Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 28.09.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 28 września 2014 r. (listy opatrzone są datą: 6 października 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

Przed tygodniem duet Sigma (a razem z nim udzielająca się na wokalu Paloma Faith) wprowadził na szczyt brytyjskiej listy przebojów swój aktualny singiel o tytule „Changing”, osiągając w ciągu 7 dni nakład – 104 191 kopii (z czego przelicznik streamingowy przyniósł tej piosence 3 065 kopii). 7 dni później „Changing” osuwa się na miejsce 2., ustępując pola kobiecemu triu utworzonemu przez Jessie J, Arianę Grande i Nicki Minaj na potrzeby singla „Bang bang”.

Debiut singla „Bang bang” na 1. miejscu listy przynosi:

– Jessie J – trzeci „numer jeden” w karierze (po „Price tag” i „Domino”) i dziesiąty utwór notowany w top 10,
– Arianie Grande – drugi „numer jeden” w karierze (po „Problem”) i drugi utwór notowany w top 10,
– Nicki Minaj – pierwszy „numer jeden” w karierze i dziewiąty utwór notowany w top 10 (do tej pory jej najwyżej notowanym singlem było „Starships” – #2).

„Bang bang” w tygodniu premiery rozchodzi się w nakładzie równym 99 837 kopii, przy czym ze streamingu (po zastosowaniu przelicznika, zgodnie z którym 100 odtworzeń danego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego utworu) pochodzi dodatkowo 8 022 kopie.

Po 5 tygodniach spędzonych w pobliżu pierwszej trójki na miejsce 3. wbija się w końcu Taylor Swift z „Shake it off”. Swift zadebiutowała z tym utworem na miejscu 4., które tydzień później utrzymała, następnie spadła na miejsce 6., później powróciła na miejsce 4., by w kolejnym tygodniu osunąć się na 5. lokatę. Miniony tydzień przynosi jej singlowi nie tylko awans do top 3, ale także najlepszy jak dotąd tygodniowy wynik sprzedaży tego tytułu.

Oto top 10 listy z uwzględnieniem tygodniowej sprzedaży poszczególnych singli:
(dane liczbowe zawierają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. MAGIC! „Rude” – 28 678 kopii (9 tygodni w top 10) (spadek z #9)
9. Iggy Azalea feat. Rita Ora „Black widow” – 31 940 kopii (5 tygodni w top 10) (spadek z #7)
8. Professor Green feat. Tori Kelly „Lullaby” – 33 175 kopii (2 tygodnie w top 10) (spadek z #4)
7. George Ezra „Blame it on me” – 35 572 kopie (2 tygodnie w top 10) (awans z #10)
6. Sam Smith „I’m not the only one” – 36 283 kopie (5 tygodni w top 10) (bez zmian)
5. Lilly Wood & The Prick And Robin Schulz „Prayer in C” – 42 702 kopie (5 tygodni w top 10) (spadek z #3)
4. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” – 50 304 kopie (3 tygodnie w top 10) (spadek z #2)
3. Taylor Swift „Shake it off” – 56 486 kopii (6 tygodni w top 10) (awans z #5)
2. Sigma feat. Paloma Faith „Changing” – 59 481 kopii (2 tygodnie w top 10) (spadek z #1) 
1. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” – 99 837 kopii, w tym ze streamingu: 8 022 kopie (nowość)

Utwór, który opuszcza top 10: The Script „Superheroes” (3 tygodnie w top 10) (spadek z #8)
 

 
Wiosną Lewis Jankel występujący jako Shift K3y dotarł do 3. miejsca listy z singlem „Touch”. Jego następca, singiel „I know”, debiutuje na pozycji 25.

Inne nowości: #54 Imagine Dragons „Warriors”, #58 Alt-J „Every other freckle”, #59 RedLight „9TS (90s baby)”, #91 Alt-J „Left hand free”, #94 Carrie Underwood „I know you won’t”.

