Rok 2012 w muzyce: świat (United World Chart)

Początek roku dla Muzykoblogera wiąże się z koniecznością przygotowania wpisu podsumowującego światową popularność singli oraz albumów w roku minionym. Opracowuję go na podstawie wyników publikowanych na stronie mediatraffic.de w ramach dwóch zestawień kryjących się pod zbiorczą nazwą: United World Chart.

Na wskazanej stronie co tydzień zamieszczana jest lista 40 najpopularniejszych utworów oraz 40 najlepiej sprzedających się albumów w skali globalnej. Na blogu wielokrotnie tłumaczyłem już, w jaki sposób konstruowane są obie listy. Aby jednak roczny wpis był kompletny i nie wymagał od Was szperania po archiwum bloga, przypomnę najważniejsze uwagi dotyczące tej kwestii.

Na kształt notowania 40 piosenek (Global Track Chart) wpływ mają 3 komponenty: sprzedaż fizyczna singli, legalna sprzedaż cyfrowa plików muzycznych oraz częstotliwość emisji nagrań w stacjach radiowych. Ostateczny rezultat, jaki uzyskuje w danym tygodniu analizowany utwór, podawany jest w punktach. Pierwsze 2 elementy stanowią łącznie 70% punktacji, zaś emisja radiowa to pozostałe 30%. Co prawda twórcy UWC nie biorą pod uwagę wszystkich rynków fonograficznych świata, jednak te pomijane, tak przynajmniej twierdzą, w skali światowej mają niewielkie znaczenie. Powinniśmy sobie jednak uzmysłowić, że obecnie bardziej miarodajne niż legalna sprzedaż plików stają się takie ścieżki odbioru muzyki, jak np. YouTube i serwisy subskrypcyjne, nie wspominając o nielegalnym pobieraniu plików mp3 (co akurat nie jest zjawiskiem nowym). Z uwagi na powyższe do układu miejsc na UWC sugerowałbym podchodzić ostrożnie, ale na pewno nie można UWC odmówić tego, że coś nam mimo wszystko o popularności muzyki na świecie mówi.

Lista sprzedaży albumów na świecie (Global Album Chart) w głównej mierze budowana jest na podstawie rzeczywistej ich sprzedaży, aczkolwiek mechanizm podliczania sprzedaży jest bardziej skomplikowany, ponieważ w przypadku krajów, które oficjalnych list sprzedaży nie mają, twórcy UWC stosują odrębną „politykę”, sprowadzającą się do tego, iż albumom przyznawane są bonusowe punkty. Nie wgłębiajmy się jednak w ten mechanizm.
 

SINGLE – Global Track Chart

UWAGA: Poniższe roczne zestawienie stanowi podsumowanie wszystkich notowań United World Chart, które ukazywały się przez 12 miesięcy uwzględnianego okresu (tj. od tygodnia oznaczonego jako „week 2/2012” do tygodnia oznaczonego jako „week 1/2013”). Oznacza to, że liczba punktów decydująca o miejscu w rankingu jest niczym innym, jak sumą punktów wygenerowanych przez dany tytuł w czasie wszystkich tygodni jego pobytu w top 40. Jeżeli zatem nagranie w jakimś tygodniu nie zmieściło się w top 40, za taki tydzień nie otrzymało żadnych punktów.

Lista 40 najpopularniejszych singli 2012 roku zbudowana na podstawie wszystkich notowań United World Chart dotyczących tego okresu:

Jeżeli dane nagranie notowane było także w roku 2011, wówczas w nawiasie podaję jego wynik za lata 2011-2012, nie uwzględniając już przy tym punktacji za trwający od kilku tygodni rok 2013. Z kolei nagrania, które notowane były/są nadal w roku 2013, oznaczyłem gwiazdką; więcej na ich temat – poniżej.

