Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 26.10.2014 r.

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 26 października 2014 r. (listy opatrzone są datą: 1 listopada 2014 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Czwarty tydzień z rzędu liderką brytyjskiej listy przebojów jest Meghan Trainor z singlem „All about that bass”. Jest to drugi w tym roku singiel z 4-tygodniowym pobytem na szczycie. Analogicznym stażem na miejscu 1. legitymuje się singiel „Rather be” kwartetu Clean Bandit i wokalistki Jess Glynne. W 2014 r. 1 tydzień mniej spędził na 1. miejscu singiel „Happy” Pharrella Williamsa, ale gdy cofniemy się do roku 2013, okaże się, że „Happy” w sumie 4-krotnie meldowało się na szczycie (najpierw na 1 tydzień, następnie po 1-tygodniowej przerwie na 2 kolejne tygodnie, później zaś – po aż 5-tygodniowej przerwie – jeszcze na 1 dodatkowy tydzień).

Tym razem jednak „All about that bass” nie dorzuca już na swoje konto sześciocyfrowego wyniku sprzedaży – nawet po zastosowaniu przelicznika streamingowego (gdzie 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia tego tytułu). Singiel Meghan Trainor figuruje na 1. miejscu z tygodniowym wynikiem równym 82 163 kopie, gdzie tradycyjna sprzedaż stanowi 67 937 kopii, a ze streamingu pochodzi 14 226 kopii.

fot. kadr z teledysku: Meghan Trainor „All about that bass” (ohkpop.com)

  • Top 10

O szczyt ociera się tym razem Ed Sheeran z singlem „Thinking out loud” awansującym z miejsca 4. Pierwszy singiel z albumu „x”, utwór „Sing”, był jego pierwszym brytyjskim „numerem jeden”, z kolei jego następca, singiel „Don’t”, dotarł na liście do miejsca 8.

Coraz modniejsze staje się sięganie przez house’owych DJ-ów po klasyki amerykańskiego R&B z ostatnich 20 lat. W tym roku ten trik przywiódł na szczyt listy Duke’a Dumonta i Jaxa Jonesa z ich „I got U” (sample z „My love is your love” Whitney Houston), później zaś DJ-a SecondCity z singlem „I wanna feel” (który bazował na „You’re makin’ me high” Toni Braxton), a w 2013 r. przebojem średniego kalibru był singiel „C O O L” Le Youth (sample z „Me & U” Cassie). Najwyżej notowaną nowością w top 100 (choć poprzednio figurującą już – na podstawie streamingu – w drugiej setce) jest taneczny singiel duetu Waze & Odyssey, który postanowił zabawić się utworem „Bump n’ grind” R. Kelly’ego. W Wielkiej Brytanii singiel R. Kelly’ego dotarł na do miejsca 8., tymczasem „Bump & grind 2014” pojawia się na miejscu 3. Pod względem tradycyjnej sprzedaży jest to drugi najpopularniejszy utwór minionego tygodnia. Duet Waze & Odyssey na liście notowany jest po raz pierwszy.

