Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 14.12.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 14 grudnia 2014 r. (listy opatrzone są datą: 20 grudnia 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Poprzednie notowanie brytyjskiej listy przebojów przyniosło powrót na jej szczyt singla „Thinking out loud” Eda Sheerana (choć z najsłabszym w tym roku wynikiem gwarantującym prowadzenie na liście). Był to trzeci w 2014 r. utwór (po „Happy” Pharrella Williamsa „Waves” Mr. Probza), któremu po opuszczeniu szczytu udało się na niego powrócić. Aktualnie singiel Eda spada jednak na miejsce 2.

Na 1. miejscu debiutuje zaś produkcja Marka Ronsona z wokalem Bruno Marsa, którą ochrzczono nazwą „Uptown funk!”. Singiel w ciągu tygodnia generuje wynik równy 118 117 kopii, gdzie tradycyjnie rozumiana sprzedaż odpowiada za 104 662 kopie, a przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń danego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia takiego tytułu) zapewnia dodatkowych 13 455 kopii. Dzięki temu po raz 27. w tym roku singiel stojący na czele singlowej listy legitymuje się sześciocyfrowym nakładem (uwzględniając także te przypadki, gdy próg 100 tysięcy kopii udało się przekroczyć dopiero dzięki dodaniu streamingu).

Dla Marka Ronsona „Uptown funk!” jest pierwszym w karierze „numerem jeden”, za to piątym utworem notowanym w top 10. Muzyk i producent 2 swoje single doprowadził na liście do miejsca 2. („Stop me”„Valerie”). Lepszymi statystykami może się za to pochwalić Bruno Mars, dla którego „Uptown funk!” jest piątym „numerem jeden” na liście (po: „Nothin’ on you” B.o.B, „Just the way you are”„Grenade”„The lazy song”) i dziewiątym utworem meldującym się w top 10.
 

  • Top 10

Przed tygodniem na miejscu 7. pojawiła się taneczna propozycja duetu Blonde z wokalem Melissy Steel – utwór „I loved you”. Tego tytułu już w top 10 nie dostrzeżemy, za to na miejscu 5. pojawia się inna taneczna propozycja – utwór „Last all night (koala)”, za który odpowiada Oliver Heldens. Ten holenderski DJ w notowaniu z dnia 29 czerwca br. umieścił na szczycie listy singiel „Gecko (overdrive)”, który nagrał z wokalistką – Becky Hill. Tamten singiel w tygodniu premiery zakupiono w nakładzie 76 517 kopii i był to ostatni „numer jeden” na The UK Singles Chart jako listy budowanej wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej singli. „Last all night (koala)” przynosi Heldensowi drugi utwór notowany na liście (i w top 10), a po uwzględnieniu streamingu jego tygodniowy nakład wynosi 38 937 kopii. Wspierająca DJ-a w tym utworze KStewart pojawia się w top 100 po raz pierwszy.

Powrót do top 10, dokładnie na miejsce 3., zapewnia charytatywnemu singlowi „Do they know it’s Christmas? (2014)” projektu Band Aid 30 pojawienie się w sprzedaży fizycznego nośnika z tym utworem. Jak na razie na CD zakupiono go 43 856 razy. Po 4 tygodniach propozycja Band Aid 30 ma koncie nieco mniej niż 458 tysięcy kopii, co można uznać za wynik nieco rozczarowujący, biorąc pod uwagę sukces poprzedniej wersji (Band Aid 20). Rozstrzygające będzie następne notowanie, którego wyniki jako ostatniego publikowanego przez świętami zestawienia, wiązane są na Wyspach z pewnym prestiżem.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Clean Bandit & Jess Glynne „Real love” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #6) – 27 674 kopie
9. Calvin Harris feat. Ellie Goulding „Outside” (5 tygodni w top 10) (awans z #10) – 28 642 kopie
8. Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up” (4 tygodnie w top 10) (spada z #5) – 29 159 kopii
7. One Direction „Night changes” (1 tydzień w top 10) (awans z #19)34 120 kopii
6. Taylor Swift „Blank space” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #4) – 38 937 kopii
5. Oliver Heldens feat. KStewart „Last all night (koala)” (nowość) – 38 937 kopii
4. Take That „These days” (spadek z #3) (3 tygodnie w top 10) – 46 102 kopie
3. Band Aid 30 „Do they know it’s Christmas? (2014)” (3 tygodnie w top 10) (awans z #12)55 118 kopii (sprzedaż fizyczna: 43 856 kopii, sprzedaż cyfrowa: 11 312 kopii, streaming: 20 kopii)
2. Ed Sheeran „Thinking out loud” (10 tygodni w top 10) (spadek z #1) – 57 208 kopii
1. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (nowość)118 117 kopii (tradycyjna sprzedaż: 104 662 kopie, streaming: 13 455 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – One Direction „Steal my girl” (7 tygodni w top 10) (spadek z #8),
– na #15 – David Guetta feat. Sam Martin „Dangerous” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #9),
– na #18 – Blonde feat. Melissa Steel „I loved you” (1 tydzień w top 10) (spadek z #7),
– na #34 – Union J „You got it all” (spadek z #2) (1 tydzień w top 10).

