Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 19 października 2014 r. (listy opatrzone są datą: 25 października 2014 r.).
THE UK SINGLES CHART
- „Numer jeden”
Meghan Trainor, której singiel równolegle stoi na czele list w USA, Kanadzie i Niemczech, rozsiadła się na brytyjskim tronie. „All about that bass” spędza na czele listy już trzeci tydzień.
Na 31 utworów, które (jak dotąd) w 2014 r. figurowały na 1. miejscu listy, jest to dopiero siódmy utwór, którego pobyt na tej pozycji nie ogranicza się do 1 tygodnia. Spośród zaś owych 7 „numerów jeden” z co najmniej 2-tygodniowym pobytem na 1. miejscu przed „All about that bass” tylko „Rather be” Clean Bandit i Jess Glynne (4 tygodnie na #1) i „Happy” Pharrella Williamsa (3 tygodnie na #1 w 2014 r. i 1 tydzień w 2013 r.) meldowały się na tej pozycji częściej niż 2 razy. Aczkolwiek „Happy” swoje 4 tygodnie na 1. miejscu wypracowało aż w 3 osobnych transzach.
Singiel Trainor utrzymuje prowadzenie, dorzucając na swoje konto kolejnych 108 857 kopii, z czego z tradycyjnej sprzedaży pochodzi 93 366 kopii, a przelicznikowi streamingowemu (gdzie 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego tytułu) zawdzięcza 15 491 kopii. W konsekwencji po raz 24. w tym roku singiel z 1. miejsca legitymuje się sześciocyfrowym wynikiem sprzedaży (choć nie tej rozumianej tradycyjnie).
fot. okładka EP-ki: Meghan Trainor „Title” – pochodzi z niej utwór „All about that bass” (lockerdome.com)
- Top 10
„Podpromowanie” singla „Shake it off” w brytyjskim „The X Factor” gwarantuje Taylor Swift awans na liście na pozycję, na której – podczas 8 poprzednich tygodni spędzonych w top 10 – jej singiel jeszcze notowany nie był. „Shake it off” przeskakuje z miejsca 4. na 2. Swift wyrównuje zatem swoje najlepsze osiągnięcie na liście, które zapewniły jej wcześniej single: „Love story” i „I knew you were trouble”. Nadal jednak pozostaje bez choćby 1 „numeru jeden” na Wyspach.
Najwyżej notowaną nowością w zestawieniu dedykowanym utworom jest singiel zapowiadający czwarty album boysbandu One Direction. Piosenka „Steal my girl” debiutuje na miejscu 3. Do tej pory chłopięcy kwintet wylansował w Wielkiej Brytanii 5 „numerów jeden” (z czego 2 nagrane z finalistami programu „The X Factor”, z którego się wywodzi). „Steal my girl” jest dwunastym utworem One Direction pojawiającym się w top 10. Gdyby to wyłącznie tradycyjna sprzedaż decydowała o kształcie listy, ten singiel zamieniłby się miejscami z „Shake it off”.
Tymczasem utworowi „Thinking out loud” Eda Sheerana przypada w udziale awans z miejsca 10. na 4., podczas gdy drugi singiel z albumu „x”, utwór „Don’t”, dotarł na liście do miejsca 8., a ten pierwszy, „Sing”, był już „numerem jeden”.
Pojawienie się w sprzedaży w charakterze singla przysparza utworowi „Oh Cecilia (breaking my heart)” chłopięcej grupy The Vamps (z gościnnym udziałem Shawna Mendesa) awans z miejsca 46. na 9. Jest to już piąty singiel zespołu z jego debiutanckiego albumu, który dociera do top 10.
A na miejscu 10. pojawia się druga i ostatnia w top 10 nowość – singiel „Guts over fear” Eminema i Sii. Dla rapera jest to już 27. utwór notowany w top 10 (a 31. jeżeli uwzględnić jego dokonania z zespołem D12), a dla australijskiej wokalistki i songwriterki – szósty.
Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Eminem feat. Sia „Guts over fear” (nowość) – 29 649 kopii
9. The Vamps feat. Shawn Mendes „Oh Cecilia (breaking my heart)” (1 tydzień w top 10) (awans z #46) – 31 442 kopie
8. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” (6 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 34 648 kopii
7. Sigma feat. Paloma Faith „Changing” (5 tygodni w top 10) (awans z #8) – 34 968 kopii
6. Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #5) – 36 077 kopii
5. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #2) – 45 230 kopii
4. Ed Sheeran „Thinking out loud” (2 tygodnie w top 10) (awans z #10) – 47 689 kopii
3. One Direction „Steal my girl” (nowość) (brak danych na temat sprzedaży)
2. Taylor Swift „Shake it off” (9 tygodni w top 10) (awans z #4) – 55 687 kopii
1. Meghan Trainor „All about that bass” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 108 857 kopii (tradycyjna sprzedaż: 93 366 kopii, streaming: 15 491 kopii)
Utwory, które opuszczają top 10:
– Ella Henderson „Glow” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7),
– George Ezra „Blame it on me” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #9),
– Nicki Minaj „Anaconda” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #3).
Co ciekawe, single Elli Henderson obecnie ze sobą sąsiadują, tyle że wyżej (na #16) plasuje się „Ghost”, które na liście obecne jest od 19 notowań, a niżej – „Glow”, które spędza na liście dopiero drugi tydzień.
- Nowości poza top 10
W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):
– na #15 – Watermät „Bullit” (tradycyjna sprzedaż: #10),
– na #20 – Wilkinson feat. Talay Riley „Dirty love” (tradycyjna sprzedaż: #13),
– na #27 – Krishane feat. Melissa Steel „Drunk and incapable” (tradycyjna sprzedaż: #19),
– na #35 – Charli XCX „Break the rules” (tradycyjna sprzedaż: #25),
– na #73 – Jessie J feat. 2 Chainz „Burnin’ up” (tradycyjna sprzedaż: #52) (piosenka ma jeszcze przed sobą premierę w charakterze singla, na razie sprzedawana jest jako track z albumu),
– na #79 – Pharrell Williams (feat. Daft Punk) „Gust of wind” (tradycyjna sprzedaż: #57),
– na #82 – Avicii feat. Robbie Williams „The days” (wyłącznie na podstawie przelicznika streamingowego),
– na #86 – Calvin Harris „Slow acid” (tradycyjna sprzedaż: #55),
– na #90 – Nicole Scherzinger „On the rocks” (tradycyjna sprzedaż: #58).
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w streamingu: Meghan Trainor „All about that bass” (ok. 1 549 100 mln odtworzeń).
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Meghan Trainor „All about that bass”.
Póki co do top 100 nie udaje się dostać m.in. singlom: Demi Lovato feat. Cher Lloyd „Really don’t care” i Justice Crew „Que sera” (tegoroczny #1 z Australii).
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 583 897 kopii (wynik o 42 244 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 072 821 kopii (wynik o 59 227 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 307 282 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).
Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy): 5 656 718 kopii (wynik o 16 983 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).
62. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.
Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Bondax „All I see”, Fuse ODG feat. Angel „T.I.N.A.”, Rae Morris „Closer”, TIEKS feat. Celeste „Sing that song”, Waze & Odyssey vs R. Kelly „Bump & grind 2014”.
Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
fot. okładka singla: Eminem feat. Sia „Guts over fear” (complex.com)
THE UK ALBUMS CHART
- „Numer jeden”
Po 2 tygodniach spędzonych na czele albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii George Ezra osuwa się ze swoim „Wanted on voyage” na miejsce 4
Na 1. miejscu pojawia się zaś inny debiutancki tytuł – jest nim album „Chapter one”, który firmuje swoim nazwiskiem Ella Henderson. Wokalistka jest finalistką 9. edycji brytyjskiego „The X Factor”, ale nie jest tej edycji zwyciężczynią. Zakończenie rywalizacji na 6. lokacie nie przeszkodziło jej w tym, żeby blisko 2 lata po opuszczeniu programu osiągnąć to, czego nie doświadczył triumfator show. We wspomnianej edycji „The X Factor” zwyciężył bowiem James Arthur, a jego pierwszy album (o tytule odpowiadającym jego personaliom) dotarł na liście do miejsca 2. (2013). Osiągnięcie wokalisty przebił również zdobywca 2. miejsca w programie, Jahméne Douglas, którego pierwszy album był na Wyspach „numerem jeden” latem 2013 r. Jednakże w tym przypadku wypada spojrzeć na tygodniowe wyniki sprzedaży, ponieważ album „Love never fails” Douglasa trafił na szczyt mimo fatalnej sprzedaży (niespełna 19 tysięcy kopii), a album Arthura na 1. miejscu się nie znalazł, choć w tygodniu premiery rozszedł się w nakładzie bliskim 64 tysiącom kopii.
