„Let her go” (Passenger) z 1 mln kopii w Wielkiej Brytanii

5 grudnia 2013 r. singiel „Let her go” muzyka ukrywającego się pod pseudonimem Passenger (prawdziwe nazwisko: Mike Rosenberg) stał się 141. utworem w historii brytyjskiej fonografii, którego sprzedaż w Wielkiej Brytanii przekroczyła nakład 1 miliona kopii. O każdym takim przypadku informuję Was na Facebooku oraz w zamieszczanych na blogu podsumowaniach rocznych w brytyjskiej fonografii. Przed końcem 2013 r. postanowiłem jednak zebrać w 1 miejscu najważniejsze informacje o utworach, które w okresie od dnia 01.01.2013 r. do dnia 05.12.2013 r. poszerzyły grono nagrań z 1-milionowym nakładem w Wielkiej Brytanii.

  • Spośród singli wydanych na rynku brytyjskim w 2013 r.:

– jako pierwszy barierę 1 mln kopii przekroczył singiel „Get lucky” Daft Punk i Pharrella Williamsa, potrzebując na to 69 dni (do 05.12.2013 r. singiel rozszedł się w nakładzie 1,28 mln kopii);

– następnie, jeszcze szybciej niż „Get lucky”, bo w ciągu zaledwie 8 tygodni, dokonało tego „Blurred lines” Robina Thicke, T.I. i (ponownie) Pharrella (w okresie od 01.01.2013 r. do 05.12.2013 r. to ten singiel znalazł najwięcej nabywców na Wyspach – 1,44 mln);

– jako trzeci z kolei próg 1 mln kopii przekroczył Avicii i towarzyszący mu na wokalu Aloe Blacc z „Wake me up!” (nakład na ten moment: 1,12 mln kopii).

  • „Let her go” Passengera wyróżnia od „Get lucky”, „Blurred lines” i „Wake me up!” to, że:

– Passenger jest w tym gronie jedynym Brytyjczykiem (Daft Punk to duet Francuzów, Avicii pochodzi ze Szwecji, a pozostali wykonawcy są Amerykanami);

– „Let her go” jako jedyny w tym gronie utwór nie dotarł do 1. miejsca The UK Singles Chart; maksymalna pozycja: #2. Tymczasem:

a) „Get lucky” spędziło na 1. miejscu listy 4 kolejne tygodnie, sprzedając się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 155 215 kopii (1. tydzień na szczycie), 163 384 kopie, 123 112 kopii i 113 883 kopie (ostatni tydzień na szczycie);

b) „Blurred lines” spędziło na 1. miejscu listy łącznie 5 tygodni, z czego 4 pod rząd, a po 2-tygodniowej przerwie powróciło na 1. miejsce jeszcze na 1 dodatkowy tydzień; singiel podczas swojego pobytu na 1. miejscu rozchodził się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 190 572 kopie (w 1. tygodniu na szczycie), 198 856 kopii, 193 783 kopie, 133 052 kopie i 82 593 kopie (w ostatnim tygodniu na szczycie);

c) „Wake me up!” spędziło na 1. miejscu listy 3 kolejne tygodnie, sprzedając się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 266 524 kopie (w 1. tygodniu na szczycie – jest to jak na razie najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży utworu w tym roku), 154 525 kopii i 124 356 kopii (w ostatnim tygodniu na szczycie).

  • Spośród singli z datą wydania „2013” następny w kolejce do przekroczenia bariery 1 mln kopii w Wielkiej Brytanii jest singiel „La la la” kolaboracji Naughty Boy i Sam Smith, który ma na koncie 926 tys. sprzedanych kopii (stan na dzień: 05.12.2013 r.).

fot. okładka singla: Passenger „Let her go” (altervista.org)

  • Top 10 najlepiej sprzedających się singli w 2013 r. w Wielkiej Brytanii uzupełniają (stan na dzień: 05.12.2013 r.): Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” (#6), P!nk feat. Nate Ruess „Just give me a reason” (#7), Katy Perry „Roar” (#8), Justin Timberlake „Mirrors” (#9), Bastille „Pompeii” (#10).
  •  Co ciekawe, aż 4 spośród 10 najlepiej sprzedających się jak na razie singli w 2013 r. wydano na Wyspach nakładem Virgin EMI („Wake me up!”, „La la la”, „Roar”, „Pompeii”). Ponadto 6 spośród 10 wymienionych singli to kolaboracje.
  • Daft Punk reprezentują nieliczne grono francuskich artystów, których utwór dotarł do 1. miejsca w Wielkiej Brytanii. Przed nimi dokonali tego: Serge Gainsbourg („Je t’aime… moi non plus”, 1969, w duecie z Jane Birkin), Charles Aznavour („She”, 1974), Mr. Oizo („Flat beat”, 1999), Modjo („Lady (hear me tonight)”, 2000) i pięciokrotnie David Guetta („When love takes over”, 2009, feat. Kelly Rowland + „Sexy bitch”, 2009, feat. Akon + „Gettin’ over you”, 2010, feat. Chris Willis, Fergie & LMFAO + „Club can’t handle me”, 2010, z Flo Rida + „Titanium”, 2012, feat. Sia).
  • Gdy 6 października 2013 r. „Wake me up!” przekraczało próg 1 miliona kopii w Wielkiej Brytanii, podobny status osiągał utwór wydany kilka lat wcześniej. Mowa o „Chasing cars” grupy Snow Patrol. Singiel wydany został w 2006 r. i nigdy nie trafił do brytyjskiego top 5. Zatrzymał się na miejscu 6. Za to przez wyjątkowo długi czas notowany był w brytyjskim top 100. Pojawiał się w nim nawet w 2013 r. W sierpniu br. notowany był w setce po raz 154. Znacząca część jego całościowego nakładu to efekt sukcesywnego kupowania przez Brytyjczyków cyfrowej wersji tego utworu.
  • W 2013 r. do grona singli z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży dołączyły ponadto utwory:

Elton John & Kiki Dee „Don’t go breaking my heart” (1976),
Peter André feat. Bubbler Ranx „Mysterious girl” (1995),
Atomic Kitten „Whole again” (2001),
Kings Of Leon „Use somebody” (2008),
Lady Gaga „Bad romance” (2009),
David Guetta feat. Sia „Titanium” (2011),
Ed Sheeran „The A team” (2011),
fun. feat. Janelle Monáe „We are young” (2012),
James Arthur „Impossible” (2012),
Psy „Gangnam style” (2012) (pierwszy azjatycki artysta, którego singiel znalazł ponad 1 mln nabywców w Wielkiej Brytanii).