5 grudnia 2013 r. singiel „Let her go” muzyka ukrywającego się pod pseudonimem Passenger (prawdziwe nazwisko: Mike Rosenberg) stał się 141. utworem w historii brytyjskiej fonografii, którego sprzedaż w Wielkiej Brytanii przekroczyła nakład 1 miliona kopii. O każdym takim przypadku informuję Was na Facebooku oraz w zamieszczanych na blogu podsumowaniach rocznych w brytyjskiej fonografii. Przed końcem 2013 r. postanowiłem jednak zebrać w 1 miejscu najważniejsze informacje o utworach, które w okresie od dnia 01.01.2013 r. do dnia 05.12.2013 r. poszerzyły grono nagrań z 1-milionowym nakładem w Wielkiej Brytanii.
- Spośród singli wydanych na rynku brytyjskim w 2013 r.:
– jako pierwszy barierę 1 mln kopii przekroczył singiel „Get lucky” Daft Punk i Pharrella Williamsa, potrzebując na to 69 dni (do 05.12.2013 r. singiel rozszedł się w nakładzie 1,28 mln kopii);
– następnie, jeszcze szybciej niż „Get lucky”, bo w ciągu zaledwie 8 tygodni, dokonało tego „Blurred lines” Robina Thicke, T.I. i (ponownie) Pharrella (w okresie od 01.01.2013 r. do 05.12.2013 r. to ten singiel znalazł najwięcej nabywców na Wyspach – 1,44 mln);
– jako trzeci z kolei próg 1 mln kopii przekroczył Avicii i towarzyszący mu na wokalu Aloe Blacc z „Wake me up!” (nakład na ten moment: 1,12 mln kopii).
- „Let her go” Passengera wyróżnia od „Get lucky”, „Blurred lines” i „Wake me up!” to, że:
– Passenger jest w tym gronie jedynym Brytyjczykiem (Daft Punk to duet Francuzów, Avicii pochodzi ze Szwecji, a pozostali wykonawcy są Amerykanami);
– „Let her go” jako jedyny w tym gronie utwór nie dotarł do 1. miejsca The UK Singles Chart; maksymalna pozycja: #2. Tymczasem:
a) „Get lucky” spędziło na 1. miejscu listy 4 kolejne tygodnie, sprzedając się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 155 215 kopii (1. tydzień na szczycie), 163 384 kopie, 123 112 kopii i 113 883 kopie (ostatni tydzień na szczycie);
b) „Blurred lines” spędziło na 1. miejscu listy łącznie 5 tygodni, z czego 4 pod rząd, a po 2-tygodniowej przerwie powróciło na 1. miejsce jeszcze na 1 dodatkowy tydzień; singiel podczas swojego pobytu na 1. miejscu rozchodził się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 190 572 kopie (w 1. tygodniu na szczycie), 198 856 kopii, 193 783 kopie, 133 052 kopie i 82 593 kopie (w ostatnim tygodniu na szczycie);
c) „Wake me up!” spędziło na 1. miejscu listy 3 kolejne tygodnie, sprzedając się w tygodniowych nakładach wynoszących odpowiednio: 266 524 kopie (w 1. tygodniu na szczycie – jest to jak na razie najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży utworu w tym roku), 154 525 kopii i 124 356 kopii (w ostatnim tygodniu na szczycie).
- Spośród singli z datą wydania „2013” następny w kolejce do przekroczenia bariery 1 mln kopii w Wielkiej Brytanii jest singiel „La la la” kolaboracji Naughty Boy i Sam Smith, który ma na koncie 926 tys. sprzedanych kopii (stan na dzień: 05.12.2013 r.).
fot. okładka singla: Passenger „Let her go” (altervista.org)
- Top 10 najlepiej sprzedających się singli w 2013 r. w Wielkiej Brytanii uzupełniają (stan na dzień: 05.12.2013 r.): Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz „Thrift shop” (#6), P!nk feat. Nate Ruess „Just give me a reason” (#7), Katy Perry „Roar” (#8), Justin Timberlake „Mirrors” (#9), Bastille „Pompeii” (#10).
- Co ciekawe, aż 4 spośród 10 najlepiej sprzedających się jak na razie singli w 2013 r. wydano na Wyspach nakładem Virgin EMI („Wake me up!”, „La la la”, „Roar”, „Pompeii”). Ponadto 6 spośród 10 wymienionych singli to kolaboracje.
- Daft Punk reprezentują nieliczne grono francuskich artystów, których utwór dotarł do 1. miejsca w Wielkiej Brytanii. Przed nimi dokonali tego: Serge Gainsbourg („Je t’aime… moi non plus”, 1969, w duecie z Jane Birkin), Charles Aznavour („She”, 1974), Mr. Oizo („Flat beat”, 1999), Modjo („Lady (hear me tonight)”, 2000) i pięciokrotnie David Guetta („When love takes over”, 2009, feat. Kelly Rowland + „Sexy bitch”, 2009, feat. Akon + „Gettin’ over you”, 2010, feat. Chris Willis, Fergie & LMFAO + „Club can’t handle me”, 2010, z Flo Rida + „Titanium”, 2012, feat. Sia).
- Gdy 6 października 2013 r. „Wake me up!” przekraczało próg 1 miliona kopii w Wielkiej Brytanii, podobny status osiągał utwór wydany kilka lat wcześniej. Mowa o „Chasing cars” grupy Snow Patrol. Singiel wydany został w 2006 r. i nigdy nie trafił do brytyjskiego top 5. Zatrzymał się na miejscu 6. Za to przez wyjątkowo długi czas notowany był w brytyjskim top 100. Pojawiał się w nim nawet w 2013 r. W sierpniu br. notowany był w setce po raz 154. Znacząca część jego całościowego nakładu to efekt sukcesywnego kupowania przez Brytyjczyków cyfrowej wersji tego utworu.
- W 2013 r. do grona singli z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży dołączyły ponadto utwory:
– Elton John & Kiki Dee „Don’t go breaking my heart” (1976),
– Peter André feat. Bubbler Ranx „Mysterious girl” (1995),
– Atomic Kitten „Whole again” (2001),
– Kings Of Leon „Use somebody” (2008),
– Lady Gaga „Bad romance” (2009),
– David Guetta feat. Sia „Titanium” (2011),
– Ed Sheeran „The A team” (2011),
– fun. feat. Janelle Monáe „We are young” (2012),
– James Arthur „Impossible” (2012),
– Psy „Gangnam style” (2012) (pierwszy azjatycki artysta, którego singiel znalazł ponad 1 mln nabywców w Wielkiej Brytanii).
- Źródło informacji: officialcharts.com + moje zapiski i pamięć.