*40. Ke$ha „Die young” – 2.385.000 pkt
39. Snoop Dogg & Wiz Khalifa feat. Bruno Mars „Young, wild & free” – 2.392.000 pkt (w sumie: 2.942.000 pkt)
38. Chris Brown „Don’t wake me up” – 2.422.000 pkt
37. Pitbull „Back in time” – 2.489.000 pkt
36. Usher „Scream” – 2.506.000 pkt
35. The Wanted „Glad you came” – 2.548.000 pkt (w sumie: 2.805.000 pkt)
34. Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” – 2.674.000 pkt (w sumie: 10.722.000 pkt, #4 w podsumowaniu 2011 r.)
33. Jessie J „Domino” – 2.899.000 pkt
32. Adele „Someone like you” – 2.945.000 pkt (w sumie: 9.713.000 pkt, #6 w podsumowaniu 2011 r.)
31. David Guetta feat. Nicki Minaj „Turn me on” – 2.970.000 pkt (w sumie: 3.121.000 pkt)
30. Michel Teló „Ai se eu te pego (nooossaa!)” – 3.014.000 pkt
29. Justin Bieber „Boyfriend” – 3.054.000 pkt
28. Alex Clare „Too close” – 3.098.000 pkt
27. Flo Rida „Good feeling” – 3.099.000 pkt (w sumie: 5.367.000 pkt)
*26. Bruno Mars „Locked out of heaven” – 3.207.000 pkt
*25. Adele „Skyfall” – 3.229.000 pkt
24. Rihanna „Where have you been” – 3.350.000 pkt
23. Adele „Set fire to the rain” – 3.442.000 pkt (w sumie: 6.763.000 pkt, #28 w podsumowaniu 2011 r.)
22. Katy Perry „Part of me” – 3.490.000 pkt
21. Katy Perry „Wide awake” – 3.526.000 pkt
20. LMFAO „Sexy and I know it” – 3.528.000 pkt (w sumie: 7.347.000 pkt, #18 w podsumowaniu 2011 r.)
19. P!nk „Blow me (one last kiss)” – 3.795.000 pkt
18. One Direction „What makes you beautiful” – 3.796.000 pkt (w sumie: 4.000.000 pkt)
*17. Owl City & Carly Rae Jepsen „Good time” – 3.998.000 pkt
*16. fun. „Some nights” – 4.056.000 pkt
15. Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” – 4.057.000 pkt (w sumie: 9.246.000 pkt, #10 w podsumowaniu 2011 r.)
14. Train „Drive by” – 4.230.000 pkt
*13. Taylor Swift „We are never ever getting back together” – 4.367.000 pkt
*12. Rihanna „Diamonds” – 4.502.000 pkt
11. Kelly Clarkson „Stronger (what doesn’t kill you)” – 4.635.000 pkt
*10. Maroon 5 „One more night” – 4.642.000 pkt
*9. David Guetta feat. Sia „Titanium” – 4.824.000 pkt (w sumie: 5.687.000 pkt)
8. Flo Rida feat. Sia „Wild ones” – 5.012.000 pkt
7. Nicki Minaj „Starships” – 5.864.000 pkt
*6. Flo Rida „Whistle” – 5.866.000 pkt
*5. Psy „Gangnam style” – 6.083.000 pkt
*4. Maroon 5 feat. Wiz Khalifa „Payphone” – 7.480.000 pkt
3. fun. feat. Janelle Monae „We are young” – 7.833.000 pkt
*2. Carly Rae Jepsen „Call me maybe” – 10.406.000 pkt
*1. Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” – 10.993.000 pkt (w sumie: 11.193.000 pkt)

źródło: www.mediatraffic.de

fot. kadr z teledysku do najpopularniejszego singla 2012 r. na świecie – Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” (jazzsoul.pl)

*Artyści z największą liczbą piosenek w top 40 roku 2012:

Adele – 3 tytuły: „Someone like you” (#32), „Skyfall” (#25), „Set fire to the rain” (#23);
Flo Rida – 3 tytuły: „Good feeling” (#27), „Wild ones” (#8), „Whistle” (#6);
Maroon 5 – 3 tytuły: „Moves like Jagger” (#34), „One more night” (#10), „Payphone” (#4);
Rihanna – 3 tytuły: „Where have you been” (#24), „We found love” (#15), „Diamonds” (#12).

*Piosenki, w których pojawiają się artyści niepochodzący z USA:

Wielka Brytania – 8 tytułów: The Wanted „Glad you came” (#35); Jessie J „Domino” (#33); Adele „Someone like you” (#32), „Skyfall” (#25) i „Set fire to the rain” (#23); Alex Clare „Too close” (#28); One Direction „What makes you beautiful” (#18); Calvin Harris „We found love” (#15);
Barbados – 3 tytuły: Rihanna „Where have you been” (#24), „We found love” (#15) i „Diamonds” (#12);
Kanada – 3 tytuły: Justin Bieber „Boyfriend” (#29); Carly Rae Jepsen „Good time” (#17) i „Call me maybe” (#2);
Australia – 2 (3) tytuły: Sia „Titanium” (#9) i „Wild ones” (#8); ew. Gotye „Somebody that I used to know” (#1);
Francja – 2 tytuły: David Guetta „Turn me on” (#31) i „Titanium” (#9);
Irlandia – 2 tytuły: The Wanted „Glad you came” (#35), One Direction „What makes you beautiful” (#18);
Trynidad i Tobago – 2 tytuły: Nicki Minaj „Turn me on” (#31) i „Starships” (#7);
Belgia – 1 tytuł: Gotye „Somebody that I used to know” (#1);
Brazylia – 1 tytuł: Michel Telo „Ai se eu te pego (nooossaa!)” (#30);
Korea Południowa – 1 tytuł: Psy „Gangnam style” (#5);
Nowa Zelandia – 1 tytuł: Kimbra „Somebody that I used to know” (#1).

