Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 01.03.2015 r. [tydzień 9/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 1 marca 2015 r. (listy opatrzone są datą: 7 marca 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Do 4 tygodni rozciąga się pobyt na szczycie brytyjskiej listy przebojów singla „Love me like you do” Ellie Goulding, którym promowana jest ścieżka dźwiękowa do filmu „50 twarzy Greya”. Dzięki temu Brytyjka poprawia osiągnięcie jej singla „Burn” (2013), który przewodził listą przez 3 tygodnie w 2013 r.

W 2014 r. najdłuższy pobyt singla na 1. miejscu listy wynosił 4 tygodnie i przypadł w udziale 2 tytułom: Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be”Meghan Trainor „All about that bass”. W 2015 r., mimo że to dopiero dziewiąte notowanie przypadające na ten rok, 4-tygodniowy pobyt singla na 1. miejscu nie jest na tyle wyróżniającym osiągnięciem. Przed Goulding przez 5 tegorocznych notowań na czele zestawienia stał bowiem singiel „Uptown funk!” Marka Ronsona Bruno Marsa (a do tego wyniku należy jeszcze dodać 2 tygodnie spędzone przez ten utwór na 1. miejscu w grudniu 2014 r.).

Innymi słowy, przez 9 pierwszych notowań The UK Singles Chart z roku 2015 tylko 2 różne utwory figurowały na 1. miejscu. Z kolei w analogicznym okresie sprzed roku mieliśmy już 4 takie utwory (po 1 tygodniu: Pitbull feat. Ke$ha „Timber” oraz Sam Smith „Money on my mind”, 3 tygodnie: Pharrell Williams „Happy”, 4 tygodnie: wspomniane „Rather be”).

Dodatkowo po raz pierwszy w tym roku singiel z 1. miejsca legitymuje się tygodniowym nakładem, który nie przekracza poziomu 100 tysięcy kopii. Dzieje się tak, ponieważ w swoim czwartym tygodniu na liście i jednocześnie czwartym tygodniu na szczycie „Love me like you do” generuje nakład równy 98 167 kopii, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za 74 932 kopie, a przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) za 23 235 kopii.
 

  • Top 10

Aktualne notowanie The UK Singles Chart jest w pewien sposób wyjątkowe. A jest takie z tego względu, iż po raz pierwszy od 188 notowań nie dochodzi do żadnych zmian na pozycjach od 1. do 5.

Pierwszą zmianę dostrzeżemy zatem dopiero na miejscu 6., na które – po awansie z miejsca 20. – wskakuje David Guetta z singlem „What I did for love”. Dla francuskiego DJ-a jest to już 21. wizyta w brytyjskim top 10. 6 z nich zakończyło się na miejscu 1. Guettę wspiera w tej piosence Emeli Sandédla której jest to już dwunasty tytuł notowany w top 10 (większość jej wizyt w top 10 jest zasługą licznych kolaboracji). Wokalistka na szczyt dotarła jak dotąd z 3 singlami (licząc jej udział w projekcie Band Aid 30).

Jedyną nowość w top 10 dostrzeżemy na miejscu 7., a jest nią singiel „Heartbeat song”, którym album „Piece by piece” zapowiada Kelly Clarkson. Amerykanka po raz pierwszy w top 10 pojawiła się za sprawą singla „Miss Independent” (#6), a po raz ostatni z singlem „Stronger (what doesn’t kill you)”. „Heartbeat song” jest jej dziewiątym singlem plasującym się w top 10. Clarkson 1 singiel zdołała nawet umieścić na szczycie listy, a mowa o „My life would suck without you” (2009).