Ciekawy jest przypadek utworu „You got it all” boysbandu Union J. Piosenka przed tygodniem zadebiutowała na miejscu 2., ale gdyby o kształcie notowania decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli, wówczas singiel Union J byłby „numerem jeden” tamtego notowania. Drugi tydzień obecności tego tytułu na liście przynosi ogromny jego spadek na miejsce 34. Gdyby jednak zwrócić uwagę na samą sprzedaż (bez przelicznika streamingowego), wówczas singiel „You got it all” plasowałby się na miejscu 22. Spadek lidera sprzedaży sprzed tygodnia o 21 pozycji uznać można wręcz za spektakularny…

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną po zastosowaniu przelicznika streamingowego, top 10 przeszłoby metamorfozę – lider pozostałby co prawda bez zmian, ale utwory z miejsca 2. i 3. zamieniłby się miejscami, podobnie jak utwory z miejsca 5. i 6., a w top 10 nie zmieściłyby się single: „Wrapped up” (#14), „Outside” (#12) i „Real love” (#16). Tymczasem do top 10 wskoczyłoby świąteczne „Fairytale of New York” The Pogues Kirsty Maccoll (#9 zamiast #11) oraz niedawny „numer jeden” – „All about that bass” Meghan Trainor (#10 zamiast #13), podobnie jak singiel z miejsca 17., o którym wspomnę poniżej.
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #17 – Bring Me The Horizon „Drown” (tradycyjna sprzedaż: #8) (jest to najwyżej notowany utwór tego zespołu w karierze),
– na #21 – Fifth Harmony „Bo$$” (tradycyjna sprzedaż: #11) (jest to pierwszy singiel tego girlsbandu plasujący się w top 100),
– na #52 – CHVRCHES „Get away” (tradycyjna sprzedaż: #29),
– na #65 – Sam Smith „Have yourself a merry little Christmas” (tradycyjna sprzedaż: #47),
– na #73 – Nicki Minaj feat. Skylar Grey „Bed of lies” (tradycyjna sprzedaż: #55),
– na #79 – Idina Menzel feat. Michael Bublé „Baby it’s cold outside” (tradycyjna sprzedaż: #65).

Ok. 20% top 100 stanowią aktualnie świąteczne utwory. Trzecim najwyżej notowanym (po propozycjach Band Aid 30 i The Pogues) jest „All I want for Christmas is you” Mariah Carey, który zajmuje 16. miejsce (a pod względem sprzedaży: #25). Z kolei „Last Christmas” Wham! plasuje się na miejscu 36. (a pod względem sprzedaży: #50).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychEd Sheeran „Thinking out loud”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEd Sheeran „Thinking out loud”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 623 287 kopii (wynik o 122 710 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 528 390 kopii (wynik o 91 501 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 352 839 000 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 151 677 kopii (wynik o 214 231 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

70. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Tydzień premiery w charakterze singli nie zapewnia miejsca w top 100 m.in. utworom: Bastille vs. Grades „Torn apart”Professor Green feat. Mr. Probz „Little secrets”.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Ariana Grande & The Weeknd „Love me harder”, Ben Haenow „Something I need” (zwycięzca dopiero co zakończonej 11. edycji brytyjskiego „The X Factor”), Breach feat. Kelis „The key”, Coldplay „Miracles”, Gorgon City feat. Jennifer Hudson „Go all night”, Kelly Clarkson „Wrapped in red”, Neon Jungle „Can’t stop the love”, Nicki Minaj feat. Skylar Grey „Bed of lies”, One Direction „Night changes”, Redfoo „New thang”, Sia „You’re never fully dressed without a smile”, The Peace Collective „All together now”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Bring Me The Horizon „Drown” (altpress.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Przed tygodniem z trzecim najwyższym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży na szczycie albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii zadebiutował album „III”, przynosząc grupie Take That siódmy „numer jeden” w karierze. Odległy był to jednak rezultat od tego, z jakim 4 lata wcześniej funkcjonujące ponownie w pięcioosobowym składzie Take That zameldowało się na czele listy z albumem „Progress”. Kolejne notowanie przynosi spadek „III” na miejsce 6. Take That dzielą zatem los, który tydzień wcześniej spotkał Olly’ego Mursa i jego „Never been better”. Murs w trzecim tygodniu na liście powraca jednak do top 3. „III” startowało z wynikiem 144 538 kopii, by w drugim tygodniu zredukować go mniej więcej o połowę – do poziomu 71 771 kopii. Po 2 tygodniach „III” legitymuje się zatem wynikiem 216 309 kopii, podczas gdy „Progress” debiutowało na liście z rezultatem o nieco ponad 300 tysięcy kopii wyższym (dokładnie: 518 601 kopii)!

Aktualne notowanie owocuje powrotem na szczyt albumu „x” Eda Sheerana, który dzięki temu może się już pewnie rozsiąść w fotelu lidera sprzedaży albumów w Wielkiej Brytanii w 2014 r. Jest to już dziesiąty tydzień liderowania tego tytułu na liście, co stanowi najlepszy wynik od czasu, gdy nie było mocnych na album „21” Adele. Co więcej, tygodniowy wynik sprzedaży „x” wynosi tym razem aż 152 262 kopie, co oznacza, że teraz to nie „III” Take That, lecz „x” Eda Sheerana nosi miano albumu z trzecim najwyższym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży. Wypada przy tym odnotować, że ten album zaliczył w tym roku również najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży, jako że w tygodniu premiery znalazł 182 427 nabywców. Oba te rezultaty rozdziela tygodniowa sprzedaż albumu „Ghost stories” Coldplay, który w tygodniu premiery rozszedł się w nakładzie 168 048 kopii.

Podczas swoich 10 tygodni na szczycie (najpierw 8 tygodni z rzędu, następnie dwukrotny powrót na szczyt) „x” tylko w pierwszym i dziesiątym tygodniu liderowania przekroczyło sześciocyfrowy wynik sprzedaży. „x” znalazło do tej pory 1 263 505 nabywców, z czego w ostatnich 7 tygodniach – 525 935.
 

  • Top 10

Na miejsce 2. po awansie z miejsca 4. wskakuje album „In the lonely hour” Sama Smitha, poprawiając swój najlepszy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży. Gdy Smith umieszczał ten tytuł na czele listy po raz pierwszy (w sumie album przewodził listą w 4 notowaniach), legitymował się wynikiem sprzedaży równym 101 752 kopie. Tymczasem gorączka przedświątecznych zakupów kończy się wzrostem sprzedaży tego albumu do poziomu 108 495 kopii. Dzięki temu po raz drugi w tym roku (poprzedni tydzień przyniósł pierwszy taki przypadek) na miejscu 2. listy figuruje album, który w ciągu 7 dni znajduje co najmniej 100 tysięcy nabywców. Debiut Smitha na Wyspach nabyto już w sile 936 744 kopii, co plasuje go na 2. miejscu w tegorocznym rankingu bestsellerów płytowych (niebędących kompilacjami, którym dedykowane jest inne niż The UK Albums Chart zestawienie).