*Piosenki z top 40 roku 2012, które gromadziły punkty na Global Track Chart także w roku 2011:

a) piosenki, które zmieściły się w podsumowaniach zarówno za rok 2011, jak i 2012 – 5 tytułów:

Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” – 8.048.000 pkt w 2011 r., w sumie: 10.722.000 pkt (#4 w podsumowaniu 2011 r., #34 w podsumowaniu 2012 r.);
Adele „Someone like you” – 6.768.000 pkt w 2011 r., w sumie: 9.713.000 pkt (#6 w podsumowaniu 2011 r., #32 w podsumowaniu 2012 r.);
Adele „Set fire to the rain” – 3.321.000 pkt w 2011 r., w sumie: 6.763.000 pkt (#28 w podsumowaniu 2011 r., #23 w podsumowaniu 2012 r.);
LMFAO „Sexy and I know it” – 3.819.000 pkt w 2011 r., w sumie: 7.347.000 pkt (#18 w podsumowaniu 2011 r., #20 w podsumowaniu 2012 r.);
Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” – 5.189.000 pkt w 2011 r., w sumie: 9.246.000 pkt (#10 w podsumowaniu 2011 r., #15 w podsumowaniu 2012 r.);

b) piosenki, które nie zmieściły się w podsumowaniu roku 2011, chociaż już wtedy gromadziły punkty, ale za to pojawiają się w podsumowaniu za rok 2012 – 7 tytułów:

Snoop Dogg & Wiz Khalifa feat. Bruno Mars „Young, wild & free” – 550.000 pkt w 2011 r. + 2.392.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 2.942.000 pkt);
The Wanted „Glad you came” – 257.000 pkt w 2011 r. + 2.548.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 2.805.000 pkt);
Flo Rida „Good feeling” – 2.268.000 pkt w 2011 r. + 3.099.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 5.367.000 pkt);
David Guetta feat. Nicki Minaj „Turn me on” – 151.000 pkt w 2011 r. + 2.970.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 3.121.000 pkt);
One Direction „What makes you beautiful” – 204.000 pkt w 2011 r. + 3.796.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 4.000.000 pkt);
David Guetta feat. Sia „Titanium” – 863.000 pkt w 2011 r. + 4.824.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 5.687.000 pkt);
Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” – 200.000 pkt w 2011 r. + 10.993.000 pkt w 2012 r. (w sumie: 11.193.000 pkt);

*Piosenki z top 40 roku 2011, które poprawiły swój wynik z 2011 r., ale uzyskały w 2012 r. zbyt mało punktów, by zmieścić się także w rankingu za rok 2012 – 7 tytułów:

Adele „Rolling in the deep” – 1.932.000 pkt w 2012 r., w sumie: 11.969.000 pkt (#1 w podsumowaniu 2011 r.);
LMFAO feat. Lauren Bennett & GoonRock „Party rock anthem” – 1.744.000 pkt w 2012 r., w sumie: 10.952.000 pkt (#2 w podsumowaniu 2011 r.);
Pitbull feat. Ne-Yo, Afrojack & Nayer „Give me everything” – 422.000 pkt w 2012 r., w sumie: 8.496.000 pkt (#3 w podsumowaniu 2011 r.);
Foster The People „Pumped up kicks” – 932.000 pkt w 2012 r., w sumie: 4.571.000 pkt (#20 w podsumowaniu 2011 r.);
Nicki Minaj „Super bass” – 87.000 pkt w 2012 r., w sumie: 3.600.000 pkt (#21 w podsumowaniu 2011 r.);
David Guetta feat. Usher „Without you” – 1.633.000 pkt w 2012 r., w sumie: 5.126.000 pkt (#22 w podsumowaniu 2011 r.);
Gym Class Heroes feat. Adam Levine „Stereo hearts” – 886.000 pkt w 2012 r., w sumie: 4.137.000 pkt (#29 w podsumowaniu 2011 r.).

*Warto zauważyć, że jest kilka utworów, które wydane zostały w takim czasie, iż ich punktacja w roku 2011 była zbyt niska, by zmieściły się w rankingu za tamten rok, natomiast punktacja za rok 2012 również okazała się niewystarczająca, by zagwarantować im miejsce w top 40 roku kolejnego. Mam na myśli utwory: Bruno Mars „It will rain”Coldplay „Paradise”Katy Perry „The one that got away”.

*Piosenka obecna zarówno w podsumowaniu 2011 r. i 2012 r., która była najwyżej notowana w podsumowaniu 2012 r. spośród utworów spełniających to kryterium: Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” – obecnie: #15, w 2011 r.: #10.

*Piosenki z podsumowania 2012 r., które w styczniu 2013 r. nadal były notowane w top 40 Global Track Chart – 14 tytułów.

