Rok 2013 w muzyce: świat (United World Chart)

Zgodnie z blogową tradycją podsumowałem rok 2013 w muzyce z perspektywy globalnej – w oparciu o dane zamieszczane co tydzień na stronie mediatraffic.de. Krótko przypomnę, że pod tym adresem znajdują się 2 zestawienia o wspólnej nazwie: United World Chart.

Na mediatraffic.de co tydzień zamieszczana jest lista 40 najpopularniejszych utworów na świecie oraz 40 najlepiej sprzedających się na świecie albumów. Na kształt notowania 40 piosenek noszącego nazwę Global Track Chart wpływ mają 3 komponenty: sprzedaż fizyczna singli, legalna sprzedaż cyfrowa plików muzycznych oraz częstotliwość emisji nagrań w stacjach radiowych. Ostateczny rezultat, jaki uzyskuje w danym tygodniu analizowany utwór, podawany jest w punktach. Pierwsze 2 elementy stanowią obecnie łącznie 75% tygodniowej punktacji (dawniej było to 70%), zaś emisja radiowa to pozostałe 25% (dawniej było to 30%). Co prawda twórcy UWC nie biorą pod uwagę wszystkich rynków fonograficznych świata, jednak te pomijane, jak twierdzą, w skali światowej mają niewielkie znaczenie. Nie liczona jest ponadto popularność utworów w serwisach z muzyką na żądanie oraz w serwisach streamingowych (np. YouTube). Bardziej szczegółowo metodologię tworzenia listy Global Track Chart przedstawiono tutaj.

Z kolei lista sprzedaży albumów na świecie nosząca nazwę Global Album Chart tworzona jest przede wszystkim na podstawie rzeczywistej sprzedaży nośników (tak fizycznych, jak i cyfrowych). Specjalny mechanizm punktowy stworzono jednak na potrzeby tych krajów, które nie posiadają oficjalnych list sprzedaży albumów. Po szczegóły odsyłam tutaj.
 

SINGLE – Global Track Chart

Lista 40 najpopularniejszych singli 2013 roku na Global Track Chart:

Ważne zastrzeżenie: Poniższe zestawienie stanowi podsumowanie wszystkich notowań Global Track Chart od notowania oznaczonego jako „week 2/2013” z dnia 04.01.2013 r. do notowania oznaczonego jako „week 52/2013” z dnia 27.12.2013 r.
Innymi słowy, liczba punktów decydująca o miejscu w rankingu jest sumą punktów zgromadzonych przez dany tytuł podczas jego pobytu w tygodniowym top 40 w 2013 r. Za każdy tydzień, w którym dany utwór znajdował się poza top 40, nie otrzymywał on żadnych punktów.
Jeżeli dany utwór notowany był na liście także w roku 2012, wówczas w nawiasie podaję jego wynik za lata 2012-2013, nie uwzględniając już przy tym punktacji za trwający od kilku tygodni rok 2014. Z kolei utwory, które w roku 2014 nadal notowane są (były) w tygodniowym top 40, oznaczyłem gwiazdką; więcej na ich temat – poniżej.

40. Alicia Keys (feat. Nicki Minaj) „Girl on fire” – 2.515.000 pkt (w sumie: 4.716.000 pkt, gdzie 2.201.000 pkt z 2012 r.)
*39. John Newman „Love me again” – 2.665.000 pkt
38. Olly Murs feat. Flo Rida „Troublemaker” – 2.698.000 pkt (w sumie: 3.214.000 pkt, gdzie 516.000 pkt z 2012 r.)
37. Lana Del Rey „Summertime sadness (Cédric Gervais remix)” – 2.739.000 pkt
36. Calvin Harris feat. Ellie Goulding „I need your love” – 2.859.000 pkt
35. Florida Georgia Line (feat. Nelly) „Cruise” – 2.934.000 pkt (w sumie: 2.999.000 pkt, gdzie 65.000 pkt z 2012 r.)
34. Jay Z feat. Justin Timberlake „Holy Grail” – 2.979.000 pkt
*33. Ellie Goulding „Burn” – 3.019.000 pkt
32. Naughty Boy feat. Sam Smith „La la la” – 3.056.000 pkt
*31. Eminem feat. Rihanna „The monster” – 3.096.000 pkt
*30. Drake feat. Majid Jordan „Hold on, we’re going home” – 3.110.000 pkt
29. P!nk „Try” – 3.267.000 pkt (w sumie: 4.626.000 pkt, gdzie 1.359.000 pkt z 2012 r.)
28. Capital Cities „Safe and sound” – 3.440.000 pkt
27. Justin Timberlake „Suit & tie” – 3.564.000 pkt
26. Swedish House Mafia feat. John Martin „Don’t you worry child” – 3.607.000 pkt (w sumie: 5.897.000 pkt, gdzie 2.290.000 pkt z 2012 r.)
25. Bruno Mars „Treasure” – 3.642.000 pkt
24. Rihanna „Diamonds” – 3.740.000 pkt (w sumie: 8.242.000 pkt, gdzie 4.502.000 pkt z 2012 r.) (#12 w podsumowaniu 2012 r.)
*23. Lady Gaga „Applause” – 3.816.000 pkt
22. Miley Cyrus „We can’t stop” – 3.903.000 pkt
21. Pitbull feat. Christina Aguilera „Feel this moment” – 3.918.000 pkt
20. Icona Pop feat. Charli XCX „I love it” – 4.158.000 pkt
*19. Miley Cyrus „Wrecking ball” – 4.239.000 pkt
*18. OneRepublic „Counting stars” – 4.404.000 pkt
17. Taylor Swift „I knew you were trouble” – 4.738.000 pkt (w sumie: 6.085.000 pkt, gdzie 1.347.000 pkt z 2012 r.)
*16. Lorde „Royals” – 5.178.000 pkt
15. The Lumineers „Ho hey” – 5.313.000 pkt (w sumie: 6.565.000 pkt, gdzie 1.252.000 pkt z 2012 r.)
14. Bruno Mars „Locked out of heaven” – 5.388.000 pkt (w sumie: 8.595.000 pkt, gdzie 3.207.000 pkt z 2012 r.) (#26 w podsumowaniu 2012 r.)
*13. Passenger „Let her go” – 5.583.000 pkt
12. Bruno Mars „When I was your man” – 5.709.000 pkt
11. Justin Timberlake „Mirrors” – 5.881.000 pkt
10. will.i.am feat. Britney Spears „Scream & shout” – 5.997.000 pkt (w sumie: 7.035.000 pkt, gdzie 1.038.000 pkt z 2012 r.)
*9. Imagine Dragons „Radioactive” – 6.069.000 pkt
8. Rihanna feat. Mikky Ekko „Stay” – 6.140.000 pkt
*7. Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton „Can’t hold us” – 6.725.000 pkt
*6. Katy Perry „Roar” – 7.555.000 pkt
5. P!nk feat. Nate Ruess „Just give me a reason” – 7.958.000 pkt
*4. Avicii feat. Aloe Blacc „Wake me up!” – 8.643.000 pkt
3. Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” – 8.646.000 pkt (w sumie: 9.262.000 pkt, gdzie 616.000 pkt z 2012 r.)
*2. Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky” – 9.065.000 pkt
*1. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” – 11.633.000 pkt

