Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 26 kwietnia 2015 r. (listy opatrzone są datą: 2 maja 2015 r.).
THE UK SINGLES CHART
- „Numer jeden”
Tydzień temu z impetem na 1. miejsce po pojawieniu się w sprzedaży wparował singiel promujący film „Szybcy i wściekli 7”, pobijając jednocześnie rekord tygodniowej liczby odtworzeń w serwisach streamingowych. Wówczas „See you again” w wykonaniu rapera Wiz Khalify, którego wokalnie wspomaga Charlie Puth, zanotowało najwyższy tygodniowy nakład w tym roku, a w takich sytuacjach utrzymanie prowadzenia na liście jest najczęściej jedynie formalnością. W istocie singiel tej dwójki pozostaje na 1. miejscu brytyjskiej listy i ponownie poprawia rekord tygodniowej liczby odtworzeń w streamingu.
W efekcie po publikacji 17 tegorocznych notowań The UK Singles Chart lista „numerów jeden” przypadających na bieżący rok liczy 6 tytułów. Rok temu w analogicznym okresie było ich aż 12. Co więcej, po raz dwunasty w tym roku „numer jeden” listy generuje sześciocyfrowy tygodniowy nakład.
„See you again” legitymuje się tym razem nakładem równym 141 671 kopii. W tym wyniku tradycyjna sprzedaż odpowiada za 104 480 kopii, a streamingowy przelicznik (przypomnę: 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) gwarantuje temu singlowi aż 37 191 dodatkowych kopii. Już sam streamingowy rezultat dawałby tej piosence 6. miejsce w aktualnym notowaniu.
Nadal jednak liderowi listy kroku dotrzymuje OMI z singlem „Cheerleader” (w remiksie Felixa Jaehna), który pozostaje na miejscu 2., notując przy tym doskonały wynik, jeśli chodzi o liczbą odtworzeń w streamingu. Ten element zapewnia przebojowi OMI aż 33 347 kopii, a to trzeci najlepszy wynik od czasu, gdy streaming stanowi jeden z komponentów The UK Singles Chart (lepsza była tylko wspomniana wcześniej dwójka – w aktualnym i poprzednim notowaniu). Z kolei tradycyjna sprzedaż „Cheerleader” stanowi tym razem 84 168 kopii, co po dodaniu streamingowego przelicznika daje wynik 117 515 kopii. W konsekwencji drugi tydzień z rzędu jesteśmy świadkami niezbyt częstej na tej liście sytuacji, gdy 2 najwyżej notowane utwory „nabijają” w ciągu tygodnia sześciocyfrowy nakład.
fot. okładka singla: Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (djmgmusic.com)
- Top 10
Mając na swoim koncie 2 wspólne hity, zespół Clean Bandit i wokalistka Jess Glynne pojawiają się dzisiaj obok siebie, ale tym razem nie we wspólnym utworze. Glynne, której singiel „Hold my hand” spędził 3 tygodnie na szczycie listy, pozostaje na miejscu 3., a tuż za top 3 swój nowy singiel pt. „Stronger” umieszcza kwartet Clean Bandit, dla którego jest to piąty utwór notowany w top 10 (2 z nich, w tym singiel charytatywny nagrany w ramach projektu Band Aid 30, dotarły na szczyt). Co ciekawe, podczas gdy w „Extraordinary” (#5 w 2014 r.) na wokalu słyszeliśmy niejaką Sharnę Bass, w „Stronger” wokalnie udziela się (choć jego nazwisko nie pada w rubryce „wykonawca”) jej brat – Sean Bass.
Do top 10 w ósmym tygodniu na liście wdrapuje się w końcu singiel „Lean on”, który jest pierwszą wizytą w top 10 dla całej trójki wykonawców – amerykańskiego tria Major Lazer, francuskiego producenta DJ-a Snake’a i duńskiej wokalistki MØ.
Mało szczęścia mają za to: Iggy Azalea i Jennifer Hudson z singlem „Trouble” oraz Francuz Michael Calfan z singlem „Treasured soul”. Według dawnych zasad listy obie piosenki dostałyby się do aktualnego top 10. „Trouble” wskoczyłoby na miejsce 7., a „Treasured soul” zadebiutowałoby na miejscu 8. W streamingu nie są to jednak aż tak popularne utwory, dlatego singiel Azalei i Hudson zatrzymuje się na miejscu 13., a taneczny singiel Calfana pojawia się dopiero na miejscu 17.
Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Dr. Kucho! & Gregor Salto feat. Ane Brun „Can’t stop playing (makes me high)” (2 tyg. w top 10) (↓ z #4) – 32 873 kopie
9. Maroon 5 „Sugar” (9 tyg. w top 10) (↔) – 33 843 kopie
8. Kygo feat. Conrad „Firestone” (2 tyg. w top 10) (↑ z #10) – 34 889 kopii
7. Years & Years „King” (8 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 36 270 kopii
6. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (1 tydz. w top 10) (↑ z #13) – 36 849 kopii
5. Nick Jonas „Jealous” (3 tyg. w top 10) (↑ z #6) – 39 926 kopii
4. Clean Bandit „Stronger” (N) – 43 183 kopie
3. Jess Glynne „Hold my hand” (5 tyg. w top 10) (↔) – 47 595 kopii
2. OMI „Cheerleader” (2 tyg. w top 10) (↔) – 117 515 kopii (tradycyjna sprzedaż: 84 168 kopii, streaming: 33 347 kopii)
1. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (2 tyg. w top 10) (↔) – 141 671 kopii (t.s.: 104 480 kopii, s.: 37 191 kopii)
Utwory, które opuszczają top 10:
– na #11 – James Bay „Hold back the river” (8 tyg. w top 10) (↓ z #7),
– na #14 – Ed Sheeran (& Rudimental) „Bloodstream” (3 tyg. w top 10) (↓ z #8).
Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, swoje pozycje zachowałyby 2 najwyżej notowane utwory. Dalsze pozycje zajmowaliby kolejno: #3 Clean Bandit, #4 Jess Glynne, #5 Dr. Kucho, Gregor Salto i Ane Brun, #6 Nick Jonas, #7 Iggy Azalea i Jennifer Hudson, #8 Michael Calfan, #9 Kygo i Conrad, #10 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #11 Maroon 5, #12 Years & Years.
- Sytuacja poza top 10
W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:
– na #44 – Conor Maynard „Talking about” (tradycyjna sprzedaż: #25),
– na #56 – Markus Feehily „Love is a drug” (pierwszy solowy singiel wokalisty znanego z grupy Westlife) (t.s: #26),
– na #60 – Mumford & Sons „Snake eyes” (t.s.: #39),
– na #63 – Hozier „Someone new” (t.s.: #50),
– na #71 – Rihanna „American oxygen” (t.s.: #94),
– na #81 – Panic! At The Disco „Hallelujah” (t.s.: #51),
– na #98 – David Guetta feat. Nicki Minaj & Afrojack „Hey mama” (t.s.: #88).
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jess Glynne „Hold my hand” (4).
Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowych: Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (2) – ok. 3,7191 mln odtworzeń – ponownie pobity rekord tygodniowej liczby odtworzeń w streamingu.
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 448 794 kopie (wynik o 197 209 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 889 675 kopii.
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 273 416 kopii (wynik o 39 232 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 427 341 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).
Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy): 6 722 210 kopii (wynik o 157 977 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).
89. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.
Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Alesso feat. Roy English „Cool”, AronChupa „I’m an albatraoz”, Blizzard feat. Shakka „You came to mine”, Carly Rae Jepsen „I really like you”, Drake feat. PartyNextDoor „Preach”, Enrique Iglesias feat. Pitbull „Let me be your lover”, Lion Babe „Wonder woman”, Madonna „Ghosttown”, MAGIC! „No way no”, Meghan Trainor „Dear future husband”, Raleigh Ritchie „The greatest”, Taio Cruz „Doin”, Tinchy Stryder feat. Fuse ODG „Imperfection”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
THE UK ALBUMS CHART
- „Numer jeden”
Od 2 miesięcy co 7 dni na 1. miejscu albumowej listy znajduje się inny tytuł niż ten, który znajdował się tam poprzednio. Tym razem na 1. miejscu debiutuje Josh Groban z albumem „Stages”. Amerykański wokalista (czy może raczej śpiewak) od lat cieszy się dużą popularnością w swojej ojczyźnie. Tymczasem w Wielkiej Brytanii dopiero jego poprzedni album, „All that echoes”, był jego pierwszym, który dotarł do top 10 (#9). Album „Stages” jest zatem jego pierwszym brytyjskim „numerem jeden” w karierze. Tygodniowy nakład tego tytułu jest jednak skromny i wynosi 20 092 kopie (gdzie streaming odpowiada za symboliczne 41 kopii).
