zestawienia umieszczają przynajmniej po jednym utworze ze swoim udziałem.
Awans singla „How deep is your love” Calvina Harrisa i tria Disciples z miejsca 6. na 2. jest o tyle ciekawy, iż Harris obok 7 „numerów jeden” ma w swoim dorobku już 4 single, które zatrzymały się na miejscu 2. Jeżeli jego aktualny singiel nie wskoczy na 1. miejsce, będzie dla niego już piątym takim utworem.
Singiel „Can’t feel my face” jest drugim singlem The Weeknd notowanym w top 10.
W komentowanym tygodniu utwory z top 3 listy w streamingu plasują się odpowiednio: na #2 (One Direction), #6 (Calvin Harris i Disciples) i #4 (Little Mix). Spośród utworów obecnych w top 10 listy najmniejszą popularnością w streamingu cieszy się singiel „Glitterball” duetu Sigma z wokalem Elli Henderson: #38.
Za to lider w tygodniowej liczbie odtworzeń w streamingu, singiel „Lean on” Major Lazer, DJ-a Snake’a i MØ, dzięki wysokiemu ekwiwalentowi streamingowemu na liście notowany jest na miejscu 11., mimo że sama sprzedaż dawałaby mu miejsce poza top 20 (#23).
- Sytuacja poza top 10
Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają single:
– Disclosure feat. Sam Smith „Omen” (↑ z #29 na #13) (t.s.: #8),
– Silentó „Watch me (whip/nae nae)” (↑ #63 na #19) (t.s.: #12),
– Shaggy feat. Mohombi, Faydee & Costi „I need your love” (↑ z #45 na #36) (t.s.: #25),
– Selena Gomez feat. A$AP Rocky „Good for you” (↑ z #55 na #46) (t.s.: #41),
– Major Lazer feat. Ellie Goulding & Tarrus Riley „Powerful” (↑ z #69 na #54) (t.s.: #38),
– Felix Jaehn feat. Jasmine Thompson „Ain’t nobody (loves me better)” (↑ z #60 na #56) (wynik osiągnięty dzięki streamingowi: #34),
– Galantis „Peanut butter jelly” (↑ z #83 na #64) (t.s.: #48).
W gronie nowości na liście dostrzeżemy:
– na #17 – Joe Stone feat. Montell Jordan „The party (this is how we do it)” (t.s.: #7),
– na #28 – Joe Weller feat. Emil „Wanna do” (t.s.: #13),
– na #66 – Duke Dumont „Ocean drive” (t.s.: #39),
– na #68 – Jess Glynne „Why me” (t.s.: #35),
– na #79 – Kygo feat. Will Heard „Nothing left” (t.s.: #62),
– na #80 – Jeremih feat. Flo Rida „Tonight belongs to U” (t.s.: #56),
– na #82 – Drake „Back to back” (t.s.: #65),
– na #90 – Charlie Puth feat. Meghan Trainor „Marvin Gaye” (wynik osiągnięty dzięki streamingowi: #59).
W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. singlom: Rudimental feat. Will Heard „I will for love” (t.s.: #78), Jack Garrat „Weathered” (t.s.: #98).
„The party (this is how we do it)” jest deephouse’owym singlem samplującym przebój R&B sprzed 20 lat – „This is how we do it” Montella Jordana, który na The UK Singles Chart dotarł do miejsca 11.
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Little Mix „Black magic” (5). Zobacz aktualne top 40: tutaj.
Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowych: Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (3).
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 337 083 kopie (wynik o 35 218 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 656 866 kopii.
Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 4 952 184 kopie (wynik o 97 854 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 495 218 400 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych.
Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + streamingowy ekwiwalent): 7 289 267 kopii (wynik o 62 636 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
fot. okładka singla: One Direction „Drag me down” (play.spotify.com)
THE UK ALBUMS CHART
- Top 10
Top 10 notowania The UK Albums Chart z dnia 7 sierpnia 2015 r.:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną albumów + streamingowy ekwiwalent)
10. Led Zeppelin „Presence” (powrót) – 6 490 kopii
9. Led Zeppelin „Coda” (powrót) – 6 556 kopii
8. Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful” (↑ z #12) – 6 559 kopie
7. Taylor Swift „1989” (↓ z #6) – 6 576 kopii
6. James Bay „Chaos and the calm” (↓ z #5) – 8 569 kopii
5. Sam Smith „In the lonely hour” (↓ z #4) – 11 047 kopii
4. Ed Sheeran „x” (↓ z #3) – 11 429 kopii
3. Years & Years „Communion” (↓ z #2) – 12 210 kopii
2. Lianne La Havas „Blood” (N) – 14 817 kopii
1. The Maccabees „Marks to prove it” (N) – 16 082 kopie (tradycyjna sprzedaż: 15 202 kopie, streaming: 880 kopii)
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego ekwiwalentu, top 3 pozostałoby bez zmian, a kolejne pozycje w top 10 zajmowaliby: #4 Sam Smith, #5 Ed Sheeran, #6 James Bay, #7 Led Zeppelin „Coda”, #8 Led Zeppelin „Presence”, #9 Florence + The Machine, #10 Taylor Swift.
„Marks to prove it” jest czwartym longplayem grupy The Maccabees, lecz jej pierwszym „numerem jeden” w karierze. Poprzednie albumy grupy osiągały następujące lokaty:
– „Colour it in” (2007) – #24, łączny nakład: 92 950 kopii,
– „Wall of arms” (2009) – #13, łączny nakład: 77 651 kopii,
– „Given to the wild” (2012) – #4, łączny nakład: 127 255 kopii (w tygodniu premiery: 22 453 kopie).
Album „Blood” Lianne La Havas, debiutując na miejscu 2., poprawia osiągnięcie jej debiutu, albumu „Is your love big enough?” (2012), który pojawił się na liście na miejscu 4. (tygodniowy nakład: 11 706 kopii), a w sumie rozszedł się w nakładzie 87 689 kopii.
Na listę powracają 3 albumy grupy Led Zeppelin, a dzieje się tak dzięki temu, iż na rynku pojawiły się ich reedycje. Powracający na miejsce 9. album „Coda” wydano pierwotnie w 1982 r., a jego maksymalną pozycją pozostaje miejsce 4. Album „Presence”, widniejący obecnie na miejscu 10., swoją premierę miał w 1976 r. i doszedł do miejsca 1. Na szczycie figurował również wydany w 1979 r. album „In through the out door”, który aktualnie powraca do stawki na miejsce 12. (tygodniowy nakład: 5 956 kopii) (t.s.: #11).
#1 na Albums Streaming Chart: Ed Sheeran „x” (18).
#1 na Compilations Chart (lista mierząca nakłady kompilacji utworów wykonywanych przez różnych artystów): „NOW that’s what I call music! 91” (2) – nakład: 118 073 kopie.
- Nowości poza top 10
Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:
– na #13 – Joss Stone „Water for my soul” (t.s.: #13),
– na #48 – Michael Head „The magicial world of the strands” (t.s.: #37),
– na #100 – Buddy Guy „Born to play guitar” (t.s.: #67).
Do top 100 (na #14) powraca kompilacja „The very best of” sygnowana pseudonimem artystycznym zmarłej 1 sierpnia 2015 r. wokalistki Cilli Black.
- Inne informacje
Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 10, a obecnie ich tam nie dostrzeżemy:
– z #1 na #11 – spada album „Born in the echoes” The Chemical Brothers (t.s.: #12),
– z #7 na #41 – spada album „VII: Sturm und Drang” Lamb Of God (t.s.: #35),
– z #8 na #46 – spada album „Walk with me” Bugzy Malone (t.s.: #44).
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 251 264 kopii (wynik o 149 605 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 1 323 346 kopii.
Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 447 273 kopie (wynik o 12 321 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).
Łączny tygodniowy nakład albumów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż fizyczna i cyfrowa + streamingowy ekwiwalent): 1 698 537 kopii (wynik o 137 284 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.
fot. okładka albumu: The Maccabees „Marks to prove it” (consequenceofsound.net)