Live Lounge (BBC Radio 1)

  • Live Lounge

Live Lounge to tytuł popularnego radiowego pasma prezentowanego na antenie brytyjskiej stacji BBC Radio 1 w ramach dopołudniowego programu prowadzonego obecnie przez Fearne Cotton. Wcześniej przez kilka lat (sytuacja ta uległa zmianie we wrześniu 2009 r.) Live Lounge stanowiło część autorskiej audycji starszej koleżanki Cotton po fachu, tj. Jo Whiley. Audycja ta nosiła tytuł The Jo Whiley Show i również emitowana była w tym samym przedziale godzinowym (między godz. 10 a 12:45).

W czasie Live Lounge swój występ na żywo w radiowym studiu dają mniej lub bardziej znani muzycy – często są to reprezentanci rocka niezależnego (indie rocka), ale wielokrotnie gośćmi audycji były także gwiazdy muzyki pop, dance czy R&B, i to zarówno Brytyjczycy, jak i przedstawiciele innych nacji. Nie byłoby w tym może nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że formuła pasma sprowadza się do tego, że zaproszony artysta poza wykonaniem piosenki ze swojego repertuaru, prezentuje słuchaczom swoją – niejednokrotnie bardzo zaskakującą – interpretację przeboju innego artysty. W większości wypadków na antenie usłyszeć można covery utworów, które w danej chwili są na topie. Zdarza się jednak i tak, że muzyczni goście sięgają po starsze nagrania, które w Wielkiej Brytanii cieszą się sporym uznaniem już od dłuższego czasu – np. kilkukrotnie na warsztat brano przebój grupy Coldplay, pt. „The scientist” (pochodzący z drugiego krążka formacji, wydanego w 2002 r., tj. „A rush of blood to the head”). Spośród nowszych nagrań podobny status, co „The scientist”, uzyskała piosenka „Use somebody” zespołu Kings Of Leon. W związku z tym, że występy te nagrywane są w osobnym studiu, często zostają one zarejestrowane również jako filmy, które można z łatwością znaleźć i obejrzeć w internecie – tak dzieje się jednak nie w każdym przypadku. Jako że omawiana audycja cieszy się dużym zainteresowaniem na Wyspach Brytyjskich, do dziś wydano już 4 specjalne kompilacje piosenek, które w audycji się pojawiły, przy czym każda z nich była wydawnictwem dwupłytowym. Na składankach znajdowały się nie tylko covery, ale również wykonane przez gości na żywo ich własne przeboje.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że niektóre zaserwowane słuchaczom BBC Radio 1 covery cieszyły się na tyle dużą popularnością, że po jakimś czasie podjęto decyzję o wydaniu ich na singlu. Tak właśnie stało się z piosenką „Run” z repertuaru grupy Snow Patrol, którą – zachęcona pochlebnymi opiniami na temat swojej interpretacji – wydała w wersji singlowej Leona Lewis, co okazało się strzałem w dziesiątkę, jako że singiel dotarł na sam szczyt The UK Singles Chart i przebywał na nim przez 2 tygodnie. „Run” w wykonaniu Lewis dodano także do reedycji jej fonograficznego debiutu „Spirit”. Podobna historia wiąże się z piosenką „Valerie” indierockowego zespołu The Zutons, którą w Live Lounge wykonała Amy Winehouse, a następnie wraz z Markiem Ronsonem nagrała swoją studyjną wersję tej kompozycji. Odświeżone „Valerie” znalazło się na krążku „Version” Marka Ronsona oraz zostało wydane na promującym ten album singlu, który był z kolei jednym z najlepiej sprzedających się singli 2007 r. w Wielkiej Brytanii.