źródło: www.mediatraffic.de

fot. kadr z teledysku do najpopularniejszego utworu 2013 r. na świecie: Robina Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” (vk.me)

*Artyści z największą liczbą utworów w podsumowaniu roku 2013:

Bruno Mars – 3 tytuły: „Treasure” (#25), „Locked out of heaven” (#14), „When I was your man” (#12),
Justin Timberlake – 3 tytuły: „Holy Grail” (#34), „Suit & tie” (#27), „Mirrors” (#11),
Rihanna – 3 tytuły: „The monster” (#31), „Diamonds” (#24), „Stay” (#8).

*Rok 2013 upłynął pod znakiem kolaboracji. W top 5 rocznego podsumowania wszystkie piosenki wykonywane są przez artystów, którzy na co dzień pracują na własną rękę, a w top 10 jest aż 8 takich utworów (wyjątki: Katy Perry „Roar” #6, Imagine Dragons „Radioactive” #9). Tymczasem w 2012 r. w top 5 rocznego podsumowania znalazły się 3 piosenki będące efektem kolaboracji (#1, #3, #5), a w top 10 było 5 takich utworów (dodatkowo #8, #9).

*Utwór z miejsca 40. podsumowania za rok 2013 zgromadził w tym czasie 2.515.000 pkt, podczas gdy w 2012 r. stawkę 40 najpopularniejszych tytułów zamykał utwór z wynikiem 2.385.000 pkt. Wynik punktowy piosenki z miejsca 40. podsumowania 2013 r. dawałby jej miejsce 36. w podsumowaniu 2012 r.

*Utwór z miejsca 10. podsumowania za rok 2013 zgromadził w tym czasie 5.997.000 pkt, podczas gdy w 2012 r. stawkę 10 najpopularniejszych tytułów zamykał utwór mający na koncie 4.642.000 pkt, co dawałoby mu jedynie 18. miejsce w podsumowaniu za rok 2013. Tymczasem piosenka z miejsca 10. podsumowania 2013 r. z takim wynikiem miałaby zapewnioną 6. pozycję w podsumowaniu 2012 r.

*Piosenki wykonywane (albo współwykonywane) przez artystów niepochodzących z USA:

Wielka Brytania – 7 tytułów: John Newman „Love me again” (#39), Olly Murs „Troublemaker” (#38), Calvin Harris feat. Ellie Goulding „I need your love” (#36), Ellie Goulding „Burn” (#33), Naughty Boy feat. Sam Smith „La la la” (#32), Charli XCX „I love it” (#20), Passenger „Let her go” (#13) (o 1 mniej niż przed rokiem),
Barbados – 3 tytuły: Rihanna „The monster” (#31), „Diamonds” (#24) i „Stay” (#8) (tyle samo, co rok temu);
Szwecja – 3 tytuły: Swedish House Mafia feat. John Martin „Don’t you worry child” (#26), Icona Pop „I love it” (#20), Avicii „Wake me up!” (#4) (przed rokiem nie było takich tytułów),
Francja – 1 tytuł: Daft Punk „Get lucky” (#2) (o 1 mniej niż rok temu),
Kanada – 1 tytuł: Majid Jordan „Hold on, we’re going home” (#30) (o 2 mniej niż rok temu),
– Nowa Zelandia – 1 tytuł: Lorde „Royals” (#16) (tyle samo, co rok temu),
Trynidad i Tobago – 1 tytuł: Nicki Minaj „Girl on fire” (#40) (o 1 mniej niż rok temu).

W 2012 r. w rocznym top 40 znalazł się 1 utwór wykonywany przez artystę z Belgii (Gotye), Brazylii (Michel Telo), Korei Południowej (Psy), a także 2 utwory współwykonywane przez Irlandzyków (One Direction, The Wanted) i 2 współwykonywane przez artystę z Australii (2 razy Sia).

*Piosenki z top 40 podsumowującego rok 2013, które gromadziły punkty na Global Track Chart także w roku 2012:

a) piosenki, które zmieściły się w podsumowaniach zarówno za rok 2012, jak i rok 2013 – 2 tytuły (rok temu było 5 takich tytułów):

Bruno Mars „Locked out of heaven” – 3.207.000 pkt w 2012 r. + 5.388.000 pkt w 2013 r., w sumie: 8.595.000 pkt (#26 w podsumowaniu 2012 r., #14 w podsumowaniu 2013 r.),
Rihanna „Diamonds” – 4.502.000 pkt w 2012 r. + 3.740.000 pkt w 2013 r., w sumie: 8.242.000 pkt (#12 w podsumowaniu 2012 r., #24 w podsumowaniu 2013 r.);

b) piosenki, które nie zmieściły się w podsumowaniu roku 2012, chociaż już wtedy gromadziły punkty, ale za to pojawiają się w podsumowaniu za rok 2013 – 9 tytułów (rok temu było 7 takich tytułów):

