Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 04.01.2015 r. [tydzień 1/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 4 stycznia 2015 r. (listy opatrzone są datą: 10 stycznia 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

W tygodniu obejmującym sylwestrową noc żaden singiel nie był w stanie zagrozić hitowi ostatnich tygodni – singlowi „Uptown funk!” Marka RonsonaBruno Marsa, który dzięki temu zachowuje prowadzenie odzyskane tydzień temu po 1-tygodniowej przerwie.

Singiel tego duetu ponownie notuje świetny wynik sprzedaży – 130 784 kopie, a dodatkowo rekordową liczbę odtworzeń w streamingu, co po zastosowaniu streamingowego przelicznika (tj. każde 100 odtworzeń tego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) pozwala dopisać na poczet tego tytułu kolejnych 25 551 kopii. Tym samym tygodniowy nakład „Uptown funk!” wynosi 156 335 kopii. Jest to najwyższy w XXI wieku tygodniowy nakład singla stojącego na czele listy w pierwszym notowaniu roku kalendarzowego. Choć gdyby nie wspomniany streamingowy ekwiwalent, ów rekord pozostałby po stronie singla „Timber” Pitbulla Ke$hy, który dokładnie rok temu zadebiutował na szczycie listy dzięki tygodniowej sprzedaży równej 138 891 kopii.

„Uptown funk!” spędza zatem trzeci tydzień na 1. miejscu singlowej listy i jest pierwszym „numerem jeden” na The UK Singles Chart w tym roku. Po 4 tygodniach obecności w sprzedaży piosenka legitymuje się już imponującym nakładem bliskim 650 tysiącom kopii (oczywiście po doliczeniu streamingowego przelicznika).

fot. zdjęcie z planu teledysku do utworu: Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (maximumpop.co.uk)

  • Top 10

Końcówka jednego roku i początek drugiego to okres, który w Wielkiej Brytanii (i nie tylko tam) nie obfituje w nowości. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie żadne utwory nie trafiają do sprzedaży. I tak oto jednemu nowemu tytułowi udaje się nawet zaliczyć bardzo wysoki debiut na liście. W pierwszym notowaniu poprzedniego roku nowość pojawiła się zresztą od razu na szczycie (Pitbull feat. Ke$ha „Timber”). Tym razem najwyżej notowana nowość pierwszego w roku notowania widnieje nie miejscu 2. i wpisuje się w bardzo wyraźny przez cały rok 2014 trend na przeboje osadzone w brzmieniu deep house. Na tej pozycji debiutuje bowiem Philip George z klubowym singlem „Wish you were mine”. Jest to nie tylko pierwszy dyskotekowy hit nowego roku, lecz nadto pierwsza wizyta tego młodego Brytyjczyka na liście. Klip do jego utworu swoją premierę miał dokładnie w Boże Narodzenie. Singiel zawiera sample z przeboju „My cherie amour” Stevie Wondera, który w 1969 r. dotarł z tym utworem do miejsca 4.

W top 10 po raz pierwszy pojawia się prócz tego singiel „Take me to church” pochodzącego z Irlandii Hoziera. Piosence skrzydeł dodaje w szczególności streaming (ok. 1,26 mln odtworzeń w ciągu tygodnia), tylko dzięki któremu Hozier zdobywa swój pierwszy utwór notowany w top 10. Po odliczeniu tej piosence streamingowego ekwiwalentu „Take me to church” widniałoby na miejscu 15.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Hozier „Take me to church” (1 tydzień w top 10) (awans z #23) – 32 309 kopii
9. Alesso feat. Tove Lo „Heroes (we could be)” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #6) – 32 885 kopii
8. Take That „These days” (6 tygodni w top 10) (bez zmian) – 33 958 kopii
7. Meghan Trainor „All about that bass” (11 tygodni w top 10) (bez zmian) – 40 336 kopii
6. Olly Murs feat. Demi Lovato „Up” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #5) – 43 396 kopii
5. Taylor Swift „Blank space” (7 tygodni w top 10) (spadek z #4) – 46 006 kopii
4. Ben Haenow „Something I need” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #2) – 51 957 kopii
3. Ed Sheeran „Thinking out loud” (13 tygodni w top 10) (bez zmian) – 59 591 kopii
2. Philip George „Wish you were mine” (nowość) – 83 108 kopii
1. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (4 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 156 335 kopii (tradycyjna sprzedaż: 130 784 kopie, streaming: 25 551 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Calvin Harris feat. Ellie Goulding „Outside” (7 tygodni w top 10) (spadek z #10),
– na #13 – Olly Murs feat. Travie McCoy „Wrapped up” (5 tygodni w top 10) (spadek z #9).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, 2 czołowe pozycje pozostałyby bez zmian, za to na miejscu 3. zameldowałaby się Taylor Swift „Blank space”, a jej obecną 5. lokatę przejąłby Ed Sheeran „Thinking out loud”, na miejscu 10. plasowaliby się Take That, a ich miejsce zajęłaby Taylor Swift z „Shake it off”, które zajmuje obecnie miejsce 15.
 

