Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 05.10.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 5 października 2014 r. (listy opatrzone są datą: 11 października 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Przed tygodniem na 1. miejscu brytyjskiej listy przebojów zadebiutował singiel „Bang bang” kobiecego tria utworzonego okazjonalnie przez Jessie JArianę Grandę Nicki Minaj. Szczyt listy przyniósł tej piosence tygodniowy nakład równy 99 837 kopii, gdzie tradycyjnie rozumiana sprzedaż stanowiła 91 815 kopii, a zastosowanie przelicznika streamingowego (100 odtworzeń utworu w streamingu = 1 sprzedana kopia tego utworu) dodało temu tytułowi 8 022 kopie.

W aktualnym notowaniu The UK Singles Chart „Bang bang” zalicza mały spadek na miejsce 2., a na szczyt po awansie z miejsca 33. wskakuje ze swoim pierwszym utworem notowanym na liście Meghan Trainor. Jej singlowi „All about that bass” już w poprzednim notowaniu przypadło w udziale miano pierwszego w historii utworu, który dotarł do brytyjskiego top 40 wyłącznie dzięki popularności w serwisach streamingowych. Po tym, jak „All about that bass” pojawiło się na Wyspach również w tradycyjnie rozumianej sprzedaży, ten czynnik zdecydowanie dodał temu tytułowi wiatru w żagle.

„All about that bass” w ciągu tygodnia wygenerowało nakład równy 143 750 kopii. Jest to jak na ten moment drugi najwyższy w tym roku tygodniowy nakład singla z 1. miejsca listy. Lepszym tygodniowym rezultatem legitymował się w tym roku jedynie w tygodniu premiery singiel „Rather be” Clean Bandit Jess Glynne, który zadebiutował na szczycie listy w notowaniu z dnia 26 stycznia 2014 r., mając na koncie 162 801 kopii.

Należy jednak pamiętać, że swój wynik singiel Meghan Trainor zawdzięcza nie tylko tradycyjnej sprzedaży, lecz wspominanemu na wstępie streamingowemu przelicznikowi, który stosowany jest dopiero od połowy roku (czyli „Rather be” swój wynik zawdzięczało wyłącznie sprzedaży). A że w streamingu (m.in. na Spotify) ta piosenka jest na Wyspach wyjątkowo popularna, to i udział streamingu w ogólnym jej wyniku jest wyraźny. Na przestrzeni 7 dni w brytyjskich serwisach streamingowych singiel „All about that bass” odsłuchany został ok. 1 364 600 razy, co oznacza, że (dla ustalenia faktycznego rezultatu sprzedaży) od wyniku 143 750 kopii należy odjąć dokładnie 13 646 kopii (1 364 600 podzielone przez 100). Gdyby zatem zliczać wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, „All about that bass” byłoby „numerem jeden” z szóstym najwyższym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży. Ranking wyglądałby w sposób następujący:

6. Meghan Trainor „All about that bass” – 130 104 kopie (po odliczeniu streamingu)
5. Ella Henderson „Ghost” – 132 360 kopii (1. tydzień pobytu na #1)
4. Kiesza „Hideaway” – 136 286 kopii
3. Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be” – 136 952 kopie (2. tydzień pobytu na #1)
2. Pitbull feat. Ke$ha „Timber” – 138 891 kopii
1. Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be” – 162 801 kopii (1. tydzień pobytu na #1)

Po raz 22. w tym roku singiel z 1. miejsca legitymuje się sześciocyfrowym wynikiem sprzedaży (uwzględniając przelicznik streamingowy). Do analogicznego momentu roku 2013 również były 22 notowania, gdy lider listy przewodził nią z nakładem przekraczającym 100 tysięcy kopii.

fot. okładka singla: Meghan Trainor „All about that bass” (mixmatters.com)