Do dnia dzisiejszego opublikowano już 4 notowania, których wyniki będą zaliczane na poczet podsumowania roku 2013. Przez ten czas 14 nagrań spośród tych, które zmieściły się w top 40 roku 2012, wygenerowało kolejne punkty. Gdybyśmy do podanej w powyższym top 40 sumy punktów uzyskanych w roku 2012 dodali tym utworom punkty zgromadzone przez nie przez 4 kolejne notowania z roku 2013, wówczas otrzymalibyśmy następujące rezultaty:

Bruno Mars „Locked out of heaven” – dodatkowo 1.738.000 pkt, co daje łącznie 4.945.000 pkt;
Rihanna „Diamonds” – dodatkowo 1.515.000 pkt, co daje łącznie 6.017.000 pkt;
Psy „Gangnam style” – dodatkowo 1.282.000 pkt, co daje łącznie 7.365.000 pkt;
Ke$ha „Die young” – dodatkowo 871.000 pkt, co daje łącznie 3.256.000 pkt;
Maroon 5 „One more night” – dodatkowo 779.000 pkt, co daje łącznie 5.421.000 pkt;
Adele „Skyfall” – dodatkowo 773.000 pkt, co daje łącznie 4.002.000 pkt;
Taylor Swift „We are never ever getting back together” – dodatkowo 647.000 pkt, co daje łącznie 5.014.000 pkt;
Carly Rae Jepsen „Call me maybe” – dodatkowo 587.000 pkt, co daje łącznie 10.993.000 pkt;
fun. „Some nights” – dodatkowo 496.000 pkt, co daje łącznie 4.525.000 pkt;
Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” – dodatkowo 248.000 pkt, co daje łącznie 11.241.000 pkt (za rok 2012 i 4 tygodnie roku 2013); a doliczając do tego punkty wygenerowane w 2011 r. (200.000 pkt), otrzymujemy: 11.441.000 pkt;
Flo Rida „Whistle” – dodatkowo 205.000 pkt, co daje łącznie 6.071.000 pkt;
Maroon 5 feat. Wiz Khalifa „Payphone” – dodatkowo 110.000 pkt, co daje łącznie 7.590.000 pkt;
Owl City & Carly Rae Jepsen „Good time” – dodatkowo 83.000 pkt, co daje łącznie 4.081.000 pkt;
David Guetta feat. Sia „Titanium” – dodatkowo 81.000 pkt, co daje łącznie 4.905.000 pkt (za rok 2012 i 4 tygodnie roku 2013); a doliczając do tego punkty wygenerowane w 2011 r. (863.000 pkt), otrzymujemy: 5.768.000 pkt.

*Wskazać można szereg singli, które ukazały się zbyt późno (albo za wolno gromadziły punkty), by zmieścić się w top 40 roku 2012, ale po zsumowaniu punktów uzyskanych przez nie w roku 2012 oraz na początku roku 2013 ich wynik przybliżyłby je do top 40 singli z roku minionego. Mam na myśli utwory: Alicia Keys (feat. Nicki Minaj) „Girl on fire”, Flo Rida „I cry”, Justin Bieber feat. Nicki Minaj „Beauty and a beat”, Of Monsters And Men „Little talks”, One Direction „Live while we’re young”, Phillip Phillips „Home”, Swedish House Mafia feat. John Martin „Don’t you worry child”, Taylor Swift „I knew you were trouble”, The Lumineers „Ho hey”, The Script feat. willi.am „Hall of fame”, will.i.am feat. Britney Spears „Scream & shout”. W związku z tym, iż ten ostatni jest aktualnym „numerem jeden” na świecie, na pewno pojawi się w podsumowaniu roku 2013. Ewentualnie może się to jeszcze udać Taylor Swift i The Lumineers.

fot. okładka singla: Bruno Mars „Locked out of heaven”, który sporo punktów gromadzi jeszcze w 2013 r., co zapewni mu pozycję w przyszłorocznym podsumowaniu Global Track Chart (jazzsoul.pl)

*Wytwórnia z największą liczbą piosenek w top 10 roku 2012: Universal („Somebody that I used to know” #1, „Gangnam style” #5, „Starships” #7) – 3 tytuły, z tym że za każdy z tych utworów odpowiedzialny był mniejszy label należący do Universal Music Group. Prócz tego w top 10 swoje wydawnictwa umieściły wytwórnie: A&M/Octone („Payphone” #4, „One more night” #10) oraz Atlantic („Whistle” #6 i „Wild ones” #8) – po 2 tytuły; a po 1 tytule: Interscope („Call me maybe” #2), Fueled By Ramen („We are young” #3) i EMI Music („Titanium” #9).

*Pierwszy raz od 2005 r. globalnego przeboju roku nie lansuje solistka, ew. solistka wspomagana przez rapera. W latach 2006-2011 były to kolejno: Shakira („Hips don’t lie”), Rihanna („Umbrella” feat. Jay-Z), Leona Lewis („Bleeding love”), Lady Gaga („Poker face”), Katy Perry („California gurls” feat. Snoop Dogg), Adele („Rolling in the deep”).