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Chris Brown x Tyga „Ayo” (2 tygodnie w top 10) (awans z #12) – 33 899 kopii (w tym streaming: ok. 10,2 tys. kopii)
9. Maroon 5 „Sugar” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #7) – 36 540 kopii (w tym streaming: ok. 12,6 tys. kopii)
8. James Bay „Hold back the river” (1 tydzień w top 10) (awans z #13) – 41 283 kopii (w tym streaming: ok. 11,7 tys. kopii)
7. Kelly Clarkson „Heartbeat song” (nowość) – 44 498 kopii
6. David Guetta feat. Emeli Sandé „What I did for love” (1 tydzień w top 10) (awans z #20) (brak danych nt. nakładu)
5. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (5 tygodni w top 10) (bez zmian) – 51 775 kopii
4. The Weeknd „Earned it” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 55 118 kopii (w tym streaming: ok. 14,9 tys. kopii)
3. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (12 tygodni w top 10) (bez zmian) – 57 215 kopii (w tym streaming: ok. 18 tys. kopii)
2. Hozier „Take me to church” (9 tygodni w top 10) (bez zmian) – 62 006 kopii (w tym streaming: ok. 17,8 tys. kopii)
1. Ellie Goulding „Love me like you do” (4 tygodnie w top 10) (bez zmian)98 167 kopii (tradycyjna sprzedaż: 74 932 kopie, streaming: 23 235 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – DJ Fresh feat. Ella Eyre „Gravity” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #6),
– na #12 – Ed Sheeran „Thinking out loud” (20 tygodni w top 10) (spadek z #10),
– na #13 – Avicii „The nights” (5 tygodni w top 10) (spadek #8),
– na #17 – Charli XCX feat. Rita Ora „Doing it” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #9).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądałoby następująco: #1 Ellie Goulding, #2 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #3 Hozier, #4 David Guetta i Emeli Sandé, #5 Kelly Clarkson, #6 The Weeknd, #7 Mark Ronson i Bruno Mars, #8 James Bay, #9 DJ Fresh i Ella Eyre, #10 Maroon 5 (a Chris Brown i Tyga plasowaliby się na #11).
 

  • Sytuacja poza top 10

Po ogromnym awansie z miejsca 88. swój singiel „Lay me down” umieszcza na miejscu 15. Sam Smith (tygodniowy nakład: 25 161 kopii). 4 single z albumu „In the lonely hour” dotarły do top 10 listy, a 2 z nich nawet na miejsce 1. (dodatkowo pamiętać należy o notowanych na 1. miejscu singlach: „La la la”„Do they know it’s Christmas? (2014)”). „Lay me down” pierwotnie wydano jeszcze w 2013 r. – na długo przed premierą debiutanckiego albumu Smitha. Najbliższe tygodnie pokażą, czy ponowne obsadzenie tego utworu w roli singla pozwoli często nagradzanemu w ostatnim czasie wokaliście dopisać na jego konto kolejny tytuł, który dotarł do brytyjskiego top 10 (istotną rolę odegrać może popularność w streamingu).

Tymczasem czterodniowa obecność w sprzedaży singla „Living for love”, którym Madonna zapowiada album „Rebel heart”, ostatecznie zapewnia tej piosence debiut na miejscu 26. Podobny zabieg, choć był to wówczas jeszcze krótszy okres, zastosowano przy okazji pierwszego singla z poprzedniego albumu Madonny („Give me all your luvin'”), co Królowej Pop nie wyszło raczej na dobre, ponieważ jej piosenka zadebiutowała wówczas dopiero na miejscu 37. i nigdy nie poszła do góry. „Living for love” pojawia się w trzeciej dziesiątce za sprawą nakładu wynoszącego 17 936 kopii. Gdyby jednak wszystkim tytułom nie uwzględniano streamingowego przelicznika, singiel debiutowały na pozycji 17. Ostatnim „numerem jeden” Madonny na liście był singiel „4 minutes” (feat. Justin Timberlake). Do tej pory Królowa Pop na 1. miejscu listy umieściła 13 singli i ma na swoim koncie aż 44 single, który dotarły do top 5. Co więcej, jest rekordzistką, jeśli chodzi o liczbę kolejnych singli docierających do top 10 – ustawiła poprzeczkę na poziomie 35 tytułów.

W gronie nowości na liście pojawiają się również:

– na #22 – Axwell Λ Ingrosso „Something new”19 574 kopie (tradycyjna sprzedaż: #14),
– na #24 – Disciples „They don’t know” – 18 670 kopii (tradycyjna sprzedaż: #18),
– na #62 – John Legend & Common „Glory” (utwór nagrodzony Oscarem) – 7 200 kopii (tradycyjna sprzedaż: #43),
– na #76 – Rihanna „Towards the sun” (tradycyjna sprzedaż: #46).