Nowy w top 10 jest również utwór „T.I.N.A.” brytyjskiego muzyka i rapera o ghańskich korzeniach występującego pod pseudonimem Fuse ODG. W tej piosence wspiera go raper Angel. Debiutująca na miejscu 9. „T.I.N.A.” jest czwartym utworem Fuse ODG notowanym w brytyjskim top 10. Z kolei dla Angela jest to trzecia wizyta w top 10. Gdyby wszystkim utworom odliczyć dane streamingowe, ten singiel znajdowałby się na miejscu 7.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Sam Smith „I’m not the only one” (7 tygodni w top 10) (awans z #12)25 700 kopii
9. Fuse ODG feat. Angel „T.I.N.A.” (nowość) – 28 156 kopii
8. Sigma feat. Paloma Faith „Changing” (6 tygodni w top 10) (spadek z #7) – 28 441 kopii
7. Calvin Harris feat. John Newman „Blame” (7 tygodni w top 10) (awans z #8) – 29 419 kopii
6. Jeremih feat. YG „Don’t tell ’em” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 31 918 kopii
5. Taylor Swift „Shake it off” (10 tygodni w top 10) (spadek z #2) – 47 578 kopii
4. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj „Bang bang” (5 tygodni w top 10) (awans z #5) – 47 617 kopii
3. Waze & Odyssey vs R. Kelly „Bump & grind 2014” (awans z #164) – 49 552 kopie
2. Ed Sheeran „Thinking out loud” (3 tygodnie w top 10) (awans z #4) – 53 929 kopii
1. Meghan Trainor „All about that bass” (4 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 82 163 kopie (tradycyjna sprzedaż: 67 937 kopii, streaming: 14 226 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – One Direction „Steal my girl” (1 tydzień w top 10) (spadek z #3),
– na #21 – The Vamps feat. Shawn Mendes „Oh Cecilia (breaking my heart)” (1 tydzień w top 10) (spadek z #9),
– na #27 – Eminem feat. Sia „Guts over fear” (1 tydzień w top 10) (spadek z #10).
 

  • Nowości poza top 10

W gronie nowych w top 100 utworów znajdują się jeszcze (w nawiasie podaję, jaką pozycję zajmowałby dany utwór, gdyby zliczano wyłącznie sprzedaż cyfrową i fizyczną, nie uwzględniając streamingu):

– na #39 – Taylor Swift „Welcome to New York” (tradycyjna sprzedaż: #22),
– na #44 – Independents „UKIP calypso” (tradycyjna sprzedaż: #29),
– na #51 – Hudson Taylor „Chasing rubies” (tradycyjna sprzedaż: #33),
– na #63 – Bondax „All I see” (tradycyjna sprzedaż: #45),
– na #79 – Milky Chance „Down by the river” (awans z #176) (tradycyjna sprzedaż: #60),
– na #84 – Foo Fighters „Something from nothing” (awans z #115) (tradycyjna sprzedaż: #66),
– na #90 – TIEKS feat. Celeste „Sing that song” (tradycyjna sprzedaż: #59).

Gdyby listę konstruowano wyłącznie na podstawie sprzedaży cyfrowej i fizycznej, w top 100 pojawiłoby się jeszcze kilka innych nowości, wśród nich m.in. na #63 RHODES „Breathe”, a na #64 Rae Morris „Closer”.

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w streamingu: Meghan Trainor „All about that bass”.

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Meghan Trainor „All about that bass”.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii2 475 707 kopii (wynik o 108 190 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 131 297 kopii (wynik o 58 476 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 313 129 700 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. Spotify).

Łączny tygodniowy wynik sprzedaży utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż detaliczna + przelicznik streamingowy)5 607 004 kopie (wynik o 49 714 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

63. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Alexa Goddard „So there”, Borgeous „Invincible”, Jack Ü feat. Kiesza „Take Ü there”, Martin Garrix, DVBBS & Sander Van Doorn feat. Aleesia „Gold skies”, Parra For Cuva feat. Anna Naklab „Wicked games”, The Blackout „Wolves”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company tutaj.
 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Przed tygodniem na 1. miejscu albumowego zestawienia zadebiutowała Ella Henderson, finalistka 9. edycji brytyjskiego show „The X Factor”, zostawiając w tyle nowe wydawnictwa U2 (#6), Jessie J (#5) czy Jessie Ware (#9). Album „Chapter one” pojawił się na 1. miejscu, rozchodząc się w tygodniu premiery w nakładzie 43 824 kopii.

Bardzo podobny nakład, 44 993 kopie, debiut na szczycie zapewnia obecnie Benowi Howardowi i jego albumowi „I forget where we were”. Poprzedni (debiutancki) album Howarda, „Every kingdom” (2011), debiutował na liście na miejscu 7., a w szczycie formy dotarł do miejsca 4. Aktualnie znajduje się zaś na miejscu 27. (do dziś rozszedł się w nakładzie: 595 379 kopii). Howard jest szóstym w tym roku brytyjskim solistą, którego album trafia na szczyt listy. Wcześniej dokonali tego: George MichaelPaolo NutiniSam SmithEd Sheeran George Ezra.