Gdyby odliczyć streaming i pozostać przy sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów, wówczas top 3 nie uległoby zmianie. Za to singiel „I know” Shift K3y zadebiutowałby aż o 11 miejsc wyżej. W top 40 (#39) notowany byłby także RedLight.

Póki co do top 100 nie udaje się dostać singlom: Amelle (ex-Sugababes) „Summertime”, Arcade Fire „You already know”, Enrique Iglesias feat. Sean Paul, Descemer Bueno & Gente De Zona „Bailando”, Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em”, Manic Street Preachers „Futurology” i Sheppard „Geronimo”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 543 219 kopii (wynik o 36 503 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 2 891 180 kopii (wynik o 504 814 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano 289 118 000 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy): 5 434 399 kopii (wynik o 504 311 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

59. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Chase & Status „International”, Ella Eyre „Comeback”, Gorgon City feat. Zak Abel „Unmissable”, Jamie T „Zombie”, Jessie Ware „Say you love me”, Kim Cesarion „Undressed”, Labrinth „Let it be”, Meghan Trainor „All about that bass”, Naughty Boy feat. Professor Green, Laura Mvula, Wilkinson & Ava Lily „Pardon me” i The Magician feat. Years & Years „Sunlight”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.

fot. okładka singla: Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (atrl.net)

THE UK ALBUMS CHART

Po debiucie przed tygodniem na szczycie brytyjskiej listy sprzedaży albumów z nakładem równym 42 546 kopii (trzeci „numer jeden” w karierze) grupa The Script notuje wyraźny spadek ze swoim „No sound without silence”  na miejsce 7. Pozostająca poprzednio za plecami The Script Barbra Streisand utrzymuje z albumem „Partners” 2. lokatę, a na miejscu 3. pozostaje Sam Smith z „In the lonely hour” (album podczas swojego 18-tygodniowego pobytu na liście czterokrotnie notowany był na miejscu 1.).

Od najwyżej lokaty swój pobyt na liście rozpoczyna zaś formacja Alt-J z albumem „This is all yours”. Poprzedni (debiutancki) album zespołu, „An awesome wave”, dotarł maksymalnie do miejsca 13., a w pierwszym tygodniu na liście notowany był na miejscu 19., rozchodząc się wówczas w nakładzie równym 6 720 kopii. Warto jednak przypomnieć, że to temu wydawnictwu przyznano w 2012 r. prestiżowe Mercury Prize dla najlepszego albumu z Wielkiej Brytanii bądź Irlandii.
 

 
W top 10 pojawiają się jeszcze 4 inne nowości. Na miejscu 5. melduje się Leonard Cohen z „Popular problems”. Jest to czwarty album w karierze Kanadyjczyka, który dociera do brytyjskiego top 10 (co więcej, wszystkie te tytułu plasowały się w pierwszej piątce listy). Aczkolwiek poprzedni jego album, „Old ideas” (2012), notowany był na liście o 3 pozycje wyżej niż „Popular problems” i legitymował się najlepszym w karierze Cohena wynikiem otwarcia – 38 029 kopii.

Na miejscu 8. debiutuje Aphex Twin z albumem „Syro”. Jest to pierwsze od 13 lat regularne wydawnictwo brytyjskiego muzyka i do tego jego pierwsza wizyta w top 10 listy.

Miejsce 9. przypada w udziale albumowi „Different shades of blue” Joe Bonamassy, dla którego jest to drugi tytuł w karierze obecny w top 10 (po „Driving towards the daylight”, które w 2012 r. dotarło do miejsca 7.).

Pierwszą dziesiątkę zamyka longplay „Cheek to cheek” nagrany w duecie przez Tony’ego Bennetta i Lady Gagę. Wcześniej 88-letni Bennett, aktywny muzycznie od 65 lat, do top 10 zawitał tylko z 2 tytułami: z albumem „Duets II” (#5, 2011) oraz jeszcze w latach 60. z jedną ze swoich kompilacji (#9, 1966). Z kolei Lady Gaga figurowała na 1. miejscu listy z 3 swoimi studyjnymi albumami („The fame (monster)”, „Born this way” i „ARTPOP”), a w top 10 notowany był jeszcze jej pierwszy remiks album.