  • Top 10

Najwyżej notowaną nowością na liście jest obecnie singiel „Sunlight” producenta Stephena Fasano, występującego pod pseudonimem The Magician. Piosenkę nagrano w kolaboracji z brytyjskim triem Years & Years. Jest to pierwsza wizyta na liście dla każdego z wymienionych wykonawców. Gdyby komponentem listy nie był streaming, „Sunlight” zajmowałoby miejsce 5.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe zawierają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. George Ezra „Budapest” (11 tygodni w top 10) (awans z #12) 27 986 kopii
9. Sam Smith „I’m not the only one” (6 tygodni w top 10) (spadek z #6) 32 996 kopii 
8. Lilly Wood & The Prick And Robin Schulz „Prayer in C” (6 tygodni w top 10) (spadek z #5)  35 961 kopii
7. The Magician feat. Years & Years „Sunlight” (nowość) – 35 986 kopii
6. George Ezra „Blame it on me” (3 tygodnie w top 10) (awans z #7)  38 301 kopii
5. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #4) – 47 526 kopii
4. Sigma feat. Paloma Faith „Changing” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #2)  50 002 kopie
3. Taylor Swift „Shake it off” (7 tygodni w top 10) (bez zmian)  54 652 kopie
2. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #1) 57 666 kopii
1. Meghan Trainor „All about that bass” (awans z #33) (1 tydzień w top 10) – 143 750 kopii (tradycyjna sprzedaż: 130 104 kopie, streaming: 13 646 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– Iggy Azalea feat. Rita Ora „Black widow” (5 tygodni w top 10) (spadek z #9)
– MAGIC! „Rude” (9 tygodni w top 10) (spadek z #10)
– Professor Green feat. Tori Kelly „Lullaby” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #8)

Gdyby wszystkim utworom z aktualnego notowania listy odliczyć nakłady uzyskane przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, top 4 listy pozostałoby bez zmian.

Obecny na liście od 23 tygodni singiel „Budapest” George’a Ezry ostatnim razem w top 10 znajdował się w notowaniu z dnia 24 sierpnia br.
 

  • Nowości poza top 10

Na miejscu 11. debiutuje singiel „Let it be” Timothy’ego McKenzie, znanego lepiej jako Labrinth. Muzyk zdołał wcześniej umieścić w pierwszej dziesiątce listy 6 utworów ze swoim wokalem, z czego 2 („Pass out” Tinie Tempah oraz „Beneath your beautiful” Emeli Sandé) dotarły na szczyt listy. Gdyby o kształcie notowania decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna, „Let it be” widniałoby na miejscu 8.

Z kolei na miejscu 12. melduje się Ella Eyre z singlem „Comeback”, który jest piątym tytułem z jej wokalem notowanym w top 100. Dla Eyre jako głównego wykonawcy jest to najwyżej jak dotąd plasujący się utwór (udało się jej przebić 16. pozycję singla „If I go”), ale warto przypomnieć, że jako gość wokalistka na szczyt listy zawędrowała z singlem „Waiting all night” Rudimental. Gdyby o kształcie notowania decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna, „Comeback” plasowałoby się na miejscu 9.

Singiel „Unmissable”, towarzyszący promocji debiutanckiego longplaya brytyjskiego duetu producenckiego Gorgon City, swój pobyt na liście rozpoczyna od miejsca 19. 2 wcześniejsze single zespołu dotarły do top 10. Jest to czwarty utwór Gorgon City plasujący się w top 100. Na wokalu w „Umissable” pojawia się obecny po raz pierwszy w karierze na liście Zak Abel. Gdyby streaming nie był jednym z elementów The UK Singles Chart, rzeczony singiel byłby notowany na miejscu 13.

Debiut na miejscu 22. przypada w udziale singlowi „Say you love me” Jessie Ware, który po odliczeniu wszystkim tytułom streamingowych rezultatów zajmowałby miejsce 16. Mimo tego „Say you love me” jest najwyżej notowanym singlem Ware na liście. Przebija zatem wynik poprzedniego singla – „Tough love” (#34). Jest to prócz tego piąty jej utwór obecny w top 100.

Dopiero na 47. miejscu widnieje nowy w zestawieniu singiel „Flashlight” będący kolaboracją DJ-a Fresha oraz Ellie Goulding. Dla DJ-a jest to już czternasty tytuł pojawiający się w top 100, a dla Goulding – szesnasty. DJ Fresh 2 swoje single umieścił na szczycie listy („Louder” „Hot right now”), a jego towarzyszka – 1 („Burn”). Gdyby nie stosowano streamingowego przelicznika, „Flashlight” widniałoby na miejscu 35.

