Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 02.11.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 2 listopada 2014 r. (listy opatrzone są datą: 8 listopada 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Po trwającej 4 tygodnie dominacji singiel „All about that bass” Meghan Trainor opuszcza pozycję lidera, zatrzymując się jednak tuż za nią (#2). W 2014 r. jeszcze tylko singiel „Rather be” Clean BanditJess Glynne meldował się na szczycie listy 4-krotnie.

Prowadzenie obejmuje singiel, który na liście, dokładniej zaś w pierwszej jej czterdziestce, notowany jest już po raz 19., a poprzednio zajmował miejsce 2. Mowa o „Thinking out loud” Eda Sheerana. Piosenka pojawiła się na liście jako legalnie pobierany track z albumu „x” i choć większość utworów z płyty, które dotarły do top 100 na podobnej zasadzie, dawno już z listą się pożegnało, ta piosenka dzielnie się na liście trzymała. Kilka tygodni temu ujawniono, że „Thinking out loud” będzie kolejnym singlem z „x”, a chwilę później opublikowano teledysk. Obie okoliczności dodały piosence wiatru w żagle i teraz Ed Sheeran może cieszyć się z drugiego w karierze singlowego „numeru jeden”. Wcześniej w tym roku na 1. miejscu listy pojawił się singiel „Sing”.

19-tygodniowa wspinaczka na szczyt listy utworu notowanego przez cały ten czas w top 40 zapewnia piosence Eda pewien rekord – żaden utwór od czasu swojego pojawienia się w top 40 nie potrzebował aż tyle czasu, by dotrzeć na szczyt. Do tej pory rekordzistą na tym polu (czyli singlem, który od momentu wejścia do top 40 potrzebował najwięcej czasu, by objąć prowadzenie na liście) było „Think twice” Céline Dion. Singiel Dion na 1. miejscu pojawił się w 13. tygodniu obecności w top 40.

Tygodniowy nakład „Thinking out loud” wynosi 89 475 kopii – po zastosowaniu przelicznika streamingowego (gdzie 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego tytułu). Streaming „odpowiada” tu za 15 643 kopie, a z tradycyjnej sprzedaży pochodzą 73 832 kopie.

fot. okładka singla: Ed Sheeran „Thinking out loud” (jackcrute.com)

  • Top 10

W pierwszej dziesiątce brytyjskiego zestawienia dedykowanego singlom pojawia się tylko 1 nowość. Jest nią odświeżona wersja przeboju Chrisa Isaaka – „Wicked game”. Oryginał dotarł na Wyspach do miejsca 10., tymczasem „Wicked games” (słowo „game” użyto tu w liczbie mnogiej) w wersji niemieckiego producenta o pseudonimie Parra For Cuva z wokalem Anny Naklab debiutuje na liście na miejscu 6. Jest to pierwsza wizyta na liście zarówno dla tego producenta, jak i wokalistki. Gdyby o kształcie listy decydowała wyłącznie tradycyjnie rozumiana sprzedaż, singiel notowany byłby o 2 pozycje wyżej.

W 11. tygodniu spędzanym w top 10 singiel „Shake it off” Taylor Swift ponownie wchodzi do pierwszej trójki (#3). Po odliczeniu wszystkim utworom sprzedaży będącej efektem zastosowania streamingowego przelicznika, top 3 pozostałoby bez zmian. Pewne przetasowania zaistniałyby jednak na dalszych pozycjach listy.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Sam Smith „I’m not the only one” (9 tygodni w top 10) (bez zmian) – 24 849 kopii
9. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” (8 tygodni w top 10) (spadek z #7)26 561 kopii
8. Waze & Odyssey vs R. Kelly „Bump & grind 2014” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #3)27 679 kopii
7. One Direction „Steal my girl” (2 tygodnie w top 10) (awans z #11)29 631 kopii
6. Parra For Cuva feat. Anna Naklab „Wicked games” (nowość)30 479 kopii
5. Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (4 tygodnie w top 10) (awans z #6)30 944 kopie
4. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (6 tygodni w top 10) (bez zmian)37 037 kopii
3. Taylor Swift „Shake it off” (11 tygodni w top 10) (awans z #5)48 743 kopie
2. Meghan Trainor „All about that bass” (5 tygodni w top 10) (spadek z #1)68 907 kopii
1. Ed Sheeran „Thinking out loud” (4 tygodnie w top 10) (awans z #2) – 89 475 kopii (tradycyjna sprzedaż: 73 832 kopie, streaming: 15 643 kopie)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Sigma feat. Paloma Faith „Changing” (6 tygodni w top 10) (spadek z #8),
– na #13 – Fuse ODG feat. Angel „T.I.N.A.” (1 tydzień w top 10) (spadek z #9).
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #23 – Calvin Harris feat. Big Sean „Open wide” (tradycyjna sprzedaż: #12),
– na #29 – OneRepublic „I lived” (awans z #132) (tradycyjna sprzedaż: #16),
– na #49 – DVBBS & Sander Van Doorn feat. Aleesia „Gold skies”  (tradycyjna sprzedaż: #36),
– na #53 – The 1975 „Medicine” (tradycyjna sprzedaż: #37),
– na #63 – Jack Ü feat. Kiesza „Take Ü there” (tradycyjna sprzedaż: #43),
– na #67 – Alexa Goddard „So there” (tradycyjna sprzedaż: #44),
– na #80 – Olly Murs „Never been better” (tradycyjna sprzedaż: #50),
– na #92 – Tinchy Stryder & The Chuckle Brothers „To me, to you (bruv)” (tradycyjna sprzedaż: #55),
– na #99 – Taylor Swift „Blank space” (tradycyjna sprzedaż: #57).