Alicia Keys (feat. Nicki Minaj) „Girl on fire” – 2.201.000 pkt w 2012 r. + 2.515.000 pkt w 2013 r., w sumie: 4.716.000 pkt (#40 w podsumowaniu 2013 r.),
Olly Murs feat. Flo Rida „Troublemaker” – 516.000 pkt w 2012 r. + 2.698.000 pkt w 2013 r., w sumie: 3.214.000 pkt (#38 w podsuwaniu 2013 r.),
Florida Georgia Line (feat. Nelly) „Cruise” – 65.000 pkt w 2012 r. + 2.934.000 pkt w 2013 r., w sumie: 2.999.000 pkt (#35 w podsumowaniu 2013 r.),
P!nk „Try” – 1.359.000 pkt w 2012 r. + 3.267.000 pkt w 2013 r., w sumie: 4.626.000 pkt (#29 w podsumowaniu 2013 r.),
Swedish House Mafia feat. John Martin „Don’t you worry child” – 2.290.000 pkt w 2012 r. + 3.607.000 pkt w 2013 r., w sumie: 5.897.000 pkt (#26 w podsumowaniu 2013 r.),
Taylor Swift „I knew you were trouble” – 1.347.000 pkt w 2012 r. + 4.738.000 pkt w 2013 r., w sumie: 6.085.000 pkt (#17 w podsumowaniu 2013 r.),
The Lumineers „Ho hey” – 1.252.000 pkt w 2012 r. + 5.313.000 pkt w 2013 r., w sumie: 6.565.000 pkt (#15 w podsumowaniu 2013 r.),
will.i.am feat. Britney Spears „Scream & shout” – 1.038.000 pkt w 2012 r. + 5.997.000 pkt w 2013 r., w sumie: 7.035.000 pkt (#10 w podsumowaniu 2013 r.),
Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” – 616.000 pkt w 2012 r. + 8.646.000 pkt w 2013 r., w sumie: 9.262.000 pkt (#3 w podsumowaniu 2013 r.).

*Piosenki z top 40 podsumowania roku 2012, które w 2013 r. poprawiły swój wynik punktowy z 2012 r., ale uzyskały zbyt mało nowych punktów, by zmieścić się także w rankingu za rok 2013 – 13 tytułów (rok temu było 7 takich tytułów):

Psy „Gangnam style” – dodatkowo 2.191.000 pkt, w sumie: 8.274.000 pkt,
Adele „Skyfall” – dodatkowo 2.007.000 pkt, w sumie: 5.236.000 pkt,
Ke$ha „Die young” – dodatkowo 1.439.000 pkt, w sumie: 3.824.000 pkt,
Maroon 5 „One more night” – dodatkowo 1.409.000 pkt, w sumie: 6.051.000 pkt,
Carly Rae Jepsen „Call me maybe” – dodatkowo 1.205.000 pkt, w sumie: 11.611.000 pkt,
Taylor Swift „We are never ever getting back together” – dodatkowo 1.025.000 pkt, w sumie: 5.392.000 pkt,
fun. „Some nights” – dodatkowo 657.000 pkt, w sumie: 4.713.000 pkt,
Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” – dodatkowo 410.000 pkt, w sumie: 11.603.000 pkt (piosenka pojawiała się na liście w 2011 r., 2012 r. i w 2013 r.),
Flo Rida „Whistle” – dodatkowo 205.000 pkt, w sumie: 6.071.000 pkt,
Maroon 5 feat. Wiz Khalifa „Payphone” – dodatkowo 110.000 pkt, w sumie: 7.590.000 pkt,
fun. feat. Janelle Monáe „We are young” – dodatkowo 102.000 pkt, w sumie: 7.935.000 pkt,
Owl City & Carly Rae Jepsen „Good time” – dodatkowo 86.000 pkt, w sumie: 4.084.000 pkt,
David Guetta feat. Sia „Titanium” – dodatkowo 81.000 pkt, w sumie: 5.767.000 pkt (piosenka pojawiała się na liście w 2011 r., 2012 r. i w 2013 r.).

*Warto wskazać tu jeszcze:

a) kilka tytułów, których całkowity wynik punktowy pechowo rozłożył się na 2 lata w taki sposób, że nie pojawiły się one ani w podsumowaniu roku 2012, ani roku 2013, choć długo były obecne w tygodniowym top 40: Flo Rida „I cry”Justin Bieber feat. Nicki Minaj „Beauty and a beat”Of Monsters And Men „Little talks”One Direction „Live while we’re young”Phillip Phillips „Home” i The Script feat. will.i.am „Hall of fame”;

b) kilka tytułów, które (w większości) stały się przebojami pod koniec 2013 r., i na początku 2014 r. są nadal popularne, dlatego mimo tego, iż brak ich w top 40 podsumowania roku 2013, być może (a w kilku przypadkach na pewno) pojawiają się w podsumowaniu za rok 2014: A Great Big World & Christina Aguilera „Say something”Avicii feat. Dan Tyminski „Hey brother”Bastille „Pompeii” (późniejsza premiera w USA tknęła w sprzedaż i promocję tego utworu drugie życie)Imagine Dragons „Demons”, Jason Derulo feat. 2 Chainz „Talk dirty” (znacznie opóźniona premiera w USA dodała temu tytułowi skrzydeł na początku 2014 r.)Katy Perry feat. Juicy J „Dark horse”, Lady Gaga feat. R. Kelly „Do what U want”, One Direction „Story of my life”Pharrell Williams „Happy” i Pitbull feat. Ke$ha „Timber”.

*Piosenki z podsumowania 2013 r., które w 2014 r. nadal były notowane w top 40 Global Track Chart – 16 tytułów (rok temu było 14 takich tytułów).

Do dnia dzisiejszego opublikowano już 6 notowań, których wyniki będą zaliczane na poczet podsumowania roku 2014. Przez ten czas 16 utworów spośród tych, które zmieściły się w top 40 roku 2013, wygenerowało kolejne punkty na Global Track Chart. Gdybyśmy do podanej w powyższym top 40 sumy punktów uzyskanych w roku 2013 dodali tym utworom punkty zgromadzone przez nie przez 6 kolejnych dotychczasowych notowań z roku 2014, wówczas otrzymalibyśmy następujące rezultaty:

Eminem feat. Rihanna „The monster” (#31) – dodatkowo 2.011.000 pkt, co daje łącznie 5.107.000 pkt,
OneRepublic „Counting stars” (#18) – dodatkowo 1.715.000 pkt, co daje łącznie 6.119.000 pkt,
Lorde „Royals” (#16) – dodatkowo 1.506.000 pkt, co daje łącznie 6.684.000 pkt,
Avicii feat. Aloe Blacc „Wake me up!” (#4) – dodatkowo 1.252.000 pkt, co daje łącznie 9.895.000 pkt,
Katy Perry „Roar” (#6) – dodatkowo 1.201.000 pkt, co daje łącznie 8.756.000 pkt,
Passenger „Let her go” (#13) – dodatkowo 1.115.000 pkt, co daje łącznie 6.698.000 pkt,
Ellie Goulding „Burn” (#33) – dodatkowo 961.000 pkt, co daje łącznie 3.980.000 pkt,
Miley Cyrus „Wrecking ball” (#19) – dodatkowo 923.000 pkt, co daje łącznie 5.162.000 pkt,
John Newman „Love me again” (#39) – dodatkowo 644.000 pkt, co daje łącznie 3.309.000 pkt,
Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” (#1) – dodatkowo 598.000 pkt, co daje łącznie 12.231.000 pkt,
Drake feat. Majid Jordan „Hold on, we’re going home” (#30) – dodatkowo 501.000 pkt, co daje łącznie 3.611.000 pkt,
Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky” (#2) – dodatkowo 497.000 pkt, co daje łącznie 9.562.000 pkt,
Capital Cities „Safe and sound” (#28) – dodatkowo 421.000 pkt, co daje łącznie 3.861.000 pkt,
Lady Gaga „Applause” (#23) – dodatkowo 358.000 pkt, co daje łącznie 4.174.000 pkt,
Imagine Dragons „Radioactive” (#9) – dodatkowo 333.000 pkt, co daje łącznie 6.402.000 pkt,
Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton „Can’t hold us” (#7) – dodatkowo 68.000 pkt, co daje łącznie 6.793.000 pkt.

fot. okładka singla: Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky” – drugiego najpopularniejszego singla 2013 r. na świecie zgodnie z danymi z Global Track Chart (pitchfork.com)

*Wytwórnia z największą liczbą piosenek w top 10 podsumowania 2013 r.Interscope („Blurred lines” #1, „Radioactive” #9, „Scream & shout” #10). Rok temu najwięcej tytułów (również 3) w top 10 umieścili podopieczni wytwórni wchodzących w skład Universal Music Group.

*Po raz drugi z rzędu przebój roku lansują artyści, którzy na co dzień ze sobą nie współpracują. Rok temu byli to Gotye i Kimbra („Somebody that I used to know”).

*Najwyżej notowana piosenka amerykańskiego artysty: Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” (#1). Przed rokiem był to utwór: fun. feat. Janelle Monáe „We are young” (#3).

*Lista wszystkich singlowych „numerów jeden” na Global Track Chart w roku 2013:

Bruno Mars „Locked out of heaven” – 2 tygodnie na szczycie w 2013 r. + 2 tygodnie w 2012 r. (tydzień oznaczony jako „week 1/2013” liczony był na poczet roku 2012),
will.i.am feat. Britney Spears „Scream & shout” – 3 tygodnie,
Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” – 7 tygodni (3+4),
AKB 48 „So long!” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
P!nk feat. Nate Ruess „Just give me a reason” – 6 tygodni,
Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky” – 3 tygodnie (2+1),
AKB 48 „Sayonara crawl” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” – 10 tygodni,
Katy Perry „Roar” – 10 tygodni (1+9),
AKB 48 „Koisuru fortune cookie” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
AKB 48 „Heart ereki” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
Eminem feat. Rihanna „The monster” – 6 tygodni (5+1) w 2013 r. + 1 tydzień w 2014 r.,
AKB 48 „Suzukake no ki no michi de” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie).

*13 różnych tytułów w przeciągu roku 2013 figurowało na 1. miejscu Global Track Chart, z czego aż 5 to wydawnictwa japońskie – wszystkie sygnowane nazwą zespołu AKB 48. W 2012 r. było 16 „numerów jeden”, z czego również 5 należało do AKB 48.

*Artysta z największą liczbą utworów umieszczonych na szczycie UWC w 2013 r.: 5 tytułów – japońska dziewczęca grupa AKB 48.

*Japońska grupa AKB 48 na szczycie Global Track Chart umieściła już 15 swoich utworów. Więcej singlowych „numerów jeden” w zestawieniu mieli jedynie: Madonna (22), The Beatles (20) i Elvis Presley (18).

*Dzięki temu, iż na szczyt w 2013 r. trafił utwór „The monster”, Rihanna ósmy rok z rzędu umieszcza na 1. miejscu Global Track Chart utwór ze swoim wokalem. A wszystko zaczęło się w 2006 r. za sprawą singla „SOS”. Rihanna ma już 11 „numerów jeden” na Global Track Chart, co daje jej 7. miejsce w rankingu artystów z największą liczbą singlowych „numerów jeden”. Do tej pory jej piosenki na 1. miejscu spędziły łącznie 62 tygodnie, co plasuje ją na 4. miejscu w rankingu wszech czasów – za The Beatles (#1), Madonną (#2) i Elvisem Presleyem (#3), ale ex aequo z The Rolling Stones.

*Najdłuższy pobyt na szczycie Global Track Chart w 2013 r.:

– 10 tygodni – w sposób nieprzerwanyRobin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines”,
– 10 tygodni – w 2 turach: 1+9 – Katy Perry „Roar” (w 2012 r. najdłuższy pobyt na szczycie wynosił 11 tygodni, ale żadna piosenka nie przebywała na 1. miejscu dłużej niż przez 6 kolejnych notowań),
– 7 tygodni – Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” (3+4).

*Artysta, który najdłużej przebywał na szczycie Global Track Chart w 2013 r.: Pharrell Williams – łącznie 13 tygodni (3 tygodnie „Get lucky” + 10 tygodni „Blurred lines”).

*Piosenka, która najczęściej powracała na szczyt Global Track Chart w 2013 r.: po 1 powrocie – Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop”, Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky”, Katy Perry „Roar” i Eminem feat. Rihanna „The monster” (w 2012 r. również 4 utwory powracały na 1. miejsce po opuszczeniu wcześniej tej lokaty).

*Piosenka z 1. miejsca Global Track Chart z najwyższym tygodniowym wynikiem punktowym w 2013 r.:

3. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” – 690.000 pkt (2. tydzień pobytu na 1. miejscu)
2. AKB 48 „Koisuru fortune cookie” – 702.000 pkt
1. AKB 48 „Sayonara crawl” – 898.000 pkt (pobity rekord liczby punktów zebranych przez 1 tytuł w ciągu tygodnia; wcześniej rekord należał do singla  AKB 48 „Manatsu no sounds good!” – 832.000 pkt)

*W 2013 r. aż 9 razy „numer jeden” miał na koncie więcej niż 600.000 punktów. W 2012 r. sytuacja taka zdarzyła się 3 razy.

