Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 15.03.2015 r. [tydzień 11/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 15 marca 2015 r. (listy opatrzone są datą: 21 marca 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Mimo że w połowie tygodnia zanosiło się na to, iż nowym liderem singlowego zestawienia w Wielkiej Brytanii zostanie zupełnie inny utwór, końcówka tygodnia okazała się niezwykle udana dla odświeżonej wersji aktualnego singla Sama Smitha. Podczas gdy albumowa wersja „Lay me down” figuruje obecnie na miejscu 18. i generuje w ciągu tygodnia nakład równy 22 791 kopiinagrana w celach charytatywnych nowa odsłona tego utworu, w której Smitha wspiera John Legend, debiutuje na 1. miejscu The UK Singles Chart, legitymując się przy tym nakładem 105 070 kopii.

W konsekwencji po raz dziesiąty w tym roku (a jest to jedenaste notowanie przypadające na rok 2015) lider singlowego zestawienia osiąga sześciocyfrowy tygodniowy nakład. Aczkolwiek jest to dopiero piąte w tym roku notowanie, kiedy singiel z 1. miejsca próg 100 tysięcy kopii przekracza już dzięki samej tradycyjnej sprzedaży. W przypadku „Lay me down” sprzedaż ta wynosi 102 792 kopie, a przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) pozwala dopisać na konto tego tytułu skromne 2 278 kopii (jest to raptem 91. pozycja na liście najczęściej odtwarzanych utworów w streamingu).

Dla Sama Smitha „Lay me down” staje się już piątym singlem notowanym na 1. miejscu. Muzyk liderem listy był już wcześniej:

– z singlem „La la la” nagranym w kolaboracji z Naughty Boyem,
– z 2 solowymi singlami: „Money on my mind”„Stay with me”,
– z charytatywnym singlem „Do they know it’s Christmas? (2014)” nagranym w ramach projektu Band Aid 30.

Z kolei John Legend do tej pory nie miał na Wyspach singlowego „numeru jeden”. Najbliżej tego statusu (#2) była ballada „All of me”, która od pewnego czasu należy do grona utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w Wielkiej Brytanii.

Przyczyna nagłego sukcesu singla „Lay me down” Smitha i Legenda tkwi najpewniej w tym, iż jest on singlem charytatywnym wspierającym popularną akcję Comic Relief, która w ostatnim 30-leciu doprowadziła na szczyt listy 14 singli (licząc aktualnego lidera). Ostatnim takim singlem było wydane 2 lata temu „One way or another (teenage kicks)” One Direction. Single w ramach Comic Relief wydawali wcześniej m.in. Spice GirlsWestlife czy SugababesGirls Aloud („Walk this way”). Więcej o singlach charytatywnych, w tym tych sygnowanych nazwą Comic Relief, pisałem tutaj. Dodatkowo Smithowi i Legendowi skrzydeł dodał występ dla BBC (w ramach tzw. Red Nose Day) oraz przypadający na miniony tydzień brytyjski Dzień Matki.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, singiel „King” tria Years & Years, który zapewnił mu pierwszą w karierze wizytę na szczycie listy, ale drugą w top 10, spada na miejsce 2., mimo że piosenka podwaja swoje udziały w streamingu w stosunku do poprzedniego tygodnia (obecnie: 1,64 mln odtworzeń, poprzednio: 0,895 mln).
 

  • Top 10

Na miejscu 3. debiutuje singiel „G.D.F.R.” (skrót od: „Going down for real”), który w połowie tygodnia był na prowadzeniu. Wykonują go: Flo RidaSage The GeminiLookas. Dla Flo Rida jest to już trzynasty singiel notowany w top 10 (w tym gronie znajduje się 5 „numerów jeden”), a dla pozostałej dwójki – pierwszy.