A na razie od miejsca 99. swój pobyt na liście rozpoczyna Lorde z singlem „Yellow flicker beat” (gdyby nie streaming, byłoby to miejsce 77.).
 

  • Inne informacje

W ciągu ostatniego tygodnia 6 utworów w serwisach streamingowych odsłuchano co najmniej 1 milion razy. A są to kolejno:

6. MAGIC! „Rude” – 1 mln odtworzeń
5. Sam Smith „I’m not the only one” – 1 mln odtworzeń
4. Lilly Wood & The Prick And Robin Schulz „Prayer in C” – 1,2 mln odtworzeń
3. Taylor Swift „Shake it off” – 1,2 mln odtworzeń
2. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” – 1,3 mln odtworzeń
1. Meghan Trainor „All about that bass” – 1,36 mln odtworzeń

Najpopularniejszym utworem w stacjach radiowych jest obecnie singiel „Shake it off” Taylor Swift.

Póki co do top 100 nie udaje się dostać m.in. singlomChase & Status „International”, Kim Cesarion „Undressed” oraz Naughty Boy feat. Professor Green, Laura Mvula, Wilkinson & Ava Lily „Pardon me”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 724 796 kopii (wynik o 181 577 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 2 944 624 kopie (wynik o 53 444 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 294 462 400 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy): 5 669 420 kopii (wynik o 235 021 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – jest to najwyższy tygodniowy łączny nakład utworów od 39 notowań.

60. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Ariana Grande feat. Zedd „Break free”, Ella Henderson „Glow”, Example „10 million people”, Kwabs „Walk”, La Roux „Kiss and not tell”, MKTO „Thank you”, Nicki Minaj „Anaconda”, Pixie Lott „Break up song”, Shystie feat. Jalissa „Stop”, Usher feat. Nicki Minaj „She came to give it to you”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: The Magician feat. Years & Years „Sunlight” (lockerdome.com)

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu brytyjskiej listy sprzedaży albumów na 1. miejscu dumnie zameldowała się formacja Alt-J z albumem „This is all yours”, poprawiając znacząco maksymalną lokatę swojego debiutanckiego albumu („An awesome wave”), który dotarł do miejsca 13. W drugim tygodniu na liście drugi longplay Alt-J zalicza jednak dosyć bolesny spadek ze szczytu – na miejsce 9.

Na 1. miejsce wspina się z miejsca 4. George Ezra ze swoim długogrającym debiutem – „Wanted on voyage”. Album notowany jest na liście po raz czternasty, a na szczycie zestawienia pojawia się po raz pierwszy. Wydawnictwo znajduje w ciągu tygodnia 30 061 nabywców (czyli niewiele mniej niż przed tygodniem potrzebował do objęcia prowadzenia album Alt-J).

  • Top 10

Top 3 uzupełniają albumy 2 innych wokalistów, którzy – podobnie jak Ezra – mogą ten rok zaliczyć do szczególnie udanych. Na miejscu 2. w 19. tygodniu na liście widnieje Sam Smith „In the lonely hour”, a na miejscu 3. w 15. tygodniu na liście – Ed Sheeran „x”.

Najwyżej notowana nowość pojawia się na miejscu 4. Jest nią trzeci studyjny album Jamiego T pt. „Carry on the grudge”. Tę samą pozycję osiągnął debiut muzyka sprzed 7 lat („Panic prevention”), a jego drugi album, wydany w 2009 r. („Kings & queens”), był na liście „numerem dwa”.

Po raz pierwszy jesteśmy świadkami sytuacji, by 4 najwyższe pozycje albumowej listy zajmowały wydawnictwa nagrane przez brytyjskich solistów (mężczyzn), którzy są jednocześnie wokalistami i songwriterami, będącymi między 20. a 30. rokiem życia.