*Najwyżej notowana piosenka amerykańskiego artysty: fun. feat. Janelle Monae „We are young” (#3).

*Lista wszystkich singlowych „numerów jeden” na Global Track Chart w roku 2012:

– Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” – 6 tygodni na szczycie w 2012 r. + 8 tygodni w 2011 r. (tydzień oznaczony jako „week 1/2012” liczony był na poczet roku 2011),
– Kelly Clarkson „Stronger (what doesn’t kill you”) – 1 tydzień,
– AKB 48 „Give me five!” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” – 11 tygodni (5+6),
– Justin Bieber „Boyfriend” – 1 tydzień,
– Carly Rae Jepsen „Call me maybe” – 4 tygodnie (1+3),
– AKB 48 „Manatsu no sounds good!” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Maroon 5 feat. Wiz Khalifa „Payphone” – 5 tygodni,
– Flo Rida „Whistle” – 3 tygodnie,
– Taylor Swift „We are never ever getting back together” – 4 tygodnie (2+2),
– AKB 48 „Gingham check” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Psy „Gangnam style” – 7 tygodni (6+1),
– AKB 48 „Uza” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Rihanna „Diamonds” – 3 tygodnie,
– AKB 48 „Eien pressure” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Bruno Mars „Locked out of heaven” – 2 tygodnie w 2012 r. + 2 tygodnie w 2013 r.

*16 różnych tytułów znajdowało się w przeciągu roku 2012 na szczycie Global Track Chart, z czego aż 5 to wydawnictwa japońskie – wszystkie sygnowane nazwą zespołu AKB 48.

*Artysta z największą liczbą utworów umieszczonych na szczycie Global Track Chart w 2012 r.: 5 tytułów – japońska dziewczęca grupa AKB 48.

*Najdłuższy pobyt na szczycie Global Track Chart w 2012 r.:

– 11 tygodni – Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know”;
– 7 tygodni – Psy „Gangnam style”.

*Najdłuższy nieprzerwany pobyt na szczycie Global Track Chart w 2012 r.:

– 6 tygodni – Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (z tym że odnotować należy, iż w roku 2011 piosenka przebywała na szczycie najpierw 1 tydzień, potem 5 tygodni, a następnie jeszcze 2 tygodnie, kontynuując pobyt na 1. miejscu także w roku 2012 przez 6 kolejnych tygodni; czyli w rzeczywistości najdłuższy nieprzerwany pobyt tej piosenki na szczycie wynosił 8 tygodni), Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” i Psy „Gangnam style”.

*Artysta, który najdłużej przebywał na szczycie Global Track Chart w 2012 r.: Gotye i Kimbra – łącznie 11 tygodni.

*Piosenka, która najczęściej powracała na szczyt Global Track Chart w 2012 r.: po 1 powrocie – Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know”, Carly Rae Jepsen „Call me maybe”, Taylor Swift „We are never ever getting back together” i Psy „Gangnam style”.

*Piosenka z 1. miejsca Global Track Chart z najwyższym tygodniowym wynikiem punktowym w 2012 r.:

4. AKB 48 „Uza” – 587.000 pkt
3. AKB 48 „Gingham check” – 622.000 pkt
2. AKB 48 „Give me five!” – 717.000 pkt
1. AKB 48 „Manatsu no sounds good!” – 832.000 pkt

*Piosenka z 1. miejsca Global Track Chart z najniższym tygodniowym wynikiem punktowym w 2012 r.:

4. Gotye feat. Kimbra „Somebody that I usedt to know” (1. tydzień pobytu na szczycie) – 283.000 pkt
3. Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (13. tydzień pobytu na szczycie) – 277.000 pkt
2. Kelly Clarkson „Stronger (what doesn’t kill you)” – 268.000 pkt
1. Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (14. tydzień pobytu na szczycie) – 243.000 pkt.

*Piosenki, które w 2012 r. zadebiutowały na 1. miejscu Global Track Chart:

– AKB 48 „Give me five!”
– Justin Bieber „Boyfriend”
– AKB 48 „Manatsu no sounds good!”
– Taylor Swift „We are never ever getting back together”
– AKB 48 „Gingham check”
– AKB 48 „Uza”
– AKB 48 „Eien pressure”

*Spośród 11 niejapońskich singli, które były „numerami jeden” na Global Track Chart w 2012 r., 3 nie były „numerami jeden” w USA: Justin Bieber „Boyfriend”, Maroon 5 feat. Wiz Khalifa „Payphone” i Psy „Gangnam style”.

fot. część dziewcząt z japońskiego girlsbandu AKB 48, który w 2012 r. aż 5-krotnie debiutował na szczycie Global Track Chart (hello-online.org)

 

ALBUMY – Global Album Chart

W przypadku tego zestawienia dane są mniej szczegółowe niż przy singlach (zaokrąglano wynik do pierwszego miejsca po przecinku), ponieważ do podanego przy każdym tytule wyniku sprzedaży doliczono także sprzedaż za te tygodnie, w których dane wydawnictwo nie mieściło się w top 40 albumowego zestawienia United World Chart – Global Album Chart.