W top 10 nowy jest również utwór „I don’t mind” UsheraJuicy’ego J, który jest 20. singlem Ushera notowanym w top 10 (w tym gronie znajdują się 4 „numery jeden”), a drugim Juicy’ego J.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. James Bay „Hold back the river” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #8) – 41 324 kopie (w tym streaming: ok. 13,4 tys. kopii)
9. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (14 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 42 479 kopii (w tym streaming: ok. 16,9 tys. kopii)
8. Usher feat. Juicy J „I don’t mind” (N)45 135 kopii
7. The Weeknd „Earned it” (5 tygodni w top 10) (spadek z #5) – 45 719 kopii (w tym streaming: ok. 15 tys. kopii)
6. Hozier „Take me to church” (11 tygodni w top 10) (spadek z #4) – 48 557 kopii (w tym streaming: ok. 16,7 tys. kopii)
5. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (7 tygodni w top 10) (spadek z #3) – 56 481 kopii (w tym streaming: ok. 21,2 tys. kopii)
4. Ellie Goulding „Love me like you do” (6 tygodni w top 10) (spadek z #2) – 59 336 kopii (w tym streaming: ok. 19,9 tys. kopii)
3. Flo Rida feat. Sage The Gemini & Lookas „G.D.F.R.” (N) – 67 972 kopie
2. Years & Years „King” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #1) – 68 063 kopie (w tym streaming: ok. 16,4 tys. kopii)
1. Sam Smith feat. John Legend „Lay me down” (N) – 105 070 kopii (tradycyjna sprzedaż: 102 792 kopie, streaming: 2 278 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Maroon 5 „Sugar” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #9),
– na #13 – Kelly Clarkson „Heartbeat song” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #10),
– na #14 – Marlon Roudette „When the beat drops out” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, miejsce zachowałby tylko „numer jeden”, a kolejne pozycje zajmowaliby odpowiednio: #2 Flo Rida, Sage The Gemini i Lookas, #3 Years & Years, #4 Usher i Juicy J, #5 Ellie Goulding, #6 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #7 Hozier, #8 The Weeknd, #9 James Bay, #10 Mark Ronson i Bruno Mars.
 

  • Sytuacja poza top 10

Z ciekawą sytuacją mamy do czynienia w czwartej dziesiątce, gdzie na 3 kolejnych lokatach uplasowały się single Sama Smitha – na miejscach od 32. do 34. widnieją odpowiednio utwory: „Like I can”, wspomniane wcześniej „Stay with me” oraz „I’m not the only one”.

Pojawienie się w sprzedaży w charakterze singla utworu „Pray to God” Calvina Harrisa i tria Haim, który do tej pory notowany był na liście dzięki sprzedaży jako album track oraz dzięki streamingowi, zapewnia mu dopiero 35. miejsce (ale #27 pod względem tradycyjnej sprzedaży). Jeżeli piosenka nie poprawi swojej pozycji, będzie nosiła miano drugiego najniżej notowanego na liście singla Calvina Harrisa. Do tej pory producent 4 spośród 6 oficjalnych singli z albumu „Motion” umieścił w top 10. Warto przypomnieć, że jego poprzedni album, „18 months”, liczył 9 singli i każdy z nich dotarł do top 10, co jest rekordem listy. Za to 3 pierwsze single z „Motion” dotarły na sam szczyt.

W gronie nowości na liście pojawiają się również m.in.:

– na #20 – Mumford & Sons „Believe” (tradycyjna sprzedaż: #16),
– na #49 – Stormzy „Know me from” (t.s.: #31),
– na #55 – G.R.L. „Lighthouse” (t.s.: #35),
– na #60 – The Avener & Phoebe Killdeer „Fade out lines” (t.s.: #39),
– na #65 – Muse „Psycho” (t.s.: #37),
– na #74 – The Vaccines „Handsome” (t.s.: #45),
– na #81 – Iggy Azalea feat. Jennifer Hudson „Trouble” (t.s.: #52).
 