*Podczas swojego 10-tygodniowego pobytu na szczycie singiel „Blurred lines” przez 5 pierwszych tygodni gromadził każdorazowo ponad 600.000 pkt (odpowiednio: 615.000 pkt, 672.000 pkt, 690.000 pkt, 669.000 pkt, 638.000 pkt), a przez 5 kolejnych tygodni – ponad 500.000 pkt (odpowiednio: 597.000 pkt, 573.000 pkt, 537.000 pkt, 575.000 pkt, 531.000 pkt).

*Piosenka z 1. miejsca Global Track Chart z najniższym tygodniowym wynikiem punktowym w 2013 r.:

3. Katy Perry „Roar” – 368.000 pkt (10. tydzień pobytu na 1. miejscu)
2. Eminem feat. Rihanna „The monster” – 365.000 pkt (5. tydzień pobytu na 1. miejscu)
1. Eminem feat. Rihanna „The monster” – 350.000 pkt (1. tydzień pobytu na 1. miejscu)

W 2013 r. ani razu „numer jeden” nie legitymował się wynikiem punktowym poniżej 300.000 pkt. W 2012 r. zdarzyło się to 4 razy.

*Piosenki, które w 2013 r. zadebiutowały na 1. miejscu Global Track Chart – 6 tytułów:

– AKB 48 „So long!”,
– AKB 48 „Sayonara crawl”,
– Katy Perry „Roar”,
– AKB 48 „Koisuru fortune cookie”,
– AKB 48 „Heart ereki”,
– AKB 48 „Suzukake no ki no michi de”

W 2012 r. debiut na 1. miejscu przytrafił się 7 piosenkom, z czego 5 należało do AKB 48.

*Spośród 8 niejapońskich singli, które były „numerami jeden” na Global Track Chart w 2013 r., 2 nie dotarły na szczyt w USA: will.i.am feat. Britney Spears „Scream & shout” i Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky”. W 2012 r. były 3 takie piosenki.

fot. kadr z teledysku do utworu: Katy Perry „Roar” (uk.eonline.com)

 

ALBUMY – Global Album Chart

W przypadku tego zestawienia dane są mniej dokładne niż przy singlach (wynik zaokrąglano do pierwszego miejsca po przecinku), ponieważ do podanego przy każdym tytule wyniku sprzedaży doliczono także sprzedaż za te tygodnie, w których dane wydawnictwo nie mieściło się w top 40 Global Album Chart.

Lista 40 najlepiej sprzedających się na świecie albumów w roku 2013:

Uwaga: Jeżeli album notowany był w rocznym podsumowaniu z poprzedniego lub jeszcze wcześniejszego roku, zaznaczam to w nawiasie, podając, ile wyniosła jego sprzedaż w tamtym okresie – zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony UWC.

40. Ed Sheeran „+” – 1 mln kopii (+ ok. 0,79 mln w 2011 r. + 1,7 mln w 2012 r., #14 w podsumowaniu 2012 r.)
39. Lorde „Pure heroine” – 1,1 mln
38. Céline Dion „Loved me back to life” – 1,1 mln
37. One Direction „Up all night” – 1,1 mln (+ ok. 0,59 mln w 2011 r. + 3,6 mln w 2012 r., #3 w podsumowaniu 2012 r.)
36. Robin Thicke „Blurred lines” – 1,1 mln
35. Robbie Williams „Swings both ways” – 1,1 mln
34. Michael Bublé „Christmas” – 1,1 mln (+ 5,2 mln w 2011 r. + 2 mln w 2012 r., #3 w podsumowaniu 2011 r., #11 w podsumowaniu 2012 r.)
33. soundtrack „Pitch Perfect” – 1,1 mln (+ 0,053 mln podczas pobytu na liście w 2012 r.)
32. fun. „Some nights” – 1,1 mln (+ 1,6 mln w 2012 r., #20 w podsumowaniu 2012 r.)
31. Depeche Mode „Delta machine” – 1,1 mln 
30. Blake Shelton „Based on a true story…” – 1,2 mln
29. Miley Cyrus „Bangerz” – 1,2 mln
28. David Bowie „The next day” – 1,2 mln
27. Stromae „Racine carrée” – 1,3 mln
26. Passenger „All the little lights” – 1,3 mln
25. Lady Gaga „ARTPOP” – 1,3 mln
24. Beyoncé „Beyoncé” – 1,4 mln
23. Lana Del Rey „Born to die” (w tym „Paradise edition”) – 1,4 mln (+ 2,9 mln w 2012 r., #4 w podsumowaniu 2012 r.)
22. Florida Georgia Line „Here’s to the good news” – 1,4 mln
21. Emeli Sandé „Our version of events” – 1,5 mln (+ 1,9 mln w 2012 r., #12 w podsumowaniu 2012 r.)
20. Jay Z „Magna Carta… Holy Grail” – 1,5 mln
19. Luke Bryan „Crash my party” – 1,6 mln
18. Adele „21” – 1,6 mln (+ 15,3 mln w 2011 r. + 9,2 mln w 2012 r., #1 w podsumowaniu 2011 r., #1 w podsumowaniu 2012 r.)
17. Drake „Nothing was the same” – 1,7 mln
16. The Lumineers „The Lumineers” – 1,7 mln (+ 0,35 mln podczas pobytu na liście w 2012 r.)
15. soundtrack „Les misérables” – 1,7 mln
14. Katy Perry „Prism” – 1,8 mln
13. Rihanna „Unapologetic” – 1,9 mln (+ 1,6 mln w 2012 r., #22 w podsumowaniu 2012 r.)
12. Macklemore & Ryan Lewis „The heist” – 1,9 mln (+ 0,085 mln podczas pobytu na liście w 2012 r.)
11. Taylor Swift „Red” – 1,9 mln (+ 3,8 mln w 2012 r., #2 w podsumowaniu 2012 r.)
10. Michael Bublé „To be loved” – 2,3 mln
9. Imagine Dragons „Night visions” – 2,3 mln (+ 0,116 mln podczas pobytu na liście w 2012 r.)
8. One Direction „Take me home” – 2,4 mln (+ 2,9 mln w 2012 r., #5 w podsumowaniu 2012 r.)
7. Mumford & Sons „Babel” – 2,4 mln (+ 2,7 mln w 2012 r., #6 w podsumowaniu 2012 r.)
6. One Direction „Midnight memories” – 2,5 mln
5. P!nk „The truth about love” – 2,9 mln (+ 2,4 mln w 2012 r., #7 w podsumowaniu 2012 r.)
4. Eminem „The Marshall Mathers LP 2” – 2,9 mln
3. Daft Punk „Random access memories” – 3,1 mln
2. Justin Timberlake „The 20/20 experience” – 3,8 mln
1. Bruno Mars „Unorthodox jukebox” – 4 mln (+ 0,978 mln podczas pobytu na liście w 2012 r.)