Pojawienie się w sprzedaży w charakterze singla zapewnia utworowi „Ballad of the mighty I” zespołu Noel Gallagher’s High Flying Birds awans z miejsca 115. na 54. Tygodniowy nakład tego singla wynosi 8 686 kopii (tradycyjna sprzedaż: #37).
 

  • Inne informacje

W minionym tygodniu, podobnie jak poprzednio10 utworów w brytyjskich serwisach streamingowych zanotowało co najmniej 1 milion odtworzeń. Oprócz wymienionych wcześniej singli Ellie Goulding, Hoziera, Marka Ronsona i Bruno Marsa, The Weeknd, Jamesa Baya, Maroon 5 i duetu Chris Brown i Tyga są to single: Ed Sheeran „Thinking out loud” (ok. 1,4 mln odtworzeń, co daje 14 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży), Sia „Elastic heart” (ok. 1,21 mln odtworzeń, co daje 12,1 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży) oraz Avicii „The nights” (ok. 1,02 mln odtworzeń, czyli 10,2 tys. dodatkowych kopii do tygodniowego wyniku sprzedaży).

Na liście widoczny jest efekt nagród BRIT, które wręczono 25 lutego br. Dzięki występom lub otrzymanym statuetkom na liście ze swoimi niektórymi singlami awansują lub powracają do top 100 wybrani artyści.

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Ellie Goulding „Love me like you do”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEllie Goulding „Love me like you do” – ok. 2 323 500 odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 777 851 kopii (wynik o 192 445 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 3 032 571 kopii.

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 3 853 924 kopie (wynik o 26 977 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 385 392 400 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 631 775 kopii (wynik o 165 468 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

81. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Alex Adair „Make me feel better”, Foo Fighters „Congregation”, Marlon Roudette „When the beat drops out”, Rebecca Ferguson „Happy”, Rene LaVice feat. Ivy Mairi „The calling”, Take That „Let in the sun”, The Overtones „Something good”, The Veronicas „If you love someone”, Years & Years „King”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Madonna „Living for love” (ukmix.org)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • Zmiana zasad – streaming dodatkowym komponentem listy

Wprowadzając do dziewiątego notowania The UK Albums Chart przypadającego na rok 2015, w pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, iż brytyjska lista sprzedaży albumów przeszła metamorfozę. Publikowane od 1956 r. zestawienie do tej pory mogło być nazywane oficjalną listą sprzedaży albumów w Wielkiej Brytanii. Od obecnego notowania obok fizycznej i cyfrowej sprzedaży albumów dodatkowym komponentem listy stał się streaming. Tę zmianę The Official Charts Company (dalej: OCC) ogłosiło 12 lutego br. Pisałem na ten temat w osobnym tekście: przeczytaj.

Jak traktowany jest streaming w kontekście odświeżonego The UK Albums Chart?

1. Spośród 12 (o ile album liczy co najmniej tyle nagrań) utworów najczęściej słuchanych w ciągu tygodnia w brytyjskich serwisach streamingowych, które pochodzą ze standardowego wydania danego albumu (nazwijmy go „XYZ”), wyliczana jest średnia tygodniowa liczba ich odtworzeń, ale dzieje się to z pominięciem 2 najpopularniejszych (tj. najczęściej odtwarzanych w ciągu tygodnia) utworów z „XYZ”.
2. Następnie rzeczywista tygodniowa liczba odtworzeń w streamingu 2 najpopularniejszych (tj. najczęściej odtwarzanych) utworów z „XYZ” uszczuplana jest do poziomu uśrednionej tygodniowej liczby odtworzeń pozostałych 10 utworów z „XYZ” (uzyskujemy w ten sposób „zoptymalizowaną” liczbę odtworzeń w streamingu 2 topowych utworów z „XYZ”, aby zbyt wyraźnie nie „podbijały” one całkowitego wyniku „XYZ”).
3. „Zoptymalizowana” tygodniowa liczba odtworzeń w streamingu każdego z 2 najpopularniejszych utworów z „XYZ” sumowana jest z rzeczywistymi tygodniowymi liczbami odtworzeń 10 (o ile „XYZ” liczy łącznie co najmniej 12 nagrań) pozostałych utworów z „XYZ”.
4. Tak uzyskany wynik dzielony jest przez 1000.
5. To z kolei daje nam tygodniowy streamingowy ekwiwalent sprzedaży „XYZ”, który następnie dodawany jest do jego tygodniowego wyniku sprzedaży fizycznej oraz sprzedaży cyfrowej (tj. do liczby legalnych i płatnych pobrań „XYZ” z sieci w ciągu tygodnia).
6. Tak otrzymujemy całkowity tygodniowy nakład „XYZ”.