A jak „Chapter one” prezentuje się w zestawieniu z wynikiem otwarcia albumu Jamesa Arthura? Porównanie to wypada na korzyść Arthura. Jego debiut w tygodniu premiery rozszedł się w nakładzie równym 63 996 kopii, tymczasem debiut Henderson, mimo lepszej pozycji startowej, po pierwszym tygodniu ma na swoim koncie 43 824 kopie.
Henderson jest trzecim w tym roku finalistą talent show, którego album trafia na 1. miejsce listy. Wcześniej, w notowaniu z dnia 30 marca br., dokonała tego Sam Bailey, zwyciężczyni 10. edycji „The X Factor”, z albumem „The power of love”. To wydawnictwo rozeszło się w tygodniu premiery w nakładzie równym 72 644 kopie. Następnie w notowaniu z dnia 24 sierpnia br. męska formacja Collabro, która triumfowała w 8. edycji „Britain’s Got Talent”, umieściła na 1. miejscu listy album „Stars”, a sprawił to wynik sprzedaży równy 48 749 kopii.
Henderson jest ponadto pierwszą od 4 miesięcy wokalistką, której album figuruje na 1. miejscu. Ostatnią śpiewającą kobietą z albumem „numer jeden” była Lana Del Rey, której „Ultraviolence” zadebiutowało na szczycie w notowaniu z dnia 22 czerwca br.
fot. okładka albumu: Ella Henderson „Chapter one” (sugarscape.com)
- Top 10
Podczas gdy lider sprzed tygodnia opuszcza top 3, pozycję 2. i 3. zachowują odpowiednio albumy: „x” Eda Sheerana i „In the lonely hour” Sama Smitha.
5 z 6 nowych w top 10 tytułów pojawia się między miejscem 5. a 10.
Na miejscu 5. swój trzeci album, „Sweet talker”, umieszcza Jessie J. Widoczny jest zatem stopniowy trend spadkowy, jeżeli chodzi o przyjęcie kolejnych wydawnictw wokalistki. Debiutanckie „Who you are” (2011) było na Wyspach „numerem dwa” i pokryło się 4-krotną platyną, a drugie w kolejności „Alive” (2013) figurowało maksymalnie na miejscu 3. i nie osiągnęło jeszcze statusu platynowej płyty.
Trudno ocenić, jak wysoką sprzedażą legitymowałby się album z miejsca 6., gdyby przed tym, jak fizycznie do niej trafił, nie był dostępny za darmo w wersji cyfrowej. Na tej pozycji pojawia się bowiem album „Songs of innocence” grupy U2. Kierując się jednak suchymi statystykami, przekonamy się, że jest to pierwszy studyjny album U2 od czasu wydanego w 1981 r. „October”, który (przynajmniej na razie) nie dociera do top 2 listy. Zespół po „October” 9 swoich studyjnych longplayów umieścił na miejscu 1., a 1 na miejscu 2.; po drodze były jeszcze 3 kompilacje przebojów, które zajmowały miejsca w top 4. Spośród długogrających wydawnictw U2 wydanych po roku 1981 niżej od „Songs of innocence” notowany był tylko album z 1995 r. nagrany w ramach pobocznego projektu o nazwie Passenger, który z U2 tworzył Brian Eno (#12). „Songs of innocence” w pierwszym tygodniu rozchodzi się w nakładzie równym 15 998 kopii, podczas gdy „No line on the horizon” (2009) startowało z wynikiem – 157 928 kopii.
Debiut na miejscu 8. przypada w udziale popularnej grupie z Wysp – Spandau Ballet. Dla zespołu, znanego m.in. z przebojów „True” i „Gold”, „The story – the very best of” jest ósmym albumem w karierze notowanym w top 10.