źródło: www.mediatraffic.de

*O roku 2012 pisałem, że był to słaby rok pod względem sprzedaży albumów na świecie. Rok 2013 był jednak jeszcze gorszy. Porównajmy krótko rankingi z ostatnich lat:

– W 2011 r. roczna sprzedaż poniżej 4 mln kopii nie wystarczyłaby na miejsce w top 4 rocznego zestawienia. W 2012 r. tylko 1 album przekroczył taki poziom sprzedaży: Adele „21” – 9,3 mln kopii. Z kolei w 2013 r. do 4-milionowego nakładu z trudem dobił wydany w grudniu 2012 r. album Bruno Marsa pt. „Unorthodox jukebox” (choć w 2 ostatnich tygodniach 2012 r., niebranych pod uwagę w powyższym podsumowaniu, znalazł on jeszcze blisko 1 mln nabywców).

– W 2011 r. 13 tytułów znalazło co najmniej 2 mln nabywców na świecie, podczas gdy w 2012 r. było 11 takich wydawnictw, a w 2013 r. – 10.

– Mylące mogą być dane z końca rankingu. O ile bowiem ranking 40 najlepiej sprzedających się na świecie albumów w 2012 r. zamykało wydawnictwo mające na koncie sprzedaż w granicach 1 mln kopii, to aktualny ranking zamyka album z nakładem szacowanym na 1,1 mln kopii. Jednakże w 2012 r. już na miejscu 34. widniał album, który rozszedł się w nakładzie 1,2 mln kopii, a w zestawieniu z 2013 r. pierwsze takie wydawnictwo pojawia się dopiero na miejscu 30. Dodać warto, że 5 lat temu, tj. w top 40 za rok 2008, album z ostatniego miejsca legitymował się 1,5-milionowym nakładem sprzedaży, tymczasem obecnie taka sprzedaż gwarantowała już co najmniej 21. miejsce w rocznym top 40. Z kolei w rankingu za rok 2012 1,5 mln sprzedanych kopii wydawnictwa dawało artyście dokładnie miejsce 24., a na miejscu 21. znajdował się wówczas album z nakładem w granicach 1,6 mln kopii.

– Rok 2013 wypada korzystnie w porównaniu z rokiem 2012, gdy przyjrzymy się niektórym wynikom sprzedaży z pierwszej dziesiątki podsumowania i jednocześnie zapomnimy na chwilę o nieszczęsnym miejscu 1. Aktualne top 10 roku otwiera album z nakładem 2,3 mln kopii, a top 5 – album z nakładem 2,9 mln kopii. Tymczasem w 2012 r. album z miejsca 10. miał wyraźnie słabszy wynik sprzedażowy, bo 2 mln kopii, a album z miejsca 5. – identyczny, jak ten z miejsca 5. w rankingu za rok 2013, tj. 2,6 mln. Idąc dalej: na miejscu 2. i 3. podsumowania 2012 r. pojawiały się albumy, które miały odpowiednio 3,6 mln i 3,8 mln sprzedanych kopii, a w 2013 r. są to wyniki: 3,1 mln i 3,8 mln kopii. Cóż z tego, skoro 4-milionowy nakład lidera rocznego zestawienia z 2013 r. to najsłabszy wynik sprzedażowy odkąd publikowane są roczne podsumowania Global Album Chart. W rankingu z roku 2011 taka sprzedaż dawałaby temu tytułowi 4. miejsce, a np. w rankingu z roku 2010 – tylko 10.

– W podsumowaniu 2009 r. album z pozycji 10. miał na koncie 3,2 mln sprzedanych kopii. Obecnie, 4 lata później, z takim wynikiem ów album zawędrowałby już na 3. lokatę rocznego zestawienia.

*W poprzednich latach bestseller roku i wicelider legitymowali się sprzedażą:

– 2012: #2 Taylor Swift „Red” – 3,8 mln kopii, #1 Adele „21” – 9,2 mln,
– 2011: #2 Lady Gaga „Born this way” – 5,4 mln, #1 Adele „21” – 15,3 mln (do dzisiaj trudno w to uwierzyć),
– 2010: #2 Eminem „Recovery” – 5,8 mln, Lady Gaga „The fame (monster)” – 5,9 mln,
– 2009: #2 Lady Gaga „The fame (monster)” – 5,9 mln, #1 Susan Boyle „I dreamed a dream” – 6 mln,
– 2008: #2 Amy Winehouse „Back to black” – 5,1 mln, #1 Coldplay „Viva la vida or death and all his friends” – 6,6 mln,
– 2007: #2 soundtrack „High School Musical 2″ – 4,7 mln, #1 Amy Winehouse „Back to black” – 5,5 mln,
– 2006: #2 soundtrack „High School Musical” – 5,27 mln, #1 James Blunt „Back to bedlam” – 6,2 mln,
– 2005: #2 Coldplay „X&Y” – 7,77 mln, #1 Green Day „American idiot” – 7,99 mln,
– 2004: #2 Norah Jones „Feels like home” – 9 mln, #1 Usher „Confessions” – 11,87 mln,
– 2003: #2 50 Cent „Get rich or die tryin'” – 7,89 mln, #1 Norah Jones „Come away with me” – 12,2 mln.

*Sprzedaż albumu „21” Adele przekroczyła w 2013 r. próg 26 mln kopii, co daje jej bezpieczną pozycję w top 40 najlepiej sprzedających się albumów w historii muzyki publikowanym przez autorów United World Chart (tutaj).

*Album „Unorthodox jukebox” Bruno Marsa jest dopiero drugim globalnym bestsellerem roku niewydanym przez Brytyjczyka od podsumowania z 2005 r. W latach 2006-2009 i 2011-2012 liderem rocznego zestawienia był bowiem brytyjski artysta.

*W rocznym top 40 zabrakło japońskich tytułów. W top 40 z roku 2012 znajdowały się 3 japońskie wydawnictwa.

*Grupa One Direction jako jedyna umieściła w rocznym top 40 aż 3 albumy sygnowane jej nazwą: #37 „Up all night”, #8 „Take me home” i #6 „Midnight memories” (sprzedaż zaledwie z 4 ostatnich tygodni roku).