  • Inne informacje

Na liście, co charakterystyczne dla notowań publikowanych w tygodniu obejmującym sylwestrową nocą, aż roi się od utworów, które w dopiero co zakończonym roku plasowały się na szczycie listy. W top 40 dostrzeżmy 16 utworów, które były „numerami jeden” na liście w 2014 r., a w top 100 jest ich aż 31 (tymczasem poprzedni rok 1. miejsce zapewnił w sumie 38 piosenkom).

W zestawieniu dzielnie trzymają się 2 najlepiej sprzedające się single minionego roku: Pharrell Williams „Happy” (bestseller roku) i Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be” (najpopularniejszy utwór w streamingu w 2014 r. i drugi najlepiej sprzedający się singiel roku). „Happy” w 59. tygodniu w top 100 awansuje z miejsca 51. na 34., a „Rather be” w 50. tygodniu na liście przesuwa się z miejsca 50. na 28.

Tydzień po pojawieniu się w sprzedaży w charakterze singla nie udaje się singlowi „Sweet talker” Jessie J zameldować w top 100 listy. Za to na miejscu 35. debiutuje wydany niespodziewanie singiel „Only one” nagrany przez Kanye Westa we współpracy z Paulem McCartneyem. Do top 100 (#95) wskakuje prócz tego utwór promujący filmową adaptację książkowego hitu „Pięćdziesiąt twarzy Greya” – singiel „Earned it” w wykonaniu The Weeknd.

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” – ok. 2 555 100 odtworzeń, co oznacza, że trzeci tydzień z rzędu pobijany jest przez ten utwór rekord tygodniowej liczby odtworzeń w serwisach streamingowych.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 3 349 228 kopii (wynik o 401 898 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła 3 953 065 kopii.

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 3 244 962 kopie (wynik o 310 377 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 324 496 200 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 594 190 kopii (wynik aż o 712 275 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

73. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Fuse ODG feat. Killbeatz „Thinking about U”, Tchami feat. Kaleem Taylor „Promesses” czy Tulisa „Living without you”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Philip George „Wish you were mine” (eska.pl)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Normą pierwszych styczniowych notowań albumowego zestawienia sprzedaży w Wielkiej Brytanii są powroty na szczyt albumów, które swoją premierę miały kilka miesięcy wcześniej, a niekiedy (tak było np. rok temu) są to dopiero pierwsze wizyty na szczycie albumów, które wydano kilkanaście miesięcy wcześniej. Nie inaczej jest w pierwszym notowaniu z 2015 r., w którym na 1. miejsce powraca George Ezra z wydanym w połowie 2014 r. albumem „Wanted on voyage”, który przez cały ten czas przechadzał się po pierwszej dziesiątce.

Po raz pierwszy rzeczone wydawnictwo wdrapało się na szczyt w notowaniu z dnia 5 października ub.r., rozchodząc się wówczas w nakładzie 30 061 kopii. W notowaniu z dnia 12 października ub.r. album Ezry utrzymał prowadzenie, mając na koncie 25 948 kopii (co stanowiło dosyć skromny wynik). Tymczasem w ostatnim notowaniu publikowanym w 2014 r., które obejmowało najgorętszy pod względem sprzedaży albumów okres w roku, „Wanted on voyage” osiągnęło swój najlepszy jak dotąd tygodniowy rezultat sprzedaży równy 98 375 kopii. Longplayowi wynik ten zapewnił jednak dopiero 4. miejsce na liście. W kolejnym tygodniu album młodego muzyka zostaje zakupiony w sile 72 121 kopii i ten wynik okazuje się wystarczający, by pozbawić prowadzenia Eda Sheerana z jego notowanym aż 12 razy na szczycie albumem „x”.

