Niemiecki rynek muzyczny – statystyki

Niemiecki rynek muzyczny wielokrotnie zaskakiwał mnie niecodziennymi wręcz rozstrzygnięciami na tamtejszej oficjalnej liście sprzedaży singli. Piosenki takich gwiazd, jak chociażby Katie Melua (u nas bądź co bądź popularne i lubiane), o ile w ogóle mieszczą się w top 100, zbyt imponująco sobie tam nie radzą. W tym samym czasie na czoło listy potrafią się wysuwać infantylne do n-tej potęgi pioseneczki – a to animowanego krokodyla Schnappi tudzież przesłodzonego króliczka o imieniu Schnuffel, innym razem dziewczyn z Las Ketchup czy też obciachowych panów z O-Zone (akurat tej dwójce artystów udało się na chwilę podbić nie tylko Niemcy, ale i całą Europę, tyle że obecnie z ich sukcesów zostały już tylko strzępy; chociaż panowie z O-Zone – z nieco opłakanym skutkiem – zdołali zaistnieć również solo) albo, o zgrozo!, najgorszego DJ-a świata (który na to miano nie zasługuje ani w 1 procencie!) o pseudonimie DJ Ötzi. 2 „numery jeden” w Niemczech „zaliczył” także niejaki Zlatko, czyli mało rozgarnięty mechanik, który uznał, że pojawienie się w niemieckiej edycji programu „Big Brother” to wystarczający powód ku temu, by zostać gwiazdą muzyki. Takie „cudeńka” przez Niemców są wręcz uwielbiane i aż żal za gardło ściska, że nasi zachodni sąsiedzi tak bezkrytycznie kupują single „artystów” tego pokroju. Wyjątkowo dobrze radzą sobie również (przynajmniej na początku swojej przygody z show biznesem) laureaci popularnych konkursów talentów – nawet jeżeli ich nagrania pozostawiają wiele do życzenia. Na szczęście na przebojach o wątpliwej jakości historia niemieckiego przemysłu muzycznego się nie kończy, bo i sporo dobrych piosenek osiągnęło w Niemczech niemały sukces. Dla tych, którzy o tamtejszej branży wiedzą niewiele, przygotowałem małą dawkę danych statystycznych, na których podstawie można się przekonać, czego najchętniej słuchali Niemcy na przełomie ostatnich kilkudziesięciu lat – tj. odkąd istnieje ich oficjalna lista przebojów oraz lista bestsellerów płytowych.

Biorąc pod uwagę wyniki światowe, miano najlepiej sprzedającego się w historii muzyki niemieckiego artysty nosi nieśmiertelna kapela Boney M. (kto nie zna ich licznych szlagierów – z „Daddy cool”, „Rasputin”, „Sunny”, „Ma baker”, „Rivers of Babylon” i „Hooray! hooray! it’s a holi-holiday” na czele), której pomysłodawcą był Frank Farian. To także jemu zawdzięczamy stworzony pod koniec lat 80. XX w. kontrowersyjny (jak się potem okazało) inny niemiecki zespół – Milli Vanilli (Polakom znany właściwie głównie z hitu „Girl you know it’s true”), który niechlubnie zapisał się na kartach muzycznej historii, zapoczątkowując w muzyce rozrywkowej zjawisko zwane millivanillizmem (o którym zresztą pisałem już kiedyś na blogu). Drugą pozycję w zestawieniu najlepiej sprzedających się na świecie niemieckich gwiazd zajmuje popularny duet Modern Talking (znany z przebojów „You’re my heart, you’re my soul”, „Cheri, cheri lady” czy „Brother Louie”), który w samych Niemczech najprawdopodobniej prześcignął pod względem sprzedaży nawet Boney M.

Artyści z największą ilością „numerów jeden” w Niemczech:

– The Beatles  12
– Freddy Quinn – 10 (austriacki wokalista)
– ABBA – 9
– Boney M. – 8
– The Sweet – 8 (brytyjski rockowy zespół rozwiązany w 1982 r.)
– Peter Alexander – 7 (austriacki wokalista i aktor, obecnie 83-letni)
– Roy Black – 6 (niemiecki wokalista i aktor, zmarł w 1991 r.)
– The Rolling Stones – 6
– Caterina Valente – 6 (wokalistka, aktorka i tancerka, obecnie 79-letnia)
– Sarah Connor – 5 (jedna z popularniejszych w Polsce niemieckich wokalistek; przynajmniej jeszcze jakiś czas temu)
– Modern Talking – 5