Z kolei lider sprzed tygodnia, album „The ultimate collection” Paula Simona, spada na miejsce 2.
W streamingu nadal najpopularniejszy jest album „x” Eda Sheerana, a na 1. miejscu zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart) na czwarty tydzień pozostaje kompilacja „NOW that’s what I call music! 90”.
fot. okładka albumu: Josh Groban „Stages” (warner-music-australia.myshopify.com)
- Top 10
Obok albumu Josha Grobana w top 10 nowy jest jeszcze 1 tytuł. A mowa o albumie „Sound & color” amerykańskiej formacji Alabama Shakes. Debiutancki album zespołu dotarł na Wyspach do miejsca 3. Ten aktualny debiutuje na miejscu 6. Gdyby jednak o pozycjach na liście decydowała tradycyjna sprzedaż, nowy album grupy również startowałby od 3. pozycji.
Za stały repertuar top 10 nadal odpowiadają: Ed Sheeran (44 tygodnie w top 10), Sam Smith (48 tygodni w top 10) i George Ezra (43 tygodnie w top 10), a opuszczenie przed tygodniem top 10 przez „1989” Taylor Swift okazuje się póki co wypadkiem przy pracy, ponieważ jej album powraca do top 10 na 25. tydzień.
Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Taylor Swfit „1989” (↑ z #11) – 6 251 kopii
9. George Ezra „Wanted on voyage” (↓ z #8) – 6 694 kopie
8. Sia „1000 forms of fear” (↓ z #7) – 7 202 kopie
7. Meghan Trainor „Title” (↓ z #6) – 8 426 kopii
6. Alabama Shakes „Sound & color” (N) – 8 867 kopii
5. James Bay „Chaos and the calm” (↓ z #2) – 9 928 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (↔) – 10 760 kopii
3. Ed Sheeran „x” (↔) – 11 046 kopii
2. Paul Simon „The ultimate collection” (↓ z #1) – 14 520 kopii
1. Josh Groban „Stages” (N) – 20 092 kopie (tradycyjna sprzedaż: 20 051 kopii, streaming: 41 kopii)
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, w top 10 swoje pozycje zachowałyby 2 najwyżej notowane albumy, a kolejne pozycje zajmowaliby kolejno: #3 Alabama Shakes, #4 Ed Sheeran, #5 James Bay, #6 Sam Smith, #7 Meghan Trainor, #8 Sia, #9 Taylor Swift, #10 George Ezra.
- Nowości poza top 10
Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:
– na #12 – album „Whispers II” Passengera (jest to jego trzeci album notowany na liście, tyle że 2 poprzednie dotarły do top 10) (tradycyjna sprzedaż: #11),
– na #25 – album „Love story” rapera Yelawolf (jest to jego pierwszy album notowany na liście) (t.s.: #20),
– na #36 – debiutancki album brytyjskiej grupy Amber Run pt. „5am” (t.s.: #29),
– na #39 – debiutancki album brytyjskiej grupy As It Is pt. „Never happy ever after” (t.s.: #33),
– na #45 – debiutancki album finalistki 6. edycji brytyjskiego „The X Factor”, Stacey Solomon – album „Shy” (t.s.: #37),
– na #81 – trzeci album amerykańskiej grupy Passion Pit pt. „Kindred” (2 poprzednie notowane były w szóstej dziesiątce) (t.s.: #70).
- Inne informacje
Gdzie podziewają albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:
– z #5 na #29 – spada album „Glitterbug” The Wombats (tradycyjna sprzedaż: #31),
– z #10 na #43 – spada album „Into the wild life” Halestorm (t.s.: #40),
– z #12 na #44 – spada album „Handwritten” Shawna Mendesa (t.s.: #63),
– z #16 poza top 100 – wypada album „Cherry bomb” Tyler, The Creator (t.s.: poza top 100),
– z #17 na #64 – spada album „Closer” Shayne’a Warda (t.s.: #50),
– z #20 na #71 – spada album „Bronxie” Stornoway (t.s.: #62).
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 119 633 kopie (wynik o 62 870 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – jest to najniższy tygodniowy wynik sprzedaży albumów od 1031 tygodni, czyli blisko od 20 lat. Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów wynosiła 1 230 957 kopii.
Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Blur „The magic whip”, Braids „Deep in this iris”, MG (Martin Gore) „MG”, Mew „+-„, Three Days Grace „Human”, Zac Brown Band „Jekyll + Hyde”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.
fot. okładka albumu: Amber Run „5am” (tmrwmagazine.com)