Oto top 10 listy z uwzględnieniem tygodniowej sprzedaży poszczególnych albumów:

10. Tony Bennett & Lady Gaga „Cheek to cheek” – 10 469 kopii (nowość)
9. Joe Bonamassa „Different shades of blue” – 12 836 kopii (nowość)
8. Aphex Twin „Syro” – 17 751 kopii (nowość)
7. The Script „No sound without silence” – 18 254 kopie (spadek z #1)
6. Ed Sheeran „x” – 23 121 kopii (spadek z #4)
5. Leonard Cohen „Popular problems” – 21 978 kopii (nowość)
4. George Ezra „Wanted on voyage” – 23 121 kopii (awans z #6) 
3. Sam Smith „In the lonely hour” – 25 394 kopie (bez zmian)
2. Barbra Streisand „Partners” – 25 478 kopii (bez zmian)
1. Alt-J „This is all yours” – 30 947 kopii (nowość)

Słabnie na Wyspach pozycja Professora Greena. Po 2 albumach notowanych odpowiednio na miejscu 2. („Alive till I’m dead”) i 3. („At your inconvenience”) jego trzeci album pt. „Growing up in public” debiutuje na miejscu 12.

Ostatni w top 20 jest nowy na liście album „The violet flame” grupy Erasure. Duet w latach 1988-1994 umieścił 5 swoich kolejnych albumów (4 studyjne i 1 kompilację przebojów) na 1. miejscu listy. Patrząc jednak przez pryzmat roku 2014, w top 20 Erasure dawno obecni nie byli. 5 ostatnim albumom duetu ta sztuka się bowiem nie udała.

Na miejscu 21. plasuje się w tygodniu premiery album „Strut” Lenny’ego Kravitza. Jest to najlepsza jego lokata od 14 lat, tj. od kiedy album „Greatest hits” dotarł do miejsca 12. Jeden z albumów Kravitza, „Are you gonna go my way” (1993), był na Wyspach „numerem jeden”.

Pisząc o nowościach, warto odnotować prócz tego, że na miejscu 77. debiutuje Perfume Genius z „Too bright”, natomiast do top 100 nie dostaje się album: The Drums „Encyclopedia” (2 poprzednie były notowane odpowiednio na: #16 i #44).

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 10, a w aktualnym notowaniu ich tam nie dostrzeżemy:

„X” Chrisa Browna – spada z #4 na #14,
„Bulletproof Picasso” grupy Train – z #9 na #24,
„The balcony” Catfish And The Bottlemen – z #10 na #28,
„World on fire” Slasha (feat. Myles Kennedy & The Conspirators) – z #7 na #32.

Już po 2 tygodniach znika z top 100 album „Goddess” BANKS (spadek z #61, a tydzień wcześniej debiut na #20). Jej los dzieli album „Listen” The Kooks (spadek z #57, a tydzień wcześniej debiut na #16). Tymczasem „El pintor” Interpol w trzecim tygodniu na liście figuruje na odległym 84. miejscu (spadek z #39, a wcześniej debiut na #9).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 316 549 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii wiele premier płytowych. Wśród nich pojawiają się albumy: Colbie Caillat „Gypsy heart”, Electric Youth „Innerworld”, Gerard Way „Hesitant alien”, Holly Johnson „Europa”, Jamie T „Carry on the grudge”, Jennifer Hudson „JHUD”, Marianne Faithfull „Give my love to London”, Marmozets „The weird and wonderful Marmozets”, Mr. Big „The stories we could tell”, Oasis „(What’s the story) morning glory?” (reedycja), Prince „Art official age”, Prince & 3RDEYEGIRL „Plectrumelectrum”, SBTRKT „Wonder where we land” i Scooter „The fifth chapter”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Alt-J „This is all yours” (assets.noisey.com)