  • Inne informacje

W minionym tygodniu aż 12 utworów w brytyjskich serwisach streamingowych zanotowało co najmniej 1 milion odtworzeń. Oprócz wymienionych wcześniej singli Years & Years, Ellie Goulding, Rihanny i jej towarzyszy, Hoziera, The Weeknd, Marka Ronsona i Bruno Marsa oraz Jamesa Baya są to single: Maroon 5 „Sugar” (ok. 1,44 mln odtworzeń, co daje 14,4 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży), Chris Brown x Tyga „Ayo” (ok. 1,29 mln odtworzeń = 12,9 tys. kopii), Ed Sheeran „Thinking out loud” (ok. 1,27 mln odtworzeń = 12,7 tys. kopii), Sia „Elastic heart” (ok. 1,08 mln odtworzeń = 10,8 tys. kopii) i Avicii „The nights” (ok. 1,02 mln = 10,2 tys. kopii).

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: (po raz pierwszy) James Bay „Hold back the river”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychRihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” – ok. 2,12 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 619 722 kopie (wynik o 127 331 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 842 307 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 987 505 kopii (wynik o 14 129 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 398 750 500 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 607 227 kopii (wynik o 113 202 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).

83. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Andreya Triana „Gold”, MNEK „The rhythm”, Peter Doherty „Flags of the old regime”, Tchami feat. Stacy Barthe „After life”, Tough Love „So freakin’ tight”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.
 

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu brytyjskiej listy dedykowanej albumom liderem, i to z najwyższym w tym roku tygodniowym nakładem, był album „Chasing yesterday” zespołu Noel Gallagher’s High Flying Birds, który spada obecnie na miejsce 4.

Zgodnie z doniesieniami z połowy tygodnia w aktualnym notowaniu koronę przejąć miała Królowa Pop – Madonna, która do tej pory na 1. miejscu The UK Albums Chart umieściła aż 12 wydawnictw sygnowanych swoim imieniem (licząc soundtrack do filmu „Evita”). Szum wokół nagranego na nowo (na cele charytatywne) singla Sama Smitha oraz przypadający na miniony tydzień brytyjski Dzień Matki okazały się dla Królowej okolicznościami nie do przeskoczenia. W konsekwencji na 1. miejsce powraca Sam Smith z debiutanckim longplayem „In the lonely hour”. Dla tego albumu jest to w sumie już ósmy tydzień figurowania na szczycie. Co ciekawe, ten wynik Smith osiągnął dzięki 6 osobnym pobytom na 1. miejscu (tj. w 6 osobnych „transzach”)! Tylko 3 albumy częściej powracały na szczyt.

A jak na starcie wypada nowy album Madonny? „Rebel heart” debiutuje na miejscu 2., rozchodząc się w ciągu tygodnia w nakładzie 37 245 kopii, gdzie streamingowy przelicznik odpowiada jedynie za 416 kopii. Gdy 3 lata temu na 1. miejscu listy debiutował album „MDNA”, prowadzenie zapewnił mu wówczas nakład 56 335 kopii. Ostatnim studyjnym albumem Madonny, który nie dotarł na szczyt, było wydane w 1994 r. „Bedtime stories” (#2).

Kolejne studyjne albumy Madonny dotarły na Wyspach do następujących pozycji:

„Madonna” – #6,
– „Like a virgin”„True blue”„Like a prayer” – #1,
– „Erotica”, „Bedtime stories” – #2,
– „Ray of light”„Music”„American life”„Confessions on a dance floor”„Hard candy”, „MDNA” – #1.

Dodatkowo „numerem jeden” na The UK Albums Chart były albumy: soundtrack do „Evity”, kompilacja przebojów „The immaculate collection” (największy bestseller Madonny w Wielkiej Brytanii) oraz kompilacja „Celebration”. Madonna w top 10, ale już na dalszych pozycjach, notowana była ponadto: z soundtrackami „Who’s that girl” (#4) i „I’m breathless” (#2), kompilacjami „You can dance” (#5), „Something to remember” (#3) i „GHV2” (#2) oraz koncertowym albumem „The confessions tour” (#7).

„Rebel heart” jest zatem 22. albumem Madonny (licząc wymienione soundtracki) notowanym w top 10. Ten album swój pobyt na liście zaczyna jednak z najniższym tygodniowym wynikiem sprzedaży spośród wszystkich studyjnych płyt artystki.