Lista 40 najlepiej sprzedających się na świecie w 2012 roku albumów:

Jeżeli album notowany był w rocznym podsumowaniu w latach poprzednich, zaznaczam to w nawiasie, podając ile wyniosła wtedy jego sprzedaż – zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony UWC.

40. Amy Winehouse „Lioness: hidden treasures” – 1 mln kopii (+ 1,5 mln w 2011 r., #24 w podsumowaniu 2011 r.)
39. Of Monsters And Men „My head is an animal” – 1,1 mln
38. AKB 48 „1830m” – 1,1 mln (wydawnictwo japońskie)
37. Led Zeppelin „Celebration day” – 1,1 mln
36. Mr.Children „2001-2005 micro” – 1,1 mln (wydawnictwo japońskie)
35. Luke Bryan „Tailgates & tanlines” – 1,1 mln
34. Carrie Underwood „Blown away” – 1,2 mln
33. Mr.Children „2005-2010 macro” – 1,2 mln (wydawnictwo japońskie)
32. Bruno Mars „Doo-wops & hooligans” – 1,2 mln (+ 4 mln w 2011 r. + ok. 0,22 mln w 2010 r., #4 w podsumowaniu 2011 r.)
31. Florence + The Machine „Ceremonials” – 1,3 mln (+ 1,1 mln w 2011 r., #39 w podsumowaniu 2011 r.)
30. LMFAO „Sorry for party rocking” – 1,3 mln (+ 1,3 mln w 2011 r., #29 w podsumowaniu 2011 r.)
29. Whitney Houston „Whitney: the greatest hits” – 1,3 mln (+ co najmniej 4 mln kopii z lat poprzednich)
28. Katy Perry „Teenage dream” – 1,4 mln (+ 2,1 mln w 2011 r. + 2,2 mln w 2010 r., #9 w podsumowaniu 2011 r., #11 w podsumowaniu 2010 r.)
27. Lionel Richie „Tuskegee” – 1,4 mln
26. Muse „The 2nd law” – 1,4 mln
25. Nicki Minaj „Pink Friday: Roman reloaded” – 1,4 mln
24. Adele „19” – 1,5 mln (+ 2,8 mln w 2011 r. + ok. 0,5 mln gdy album pojawiał się w notowaniach w latach 2008-2009, #7 w podsumowaniu 2011 r.)
23. Rihanna „Talk that talk” – 1,6 mln (+ 1,7 mln w 2011 r., #18 w podsumowaniu 2011 r.)
22. Rihanna „Unapologetic” – 1,6 mln
21. Madonna „MDNA” – 1,6 mln
20. fun. „Some nights” – 1,6 mln
19. The Black Keys „El Camino” – 1,6 mln (+ ok. 0,61 mln w 2011 r.)
18. Rod Stewart „Merry Christmas, baby” – 1,6 mln
17. Linkin Park „Living things” – 1,6 mln
16. Bruce Springsteen „Wrecking ball” – 1,6 mln
15. David Guetta „Nothing but the beat” – 1,7 mln (+ 1,6 mln w 2011 r., #21 w podsumowaniu 2011 r.)
14. Ed Sheeran „+” – 1,7 mln (+ ok. 0,79 mln w 2011 r.)
13. Gotye „Making mirrors” – 1,8 mln
12. Emeli Sande „Our version of events” – 1,9 mln
11. Michael Buble „Christmas” – 2 mln (+ 5,2 mln w 2011 r., #3 w podsumowaniu 2011 r.)
10. Maroon 5 „Overexposed” – 2 mln
9. Coldplay „Mylo Xyloto” – 2,2 mln (+ 3,3 mln w 2011 r., #6 w podsumowaniu 2011 r.)
8. Justin Bieber „Believe” – 2,3 mln
7. P!nk „The truth about love” – 2,4 mln
6. Mumford & Sons „Babel” – 2,7 mln
5. One Direction „Take me home” – 2,9 mln
4. Lana Del Rey „Born to die” – 2,9 mln
3. One Direction „Up all night” – 3,6 mln (+ ok. 0,59 mln w 2011 r.)
2. Taylor Swift „Red” – 3,8 mln
1. Adele „21” – 9,2 mln (+ 15,3 mln w 2011 r., #1 w podsumowaniu 2011 r.)

