Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 17.05.2015 r. [tydzień 20/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 17 maja 2015 r. (listy opatrzone są datą: 23 maja 2015 r.).
 

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Wygląda na to, że coś, co na The UK Singles Chart (od lipca ub.r. – kiedy streaming stał się dodatkowym komponentem listy) było rzadkością, powoli staje się normą. Singiel „Cheerleader” Jamajczyka OMI dzięki remiksowi Felixa Jaehna zachowuje pozycję lidera listy, spędzając na niej trzeci tydzień, a dodatkowo po raz drugi jest liderem tylko dzięki temu, iż do jego tradycyjnie rozumianej sprzedaży dopisano dodatkowe kopie za popularność w streamingu. Gdyby nie ten element, na 1. miejscu zadebiutowałby amerykański raper LunchMoney Lewis z singlem „Bills”.

Dla Lewisa, który jest blisko spokrewniony z kilkoma członkami formacji Inner Circle (znanej z przebojów „Sweat (a la la la la long)”„Bad boys”„Games people play”), „Bills” jest singlowym debiutem, choć muzyk pojawił się już wcześniej na płycie Nicki Minaj, a ponadto jest współtwórcą utworów „Burnin’ up” Jessie J czy „Bo$$” Fifth Harmony.

Tygodniowa (tradycyjna) sprzedaż tego singla w tygodniu premiery wyniosła 70 711 kopii, podczas gdy singiel „Cheerleader” rozszedł się w analogicznym czasie w nakładzie równym 57 611 kopiiO pozycjach obu utworów przesądził jednak streaming, w którym OMI jest liderem, a LunchMoney Lewis zajmuje póki co dosyć odległą 39. lokatę. Streamingowy przelicznik (tj. 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) pozwala dopisać na konto „Cheerleader” aż 31 590 kopii, a na konto „Bills” tylko 7 079 kopii. Po dodaniu tych wyników do tradycyjnej sprzedaży obu utworów uzyskujemy tygodniowe nakłady równe: w przypadku singla OMI – 89 201 kopii, a w przypadku singla Lewisa – 77 790 kopii. W konsekwencji ten ostatni musi zadowolić się debiutem na miejscu 2.

Warto jednak zaakcentować, że singiel „Bills” wygrywa ze swoim najgroźniejszym konkurentem nie tylko pod względem tradycyjnej sprzedaży, ale również w stacjach radiowych (które jednak nie mają bezpośredniego wpływu na kształt listy), zrzucając go na airplayowej liście z miejsca 1.
 

  • Top 10

W top 10 po raz pierwszy, dokładnie na miejscu 4., pojawia się ponadto taneczny singiel „Runaway (U & I)” szwedzkiego duetu Galantis. Dla tej formacji jest to pierwszy przebój na liście. Galantis tworzą: Christian „Bloodshy” Karlsson (z zespołu Miike Snow) oraz Linus Eklöw znany również jako Style Of Eye. Ten pierwszy znajduje się na liście twórców choćby kilku przebojów Britney Spears, w tym „Toxic”.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Kygo feat. Conrad „Firestone” (5 tyg. w top 10) (↓ z #8) – 28 127 kopii
9. Blonde feat. Alex Newell „All cried out” (2 tyg. w top 10) (↓ z #4) – 34 796 kopii
8. Jess Glynne „Hold my hand” (8 tyg. w top 10) (↓ z #7) – 38 491 kopii
7. Jack Ü feat. Justin Bieber „Where are Ü know” (2 tyg. w top 10) ( z #6) – 41 164 kopie
6. Carly Rae Jepsen „I really like you” (3 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 44 466 kopii
5. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (4 tyg. w top 10) () – 46 679 kopii
4. Galantis „Runaway (U & I)” (N) – 47 503 kopie
3. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (5 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 67 609 kopii
2. LunchMoney Lewis „Bills” (N) 77 790 kopii (tradycyjna sprzedaż: 70 711 kopii, streaming: 7 079 kopii)
1. OMI „Cheerleader” (5 tyg. w top 10) (↔) – 89 201 kopii (t.s.: 57 611 kopii, s.: 31 590 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Iggy Azalea feat. Jennifer Hudson „Trouble” (2 tyg. w top 10) (↓ z #9),
– na #13 – Maroon 5 „Sugar” (11 tyg. w top 10) (↓ #10).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądałoby w sposób następujący: #1 LunchMoney Lewis, #2 OMI, #3 Wiz Khalifa i Charlie Puth, #4 Galantis, #5 Carly Rae Jepsen, #6 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #7 Jack Ü i Justin Bieber, #8 Blonde i Alex Newell, #9 Jess Glynne, #10 Iggy Azalea i Jennifer Hudson, a Kygo i Conrad widnieliby na #12.
 