Spójrzmy zatem, jaki wpływ na kształt obecnego notowania ma nowa metodologia tworzenia The UK Albums Chart.

fot. officialcharts.com

  • „Numer jeden”

Wyścig o statuetki BRIT Awards musiał mieć przełożenie na aktualne notowanie brytyjskiej listy dedykowanej albumom. Mimo że zdobywcą nagrody w kategorii „najlepszy brytyjski album” został Ed Sheeran, nagrodzony również w kategorii „najlepszy brytyjski solista”, to do Sama Smitha należy 1. miejsce obecnego notowania listy. Jego „In the lonely hour” po tygodniowej przerwie powraca na szczyt, spędzając na nim już siódmy tydzień. Smith podczas rozdania nagród BRIT wyróżniony został w kategoriach: „najlepszy brytyjski debiutant” oraz „Global Success”.

Ciekawsze wydawać się jednak może to, że lidera sprzed tygodnia, a był nim album „Smoke + mirrors” grupy Imagine Dragons, nie dostrzeżemy na żadnej z pozycji w top 10. Drugi longplay zespołu notuje olbrzymi, jak na „numer jeden”, spadek – na miejsce 12. Co więcej, gdyby sugerować się wyłącznie sprzedażą cyfrową i fizyczną (czyli odliczyć streamingowy przelicznik), album „Smoke + mirrors” plasowałby się o 1 pozycję niżej.

Aktualny „numer jeden” figuruje na 1. miejscu z nakładem równym 40 874 kopie. Jaki udział w tym wyniku ma streamingowy przelicznik? Sprzedaż cyfrowa i fizyczna odpowiada w nim za 37 943 kopie, a streaming za niespełna 3 tysiące kopii – dokładnie: 2 931 kopii. Ten czynnik więcej dodatkowych kopii „dorzuca” do tygodniowego nakładu albumu „x” wspomnianego wcześniej Eda Sheerana (3 369 kopii), tyle że „x” w ostatnim tygodniu sprzedało się nieco słabiej niż album Smitha (34 902 kopie, a po dodaniu streamingu – 38 271 kopii).

W tym samym czasie na szczycie osobnego zestawienia, tyle że dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart), trzeci tydzień z rzędu przebywa ścieżka dźwiękowa do „50 twarzy Greya”, z której pochodzą 2 single plasujące się obecnie w top 5 singlowego zestawienia.
 
https://www.youtube.com/watch?v=d2cEJSmzCwM

  • Top 10

Do top 10, na miejsce 6., powraca wydany w 1975 r. szósty studyjny album grupy Led Zeppelin pt. „Physical graffiti”, który 40 lat temu był przez 1 tydzień „numerem jeden” na liście. Sprawcą tego powrotu jest wydana kilka dni temu reedycja rzeczonego wydawnictwa.

Najwyżej notowana nowość pojawia się na miejscu 7. Miano to przypada w udziale nagranemu w duecie albumowi „Fan of a fan: the album”, który należy zapisać na konto Chrisa Browna i rapera znanego jako Tyga. Ten drugi miał na liście już 2 albumy, ale w top 10 notowany jest po raz pierwszy. Z kolei Chris Brown od pewnego czasu wpada do top 10 dosyć regularnie. Nowy album jest jego piątym tytułem notowanym w top 10. Ten poprzedni, „X”, wydano całkiem niedawno, bo we wrześniu ub.r. (#4).