Gdyby listę konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej, w top 100 pojawiłoby się jeszcze kilka innych nowości, wśród nich m.in. kilka utworów z nowego albumu Taylor Swift, The Script „No good in goodbye” (#82) czy Bastille „The driver” (#90).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w streamingu: Ed Sheeran „Thinking out loud”.

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Meghan Trainor „All about that bass”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 497 594 kopie (wynik o 21 887 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 207 671 kopii (wynik o 76 374 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 320 767 100 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy)5 705 265 kopii (wynik o 98 261 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

64. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Cheryl Cole „I don’t care”, Damon Albarn „Hostiles”, Henry Krinkle „Stay”, James Blunt „When I find love again”, Madeon „Imperium”, Rumer „Dangerous”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Wszystko wskazywało na to, iż na 1. miejscu zestawienia sprzedaży albumów w Wielkiej Brytanii pewnie zadebiutuje Taylor Swift ze swoim piątym studyjnym albumem, którego tytuł odpowiada dacie jej urodzenia – „1989”. I faktycznie to album Swift znajduje się aktualnie na brytyjskim szczycie.

Gdy młodziutka wokalistka wchodziła na rynek wydawniczy jako przedstawicielka country, Brytyjczycy nie byli nią szczególnie zainteresowani. Najlepszą lokatą jej debiutu („Taylor Swift”) pozostaje miejsce 81. Swift szybko udało się jednak uzyskać status megagwiazdy w rodzinnych Stanach, co w konsekwencji miało pewne (choć ograniczone) przełożenie na rynek brytyjski. 2 jej kolejne albumy dotarły już do top 10 listy (#5 „Fearless”, nakład do dzisiaj: 499 698 kopii; #6 „Speak now”, nakład do dzisiaj: 169 281 kopii). A kiedy wokalistka zaczęła coraz wyraźniej skłaniać się ku muzyce pop, udało się jej w końcu zadebiutować na 1. miejscu The UK Albums Chart. Dokonał tego jej poprzedni album – „Red” (2012, nakład do dzisiaj: 510 107 kopii). W tym roku Taylor Swift deklarowała, że pop będzie już jej podstawowym (żeby nie powiedzieć – jedynym) kierunkiem muzycznym. W efekcie – osiągnięcie „Red” przebija właśnie najnowsze „1989”. Dlaczego „przebija”? „Red” startowało na liście z nakładem 61 779 kopii, podczas gdy „1989” w ciągu tygodnia znajduje w Wielkiej Brytanii 90 336 nabywców.

„1989” jej nie tylko czwartym albumem Swift notowanym w brytyjskim top 10 i jej drugim „numerem jeden”, lecz także najszybciej rozchodzącym się w tym roku na Wyspach kobiecym albumem. Do tej pory największym tygodniowym nakładem w 2014 r. spośród kobiecych wydawnictw (72 644 kopie) mógł pochwalić się album „The power of love” triumfatorki 10. edycji brytyjskiego „The X Factor”Sam Bailey. Gdybyśmy jednak nie ograniczali się do kobiet, wówczas tygodniowa sprzedaż „1989” daje temu tytułowi szósty w tym roku najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży. Pewnie niektórzy liczyli na jeszcze lepszy start…

Ostatnim kobiecym „numerem jeden”, który w ciągu 7 dni rozszedł się w większym niż „1989” nakładzie, było „Our version of events” Emeli Sandé – wokalista sprzedała 177 696 kopii tego albumu w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie 2012 roku.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, album „I forget where we were” Bena Howarda, zalicza spadek na miejsce 4.
 