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:

– David Guetta feat. Nicki Minaj & Afrojack „Hey mama” (↑ z #47 na #17) (tradycyjna sprzedaż: #11),
– Hozier „Someone new” (↑ z #27 na #24) (t.s.: #16),
Ariana Grande „One last time” (↑ z #36 na #33) (t.s.: #25),
– aktualny „numer dwa” z USA – Fetty Wap „Trap queen” (↑ z #38 na #29) (t.s.: #32),
Ciara „I bet” (↑ z #63 na #56) (t.s.: #33).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #61 – Seinabo Sey „Younger” (t.s.: #36),
– na #62 – Jessie J „Flashlight” (utwór promujący film „Pitch Perfect 2”(t.s: #34),
– na #70 – Noel Gallagher’s High Flying Birds „Riverman” (t.s.: #45),
– na #73 – Stereophonics „C’est la vie” (t.s.: #39),
– na #83 – Rae Morris „Love again” (t.s.: #55),
– na #89 – A$AP Rocky feat. Rod Stewart x Miguel x Mark Ronson „Everyday” (t.s.: #60),
– na #96 – Sia „California dreamin'” (t.s.: #49),
– na #99 – Deorro x Chris Brown „Five more hours” (t.s.: poza top 100).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: LunchMoney Lewis „Bills” (1). Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychOMI „Cheerleader (Felix Jaehn remix)” (3) – ok. 3,159 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 433 943 kopie (wynik o 18 876 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 763 640 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 578 015 kopii (wynik o 206 003 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 457 801 500 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify). W podsumowywanym tygodniu streaming odpowiada za 65,29% ogólnego tygodniowego nakładu utworów w Wielkiej Brytanii, co stanowi rekordowy udział tego czynnika.

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 011 958 kopii (wynik o 187 127 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

92. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: A-Trak feat. Andrew Wyatt „Push”, Ella Eyre „Together”, Sheppard „Geronimo”, Shift K3y „Name & number”, Wilkinson feat. Thabo „Hopelessly coping”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: LunchMoney Lewis „Bills” (mytop.fm)
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Dopiero w dwudziestym notowaniu brytyjskiej listy albumów przypadającym na rok 2015 liderowi udaje się zachować swoją pozycję sprzed tygodnia. Sztuki tej dokonuje album „Wilder mind” Mumford & Sonsdrugi „numer jeden” w karierze tego zespołu. Co prawda w 2015 r. 4 razy na czele listy stał album „In the lonely hour” Sama Smitha a 2 razy album „Wanted on voyage” George’a Ezry, ale nie były to nigdy następujące po sobie notowania.

„Wilder mind” zachowuje pozycję lidera dzięki tygodniowemu nakładowi równemu 29 922 kopie. Tradycyjna sprzedaż tego tytułu w podsumowywanym tygodniu odpowiada w tym rezultacie za 26 868 kopii, a streamingowy przelicznik przynosi mu dodatkowe 3 054 kopie. Album Mumford & Sons ponownie (po raz drugi) króluje również w serwisach streamingowych.

A na liście dedykowanej kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart) od 7 tygodni nie ma mocnych na zestaw przebojów o tytule „NOW that’s what I call music! 90”.
 

  • Top 10

W top 10 jedynym nowym tytułem jest zestaw przebojów Erica Claptona pt. „Forever man”. Wydawnictwo debiutuje na miejscu 8. i jest 25. albumem Claptona notowanym w top 10 (wychodząc poza ramy jego solowej kariery).