Gdy na 1. miejscu pojawia się Ben Howard, Ella Henderson spada na miejsce 7.

fot. okładka albumu: Ben Howard „I forget where we were” (digitalspy.co.uk)

  • Top 10

Na miejscu 2. debiutuje album amerykańskiej grupy heavymetalowej – Slipknot. Longplay „.5: the Gray chapter” jest czwartym albumem zespołu notowanym w top 10. 1 z nich, „Iowa” (2001), był nawet „numerem jeden”.

W top 3 twardo trzyma się Ed Sheeran z albumem „x”, który przesuwa się z miejsca 2. na 3.

Z kolei na miejscu 4. swój nowy album o tytule „Melody road” umieszcza Neil Diamond. Jest to czternasty tytuł muzyka notowany w top 10. Wydawnictwo muzycznej legendy, tyle że już nie z USA, lecz z Wysp Brytyjskich, pojawia się ponadto na miejscu 5. Mowa o albumie „Aquostic (stripped bare)” grupy Status Quo, dla której jest to 23. album figurujący w top 10. Neil Diamond miał do tej pory 2 „numery jeden” na Wyspach, a Status Quo – 4.

Oto top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:

10. Jessie J „Sweet talker” (spadek z #5) – 7 446 kopii
9. Barbra Streisand „Partners” (spadek z #7)9 859 kopii
8. George Ezra „Wanted on voyage” (spadek z #4)14 540 kopii
7. Ella Henderson „Chapter one” (spadek z #1) – 16 718 kopii
6. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #3)20 865 kopii
5. Status Quo „Aquostic (stripped bare)” (nowość) – 23 688 kopii
4. Neil Diamond „Melody road” (nowość) – 27 384 kopie
3. Ed Sheeran „x” (spadek z #2) – 28 857 kopii
2. Slipknot „.5: the Gray chapter” (nowość) – 30 745 kopii
1. Ben Howard „I forget where we were” (nowość) – 44 993 kopie
 

  • Nowości poza top 10

Na liście pojawia się więcej nowych tytułów. Wśród nich znajdują się m.in.:

– na #17 – album „Big fat lie” Nicole Scherzinger (jej pierwszy solowy album, „Killer love”, dotarł do #8),
– na #32 – album „Aretha Franklin sings the great diva classics” Arethy Franklin (jest to jej pierwszy od 28 lat studyjny album notowany w top 100, w top 10 meldowały się tylko 2 albumy Arethy – oba z lat 60.),
– na #35 – album „Kings & queens of the underground” Billy’ego Idola (artysta ma w swoim dorobku 3 albumy notowane w top 10, ale tylko 1 studyjny),
– na #71 – album „The hands of man” Chrisa De Burgha (wokalista 8 swoich albumów umieścił w top 10, z czego 1 na szczycie),
– na #85 – album „Paperwork” T.I. (najwyższą pozycją rapera na liście pozostaje miejsce 39. albumu „No mercy” z 2010 r.).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 10:

U2 „Songs of innocence” – spada z #6 na #13,
Spandau Ballet „The story – the very best of” – spada z #8 na #14,
Jessie Ware „Tough love” – spada z #9 na #25,
– You+Me „rose ave.” – spada z #10 na #39.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 330 325 kopii (wynik o 81 484 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

W top 100 nie udaje się zadebiutować m.in. albumom: Boyz II Men „Collide” i Bush „Man on the run”.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Annie Lennox „Nostalgia”, Mallory Knox „Asymmetry”, Taylor Swift „1989”, The Coral „Curse of love” i The Ting Tings „Super critical”.

Top 40 tego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Nicole Scherzinger „Big fat lie” (ukmix.org)