Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 12.04.2015 r. [tydzień 15/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 12 kwietnia 2015 r. (listy opatrzone są datą: 18 kwietnia 2015 r.).

Dzisiejszy raport będzie w kilku aspektach nieco mniej szczegółowy niż zwykle.

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Po raz drugi od momentu, gdy obok sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów komponentem The UK Singles Chart uczyniono streaming (a stało się to w połowie 2014 r.), liderem notowania… nie jest bestseller tygodnia.

Pierwszy taki przypadek miał miejsce nieco ponad 4 miesiące temu. W notowaniu z dnia 7 grudnia ub.r. po dodaniu do sprzedaży streamingowego ekwiwalentu na 1. miejsce powrócił Ed Sheeran z „Thinking out loud”, mimo że najlepiej sprzedającym się singlem tygodnia był wówczas utwór „You got it all” boysbandu Union J.

Przez 7 ostatnich dni najwyższą sprzedaż w Wielkiej Brytanii wygenerował singiel „Jealous” Nicka JonasaByłby to pierwszy brytyjski „numer jeden” w jego karierze (zarówno solowej, jak i w ramach Jonas Brothers), gdyby nie przeciętny wynik odtworzeń tego tytułu w streamingu (dopiero 48. miejsce w rankingu najczęściej odtwarzanych utworów w serwisach streamingowych). Na 1. miejscu – na trzeci tydzień – pozostaje zatem Jess Glynne z „Hold my hand” (pod względem tradycyjnej sprzedaży: #2, w streamingu: #4).

W konsekwencji „Jealous” Nicka Jonasa debiutuje na miejscu 2. i jest to pierwszy singiel tego wokalisty, także jeżeli uwzględnimy jego dokonania z Jonas Brothers, który notowany jest w top 10. Ze swoimi braćmi Nick najwyżej dotarł do miejsca 13. z utworem „SOS”.

„Hold my hand” utrzymuje się na prowadzeniu dzięki sprzedaży równej 39 878 kopii oraz streamingowemu przelicznikowi (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) wynoszącemu 17 494 kopie (łącznie: 57 372 kopie). Ostatnim „numerem jeden”, którego tygodniowy wynik sprzedaży nie przekroczył progu 40 tysięcy kopii, był singiel „All summer long” Kid Rocka – lider listy z połowy 2008 r. (37 111 kopii). Ale wówczas to wyłącznie sprzedaż fizyczna i cyfrowa decydowały o lokatach piosenek na liście. Tradycyjna sprzedaż „Jealous” wyniosła z kolei 46 865 kopii (ze streamingiem: 52 578 kopii).

  • Top 10

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Hozier „Take me to church” (15 tyg. w top 10) (↓ z #8) – 30 832 kopie
9. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (11 tyg. w top 10) (↓ z #6) – 33 602 kopie
8. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (18 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 36 463 kopie
7. Maroon 5 „Sugar” (7 tyg. w top 10) (↔) – 38 979 kopii
6. Stevie McCrorie „Lost stars” (N) – 39 175 kopii (zwycięzca 4. edycji „The Voice UK”)
5. Ed Sheeran (& Rudimental) „Bloodstream” (2 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 42 478 kopii
4. James Bay „Hold back the river” (7 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 46 087 kopii
3. Years & Years „King” (6 tyg. w top 10) (↑ z #4) – 47 258 kopii (w tym streaming: ok. 18,7 tys. kopii)
2. Nick Jonas „Jealous” (N) – 52 578 kopii (tradycyjna sprzedaż: 46 865 kopii, streaming: 5 713 kopii)
1. Jess Glynne „Hold my hand” (3 tyg. w top 10) (↔) – 57 372 kopie (t.s.: 39 878 kopii, s.: 17 494 kopie)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Ellie Goulding „Love me like you do” (9 tyg. w top 10) ( z #9),
– na #15 – Sia „Elastic heart” (1 tydz. w top 10) ( z #10).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądało zupełnie inaczej (pokrywałoby się tylko #7): #1 Nick Jonas, #2 Jess Glynne, #3 Stevie McCrorie, #4 Ed Sheeran, #5 Years & Years, #6 James Bay, #7 Maroon 5, #8 Pep & Rush „Rumors” (zamiast na #17), #9 Mark Ronson i Bruno Mars, #10 Kygo feat. Conrad „Firestone” (zamiast na #11), #11 Rihanna, #12 Hozier.

  • Sytuacja poza top 10

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze m.in.:

– na #17 – Pep & Rash „Rumors” (tradycyjna sprzedaż: #8),
– na #22 – Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (t.s: poza top 100) (wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi – ok. 1,8 mln odtworzeń),
– na #85 – Sia „Big girls cry” (t.s.: #54).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jess Glynne „Hold my hand” (2).

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychYears & Years „King” (2) – ok. 1,87 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 342 536 kopii (wynik aż o 387 110 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była znacznie wyższa i wynosiła 2 953 642 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 139 368 kopii (wynik o 44 747 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 413 936 800 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 481 904 kopie (wynik aż o 431 857 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Streaming odpowiada za blisko 63,9% tego wyniku, co stanowi rekordowy procentowy udział tego komponentu w tygodniowym nakładzie utworów.

87. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Dr. Kucho! & Gregor Salto feat. Ane Brun „Can’t stop playing (makes me high)”, Dr Meaker feat. Cappo D & Sharlene Hector „Freaks”, Kodaline „The one”, OMI „Cheerleader”, Rhodes „Turning back around”, Shayne Ward „My heart would take you back”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Nick Jonas „Jealous” (boyculture.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Amerykańska popowo-punkowa kapela All Time Low od 2005 r. w brytyjskich notowaniach albumowej listy radzi sobie coraz lepiej. Do top 100 (#20) załapał się dopiero czwarty longplay tej formacji, piąty wskoczył już do top 10 (#9), a ten aktualny, „Future hearts”, debiutuje właśnie na miejscu 1.

Pierwszy brytyjski „numer jeden” All Time Low generuje jednak wyjątkowo skromny, jak na lidera, nakład – 19 463 kopie, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za 18 846 kopii, a streamingowy ekwiwalent raptem za 617 kopii.

Bez względu na to, czy będziemy sugerować się całkowitym nakładem tego wydawnictwa, czy tym pomniejszonym o streaming, będzie to najsłabszy wynik lidera listy od blisko roku, tj. od momentu, gdy na 1. miejscu utrzymał się album „Education, education, education & war” Kaiser Chiefs. Gdyby jednak skupić się na liderach listy i ich nakładach z tygodnia debiutu, wówczas należałoby cofnąć się do połowy 2013 r., gdy z wynikiem 18 904 kopii na 1. miejscu zadebiutował Jahméne Douglas ze swoim debiutanckim longplayem. Z kolei gdyby pozostać przy kryterium debiutu na 1. miejscu i jednocześnie sugerować się jedynie tradycyjną sprzedażą „Future hearts” (przypomnę: 18 846 kopii), nie zaś tą powiększoną o streaming, ostatnim albumem, którego fizyczna i cyfrowa sprzedaż w tygodniu debiutu na 1. miejscu była niższa od nakładu albumu All Time Low, był longplay „Contrast” Conora Maynarda, który na początku sierpnia 2012 r. figurował na 1. miejscu z wynikiem sprzedaży równym 17 474 kopie.

Po debiucie przed tygodniem na 1. miejscu The Prodigy spadają„The day is my enemy” na miejsce 5.

W streamingu najpopularniejszy jest jednak album „x” Eda Sheerana, a na 1. miejscu zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart) pozostaje kompilacja „NOW that’s what I call music! 90”.

fot. okładka albumu: All Time Low „Future hearts” (kerrang.com)

  • Top 10

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Paloma Faith „A perfect contradiction” (↑ z #11) – 6 301 kopii
9. Meghan Trainor „Title” (– 7 288 kopii
8. George Ezra „Wanted on voyage” ( z #7) – 7 307 kopii
7. Taylor Swift „1989” (↑ z #8) – 7 451 kopii
6. Sia „1000 forms of fear” ( z #5) – 10 414 kopii
5. The Prodigy „The day is my enemy” (↓ z #1) – 12 580 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (↓ z #3) – 13 465 kopii
3. Ed Sheeran „x” ( z #4) – 15 935 kopii
2. James Bay „Chaos and the calm” () – 19 185 kopii
1. All Time Low „Future hearts” (N) – 19 463 kopie (tradycyjna sprzedaż: 18 846 kopii, streaming: 617 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, miejscami zamieniłyby się albumy Sama Smitha i The Prodigy.

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #14 – album „Undertow” grupy Drenge (tradycyjna sprzedaż: #13),
– na #25 – album „No pier pressure” Briana Wilsona (t.s.: #54),
– na #41 – album „White men are black men too” zespołu Young Fathers (nagrodzonego Mercury Prize za poprzedni album) (t.s.: #37),
– na #48 – album „Fast food” Nadine Shah (t.s.: #42),
– na #50 – album „Culture of volume” East India Youth (t.s.: #45),
– na #70 – album „Two hands” zespołu Turbowolf (t.s.: #54).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się inne (niż longplay The Prodigy) albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #6 na #22 – spada album „Carrie & Lowell” Sufjana Stevensa (tradycyjna sprzedaż: #21),
– z #10 na #32 – spada album „Young chasers” Circa Waves (t.s.: #32),
– z #12 na #49 – wypada album „Endless forms most beautiful” Nightwish (t.s.: #41).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 175 334 kopie (wynik aż o 492 654 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Jest to najniższy tygodniowy wynik sprzedaży albumów od 1029 tygodni, tj. od notowania z 22 lipca 1995 r. – wtedy nakład albumów wynosił zaledwie 1 024 117 kopii. Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów wynosiła zaś 1 441 382 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Beth Hart „Better than home”, Black „Blind faith”, Calexico „Edge of the sun”, Halestorm „Into the wild life”, Lulu „Making life rhyme”, San Cisco „Gracetown”, Shawn Mendes „Handwritten”, Shayne Ward „Closer”, Toro y Moi „What for?”, Villagers „Darling arithmetic”, The Wombats „Glitterbug”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.