Streaming dodatkowym komponentem The UK Albums Chart

Szykują się poważne zmiany na The UK Albums Chart… Publikowane od 1956 r. The UK Albums Chart do tej pory mogło być nazywane oficjalną listą sprzedaży albumów w Wielkiej Brytanii. Niebawem nie będzie to już odpowiednia nazwa dla tego zestawienia.

The Official Charts Company (OCC), czyli organizacja, która w każdy niedzielny wieczór publikuje na swojej stronie internetowej top 100 brytyjskiej listy przebojów, The UK Singles Chart, oraz top 100 brytyjskiego albumowego zestawienia, The UK Albums Chart, ogłosiła, że od ostatniego tygodnia lutego br.:

– obok fizycznej i cyfrowej sprzedaży albumów
– dodatkowym komponentem listy będzie streaming (tj. tygodniowa liczba odtworzeń utworów pochodzących z danego albumu w takich serwisach, jak Spotify czy Deezer).

Pierwsze notowanie odświeżonej listy zostanie opublikowane 1 marca 2015 r. i obejmie już efekt BRIT Awards, które wręczone zostaną 25 lutego br.

OCC przyjmie jednak nieco odmienny algorytm niż „Billboard”, który przy konstruowaniu listy topowych albumów w USA (The Billboard 200) również zaczął uwzględniać streaming. Algorytm stworzony przez OCC ma uchronić The UK Albums Chart przed sztucznym „nabijaniem” wyniku całego albumu przez 2 najpopularniejsze utwory, które znajdziemy na jego trackliście. Jako przykład takiego „zagrożenia” można wskazać przypadek singla Uptown funk!” Marka Ronsona i Bruno Marsa, który cieszy się na Wyspach ogromną popularnością (prócz świetnej sprzedaży kilkukrotnie pobijał ustanowiony przez siebie rekord tygodniowej liczby odtworzeń w streamingu), a zatem jego liczne odtworzenia w streamingu liczone na poczet albumu „Uptown special” Marka Ronsona śrubowałyby wynik tego longplaya, zacierając obraz jego rzeczywistej popularności.

Jak zatem traktowany będzie streaming w kontekście odświeżonego The UK Albums Chart?

1. Spośród 12 (o ile album liczy co najmniej tyle nagrań) utworów najczęściej słuchanych w ciągu tygodnia w brytyjskich serwisach streamingowych, które pochodzą ze standardowego wydania danego albumu (nazwijmy go „XYZ”), wyliczana będzie średnia tygodniowa liczba ich odtworzeń, tyle że z pominięciem 2 najpopularniejszych (tj. najczęściej odtwarzanych w ciągu tygodnia) utworów z „XYZ”.
2. Następnie rzeczywista tygodniowa liczba odtworzeń w streamingu 2 najpopularniejszych (tj. najczęściej odtwarzanych) utworów z „XYZ” uszczuplana będzie do poziomu uśrednionej tygodniowej liczby odtworzeń pozostałych 10 utworów z „XYZ” (uzyskamy w ten sposób „zoptymalizowaną” liczbę odtworzeń w streamingu 2 topowych utworów z „XYZ”, aby zbyt wyraźnie nie „podbijały” one całkowitego wyniku „XYZ”).
3. „Zoptymalizowana” tygodniowa liczba odtworzeń w streamingu każdego z 2 najpopularniejszych utworów z „XYZ” sumowana będzie z rzeczywistymi tygodniowymi liczbami odtworzeń 10 (o ile „XYZ” liczy łącznie co najmniej 12 nagrań) pozostałych utworów z „XYZ”.
4. Tak uzyskany wynik dzielony będzie przez 1000.
5. To z kolei da nam tygodniowy streamingowy ekwiwalent sprzedaży „XYZ”, który następnie dodawany będzie do jego tygodniowego wyniku sprzedaży fizycznej oraz sprzedaży cyfrowej (tj. do liczby legalnych i płatnych pobrań „XYZ” z sieci w ciągu tygodnia).
6. Tak otrzymamy całkowity tygodniowy nakład „XYZ”.

Schemat przedstawiono na poniższych zdjęciach:

fot. officialcharts.com

Swoją decyzję OCC tłumaczy gwałtownie rosnącą liczbą odtworzeń muzyki w serwisach streamingowych. W Wielkiej Brytanii w 2012 r. zanotowano 3,7 miliarda odtworzeń utworów w takich serwisach. Rok 2013 przyniósł już 7,5 miliarda odtworzeń, a niedawno zakończony rok 2014 wywindował ten wynik do poziomu 14,8 miliarda odtworzeń. OCC chce pozostawać wierne idei, która przyświecała twórcom The UK Albums Chart w czasie powoływania tego zestawienia do życia, tj. by była to lista odzwierciedlająca, po jakie albumy brytyjscy konsumenci najchętniej sięgają każdego tygodnia.

Warto przypomnieć, że od połowy 2014 r. streaming stanowi już dodatkowy, obok sprzedaży fizycznej i cyfrowej utworów, komponent brytyjskiej listy przebojów, The UK Singles Chart (o czym po raz pierwszy informowałem na blogu dnia 23 czerwca 2014 r. – tutaj). Na potrzeby tego zestawienia przyjęto przelicznik, zgodnie z którym każde 100 odtworzeń danego utworu w serwisach streamingowych stanowi równowartość 1 sprzedanej kopii takiego tytułu.

Więcej na temat planowanych zmian można przeczytać w tekście opublikowanym na oficjalnej stronie OCC – tutaj.

Kolejne notowania The UK Albums Chart komentuję na blogu oraz w ramach rubryki „Pod Lupą” w medium muzycznym SoundUniverse.pl (tutaj). Podsumowanie 2014 r. na rynku brytyjskim pojawi się na blogu w najbliższych tygodniach.