źródło: www.mediatraffic.de

*Słaby był to rok pod względem sprzedaży albumów. W 2011 r. sprzedaż poniżej 4 mln kopii nie wystarczyłaby na miejsce w top 4 rocznego zestawienia. Tymczasem w 2012 r. tylko 1 album przekroczył ten pułap. Co więcej, w 2011 r. 13 tytułów znalazło co najmniej 2 mln nabywców, podczas gdy w 2012 r. było 11 takich wydawnictw. Ranking 40 najlepiej sprzedających się albumów roku zamyka obecnie album, który znalazł 1 mln nabywców, a rok wcześniej ostatnia pozycja w zestawieniu należała do longplaya z 1,1 mln kopii na koncie. W 2008 r. dopiero sprzedaż rzędu 1,5 mln kopii zapewniała miejsce w gronie 40 tytułów sezonu.

*Warto ponadto zauważyć, że liderem rocznego rankingu został album, który zwyciężył również rok wcześniej. 9,2 mln kopii to oczywiście znacznie mniej niż nakład „21” Adele z roku wcześniejszego, gdy wyniósł on aż 15,3 mln, jednak nadal – w dobie ogólnoświatowego kryzysu na rynku sprzedaży wydawnictw długogrających – jest to wynik imponujący. W kolejnych zestawieniach za lata 2006-2010 żaden tytuł nawet nie zbliżył się do 9-milionowego nakładu (dopiero zsumowanie sprzedaży z kilku lat skutkowało przekroczeniem przez kilka tytułów tego poziomu). Tak bowiem prezentowały się wyniki sprzedaży dwóch najlepiej sprzedających się albumów z tychże lat:

– 2010 r.: #2 Eminem „Recovery” – 5,8 mln, #1 Lady Gaga „The fame (monster)” – 5,9 mln
– 2009 r.: #2 Lady Gaga „The fame (monster)” – 5,9 mln, #1 Susan Boyle „I dreamed a dream” – 6 mln
– 2008 r.: #2 Amy Winehouse „Back to black” – 5,1 mln, #1 Coldplay „Viva la vida or death and all his friends” – 6,6 mln
– 2007 r.: #2 soundtrack „High School Musical 2″ – 4,7 mln, #1 Amy Winehouse „Back to black” – 5,5 mln
– 2006 r.: #2 soundtrack „High School Musical” – 5,27 mln, #1 James Blunt „Back to bedlam” – 6,2 mln

Tymczasem w 2011 r. druga po Adele na liście bestsellerów płytowych była Lady Gaga „Born this way”, które znalazło wówczas 5,4 mln nabywców.

*Co ciekawe, od 2006 r. zawsze, za wyjątkiem roku 2010, tytuł globalnego hitu sprzedaży wśród albumów zgarniał longplay brytyjskiego artysty. Adele skutecznie podtrzymuje ten trend.

*W 2009 r. album z pozycji 10. rocznego rankingu miał na koncie 3,2 mln sprzedanych kopii. Obecnie, 3 lata później, z takim wynikiem ów album zawędrowałby na 4. lokatę zestawienia.

fot. okładka albumu: Nicki Minaj „Pink Friday: Roman reloaded”, który przez 1 tydzień był najlepiej sprzedającym się albumem na świecie (aceshowbiz.com)

*Tytuły albumów, które w 2012 r. gościły na szczycie notowań Global Album Chart:

– Adele „21” – 15 tygodni na szczycie w 2012 r. (5+4+2+2+2) + 27 tygodni w 2011 r. (łącznie 42 tygodnie),
– Lana Del Rey „Born to die” – 1 tydzień,
– Bruce Springsteen „Wrecking ball” – 1 tydzień,
– Madonna „MDNA” – 1 tydzień,
– Nicki Minaj „Pink Friday: Roman reloaded” – 1 tydzień,
– Jack White „Blunderbuss” – 1 tydzień,
– Carrie Underwood „Blown away” – 1 tydzień,
– Mr.Children „2005-2010 macro” – 2 tygodnie (wydawnictwo japońskie),
– John Mayer „Born and raised” – 1 tydzień,
– Usher „Looking 4 myself” – 1 tydzień,
– Justin Bieber „Believe” – 1 tydzień,
– Linkin Park „Living things” – 1 tydzień,
– Chris Brown „Fortune” – 1 tydzień,
– Zac Brown Band „Uncaged” – 1 tydzień,
– Keisuke Kuwata „I love you (now & forever)” – 2 tygodnie (wydawnictwo japońskie),
– Rick Ross „God forgives, I don’t” – 1 tydzień,
– Smap „Gift of Smap” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– AKB 48 „1830m” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Trey Songz „Chapter V” – 1 tydzień
– Alanis Morissette „Havoc and bright lights” – 1 tydzień
– Kobukuro „All singles best 2” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Dave Matthews Band „Away from the world” – 1 tydzień,
– P!nk „The truth about love” – 1 tydzień,
– Mumford & Sons „Babel” – 2 tygodnie w 2012 r. (1+1) + (jak dotąd) 1 tydzień w 2013 r.,
– Muse „The 2nd law” – 1 tydzień,
– Jason Aldean „Night train” – 1 tydzień,
– Taylor Swift „Red” – 2 tygodnie w 2012 r. (1+1) + (jak dotąd) 1 tydzień w 2013 r.,
– Arashi „Popcorn” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– One Direction „Take me home” – 1 tydzień,
– Rihanna „Unapologetic” – 1 tydzień,
– Mr.Children „(An imitation) blood orange” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Exile „Best hits (love side & soul side)” – 1 tydzień (wydawnictwo japońskie),
– Bruno Mars „Unorthodox jukebox” – 1 tydzień w 2012 r. + (jak dotąd) 1 tydzień w 2013 r.,
– Michael Buble „Christmas” – 1 tydzień w 2012 r. + 5 tygodni w 2011 r.