*W rocznym top 40 pojawiają się 2 soundtracki: #33 „Pitch Perfect” i #15 „Les misérables”. W rankingu z 2012 r. nie było żadnej ścieżki dźwiękowej.

*W top 40 pojawia się 1 album z piosenkami świątecznymi: #34 Michael Bublé „Christmas” (obecny w rocznym rankingu także w 2012 r. i w 2011 r.). W podsumowaniu z 2012 r. pojawiły się 2 albumy świąteczne.

fot. okładka albumu: Bruno Mars „Unorthodox jukebox” – najlepiej sprzedającego się albumu na świecie w 2013 r. (imgur.com)

*Lista albumów, które w 2013 r. gościły na szczycie Global Album Chart:
(od notowania oznaczonego jako „week 2/2013” do notowania oznaczonego jako „week 1/2014”)

– Taylor Swift „Red” – 1 tydzień na szczycie w 2013 r. + 2 tygodnie w 2012 r. (1+1),
– Mumford & Sons „Babel” – 3 tygodnie w 2013 r. (1+2) + 2 tygodnie w 2012 r. (1+1),
– Bruno Mars „Unorthodox jukebox” – 1 tydzień w 2013 r. + 1 tydzień w 2012 r.,
– A$AP Rocky „Long.Live.A$AP” – 1 tydzień,
– Gary Allan „Set you free” – 1 tydzień,
– Justin Bieber „Believe acoustic” – 1 tydzień,
– Josh Groban „All that echoes” – 1 tydzień,
– NMB 48 „Teppen tottande!” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Tohoshinki „Time” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– David Bowie „The next day” – 1 tydzień,
– Justin Timberlake „The 20/20 experience” – 3 tygodnie,
– Paramore „Paramore” – 1 tydzień,
– Fall Out Boy „Save rock and roll” – 1 tydzień,
– Michael Bublé „To be loved” – 2 tygodnie,
– Lady Antebellum „Golden” – 1 tydzień,
– Vampire Weekend „Modern vampires of the city” – 1 tydzień,
– Daft Punk „Random access memories” – 3 tygodnie,
– B’z „The best XXV (1988-1998)” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Kanye West „Yeezus” – 1 tydzień,
– Wale „The gifted” – 1 tydzień,
– Bump Of Chicken „Bump Of Chicken I (1999-2004)” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Jay Z „Magna Carta… Holy Grail” – 2 tygodnie,
– Selena Gomez „Stars dance” – 1 tydzień,
– Robin Thicke „Blurred lines” – 1 tydzień,
– The Civil Wars „The Civil Wars” – 1 tydzień,
– Luke Bryan „Crash my party” – 1 tydzień,
– John Mayer „Paradise valley” – 1 tydzień,
– Avenged Sevenfold „Hail to the king” – 1 tydzień,
– Nine Inch Nails „Hesitation marks” – 1 tydzień,
– Arctic Monkeys „AM” – 1 tydzień,
– Jack Johnson „From here to now to you” – 1 tydzień,
– Drake „Nothing was the same” – 1 tydzień,
– Justin Timberlake „The 20/20 experience: 2 of 2” – 1 tydzień,
– Miley Cyrus „Bangerz” – 1 tydzień,
– Kanjani 8 „Juke box” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Arashi „Love” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Arcade Fire „Reflektor” – 1 tydzień,
– Eminem „The Marshall Mathers LP 2” – 2 tygodnie,
– Lady Gaga „ARTPOP” – 1 tydzień,
– One Direction „Midnight memories” – 2 tygodnie,
– Beyoncé „Beyoncé” – 2 tygodnie w 2013 r. + 3 tygodnie w 2014 r.

*W 2013 r. łącznie 41 różnych albumów meldowało się na 1. miejscu Global Album Chart, podczas gdy rok wcześniej były 34 takie tytuły.

*W 2013 r. na 1. miejsce Global Album Chart trafiło 6 wydawnictw japońskich, tj. po 1 tytule wydanym przez: NMB 48, Tohoshinki, B’z, Bump Of ChickenKanjani 8 i ArashiKażdy z nich spędził na szczycie tylko 1 tydzień. W 2012 r. na szczyt listy dotarło 8 japońskich albumów.

*W 2013 r. 31 spośród 41 „numerów jeden” na Global Album Chart dotarło również na 1. miejsce amerykańskiej listy sprzedaży albumów (The Billboard 200).

*Najdłuższy pobyt na 1. miejscu Global Album Chart w 2013 r.:

– 3 tygodnie – w sposób nieprzerwanyJustin Timberlake „The 20/20 experience” i Daft Punk „Random access memories” (w 2012 r. 1 tytuł zdołał na 1. miejscu meldować się przez 5 kolejnych tygodni, a mowa o „21” Adele),
– 3 tygodnie – w 2 turach: 1+2 – Mumford & Sons „Babel” (w 2012 r. album „21” Adele na 1. miejscu spędził w sumie 15 tygodni, a rok wcześniej – aż 27!).

Należy jednak zwrócić uwagę na to, iż:

– album „Beyoncé” Beyoncé spędził na 1. miejscu w sumie 5 kolejnych tygodni, ale tylko 2 przypadły na rok 2013 (reszta na rok 2014),
– album „Red” Taylor Swift spędził na 1. miejscu 1 tydzień w 2013 r., ale i 2 tygodnie w 2012 r.,
– album „Unorthodox jukebox” Bruno Marsa – 1 tydzień w 2013 r. i 1 tydzień w 2012 r.,
– album „Babel” Mumford & Sons – 3 tygodnie w 2013 r. i 2 tygodnie w 2012 r.

*Artysta, który najczęściej pojawiał się na 1. miejscu Global Album Chart w 2013 r.: Justin Timberlake – 4 tygodnie (3 tygodnie z albumem „The 20/20 experience” i 1 tydzień z albumem „The 20/20 experience: 2 of 2”). Justin Timberlake jest ponadto jedynym artystą, który na przestrzeni 12 miesięcy 2013 r. na 1. miejscu listy umieścił 2 różne albumy.

*W 2013 r. tylko 8 spośród 41 „numerów jeden” na 1. miejscu Global Album Chart meldowało się częściej niż 1 raz (jeżeli nie brać pod uwagę wyników albumów Taylor Swift i Bruno Marsa z 2012 r.). W 2012 r. było 5 takich albumów.

*Od notowania opublikowanego dnia 2 sierpnia 2013 r. do notowania opublikowanego dnia 22 listopada 2013 r. (włącznie), czyli przez 17 kolejnych notowań, co tydzień na 1. miejscu Global Album Chart znajdował się inny tytuł.

