Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 12.10.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 12 października 2014 r. (listy opatrzone są datą: 18 października 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Bój o prowadzenie na brytyjskiej liście dedykowanej utworom toczyły w minionym tygodniu same kobiety. Poprzednio na 1. miejsce po awansie z miejsca 33. wskoczyła Meghan Trainor ze swoim globalnym już przebojem „All about that bass”, zrzucając w ten sposób na miejsce 2. Jessie JArianę Grande Nicki Minaj z ich „Bang bang”. W kolejnym tygodniu do walki o 1. miejsce włączyła się ostatnia z wymienionych pań ze swoim solowym singlem – „Anaconda”. Finał tej potyczki jest jednak taki, że lider listy pozostaje bez zmian. Swoją pozycję zachowuje również „Bang bang”. A „Anaconda” jako najwyżej notowana nowość debiutuje na miejscu 3.

„All about that bass” jest 31. w tym roku utworem notowanym na 1. miejscu listy i dopiero siódmym, który spędza na tej pozycji więcej niż 1 tydzień.

Po uwzględnieniu sprzedaży uzyskanej dzięki zastosowaniu przelicznika streamingowego (100 odtworzeń utworu w streamingu = 1 sprzedana kopia tego utworu) Meghan Trainor dopisuje na konto swojego singla kolejne 100 942 kopie (tradycyjna sprzedaż: 86 564 kopie, streaming: 14 378 kopii). Tym samym po raz 23. w tym roku singiel z 1. miejsca legitymuje się sześciocyfrowym wynikiem sprzedaży.

fot. okładka singla: Meghan Trainor „All about that bass” (mixmatters.com)

  • Top 10

Singiel „Anaconda” (#3) jest dziesiątym utworem Nicki Minaj (uwzględniając jej „featuringi”), który dociera do brytyjskiego top 10. Raperce i wokalistce przypada do tego w udziale rzadkie osiągnięcie, jako że w top 3 są obecne aż 2 jej utwory. Przelicznik streamingowy faktycznie zaniża pozycję singla „Anaconda”, który pod względem tradycyjnej sprzedaży zajmuje miejsce 2. (za to „Bang bang” – miejsce 4.).

Na miejscu 5. debiutuje amerykański przedstawiciel sceny R&B, Jeremih, z singlem „Don’t tell ’em”. Jest to jego trzeci utwór obecny na liście, a dopiero pierwszy notowany w top 10. W piosence gościnnie pojawia się raper YG. Gdyby komponentem listy nie był streaming, „Don’t tell ’em” startowałoby od miejsca 3.

W top 10 nowa jest również Ella Henderson z singlem „Glow”. Finalistka brytyjskiej wersji programu „The X Factor” swój debiutancki singiel „Ghost” umieściła na 1. miejscu listy w notowaniu z dnia 15 czerwca br. i zachowała tę lokatę w kolejnym notowaniu. Jest to jeden z najlepiej sprzedających się w tym roku singli na Wyspach Brytyjskich. W 18. tygodniu pobytu na liście zajmuje miejsce 22. Jak widać, jego następca, wydany tydzień przez premierą debiutanckiego albumu, nie powtórzy sukcesu „Ghost” (singiel do dzisiaj rozszedł się w nakładzie równym 817 984 kopie). Gdyby to jednak wyłącznie tradycyjna sprzedaż kształtowała listę, wówczas „Glow” plasowałoby się na miejscu 5.

Po 16 tygodniach spędzonych poza pierwszą dziesiątką do top 10 wdziera się w końcu utwór „Thinking out loud” Eda Sheerana, awansując z miejsca 17. na 10. Piosenka funkcjonowała do tej pory jako track z albumu „x”. Ogłoszono jednak, że będzie ona kolejnym singlem z tego wydawnictwa. Piosenkę od kilku dni zdobi już teledysk. Jest to dziewiąty utwór Eda pojawiający się w top 10.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe zawierają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Ed Sheeran „Thinking out loud” (1 tydzień w top 10) (awans z #17) – 30 414 kopii 
9. George Ezra „Blame it on me” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #6)  30 510 kopii
8. Sigma feat. Paloma Faith „Changing” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #4) 36 344 kopie
7. Ella Henderson „Glow” (nowość) – 39 103 kopie
6. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” (5 tygodni w top 10) (spadek z #5) 42 668 kopii
5. Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (nowość) – 48 355 kopii
4. Taylor Swift „Shake it off” (8 tygodni w top 10) (spadek z #3) 51 174 kopie
3. Nicki Minaj „Anaconda” (nowość) 54 396 kopii
2. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) 55 595 kopii
1. Meghan Trainor „All about that bass” (2 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 100 942 kopie (tradycyjna sprzedaż: 86 564 kopie, streaming: 14 378 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– George Ezra „Budapest” (11 tygodni w top 10) (spadek z #10)
– Sam Smith „I’m not the only one” (6 tygodni w top 10) (spadek z #9)
– The Magician feat. Years & Years „Sunlight” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7)
– Lilly Wood & The Prick And Robin Schulz „Prayer in C” (6 tygodni w top 10) (spadek z #8)