Album George’a Ezry spędza zatem swój trzeci tydzień na 1. miejscu listy. Warto jednak odnotować, że zapewnia mu to prawie dwukrotnie lepsza sprzedaż niż ta, jaka dokładnie rok temu zagwarantowała pozycję lidera (i to dopiero w 65. tygodniu obecności w sprzedaży) albumowi „Halcyon” (w dużej mierze dzięki reedycji o tytule „Halcyon days”Ellie Goulding – 37 507 kopii. Ten rezultat w aktualnym notowaniu dawałbym Goulding dopiero 4. pozycję.

Po 27 tygodniach „Wanted on voyage” legitymuje się nakładem równym 750 277 kopii.

Za to lider świątecznej sprzedaży, jak i bestseller minionego roku, album „x” Eda Sheerana spada na miejsce 2., znacznie wyraźniej od Ezry kurcząc swoją tygodniową sprzedaż – z poziomu 211 168 kopii do poziomu 68 124 kopii. Nie zmienia to faktu, że łączny nakład tego albumu, obecnego w sprzedaży tylko o 1 tydzień dłużej niż album Ezry, jest imponujący i wynosi już 1 757 248 kopii. Najbliższy cel – 2-miliony próg sprzedaży.
 

  • Top 10

Na miejsce 3. po 3 tygodniach spędzonych na miejscu 2. spada Sam Smith z albumem „In the lonely hour”, który dorzucając na swoje konto 58 534 kopie, podnosi swój łączny nakład do poziomu 1 306 235 kopii.

Swoje notowania poprawia album „Motion” Calvina Harrisa, który w notowaniu z dnia 9 listopada ub.r. zadebiutował na miejscu 2. (37 325 kopii), by tydzień później spaść na miejsce 9. (17 372 kopie), a następnie pożegnać się z top 10. Awansując obecnie z miejsca 17. na 8., Harris powraca do top 10 i dopisuje na swoje konto 26 630 kopii.

O tydzień dłużej trwała absencja w pierwszej dziesiątce albumu „No sound without silence” grupy The Script, który awansuje z miejsca 16. na 10. To wydawnictwo było „numerem jeden” na liście w notowaniu z dnia 21 września ub.r. (42 546 kopii).

Z miejsca 3. na 6. spada Olly Murs, którego „Never been better” od czasu premiery (w ciągu 6 tygodni) rozeszło się w nakładzie 460 821 kopii, przy czym udział ostatniego tygodnia jest w tym wyniku dosyć skromny (30 914 kopii), zwłaszcza w kontekście tego poprzedniego, który był dla tego tytułu rekordowy (99 434 kopie).

Z kolei po 7 tygodniach osuwający się z miejsca 6. na 9. album „Four” boysbandu One Direction legitymuje się łączną sprzedażą równą 526 161 kopii. Także i w tym przypadku stosunkowo niewielki jest udział ostatniego tygodnia (24 817 kopii).

Po 4 tygodniach z top 10 wypada (z miejsca 5. na 12.) grupa Take That z albumem „III”, który od czasu premiery nie zdołał dobrnąć do wyniku osiągniętego przez poprzedni album zespołu (nagrany z Robbie Williamsem), „Progress”, w samym tylko tygodniu premiery (rekordowe w tym wieku otwarcie „Progress” – 518 601 kopii, podczas gdy „III” startowało z wynikiem 144 538 kopii).

A z miejsca 10. poza top 100 wypada album „Christmas” Michaela Bublé. Minął okres świąteczny, zatem świąteczny bestseller Bublé musi trochę odczekać, nim nastanie kolejny odpowiedni na ten tytuł sezon…

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. The Script „No sound without silence” (awans z #16) – 21 408 kopii
9. One Direction „Four” (spadek z #6) – 24 817 kopii
8. Calvin Harris „Motion” (awans z #17) – 26 630 kopii
7. Ella Henderson „Chapter one” (awans z #8) – 29 366 kopii
6. Olly Murs „Never been better” (spadek z #3) – 30 914 kopii
5. Paloma Faith „A perfect contradiction” (awans z #9) – 31 816 kopii
4. Taylor Swift „1989” (awans z #7) – 36 951 kopii
3. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #2) – 58 534 kopie
2. Ed Sheeran „x” (spadek z #1) – 68 124 kopie
1. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #4) – 72 121 kopii
 

  • Inne informacje

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 2 188 903 kopie (wynik aż o 1 654 370 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była jednak niższa i wynosiła 2 086 240 kopii.

Trwający tydzień nie przynosi w Wielkiej Brytanii żadnej szczególnie głośnej albumowej premiery.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: George Ezra „Wanted on voyage” (diymag.com)