Piosenki z najdłuższym pobytem na szczycie niemieckiej listy singlowej:
17 tygodni – Boney M. „Rivers of Babylon”
– 16 tygodni – Matthias Reim „Verdammt, ich lieb’ dich”
– 15 tygodni – Miguel Rios „A song for joy”, Danyel Gerard „Butterfly”
– 14 tygodni – Billy Vaughn „Wheels”, Freddy Quinn „Junge, komm bald wieder”, Lobo „I’d love you to want me”, O-Zone „Dragostea din tei”
– 13 tygodni – Harry Belafonte „Babana boat song”, Mitch Miller „River Kwai March”, George Baker Selection „Paloma Blanca”, U96 „Das Boot”, Andrea Bocelli & Sarah Brightman „Time to say goodbye”, Celine Dion „My heart will go on”, Lady Gaga „Poker face”
– 12 tygodni – Nini Rosso „Il silenzio”, Boney M. „Daddy cool”, Inner Circle „Sweat (a la la la la long)”
– 11 tygodni – Fred Bertelmann „Der lachende Vegabund”, Blue Diamonds „Ramona”, F. R. David „Words”, Sinead O’Connor „Nothing compares 2 U”, Enigma „Sadeness part I”, Scorpions „Wind of change”, Vangelis „Conquest of paradise”, Puff Daddy feat. Faith Evans & 112 „I’ll be missing you”, Lou Bega „Mambo no. 5”, Shakira „Whenever, wherever”, DJ Ötzi & Nik P. „Ein Stern (…der deinen Namen trägt)”

Zgodnie z United World Chart najlepiej sprzedającymi się singlami w historii niemieckiego przemysłu muzycznego były następujące piosenki:

10. Lou Bega „Mambo no. 5”
9. Danyel Gerard „Butterfly”
8. Vangelis „Conquest of paradise”
7. Nini Rosso „Il silenzio”
6. Freddy Quinn „Jung, komm bald wieder”
5. Freddy Quinn „Heimweh”
4. Céline Dion „My heart will go on”
3. Boney M. „Rivers of Babylon”
2. Andrea Bocelli & Sarah Brightman „Time to say goodbye”
1. Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (tzw. double A-side)

Top 10 najlepiej sprzedających się albumów w Niemczech według United World Chart:

10. soundtrack „Dirty dancing” – ok. 2 mln kopii
9. Queen „Greatest hits II” – ok. 2 mln
8. The Beatles „1967-1970” – ok. 2 mln
7. The Beatles „1962-1966” – ok. 2 mln
6. Kelly Family „Over the hump” – ok. 2,25 mln
5. ABBA „Gold greatest hits” – ok. 2,5 mln
4. Herbert Grönemeyer „Bochum” – ok. 2,5 mln
3. Genesis „We can’t dance” – ok. 2,5 mln
2. Phil Collins „…But seriously” – ok. 3 mln
1. Herbert Grönemeyer „Mensch” – ok. 3,15 mln (album z 2002 r.)

Tak natomiast prezentowały się czołówki rocznych podsumowań listy sprzedaży singli w ostatnich 10 latach:

Rok 2000
5. Bon Jovi „It’s my life”
4. Bomfunk MC’s „Freestyler”
3. ATC „Around the world (la la la la la)”
2. Rednex „The spirit of the hawk”
1. Anton feat. DJ Ötzi „Anton aus Tirol” (piosenka żenująca pod każdym względem – typowa niemiecka biesiada)

Rok 2001
5. Atomic Kitten „Whole again”
4. Crazy Town „Butterfly”
3. Kylie Minogue „Can’t get you out of my head”
2. Enya „Only time”
1. No Angels „Daylight in your eyes”

Rok 2002
5. Las Kanzler/Die Gerd-Show „Der Steuersong” (parodia „The ketchup song (asereje)” Las Ketchup – tak jakby oryginał nie był wystarczająco kiepski…)
4. Eminem „Without me”
3. Herbert Grönemeyer „Mensch”
2. Shakira „Whenever, wherever”
1. Las Ketchup „The Ketchup song (asereje)”