Gdyby wszystkim utworom z aktualnego notowania listy odliczyć nakłady uzyskane przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, tylko 2 z nich zachowałyby swoje pozycje. Liderką pozostałaby Meghan Trainor, a na miejscu 8. utrzymałby się singiel „Changing”. Natomiast w top 10 zabrakłoby miejsca dla Eda Sheerana. Znalazłoby się w nim za to taneczne trio LuvBug z singlem „Resonance”. Piosenka debiutuje jednak dopiero na miejscu 13. Gościnnie pojawia się w niej wokalista – Talay Riley.
 

  • Nowości poza top 10

Oprócz wspomnianego powyżej utworu „Resonance” w gronie nowości w top 100 znajdują się utwory (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #16 – Usher feat. Nicki Minaj „She came to give it to you” (do tej pory Usher umieścił w top 10 łącznie 17 singli ze swoim wokalem(tradycyjna sprzedaż: #12),
– na #20 – Brian Wilson & Various Artists „God only knows” (jest to charytatywny singiel, w którego nagraniu udział wzięła plejada gwiazd muzyki; piosenka jest coverem jednego z przebojów grupy The Beach Boys; o tej pozycji zadecydowała 4-dniowa obecność w sprzedaży) (tradycyjna sprzedaż: #13),
– na #70 – Cheryl Cole „Only human” (tradycyjna sprzedaż: #45),
– na #71 – Kwabs „Walk” (tradycyjna sprzedaż: #52),
– na #85 – AC/DC „Play ball” (tradycyjna sprzedaż: #55),
– na #98 – Alex Clare „War rages on” (tradycyjna sprzedaż: #65).

Jak widać, stosowanie przelicznika streamingowego grzebie szanse wielu utworów na wysokie debiuty, utrzymując na liście tytuły, które status przeboju posiadają dłużej niż od kilku tygodni.

Wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży do niestreamingowego top 100 trafiłaby również Jennifer Lopez z singlem „Booty” (feat. Iggy Azalea), umieszczając go na miejscu 87. W streamingu nie jest to jednak wystarczająco popularny utwór.
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszym utworem w streamingu w podsumowywanym tygodniu jest singiel „Shake it off” Taylor Swift (ok. 1,4 mln odtworzeń).

Najpopularniejszym utworem w stacjach radiowych jest natomiast „All about that bass” Meghan Trainor.

Poszerza się grono utworów, które znalazły w Wielkiej Brytanii co najmniej 1 milion nabywców. Jako 153. utwór w historii do listy singli z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży dopisywane jest „Counting stars” grupy OneRepublic, które w 2013 r. dotarło dwukrotnie (tj. w 2 osobnych transzach) na 1. miejsce listy.

Póki co do top 100 nie udaje się dostać m.in. singlomExample „10 million people”, La Roux „Kiss and not tell”, MKTO „Thank you”, Pixie Lott „Break up song” i Shystie feat. Jalissa „Stop”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 626 141 kopii (wynik o 98 655 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 3 013 594 kopie (wynik o 68 970 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 301 359 400 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy)5 639 735 kopii (wynik o 29 685 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

61. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Charli XCX „Break the rules”, Demi Lovato feat. Cher Lloyd „Really don’t care”, Eminem feat. Sia „Guts over fear”, Justice Crew „Que sera” (tegoroczny #1 z Australii), Krishane feat. Melissa Steel „Drunk and incapable”, Nicole Scherzinger „On the rocks”, One Direction „Steal my girl”, The Vamps „Oh Cecilia (break my heart)” i Wilkinson feat. Talay Riley „Dirty love”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (stereogum.com)
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Po 13 tygodniach przechadzania się po pierwszej dziesiątce przed tygodniem na 1. miejsce wspiął się w końcu George Ezra ze swoim debiutanckim albumem zatytułowanym „Wanted on voyage”. W aktualnym notowaniu Ezra utrzymuje prowadzenie na liście. Jego album notuje tygodniową sprzedaż równą 25 948 kopii. Jest to najniższy nakład gwarantujący 1. miejsce na liście od pół roku, tj. od notowania z dnia 13 kwietnia br., gdy drugi tydzień na szczycie spędzał album „Education, education, education & war” Kaiser Chiefs.

  • Top 10

Miejscami zamieniają się albumy uzupełniające top 3. Album „In the lonely hour” Sama Smitha w 20. tygodniu na liście spada na miejsce 3., a album „x” Eda Sheerana w 16. tygodniu na liście awansuje na miejsce 2. Tym sposobem w pierwszej trójce nie dostrzeżemy żadnego albumu wydanego miesiąc, 2 miesiące czy nawet 3 miesiące temu.

