Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 8 lutego 2015 r. (listy opatrzone są datą: 14 lutego 2015 r.).
THE UK SINGLES CHART
- „Numer jeden”
Doczekaliśmy się singla, który zdołał stawić czoła przebojowi „Uptown funk!” Marka Ronsona i Bruno Marsa. Hit tej dwójki przez 6 ostatnich tygodni utrzymywał się na szczycie brytyjskiej listy singli, a na przestrzeni 8 tygodni na 1. miejscu figurował w sumie aż siedmiokrotnie, co z kolei stanowi najdłuższy pobyt singla na szczycie listy od grudnia 2007 r., kiedy po 7 tygodniach prowadzenie oddała Leona Lewis ze swoim „Bleeding love”.
Po 9 tygodniach „Uptown funk!” wygenerowało imponujący rezultat 1 206 138 kopii, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za blisko 1 milion kopii.
Aktualnie „Uptown funk!” spada na miejsce 2., zwalniając najwyższą lokatę singlowi „Love me like you do” w wykonaniu Ellie Goulding. Tą piosenką promowany jest soundtrack do filmu „50 twarzy Greya”.
Dla Goulding jest to trzeci „numer jeden” w karierze po „Burn” (3 tygodnie na #1 na przełomie sierpnia i września 2013 r.) oraz po „Do they know it’s Christmas? (2014)” współtworzonego przez nią projektu charytatywnego Band Aid 30 (1 tydzień na #1 w listopadzie ub. roku).
Gdy „Burn” obejmowało prowadzenie na liście, w ciągu premierowego tygodnia rozeszło się w nakładzie równym 116 857 kopii. W analogicznym okresie aktualny singiel Goulding sprzedaje się w liczbie 157 779 kopii, a streaming (każde 100 odtworzeń tego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) pozwala dopisać na poczet tego tytułu kolejnych 14 589 kopii, co daje łącznie tygodniowy nakład „Love me like you do” równy 172 368 kopii.
Tym samym po raz szósty w tym roku „numer jeden” listy legitymuje się sześciocyfrowym tygodniowym nakładem i póki co jest to jednocześnie najwyższy w tym roku tygodniowy nakład singla.
- Top 10
W top 10 utrzymuje się jeszcze klubowy hit karnawału na Wyspach – singiel „Wish you were mine” Philipa George’a. Piosenka spędza w top 10 szósty tydzień, a przez ten czas wygenerowała nakład 330 833 kopii.
W top 10 pojawia się drugi po singlu Ellie Goulding nowy tytuł. A mowa o kolejnej klubowej propozycji, którą jest tym razem singiel „Outlines” holenderskiego DJ-a Mike’a Mago oraz kanadyjskiego zespołu Dragonette. Debiut „Outlines” na miejscu 8. zapewnia Dragonette najwyższą jak dotąd pozycję na liście (wcześniej należała ona do nagranego z Martinem Solveigem utworu „Hello” – #13). Z kolei dla Mike’a Mago jest to pierwsza wizyta w top 100. Gdyby o kształcie listy decydowała wyłącznie tradycyjna sprzedaż, „Outlines” debiutowałoby o 3 pozycje wyżej.
Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Fergie „L.A.Love (la la)” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #3) – 31 265 kopii
9. Philip George „Wish you were mine” (6 tygodni w top 10) (spadek z #6) – 31 818 kopii
8. Mike Mago & Dragonette „Outlines” (nowość) – 32 647 kopii
7. Ed Sheeran „Thinking out loud” (18 tygodni w top 10) (awans z #8) – 33 139 kopii
6. Avicii „The nights” (3 tygodnie w top 10) (awans z #10) – 33 878 kopii
5. Meghan Trainor „Lips are movin” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #4) – 37 173 kopie
4. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (2 tygodnie w top 10) (awans z #5) – 41 535 kopii
3. Hozier „Take me to church” (6 tygodni w top 10) (spadek z #2) – 63 843 kopie
2. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (9 tygodni w top 10) (spadek z #1) – 85 262 kopie (w tym streaming: ok. 21 tysięcy kopii)
1. Ellie Goulding „Love me like you do” (nowość) – 172 368 kopii (tradycyjna sprzedaż: 157 779 kopii, streaming: 14 589 kopii)
Utwory, które opuszczają top 10:
– na #11 – Karen Harding „Say something” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7),
– na #13 – Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (7 tygodni w top 10) (spadek z #9).
Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, swoje pozycje zachowałyby tylko utwory tworzące top 4. Meghan Trainor plasowałaby się wówczas na miejscu 6., Avicii – na 8., Ed Sheeran – na 11., Mike Mago & Dragonette – na 5., Philip George – na 10., Fergie – na 9., a Karen Harding z „Say something” zamiast na miejscu 11. widniałaby na miejscu 7.
- Sytuacja poza top 10
Do top 20 wskakuje drugi obok „Love me like you do” singiel towarzyszący promocji filmu „50 twarzy Greya”, a jest nim utwór „Earned it” w wykonaniu The Weeknd. Singiel awansuje z miejsca 33. na 18. i jest to najwyższa lokata solowego singla The Weeknd.
Gdyby top 100 konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów, w setce znalazłoby się miejsce jeszcze dla kilku innych piosenek pochodzących ze wspomnianego filmu.
Z kolei na miejscu 39. z singlem „Honest” melduje się grupa Kodaline (pod względem sprzedaży jest to jednak 24. najpopularniejszy tytuł minionego tygodnia), dla której najwyższą pozycją na liście pozostaje 16. miejsce singla „High hopes”.
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”.
Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowych: Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” – ok. 2,1 mln odtworzeń.
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 767 295 kopii (wynik o 34 729 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 3 028 234 kopie.
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 717 325 kopii (wynik o 63 151 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 371 732 500 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).
Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy): 6 484 620 kopii (wynik o 28 422 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).
78. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.
Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Bakermat „Teach me”, Bipolar Sunshine „Daydreamer”, Charli XCX feat. Rita Ora „Doing it”, DJ Fresh feat. Ella Eyre „Gravity”, Imagine Dragons „I bet my life”, Ne-Yo „Coming with you”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
fot. okładka singla: Ellie Goulding „Love me like you do” (idolator.com)
THE UK ALBUMS CHART
- „Numer jeden”
Trzeci tydzień z rzędu „numerem jeden” brytyjskiej listy sprzedaży albumów zostaje album, który debiutuje na tej pozycji. 2 tygodnie temu liderem był Mark Ronson z „Uptown special”, które obecnie notowane jest na miejscu 9., a tydzień temu prym wiodła Meghan Trainor z debiutanckim albumem „Title”. Wydawnictwo zawierające przebój „All about that bass” osuwa się obecnie na miejsce 3.
Na 1. miejscu melduje się natomiast Bob Dylan z albumem „Shadows in the night”, który stanowi zbiór jego interpretacji utworów wykonywanych wcześniej przez Franka Sinatrę.
Dylan jest pierwszym męskim solistą po siedemdziesiątce, któremu w tym wieku udaje się wylansować „numer jeden” na The UK Albums Chart. „Shadows in the night” jest już ósmym jego albumem notowanym na 1. miejscu w Wielkiej Brytanii. Ostatnim albumem, który Dylan umieścił na szczycie listy, było „Together through life” z 2009 r. – był to jego pierwszy „numer jeden” od listopada 1970 r.
„Shadows in the night” rozchodzi się jednak w skromnym nakładzie – równym 22 031 kopii. Jest to najsłabszy wynik sprzedaży „numeru jeden” od notowania z dnia 13 kwietnia 2014 r., kiedy po raz drugi na 1. miejscu notowany był album „Education, education, education & war” grupy Kaiser Chiefs – nakład: 16 086 kopii. Gdybyśmy jednak próbowali zlokalizować album, który jako ostatni z niższym niż wydawnictwo Dylana nakładem zadebiutował na 1. miejscu, musielibyśmy się cofnąć do notowania z dnia 9 lutego 2014 r., kiedy szczyt listy należał do grupy Bombay Bicycle Club i albumu „So long, see you tomorrow” – nakład: 19 646 kopii.
fot. okładka albumu: Bob Dylan „Shadows in the night” (nydailynews.com)
- Top 10
Amerykański raper Kid Ink swój trzeci longplay pt. „Full speed” umieszcza na 10. miejscu listy i jest to jego najwyższa lokata w karierze.