Dlaczego właściwie wspominam o Live Lounge? Moim zdaniem pomysł BBC Radio 1, aby poświęcić trochę czasu antenowego na zaprezentowanie słuchaczom zupełnie odmienionych wersji znanych i lubianych przebojów wykonywanych na żywo specjalnie dla nich przez gwiazdy muzyki (reprezentujące skrajne wręcz gatunki muzyczne), godny jest zaaprobowania. Tym tropem powinny podążyć polskie stacje radiowe. Pierwsze kroki w tym kierunku zdaje się czynić Radio ZET. Na antenie stacji można już było usłyszeć – w ramach wieczornej audycji Marcina Wojciechowskiego – polskiego artystę wykonującego cover przeboju zagranicznej gwiazdy. Mnie udało się usłyszeć w ZET Anię Wyszkoni śpiewającą „Fallin'” z repertuaru Alicii Keys – szkoda tylko, że było to wykonanie, mówiąc delikatnie, wątpliwej jakości. Od czegoś jednak trzeba zacząć – z czasem może będzie coraz lepiej (oby!). Dzięki Live Lounge usłyszałem wiele ciekawych interpretacji piosenek, które w zestawieniu z oryginałem stylistycznie różniły się właściwie pod każdym względem. Niektóre z nich są niemal równie udane, jak wersje pierwotne. Zdarzyć się może nawet tak, że cover nie dość, że jest bardziej nowatorski i pomysłowy, to prezentuje wyższy poziom artystyczny niż owy pierwowzór. Chociaż ja, doceniając wprawdzie samą ideę i odmienny sposób wykonania, zwykle (co nie znaczy jednak zawsze) wolę wersję oryginalną – aczkolwiek jestem otwarty na nową jakość. Oczywiście nie brakuje i przeróbek nudnych, które całkowicie zabijają klimat piosenki. Nieraz zawodzą mnie artyści indierockowi – a dzieje się tak wówczas, gdy zabierają się do piosenki popowej na tyle niedbale, że wychodzi z tego coś mało fajnego, pozbawionego swoich największych zalet (na szczęście nie są to wypadki nagminne). Tymczasem artyści popowi nie zawsze radzą sobie z repertuarem rockowym (np. nie podobał mi się początek wykonania „Sex on fire”, tj. przeboju z dorobku Kings Of Leon, przez Aleshę Dixon, która za bardzo go przejęczała; na szczęście potem było już nieco lepiej). Niemniej bez względu na to, czy nowe wykonanie jakiegoś utworu uznamy za kawał dobrej roboty, czy zaś za totalne nieporozumienie, to chyba jednak warto poświęcić chwilę i posłuchać piosenek oferowanych nam przez stację BBC Radio 1 w paśmie Live Lounge – w ten sposób obcujemy z muzyką w innej niż zwykle oprawie, a na pewno wcześniej czy później któryś z występów przypadnie nam do gustu.

A oto wybiórcza lista coverów, które pojawiły się w Live Lounge:

Adele „Black and gold” (oryginał: Sam Sparro)
Alesha Dixon „Sex on fire” (oryginał: Kings Of Leon)
Alicia Keys „How to save a life” (oryginał: The Fray)
Amy Winehouse „Valerie” (oryginał: The Zutons)
Basement Jaxx „Maneater” (oryginał: Nelly Furtado)
Biffy Clyro „Love sex magic” (oryginał: Ciara feat. Justin Timberlake)
Big Pink „Sweet dreams” (oryginał: Beyoncé)
Charlotte Church „Let me love you” (oryginał: Mario)
Cheryl Cole „Fireflies” (oryginał: Owl City)
Coldplay „White Christmas” (oryginał: Bing Crosby)
Corinne Bailey Rae „SexyBack” (oryginał: Justin Timberlake)
Daniel Bedingfield „Somebody told me” (oryginał: The Killers)
Daniel Merriweather „In for the kill” (oryginał: La Roux)
Diana Vickers „Just say yes” (oryginał: Snow Patrol)
Duffy „Ready for the floor” (oryginał: Hot Chip)
Editors „Feel good inc.” (oryginał: Gorillaz)
Elbow „Independent women, part I” (oryginał: Destiny’s Child)
Erik Hassle „Russian roulette” (oryginał: Rihanna)
Example „TiK ToK” (oryginał: Ke$ha)
Fall Out Boy „Love lockdown” (oryginał: Kanye West)
Fall Out Boy „So sick” (oryginał: Ne-Yo)
Florence + The Machine „Halo” (oryginał: Beyonce)
Franz Ferdinand „Womanizer” (oryginał: Britney Spears)
Gabriella Cilmi „Closer” (oryginał: Ne-Yo)
Girls Aloud „Apologize” (oryginał: Timbaland feat. OneRepublic)
Girls Aloud „Rehab” (oryginał: Amy Winehouse)
Gossip „Careless whisper” (oryginał: George Michael)
Hot Chip „She wolf” (oryginał: Shakira)
Jamelia „Numb” (oryginał: Linkin Park)
Jay Sean „I gotta feeling” (oryginał: The Black Eyed Peas)
JLS „The fear” (oryginał: Lily Allen)
John Legend „Ex-factor” (oryginał: Lauryn Hill)
Jordin Sparks „Hot n cold” (oryginał: Katy Perry)
Kasabian „The sweet escape” (oryginał: Gwen Stefani feat. Akon)
Keane „Dirtylicious” – mash-up „Dirrty” (oryginał: Christina Aguilera) i „Bootylicious” (oryginał: Destiny’s Child)
Kosheen „Can’t get you out of my head” (oryginał: Kylie Minogue)
La Roux „Farewell to the fairground” (oryginał: White Lies)
Lady Gaga „Viva la vida” (oryginał: Coldplay)
Lemar „I believe in a thing called love” (oryginał: The Darkness)
Leona Lewis „Run” (oryginał: Snow Patrol)
Little Boots „Beat again” (oryginał: JLS)
Lostprophets „Cry me a river” (oryginał: Justin Timberlake feat. Timbaland)
Marina And The Diamonds „Starstrukk” (oryginał: 3OH!3 feat. Katy Perry)
Mutya Buena „Worried about Ray” (oryginał: The Hoosiers)
Natasha Bedingfield „The scientist” (oryginał: Coldplay)
Ne-Yo „Take a bow” (oryginał: Rihanna)
Nelly Furtado „Crazy” (oryginał: Gnarls Barkley)
Orson „Push the button” (oryginał: Sugababes)
Panic! At The Disco „Maneater” (oryginał: Nelly Furtado)
Pixie Lott „When love takes over” (oryginał: David Guetta feat. Kelly Rowland)
Robbie Williams „Human” (oryginał: The Killers)
Sam Sparro „American boy” (oryginał: Estelle feat. Kanye West)
Santogold „Hometown glory” (oryginał: Adele)
Stereophonics „Ooh la la” (oryginał: Goldfrapp)
Sugababes „Rabbit heart (raise it up)” (oryginał: Florence + The Machine)
Sugababes „Spiralling” (oryginał: Keane)
The Courteeners „About you now” (oryginał: Sugababes)
The Enemy „Hung up” (oryginał: Madonna)
The Feeling „Work” (oryginał: Kelly Rowland)
The Fray „Hips don’t lie” (oryginał: Shakira feat. Wyclef Jean)
The Futureheads „Acapella” (oryginał: Kelis)
The Hoosiers „LoveStoned” (oryginał: Justin Timberlake)
The Noisettes „When you were young” (oryginał: The Killers)
The Script „Lose yourself” (oryginał: Eminem)
Tinchy Stryder & Amelle Berrabah „Sweet dreams”/”Beat again” (oryginał „Sweet dreams”: Beyonce; oryginał „Beat again”: JLS)
Travis „…Baby one more time” (oryginał: Britney Spears)
White Lies „Love lockdown” (oryginał: Kanye West)
You Me At Six „Poker face” (oryginał: Lady Gaga)

Niemal wszystkie wykonania dostępne są na YouTube.

fot. logo stacji BBC Radio 1 (djdl.org)