Debiutując na miejscu 8. (10 813 kopii) z albumem „Art official age” Prince może pochwalić się już dziewiętnastym tytułem notowanym w brytyjskim top 10. 5 albumów Prince’a dotarło nawet na szczyt listy. Równolegle na miejscu 11. pojawia się wydany w tym samym czasie inny album sygnowanym pseudonimem muzyka – „PlectrumElectrum” (7 708 kopii), który Prince wydał wraz ze swoimi protegowanymi, tj. zespołem 3RDEYEGIRL.

Nowość widnieje również na miejscu 10. Jest nią muzyczny box o nazwie „R-kive” wydany przez zespół Genesis. Dla tej formacji „R-kive” jest już osiemnastym tytułem notowanym w brytyjskim top 10, z czego 6 było brytyjskimi „numerami jeden”.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Genesis „R-kive” (nowość)  8 789 kopii
9. Alt-J „This is all yours” (spadek z #9) 10 199 kopii
8. Prince „Art official age” (nowość) – 10 813 kopii
7. Oasis „(What’s the story) morning glory?” (powrót w związku z wydaniem reedycji; jest to drugi najlepiej sprzedający się album w historii brytyjskiej fonografii – 4 611 862 kopie) (brak danych nt. sprzedaży)
6. The Script „No sound without silence” (awans z #7) 13 444 kopii
5. Barbra Streisand „Partners” (spadek z #2) 19 660 kopii 
4. Jamie T „Carry on the grudge” (nowość) (brak danych nt. sprzedaży)
3. Ed Sheeran „x” (awans z #6) 22 628 kopii
2. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #3) 24 553 kopie
1. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #4) – 30 061 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Na liście nie brakuje innych nowych tytułów. Wśród nich znajdują się m.in.:

– na #14 – album „Hesitant alien” Gerarda Waya (wokalisty grupy My Chemical Romance, która zakończyła działalność),
– na #16 – album „Wonder where we land” SBTRKT (jego debiutancki longplay nie był notowany w top 100),
– na #18 – album „Fantasia” Lucy Kay (debiutancki longplay finalistki 8. edycji programu „Britain’s Got Talent!”),
– na #23 – album „Down where the spirit meets the bone” Lucindy Williams (to jej najwyżej notowane wydawnictwo w karierze),
– na #25 – album „The weird and wonderful Marmozets” grupy Marmozets (debiutanckie wydawnictwo),
– na #63 – album „Europa” Holly’ego Johnsona (wokalisty nieistniejącej już grupy Frankie Goes To Hollywood, który jako solista umieszcza swój album na liście po raz pierwszy od 25 lat, czyli od czasu, gdy jego pierwszy solowy longplay dotarł do #1),
– na #64 – album „Give my love to London” Marianne Faithfull (dla której jest to dziewiąty tytuł notowany w top 100).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a w aktualnym notowaniu ich tam nie dostrzeżemy:

– „Popular problems” Leonarda Cohena – spada z #5 na #12,
– „Syro” Aphex Twin – z #8 na #22,
– „Cheek to cheek” Tony’ego Bennetta Lady Gagi – z #10 na #24,
– „Different shades of blue” Joe Bonamassy – z #9 na #31,
– „Growing up in public” Professora Greena – z #12 na #50,
– „The violet flame” Erasure – z #20 na #74,
– (natomiast „Strut” Lenny’ego Kravitza spada z #21 na #48).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 300 913 kopii.

W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. albumomColbie Caillat „Gypsy heart”, Electric Youth „Innerworld”Jennifer Hudson „JHUD”, Mr. Big „The stories we could tell” i Scooter „The fifth chapter”.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii wiele premier płytowych. Wśród nich pojawiają się albumy: Agnes Obel „Aventine”, Bryan Adams „Tracks of my years”, Caribou „Our love”, Flying Lotus „You’re dead!”, Gorgon City „Sirens”, Hozier „Hozier”, Jamie Cullum „Interlude”, Lady Antebellum „747”, Lower Than Atlantis „Lower Than Atlantis”, Macy Gray „The way”, Stevie Nicks „24 karat gold: songs from the vault”, Tinashe „Aquarius”, Tokio Hotel „Kings of suburbia”, Weezer „Everything will be alright in the end” oraz Zola Jesus „Taiga”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: George Ezra „Wanted on voyage” (nbhap.com)