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Sia „1000 forms of fear” (↓ z #5) – 6 982 kopie
9. James Bay „Chaos and the calm” (↔) – 8 051 kopii
8. Eric Clapton „Forever man” (N) – 8 690 kopii
7. Ed Sheeran „x” (↓ z #4) – 8 829 kopii
6. Meghan Trainor „Title” (↑ z #10) – 9 756 kopii
5. Paul Simon „The ultimate collection” (↑ z #7) – 10 054 kopie
4. Taylor Swfit „1989” (↑ z #8) – 12 338 kopii
3. Hozier „Hozier” (↑ z #6) – 13 070 kopii (w sumie: 228 057 kopii)
2. Sam Smith „In the lonely hour” (↑ z #3) – 14 689 kopii
1. Mumford & Sons „Wilder mind” (↔)29 922 kopie (tradycyjna sprzedaż: 26 868 kopii, streaming: 3 054 kopie)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 2 pozostałoby bez zmian, a kolejne pozycje zajmowaliby: #3 Taylor Swift, #4 Hozier, #5 Paul Simon, #6 Meghan Trainor, #7 Eric Clapton, #8 James Bay, #9 Sia, #10 Ed Sheeran.

fot. okładka albumu: Eric Clapton „Forever man” (bluesmagazine.nl)

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart nowe są również m.in.:

– na #17 – debiutancki album szwedzkiej wokalistki Tove Lo pt. „Queen of the clouds” (t.s.: #16),
– na #18 – koncertowy album Leonarda Cohena pt. „Can’t forget: a souvenir of the Grand Tour” (Kanadyjczyk ma na swoim koncie 4 albumy notowane w top 10) (t.s.: #18),
– na #19 – trzeci solowy album irlandzkiej wokalistki Róisín Murphy pt. „Hairless toys” (dla której jest to najwyżej notowany album w solowej karierze, choć jako członkini duetu Moloko miała ona 2 albumy, które uplasowały się wyżej: na #3 i #18) (t.s.: #19),
– na #25 – trzynasty studyjny album amerykańskiego rapera Snoop Dogga pt. „Bush” (wyżej plasowały się tylko 3 jego albumy; dla Snoop Dogga najwyższą pozycją na liście pozostaje #12 albumu „R&G (rhythm & gangsta): the masterpiece” z 2004 r.) (t.s.: #25),
– na #34 – nowy album wokalisty i akordeonisty Nathana Cartera pt. „Beautiful life” (jego to jego pierwszy tytuł notowany w top 100) (t.s.: #27),
– na #39 – nowy album brytyjskiej wokalistki Thei Gilmore pt. „Ghosts & graffiti” (dla której jest to najwyżej notowany album na liście – ex aequo z wydanym w 2013 r. albumem „Regardless”) (t.s.: #30),
– na #73 – czwarty longplay brytyjskiej rockowej kapeli We Are The Ocean pt. „Ark” (2 poprzednie albumy zespołu były jednak notowane na wyższych pozycjach, maksymalnie: #45) (t.s.: #68).

W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. albumom: Brooke Fraser „Brutal romantic”, Conchita Wurst „Conchita” i Patrick Watson „Love songs for robots”.
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają inne (niż „Wilder mind”) albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #12 na #32 – spada album „Integrity>” JME (t.s.: #35),
– z #15 na #52 – spada album „Born under Saturn” Django Django (t.s.: #49).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 199 679 kopii (wynik o 90 142 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 218 965 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Brandon Flowers „The desired effect”, Eros Ramazzotti „Perfetto”, Faith No More „Sol invictus”, Hot Chip „Why make sense?”, Mariah Carey „#1 to infinity”, Nick Cave & Warren Ellis „Loin des hommes (soundtrack)”, Paul Weller „Saturns pattern”, Shamir „Ratchet”, Twenty One Pilots „Blurryface”, Whitesnake „The purple album”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Snoop Dogg „Bush” (muzyka.interia.pl)