Tymczasem na szczycie osobnego zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartod 5 tygodni przebywa ścieżka dźwiękowa do „50 twarzy Greya”.

fot. okładka albumu: Madonna „Rebel heart” (news-of-madonna.com)

  • Top 10

Oprócz Madonny w top 10 debiutuje Rebecca Ferguson – zdobywczyni 2. miejsca w 7. brytyjskiej edycji programu „The X Factor”. Album „Lady sings the blues”, zawierający jej interpretacje utworów wykonywanych wcześniej przez Billie Holiday, pojawia się na liście na miejscu 7. (14 529 kopii). Jest to trzeci album Ferguson i jej trzeci longplay notowany w top 10. 2 pierwsze albumy wokalistki startowały jednak od wyższej pozycji i do tego z wyższym nakładem: podwójnie platynowe „Heaven” (2011) – #3 i 128 458 kopii, złote „Freedom” (2013) – #6 i 33 786 kopii.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. The Overtones „Sweet soul music” (spadek z #8) – 10 247 kopii
9. Royal Blood „Royal Blood” (spadek z #5) – 12 360 kopii
8. Taylor Swift „1989” (spadek z #7) – 14 341 kopii
7. Rebecca Ferguson „Lady sings the blues” (N) – 14 529 kopii
6. Paloma Faith „A perfect contradiction” (awans z #9) – 15 369 kopii
5. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #4) – 21 023 kopie
4. Noel Gallagher’s High Flying Birds „Chasing yesterday” (spadek z #1)  24 624 kopie
3. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 36 456 kopii
2. Madonna „Rebel heart” (N) – 37 245 kopii (tradycyjna sprzedaż: 36 829 kopii, streaming: 416 kopii)
1. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #2) – 49 482 kopie (tradycyjna sprzedaż: 45 871 kopii, streaming: 3 611 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 10 pozostałoby bez zmian.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również:

– na #13 – album „Colours” Blue – kiedyś boysbandu, dzisiaj raczej męskiej grupy wokalnej (3 pierwsze studyjne albumy zespołu były „numerami jeden”, później w top 10 notowany był jeszcze zestaw przebojów Blue, a powrotny album „Roulette” z 2013 r. debiutował na tej samej pozycji, co „Colours”) (tradycyjna sprzedaż: #11),
– na #41 – album „Fresh blood” Matthew E. White’a (to dużo wyższa pozycja niż ta, która przypadła w udziale debiutowi – #85) (t.s.: #37),
– na #44 – album „Raise a little hell” The Answer, czyli rockowego zespołu z Irlandii Północnej (to piąty album grupy notowany w top 100, ten poprzedni dotarł do #45) (t.s.: #39),
– na #51 – album „FM” brytyjskiego zespołu The Skints (to pierwszy album grupy notowany w top 100) (t.s.: #46),
– na #60 – album „Searching for zero” kanadyjskiego zespołu Cancer Bats (to trzeci album grupy notowany w top 100, 2 poprzednie plasowały się jednak wyżej) (t.s.: #54),
– na #62 – album „The velvet trail” Marca Almonda (jest to dziesiąty album wokalisty notowany w top 100 spośród wydawnictw sygnowanych jego nazwiskiem, choć Almond na liście najlepiej radził sobie za czasów grupy Soft Cell) (t.s.: #56).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #6 na #15 – spada album „Piece by piece” Kelly Clarkson (tradycyjna sprzedaż: #15),
– z #10 na #23 – spada album „Brave” duetu The Shires (t.s.: #23),
– z #13 na #70 – spada album „Hand. cannot. erase” Stevena Wilsona (t.s.: #61).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 509 682 kopie (wynik o 39 780 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była niższa i wynosiła 1 297 205 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: AWOLNATION „Run”, Faith Evans „Incomparable”, Kendrick Lamar „To pimp a butterfly”, Marina And The Diamonds „Froot”, Mark Knopfler „Tracker”, Modest Mouse „Strangers to ourselves”, Sleeping With Sirens „Madness”, The Veronicas „The Veronicas”, Tobias Jesso Jr. „Goon”, Van Morrison „Duets: re-working the catalogue”, Will Butler „Policy”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.