Za to 2 pozycje wyżej notowany jest album „Brothers in arms” grupy Dire Straits, który swoją premierę miał blisko 30 lat temu – w maju 1985 r. Albumowi Dire Straits, który – co wypada podkreślić – jest ósmym największym bestsellerem w historii brytyjskiej fonografii, powrót na listę na miejsce 8. przynosi najwyższą lokatę od 28 lat. W 1986 r. płyta dziesięciokrotnie notowana była na szczycie The UK Albums Chart.
Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
10. Kid Ink „Full speed” (nowość) – 7 881 kopii
9. Mark Ronson „Uptown special” (spadek z #3) – 8 195 kopii
8. Dire Straits „Brothers in arms” (powrót) – 8 890 kopii (w sumie: 4 415 777 kopii)
7. Taylor Swift „1989” (awans z #8) – 9 122 kopie
6. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #5) – 10 314 kopii (w sumie: 843 767 kopii)
5. Hozier „Hozier” (awans z #6) – 10 450 kopii
4. Sam Smith „In the lonely hour” (bez zmian) – 12 212 kopii (w sumie: 1 407 552 kopie)
3. Meghan Trainor „Title” (spadek z #1) – 14 155 kopii
2. Ed Sheeran „x” (bez zmian) – 17 504 kopie (w sumie: 1 875 668 kopii)
1. Bob Dylan „Shadows in the night” (nowość) – 22 031 kopii
- Nowości poza top 10
Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:
– na #17 – wokalistka Indiana ze swoim debiutanckim longplayem zatytułowanym „No romeo” (premierę albumu kilkukrotnie przekładano),
– na #19 – Diana Krall z albumem „Wallflower” (dla tej kanadyjskiej wokalistki i pianistki jest to ósme wydawnictwo notowane w top 100, a jedno z nich dotarło do top 10 – na #4),
– na #44 – album „Lost themes” reżysera i kompozytora Johna Carpentera,
– na #54 – niemiecka metalowa kapela Blind Guardian z albumem „Beyond the red mirror” (dla której jest to najwyżej notowany album w karierze),
– na #92 – brytyjskie trio All We Are ze swoim debiutanckim albumem pt. „All We Are”,
– na #98 – dowodzona przez Carol Decker, brytyjska, grająca pop-rocka grupa T’Pau, najbardziej znana z przeboju „China in your hand” (#1 na The UK Singles Chart w 1987 r.), z pierwszym od 1998 r. studyjnym albumem pt. „Pleasure & pain” (3 pierwsze albumy zespołu dotarły do top 10, a pierwszy z nich, „Bridge of spies”, był nawet „numerem jeden”).
http://soundcloud.com/tpau/nowhere
- Inne informacje
Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:
– z #7 na #16 – spada album „Modern blues” grupy The Charlatans,
– z #9 na #24 – spada album „Unguarded” wokalistki Rae Morris,
– z #13 na #53 – spada album „F.E.A.R.” grupy Papa Roach,
– z #18 na #36 – spada album „Matador” Gaza Coombesa (znanego z grupy Supergrass).
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 204 723 kopie (wynik o 85 185 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 392 418 kopii.
Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Black Rivers „Black Rivers”, Blackberry Smoke „Holding all the roses”, Father John Misty „I love you, honeybear”, Gretchen Peters „Blackbirds”, Jack Savoretti „Written in scars”, Kodaline „Coming up for air”, Peace „Happy people”, Ricky Martin „Quien quiera escuchar”, The Subways „The Subways”, The Unthanks „Mount the air”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.
fot. okładka albumu: Indiana „No romeo” (nme.com)