  • Top 10

Nie licząc debiutu Taylor Swift, w ścisłej czołówce listy dzieje się niewiele. Za Swift ustawiają się soliści z Wysp, których albumy notowane były w tym roku na miejscu 1. – Ed Sheeran, Sam Smith, wspomniany Ben Howard i George Ezra.

Za to na miejscu 6. pojawia się wznowienie jednego z albumów grupy Led Zeppelin („IV”), a wznowienie innego wydawnictwa tej legendarnej formacji widnieje na miejscu 14.

Debiut na miejscu 9. staje się udziałem albumu „Nostalgia” Annie Lennox. Wokalistka 2 swoje pierwsze albumy nagrane solo umieściła na 1. miejscu listy. Później miała jeszcze 2 studyjne wydawnictwa i 1 kompilację przebojów, które były notowane w top 10, a wydany 4 lata temu jej świąteczny album dotarł do miejsca 16. (debiutował jednak na miejscu 27., generując sprzedaż, która w aktualnym notowaniu dałaby mu ostatnie miejsce w top 10). „Nostalgia” jest zatem szóstym solowym albumem Lennox docierającym do top 10. Gdyby jednak doliczyć jej dokonania z grupą Eurythmics, wówczas „Nostalgia” będzie jej piętnastym albumem notowanym w top 10.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Ella Henderson „Chapter one” (spadek z #7) – 11 005 kopii
9. Annie Lennox „Nostalgia” (nowość)11 522 kopie
8. Status Quo „Aquostic (stripped bare)” (spadek z #5)12 218 kopii
7. Neil Diamond „Melody road” (spadek z #4)13 485 kopii
6. Led Zeppelin „IV” (powrót)13 622 kopie
5. George Ezra „Wanted on voyage” (awans z #8)15 478 kopii
4. Ben Howard „I forget where we were” (spadek z #1)16 072 kopie
3. Sam Smith „In the lonely hour” (awans z #6)21 681 kopii
2. Ed Sheeran „x” (awans z #3) – 54 363 kopie (ten nakład dawałby #1 w 8 poprzednich notowaniach)
1. Taylor Swift „1989” (nowość)90 336 kopii
 

  • Nowości poza top 10

Jako nowość na liście pojawia się jeszcze m.in.:

– na #16 – album „Asymmetry” grupy Mallory Knox (debiut zespołu, album „Signals”, dotarł do #33),
– na #17 – album „Black Veil Brides” zespołu o tej samej nazwie (jest to najwyżej notowany album tej formacji),
– na #22 – album „Tell ’em I’m gone” Yusufa Islama, lepiej znanego jako Cat Stevens (muzyk miał do tej pory 8 albumów notowanych w top 10),
– na #35 – album „Dead” grupy Young Fathers (album swoją premierę miał zimą 2014 r., a zwiększone zainteresowanie nim to efekt Mercury Prize – wyróżnienia niespodziewanie przyznanego właśnie temu wydawnictwu).

  • Inne informacje

Wychodząc poza ramy top 10, dostrzeżemy, że w drugim tygodniu na liście spadki zaliczają m.in. albumy:

Slipknot „.5: the Gray chapter” – spada z #2 na #11,
Nicole Scherzinger „Big fat lie” – spada z #17 na #72,
Aretha Franklin „Aretha Franklin sings the great diva classics” – spada z #32 na #93,
– Billy Idol „Kings & queens of the underground” – spada z #35 na #68.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 562 356 kopii (wynik o 232 031 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

W top 100 nie udaje się zadebiutować albumowi „Curse of love” grupy The Coral. Do tej pory zespół 7 wcześniejszych albumów umieścił w top 20 listy (5 z nich w top 10). W top 100 nie odnajdziemy również albumu „Super critical” duetu The Ting Tings. Debiutancki album grupy, „We started nothing” (2008), był na liście „numerem jeden”; jego następca, „Sounds from Nowheresville” (2012), notowany był maksymalnie na miejscu 23., za to aktualne „Super critical” pojawia się dopiero na miejscu 111.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Calvin Harris „Motion”, Damien Rice „My favourite faded fantasy”, Idina Menzel „Christmas wishes”, Neil Young „Storytone”, Simple Minds „Big music”, Sophie Ellis-Bextor „Wandermix”, The Flaming Lips „With a little help from my fwends”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Taylor Swift „1989” (hitfix.com)