Rok 2003 (czołówka zdominowana przez piosenki niemieckich artystów)
5. t.A.T.u. „All the things she said”
4. RZA feat. Xavier Naidoo „Ich kenne nichts (das so schön ist wie du)”
3. Yvonne Catterfeld „Für dich”
2. Alexander Klaws „Take me tonight” (zwycięzca pierwszej niemieckiej edycji „Idola”)
1. Deutschland sucht den Superstar „We have a dream” („Deutschland sucht den Superstar” to „chwytliwa” nazwa niemieckiej edycji „Idola”, a „We have a dream” to piosenka śpiewana przez finalistów tego popularnego programu)

Rok 2004
5. Max Mutzke „Can’t wait until tonight” (niemiecki reprezentant na Eurowizji 2004)
4. Eamon „Fuck it (I don’t want you back)”
3. Usher feat. Ludacris & Lil Jon „Yeah!”
2. De Randfichten „Lebt den dr alte Holzmichl noch?” (niemiecka biesiada; koszmar!)
1. O-Zone „Dragostea din tei”

Rok 2005
5. Söhne Mannheims „Und wenn ein Lied”
4. K-Maro „Femme like U”
3. Akon „Lonely”
2. Tokio Hotel „Durch den Monsun”
1. Schnappi, das kleine Krokodil „Schnappi” (piosenka animowanego krokodyla)

Rok 2006
5. Sportfreunde Stiller „’54, ’74, ’90, 2006” (hymn niemieckiej drużyny na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Niemczech w 2006 r.)
4. Gnarls Barkley „Crazy”
3. Shakira feat. Wyclef Jean „Hips don’t lie”
2. Texas Lightning „No no never” (reprezentant Niemiec na Eurowizji w 2006 r.)
1. Bob Sinclar feat. Gary „Nesta” Pine „Love Generation”

Rok 2007
5. Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella”
4. Ville Valo & Natalia Avelon „Summer wine”
3. Nelly Furtado „Say it right”
2. Nelly Furtado „All good things (come to an end)”
1. DJ Ötzi & Nik P. „Ein Stern (…der deinen Namen trägt)” (następny pozbawiony wszelkich walorów artystycznych przebój tego DJ-a)

Rok 2008
5. Katy Perry „I kissed a girl”
4. Schnuffel „Kuschel song” (kolejna animowana gwiazda po krokodylu Schnappi – tym razem jest nią króliczek)
3. Kid Rock „All summer long”
2. Leona Lewis „Bleeding love”
1. Timbaland feat. OneRepublic „Apologize”

Rok 2009
5. Mando Diao „Dance with somebody”
4. Cassandra Steen feat. Adel Tawil „Stadt” (Cassandra Steen jest wokalistą popularnego w Niemczech pop-soulowego zespołu Glashaus)
3. Milow „Ayo technology” (podczas gdy w Polsce furorę robiła wersja Katerine, w tym czasie Niemcy woleli słuchać pochodzącego z Belgii – nawiasem mówiąc, tak jak Katerine – Milowa; w oryginale piosenkę wykonywał 50 Cent, a razem z nim Justin Timberlake i Timbaland)
2. Emiliana Torini „Jungle drum” (chociaż jest to artystka mająca już spore doświadczenie w muzyce, był to jej pierwszy tak spektakularny sukces w Niemczech)
1. Lady Gaga „Poker face”

Inne ciekawostki:

*Najlepiej sprzedający się w USA singiel niemieckiego artysty: eurodance’owa piosenka „Another night” MC Sar & The Real McCoy z 1993 r.

*Najlepiej sprzedający się w Wielkiej Brytanii singiel niemieckiego artysty: „Rivers of Babylon”/”Brown girl in the ring” Boney M. (drugi tytuł to tzw. strona B singla) z 1978 r.

*Single niemieckich artystów, które dotarły na szczyt amerykańskiego The Billboard Hot 100:

– Bert Kämpfert „Wonderland by night” (nr 1 w 1961 r., 3 tygodnie na szczycie)
– Silver Convention „Fly, Robin, fly” (nr 1 w 1975 r., 3 tygodnie na szczycie)
– Milli Vanilli „Baby don’t forget my number” (nr 1 w 1989 r., 1 tydzień na szczycie)
– Milli Vanilli „Girl I’m gonna miss you” (nr 1 w 1989 r., 2 tygodnie na szczycie)
– Milli Vanilli „Blame it on the rain” (nr 1 w 1989 r., 2 tygodnie na szczycie)

*Obecnie Niemcy nie mają dobrego okresu w USA, chociaż stosunkowo popularny jest tam zespół Rammstein, w oryginalny sposób łączący heavy metal z muzyką elektroniczną.