Co ciekawe, w top 10 znajduje się obecnie tylko 1 album, który nie był „numerem jeden” na liście, a jest nim osuwający się z miejsca 3. na 7. album „Rock or bust” grupy AC/DC. Aktualne notowanie nie zapewnia żadnego debiutu w czołowej dziesiątce.

Wydany w 2011 r. świąteczny album Michaela Bublé zatytułowany najprościej, jak to możliwe – „Christmas”, także i w tym roku w okresie przedświątecznym notuje duży wzrost zainteresowania kupujących. W obecnym notowaniu ten tytuł powraca do top 10 – na miejsce 10. Nakład „Christmas” osiągnął już na Wyspach imponujący wynik – 2 124 475 kopii, co stawia ten tytuł w ścisłej czołówce największych bestsellerów trwającej dekady. „Christmas” w 3 notowaniach z roku 2011 było „numerem jeden” na liście (w 1 z nich w ciągu tygodnia rozeszło się nawet w nakładzie 317 114 kopii).

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Michael Bublé „Christmas” (awans z #13) – 39 487 kopii
9. Taylor Swift „1989” (awans z #10) – 44 022 kopii
8. Pink Floyd „The endless river” (bez zmian) – 44 926 kopii
7. AC/DC „Rock or bust” (spadek z #3) – 51 353 kopie
6. Take That „III” (spadek z #1) – 71 771 kopii
5. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #7) – 71 855 kopii
4. One Direction „Four” (awans z #5) – 75 975 kopii
3. Olly Murs „Never been better” (awans z #6) – 80 474 kopie
2. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #4) – 108 495 kopii
1. Ed Sheeran „x” (awans z #1) – 152 262 kopie

fot. okładka albumu: Michael Bublé „Christmas” (mixmatters.com)

  • Nowości poza top 10

Jako nowość na liście pojawia się m.in.:

– na #19 – reedycja albumu, który był latem „numerem jeden” na liście – „Stars” pięcioosobowej męskiej grupy Collabro (która zwyciężyła w 8. edycji „Britain’s Got Talent”),
– na #28 – album „You got it all – the album” czteroosobowego boysbandu Union J (którego debiutancki album sprzed roku, „Union J”, zadebiutował na #6),
– na #33 – album „2014 Forest Hills drive” amerykańskiego rapera – J. Cole’a (jego debiut dotarł do #25, a następca – do #7),
– na #45 – mixtape grupy Bastille o tytule „VS. (other people’s heartache pt. III)” (biorąc pod uwagę, iż debiutancki longplay grupy był „numerem jeden”, można było liczyć na lepszy wynik tego wydawnictwa, zwłaszcza że na brak jego promocji zespół nie może narzekać),
– na #59 – album „Monuments to an elegy” grupy The Smashing Pumpkins (wydany w 2012 r. poprzedni longplay formacji, „Oceania”, dotarł do #19, a zespół miał wcześniej 5 albumów notowanych w top 10),
– na #71 – ścieżka dźwiękowa autorstwa Howarda Shore’a do filmu „Hobbit: bitwa pięciu armii”,
– na #94 – album „The dream walker” grupy Angels & Airwaves (jest to trzeci z 5 albumów formacji, który dociera do top 100; pierwszy z nich, „We don’t need to whisper”, był nawet notowany w top 10 – na #6).

  • Inne informacje

Wychodząc poza ramy top 10, dostrzeżemy, że w drugim tygodniu na liście spadki zaliczają albumy:

McBusted „McBusted” – spada z #9 na #22,
– Il Divo „A musical affair – live in Japan” – spada z #20 na #30,
– Kiesza „Sound of a woman” – spada z #40 na #80,

a albumy „A better tomorrow” Wu-Tang Clan (poprzednio na #74) i „Live in Dublin” Leonarda Cohena (poprzednio na #84) żegnają się z top 100 już po tygodniu.

W top 100 nie udaje się zadebiutować albumowi: Carrie Underwood „Greatest hits: decade #1”.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 3 767 515 kopii (wynik o 209 510 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia – jest to najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży albumów w tym roku).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii m.in. premierę albumów: 5 Seconds Of Summer „LIVESOS” i Nicki Minaj „The pinkprint”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka wydawnictwa: Bastille „VS. (other people’s heartache pt. III)” (diymag.com)