Najwyżej notowanym debiutem jest pierwszy album muzyka ukrywającego się pod pseudonimem Hozier. Album o tytule „Hozier” debiutuje na miejscu 5.

Z kolei na miejscu 8. pojawia się nowy album pochodzącego z Kanady Caribou – „Our love”. Artysta tylko 1 ze swoich wcześniejszych albumów („Swim” z 2010 r.) umieścił w top 100 (#54).

Nowy w top 10 jest ponadto Johnny Marr z albumem „Playland” figurującym na miejscu 9. Muzyk znany z The Smiths swój pierwszy solowy album („The messenger” z 2013 r.) umieścił półtora roku temu 1 pozycję niżej.

Top 10 również domyka nowość, a jest nią pierwszy longplay elektronicznego duetu Gorgon City„Sirens”.

Spośród wszystkich ważniejszych debiutów sprzed tygodnia tylko 1 z nich notuje awans na liście, a mowa o muzycznym zestawie „R-kive” firmowanym przez zespół Genesis, który jest osiemnastym tytułem grupy notowanym w brytyjskim top 10. Album awansuje z miejsca 10. na 7.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Gorgon City „Sirens” (nowość)  6 847 kopii
9. Johnny Marr „Playland” (nowość) 7 281 kopii
8. Caribou „Our love” (nowość) 7 423 kopie
7. Genesis „R-kive” (awans z #10)  8 932 kopie
6. The Script „No sound without silence” (bez zmian)  9 123 kopie
5. Hozier „Hozier” (nowość) 11 488 kopii
4. Barbra Streisand „Partners” (awans z #5) 17 520 kopii
3. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #2) 19 806 kopii
2. Ed Sheeran „x” (awans z #3)  24 507 kopii
1. George Ezra „Wanted on voyage” (bez zmian) – 25 948 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Na liście nie brakuje innych nowych tytułów. Wśród nich znajdują się m.in.:

– na #11 – album „Tracks of my years” Bryana Adamsa (do tej pory muzyk umieścił w top 10 7 swoich albumów oraz 1 soundtrack, którego jest współtwórcą; 3 z tych albumów były „numerami jeden”),
– na #12 – album „747” tria Lady Antebellum (zespół, sięgający w swej muzyce po estetykę country, ma na swoim koncie 3 albumy notowane w top 10),
– na #14 – album „24 karat gold – songs from the vault” Stevie Nicks (wokalistka znana z Fleetwood Mac na tej samej pozycji umieściła swój poprzedni album, „In your dreams” z 2011 r.; a jako solistka w top 10 notowana była na razie z 1 tytułem),
– na #16 – album „Lower Than Atlantis” grupy o tej samej nazwie (jest to najwyżej notowany album tej grupy na liście i jej drugi tytuł w top 100),
– na #18 – album „Silhouette” Alego Campbella znanego z UB40 (jest to najniżej notowany album z jego 5 solowych studyjnych wydawnictw; 2 jego albumy notowane były w top 10),
– na #19 – album „Interlude” Jamiego Culluma (jest to jego szósty album notowany w top 100; 2 z nich dotarły do top 10),
– na #24 – album „You’re dead!” Flying Lotus (jest to jego najwyżej notowany album w karierze),
– na #37 – album „Everything will be alright in the end” grupy Weezer (jest to dziewiąty album zespołu notowany w top 100),
– na #78 – album „Aquarius” Tinashe (jej debiutancki longplay).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– Jamie T „Carry on the grudge” – spada z #4 na #15,
– Prince „Art official age” – spada z #8 na #39,
Prince & 3RDEYEGIRL „PlectrumElectrum” – spada z #11 na #63,
Gerard Way „Hesitant alien” – spada z #14 na #71,
– SBTRKT „Wonder where we land” – spada z #16 na #70,
Lucy Kay „Fantasia” – spada z #18 na #48.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 229 616 kopii (wynik o 71 297 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. albumomAgnes Obel „Aventine”, Macy Gray „The way”, Tokio Hotel „Kings of suburbia” oraz Zola Jesus „Taiga”.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii wiele premier płytowych. Wśród nich pojawiają się albumy: Ella Henderson „Chapter one”, Foxygen „…And star power”, Jessie J „Sweet talker”, Jessie Ware „Tough love”, Julian Casablancas + The Voidz „Tyranny”, Kele „Trick”, Kindness „Otherness”, Lamb „Backspace unwind”, Marcin Wasilewski „Spark of life”, Marti Pellow „Boulevard of life” (wokalista Wet Wet Wet), MKTO „MKTO”, Ozzy Osbourne „Memoirs of the madman”, Paul Potts „Home”, Spandau Ballet „The story – the very best of”, The 2 Bears „The night is young”, U2 „Songs of innocence” oraz You+Me „Rose ave.”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Gorgon City „Sirens” (thefader.com)