Na miejscu 9. ze swoim drugim albumem, „Tough love”, pojawia się Jessie Ware. Jej debiutancki longplay, „Devotion” (2012), mimo słabszego przyjęcia promujących go singli, startował na liście z wyższego pułapu – od miejsca 5. Wydany został jednak w mniej gorącym wydawniczo okresie. Do tego „Devotion” w tygodniu premiery legitymowało się niższym od „Tough love” wynikiem sprzedaży („Devotion”: 9 319 kopii, „Tough love”: 10 684 kopie).
Zestaw nowości w top 10 zamyka album „rose ave.”, który jako duet o nazwie You+Me nagrali P!nk oraz Dallas Green. Green jako City And Colour meldował się w top 100 z 2 swoimi albumami. Z kolei P!nk w zestawieniu umieszczała do tej pory wszystkie swoje wydawnictwa. „rose ave.” jest jej ósmym albumem notowanym w top 10. Tylko debiutanckie „Can’t take me home” brakuje w tym gronie – album zatrzymał się na miejscu 13.
Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
10. You+Me „rose ave.” (nowość) – 7 948 kopii
9. Jessie Ware „Tough love” (nowość) – 10 684 kopie
8. Spandau Ballet „The story – the very best of” (nowość) – 11 819 kopii
7. Barbra Streisand „Partners” (spadek z #4) – 12 362 kopie
6. U2 „Songs of innocence” (nowość) – 15 998 kopii
5. Jessie J „Sweet talker” (nowość) – 16 773 kopie
4. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #1) – 17 107 kopii
3. Sam Smith „In the lonely hour” (bez zmian) – 17 355 kopii
2. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 27 480 kopii
1. Ella Henderson „Chapter one” (nowość) – 43 824 kopie
- Nowości poza top 10
Na liście pojawia się więcej nowych tytułów. Wśród nich znajdują się m.in.:
– na #23 – album „Memoirs of the madman” Ozzy’ego Osbourne’a (jest to jego 16. album solowy notowany w top 100; 3 z nich dotarły do top 10),
– na #53 – album „The night is young” duetu The 2 Bears (pierwszy album grupy, „Be strong”, dotarł do #35),
– na #54 – album „One step beyond…” grupy Madness – reedycja z okazji 35. rocznicy wydania (jest to debiutancki album zespołu, który dotarł do #2),
– na #60 – album „Blood moon: year of the wolf” rapera The Game (jest to jego szósty album notowany w top 100; 2 z nich dotarły do top 10),
– na #99 – album „Trick” frontmana Bloc Party – Kele (jego pierwszy solowy album z 2010 r., „The boxer”, dotarł do #20).
- Inne informacje
Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:
– Hozier „Hozier” – spada z #5 na #17,
– Caribou „Our love” – spada z #8 na #22,
– Johnny Marr „Playland” – spada z #9 na #33,
– Gorgon City „Sirens” – spada z #10 na #36,
– Bryan Adams „Tracks of my years” – spada z #11 na #28,
– Lady Antebellum „747” – spada z #12 na #21,
– Stevie Nicks „24 karat gold – songs from the vault” – spada z #14 na #56,
– Lower Than Atlantis „Lower Than Atlantis” – spada z #16 na #85,
– Ali Campbell „Silhouette” – spada z #18 na #43,
– Jamie Cullum „Interlude” – spada z #19 na #24.
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 248 841 kopii (wynik o 19 225 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).
W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. albumom: Julian Casablancas + The Voidz „Tyranny” (poprzedni album lidera The Strokes notowany był na #19), Lamb „Backspace unwind” czy Marti Pellow „Boulevard of life” (wokalista Wet Wet Wet).
Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii wiele premier płytowych. Wśród nich pojawiają się albumy: Aretha Franklin „Aretha Franklin sings the great diva classics”, Ben Howard „I forget where we were”, Billy Idol „Kings & queens of the underground”, Boyz II Men „Collide”, Bush „Man on the run”, Chris De Burgh „The hands of man”, Neil Diamond „Melody road”, Nicole Scherzinger „Big fat lie”, Slipknot „.5: the great chapter”, Status Quo „Aquostic (stripped bare)”, T.I. „Paperwork”.
Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.
fot. okładka albumu: You+Me „rose ave.” (metro.co.uk)