Efekt BRIT Awards do top 10 ponownie przywodzi albumy Royal BloodPalomy Faith, a awanse w ramach top 10 i idące z nimi w parze wzrosty sprzedaży zapewnia (oprócz longplayów Sama Smitha i Eda Sheerana) albumom George’a EzryTaylor Swift.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Hozier „Hozier” (spadek z #7) – 11 534 kopie
9. Gregory Porter „Liquid spirit” (awans z #11) – 11 539 kopii
8. Paloma Faith „A perfect contradiction” (awans z #33) – 12 324 kopie
7. Chris Brown x Tyga „Fan of a fan: the album” (nowość) (brak danych nt. nakładu)
6. Led Zeppelin „Physical graffiti” (powrót) – 14 359 kopii
5. Taylor Swift „1989” (awans z #8) – 14 551 kopii
4. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #6) – 22 021 kopii
3. Royal Blood „Royal Blood” (awans z #18) – 27 495 kopii (w tym ok. 1 tys. kopii ze streamingu)
2. Ed Sheeran „x” (awans z #3) – 38 271 kopii (tradycyjna sprzedaż w sumie: 1 949 674 kopie)
1. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #2) – 40 874 kopie (tradycyjna sprzedaż w sumie: 1 498 382 kopie)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, w top 10 miejscami zamieniłyby się albumy Palomy Faith oraz duetu Chris Brown i Tyga.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #11 – drugi album brytyjskiego duetu Public Service Broadcasting o tytule „The race for space” (najwyżej notowany album zespołu na liście(tradycyjna sprzedaż: #11),
– na #13 – drugi album rockowej grupy Black Star Riders pt. „The killer instinct” (jej najwyżej notowany album na liście(tradycyjna sprzedaż: #12),
– na #23 – trzeci longplay rapera Big Seana pt. „Dark sky paradise” (jego najwyżej notowany album na liście(tradycyjna sprzedaż: #24),
– na #31 – nowy album niemieckiej grupy Scorpions pt. „Return to forever” (najwyżej notowany album zespołu od czasu pamiętnego „Crazy world” z 1990 r.) (tradycyjna sprzedaż: #29),
– na #50 – nowy album istniejącego od 1969 r. brytyjskiego zespołu UFO pt. „A conspiracy of fun” (najwyżej notowany album grupy od ponad 30 lat(tradycyjna sprzedaż: #41),
– na #52 – dziesiąty studyjny album Kid Rocka pt. „First kiss” (dopiero jego drugi tytuł notowany w top 100(tradycyjna sprzedaż: #50),
– na #57 – trzeci album amerykańskiej grupy Falling In Reverse pt. „Just like you” (jej najwyżej notowany album na liście) (tradycyjna sprzedaż: #55),
– na #79 – debiutancki longplay formacji Darlia o tytule „Petals” (tradycyjna sprzedaż: #68),
– na #92 – czwarty album brytyjskiej grupy Dutch Uncles pt. „O shudder” (tradycyjna sprzedaż: #79).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #5 na #22 – spada album „Texas 25” grupy Texas (tradycyjna sprzedaż: #22),
– z #9 na #43 – spada album „Wonder days” grupy Thunder (tradycyjna sprzedaż: #40),
– z #15 na #51 – spada album „Sucker” Charli XCX (tradycyjna sprzedaż: #51),
– z #16 na #54 – spada album „Non-fiction” Ne-Yo (tradycyjna sprzedaż: #56),
– z #20 poza top 100 – wypada album „Everything ever written” grupy Idlewild.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 365 101 kopii (wynik o 122 781 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była niższa i wynosiła 1 334 834 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Europe „War of kings”, Kelly Clarkson „Piece by piece”, Noel Gallagher’s High Flying Birds „Chasing yesterday”, Purity Ring „Another eternity”, Steven Wilson „Hand. cannot. erase”, The Overtones „Sweet soul music”, The Shires „Brave”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Public Service Broadcasting „The race for space” (normanrecords.com)