*Albumy z najwyższym tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 1. miejsce na Global Album Chart:

11. Lady Gaga „ARTPOP” – 553.000 kopii (2. tydzień na liście, ale jedyny na 1. miejscu)
10. Luke Bryan „Crash my party” – 557.000 kopii (tydzień premiery)
9. Beyoncé „Beyoncé” – 608.000 kopii (2. tydzień na 1. miejscu)
8. Jay Z „Magna Carta… Holy Grail” – 632.000 kopii (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)
7. Arashi „Love” – 670.000 kopii (tydzień premiery) (wydawnictwo japońskie)
6. Beyoncé „Beyoncé” – 746.000 kopii (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)
5. Drake „Nothing was the same” – 794.000 kopii (tydzień premiery)
4. Daft Punk „Random access memories” – 1.027.000 kopii (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)
3. One Direction „Midnight memories” – 1.206.000 (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)
2. Eminem „The Marshall Mathers LP 2” – 1.221.000 kopii (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)
1. Justin Timberlake „The 20/20 experience” – 1.290.000 kopii (tydzień premiery, 1. tydzień na 1. miejscu)

W 2013 r. 4 razy zdarzyły się, by 1 album znalazł w ciągu tygodnia ponad 1 milion nabywców. W 2012 r. sytuacja taka miała miejsce tylko 2 razy (wówczas najwyższym tygodniowym nakładem, tj. 1.459.000 kopii, legitymował się album „Red” Taylor Swfit).

*Najwyższa w 2013 r. tygodniowa sprzedaż albumu z 1. miejsca Global Album Chart z innego tygodnia niż tydzień dotarcia na szczyt listy:

3. One Direction „Midnight memories” – 464.000 kopii (2. tydzień na 1. miejscu)
2. Justin Timberlake „The 20/20 experience” – 478.000 kopii (2. tydzień na 1. miejscu)
1. Beyoncé „Beyoncé” – 608.000 kopii (2. tydzień na 1. miejscu)

*Najwyższa w 2013 r. tygodniowa sprzedaż albumu z 2. miejsca Global Album Chart:

5. B’z „The best XXV (1999-2012)” – 377.000 kopii (notowanie z dnia 21.06, week 26/2013) (wydawnictwo japońskie)
4. Eminem „The Marshall Mathers LP 2” – 417.000 kopii (notowanie z dnia 22.11, week 48/2013)
3. One Direction „Midnight memories” – 419.000 kopii (notowanie z dnia 20.12, week 52/2013)
2. Katy Perry „Prism” – 453.000 kopii (notowanie z dnia 01.11, week 45/2013)
1. One Direction „Midnight memories” – 456.000 kopii (notowanie z dnia 03.01.2014, week 01/2014)

Tymczasem w 2012 r. 716.000 kopii albumu Mr.Children pt. „2001-2005 micro” nie wystarczyła, by zadebiutował on na 1. miejscu listy.

*Albumy z najniższym w 2013 r. tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 1. miejsce na Global Album Chart:

5. Josh Groban „All that echoes” – 156.000 kopii (tydzień premiery, week 8/2013)
4. Mumford & Sons „Babel” – 151.000 kopii (3. tydzień na 1. miejscu, week 3/2013)
3. The Civil Wars „The Civil Wars” – 137.000 kopii (tydzień premiery, week 34/2013)
2. Mumford & Sons „Babel” – 129.000 kopii (5. tydzień na 1. miejscu, week 10/2013)
1. ex aequo: Bruno Mars „Unorthodox jukebox” (2. tydzień na 1. miejscu, week 4/2013) i Gary Allan „Set you free” (tydzień premiery, week 6/2013) – 109.000 kopii

W 2012 r. najniższy tygodniowy wynik sprzedaży albumu z 1. miejsca wynosił 82.000 kopii (Alanis Morissette „Havoc and bright lights”).

*Albumy z najniższym w 2013 r. tygodniowym wynikiem sprzedaży zapewniającym 40. (ostatnie) miejsce na Global Album Chart:

4. 19.000 kopii: soundtrack „The Great Gatsby” (week 31/2013), Karnivool „Asymmetry” (week 32/2013), David Guetta „Nothing but the beat (2.0)” (week 33/2013), P!nk „The truth about love” (week 44/2013), The Head And The Heart „Let’s be still” (week 45/2013)
3. 18.000 kopii: Skillet „Rise” (week 30/2013), Newsted „Heavy metal music” (week 34/2013), Luc Arbogast „Odysseus” (week 40/2013)
2. 17.000 kopii: Birdy „Fire within” (week 46/2013)
1. 15.000 kopii: Queens Of The Stone Age „…Like clockwork” (week 35/2013) (najniższa w historii listy tygodniowa sprzedaż albumu gwarantująca miejsce w tygodniowym top 40)

W 2013 r. w 10 notowaniach listy album z ostatniego miejsca znalazł w ciągu tygodnia mniej niż 20.000 nabywców. W 2012 r. było 6 takich notowań.

Bardzo niepokojące sygnały docierały do nas w kontekście notowania opublikowanego dnia 23 sierpnia 2013 r. Dlaczego? Popatrzmy najpierw na rok 2012. Wtedy w żadnym tygodniu album zamykający tygodniowe top 40 nie legitymował się niższym wynikiem sprzedaży niż 17.000 kopii. Dodatkowo w 2012 r. tak niski nakład tylko w 1 notowaniu okazał się wystarczający, by zamykać tygodniowe top 40. Tymczasem w tygodniu podsumowanym w notowaniu z dnia 23 sierpnia 2013 r. aż 7 tytułów sprzedało się w mniejszym nakładzie niż 17.000 kopii (a aż 13 miało na koncie mniej niż 20.000 sprzedanych kopii). Co gorsza, odkąd publikowane są cotygodniowe notowania Global Album Chart (od dekady) nigdy wcześniej sprzedaż w granicach 15.000 kopii nie okazywała się wystarczająca, by tytuł zakupiony w takim nakładzie znalazł się w tygodniowym top 40.

*Więcej szczegółowych informacji na temat osiągnięć poszczególnych albumów wyczytacie z moich komentarzy do notowań United World Chart z 2013 r. publikowanych na SoundUniverse.pl.

fot. okładka albumu: Justin Timberlake „The 20/20 experience” – albumu, który zanotował najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży na świecie w 2013 r. (allaboutmusic.pl)