*34 tytuły trafiły w roku 2012 na szczyt Global Album Chart, z czego 8-krotnie sztuka ta udała się wydawnictwom japońskim. Rok wcześniej japońskich „numerów jeden” było 5, a ogólna liczba albumów, które trafiły na szczyt listy, wyniosła wówczas 18 (a wszystko to przez album „21” Adele, który brylował na 1. pozycji listy przez 27 tygodni 2011 r.).

*Spośród 34 „numerów jeden” z roku 2012 tylko „21” Adele zdołało utrzymać się na 1. miejscu dłużej niż 2 kolejne tygodnie. Na początku roku jeden z kilku nieprzerwanych pobytów tego albumu na 1. pozycji wynosił 5 tygodni, a kolejny 4 tygodnie. Aż 29 tytułów na 1. miejscu Global Album Chart zameldowało się w 2012 r. tylko raz (aczkolwiek 1 z nich powrócił na szczyt w styczniu 2013 r., a 1 przewodził listą przez 5 tygodni roku 2011).

*Albumy z najwyższym tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 1. miejsce na Global Album Chart:

8. Arashi „Popcorn” – 701.000 kopii (tydzień premiery)
7. Mr.Children „2005-2010 macro” – 732.000 kopii (tydzień premiery)
6. Madonna „MDNA” – 740.000 kopii (tydzień premiery)
5. AKB 48 „1830m” – 871.000 kopii (tydzień premiery)
4. Mumford & Sons „Babel” – 951.000 kopii (tydzień premiery)
3. Adele „21” – 979.000 kopii (w 34. tygodniu pobytu na 1. miejscu)
2. One Direction „Take me home” – 1.045.000 kopii (tydzień premiery)
1. Taylor Swift „Red” – 1.459.000 kopii (tydzień premiery)

*Najwyższa tygodniowa sprzedaż albumu, która nie wystarczyła, by zajął on 1. miejsce: 716.000 kopii – Mr.Children „2001-2005 micro”. W tygodniu premiery tego albumu premierę miał również inny album Mr.Children, „2005-2010 macro”, który sprzedał się wówczas w nakładzie 732.000 kopii.

*Albumy z najniższym tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 1. miejsce na Global Album Chart:

5. Trey Songz „Chapter V” – 149.000 kopii (week 36/2012, tydzień premiery)
4. Adele „21” – 140.000 kopii (week 25/2012, 42. tydzień pobytu na 1. miejscu)
3. Adele „21” – 127.000 kopii (week 24/2012, 41. tydzień pobytu na 1. miejscu)
2. Keisuke Kuwata „I love you (now & forever)” – 120.000 kopii (week 32/2012, 2. tydzień pobytu na 1. miejscu)
1. Alanis Morissette „Havoc and bright lights” – 82.000 kopii (week 37/2012, tydzień premiery)

*Albumy z najniższym tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 40. (ostatnie) miejsce na Global Album Chart:

3. 19.000 kopii: Exo (Exo-K+Exo-M) „Mama” (week 19/2012) (wydawnictwo południowokoreańskie), Greeeen „Utautai ga uta utai ni kite uta utae to iu ga…” (week 30/2012) (wydawnictwo japońskie), Maroon 5 „Hands all over” (week 4/2012), Nightwish „Imaginaerum” (week 6/2012)
2. 18.000 kopii: David Guetta „Nothing but the beat” (week 38/2012)
1. 17.000 kopii: soundtrack „Joyful noise” (week 5/2012)


fot. okładka ścieżki dźwiękowej do muzycznego filmu „Joyful noise”, która w jednym z tygodni roku 2012 znalazła 17 tys. nabywców, co zapewniło jej 40. miejsce na United World Chart; niższego wyniku sprzedaży dającego miejsce w top 40 nie miał żaden inny album w ciągu 12 miesięcy ub. roku (israbox.com)