Lista utworów, których sprzedaż w Wielkiej Brytanii przekroczyła próg 1 miliona kopii

Od listopada 1952 r., gdy sprzedaż singli w Wielkiej Brytanii zaczęła być oficjalnie monitorowana przez The Official Charts Company (kiedyś: Chart Information Network), a efekty tego monitoringu zaczęto przenosić na tygodniowe zestawienie sprzedaży – The UK Singles Chart, jednym z bardziej prestiżowych wyróżnień dla najpopularniejszych nagrań stało się przekroczenie przez nie progu 1 miliona sprzedanych egzemplarzy na brytyjskim terytorium. W XX wieku pod uwagę brano wyłącznie sprzedaż fizyczną utworów, które – aby ową sprzedaż generować – musiały trafić do obiegu w charakterze wydanych na nośniku singli.

Początek XXI wieku (a było to dokładnie w 2004 r.) przyniósł nowy komponent The UK Singles Chart w postaci sprzedaży cyfrowej utworów (a są to legalne, płatne pobrania z sieci pojedynczych plików muzycznych). Era sprzedaży cyfrowej wiązała się przy tym ze zmianą filozofii tworzenia dotychczasowej listy sprzedaży fizycznej singli. Od pewnego momentu utwory nie musiały posiadać już atrybutu wydanego na nośniku singla, by można było je kupować w oderwaniu od albumu, a w konsekwencji „wypracowywać” im pozycję na The UK Singles Chart. Na brytyjską listę zaczęły zatem trafiać utwory pozbawione statusu singla, które pobierane są z sieci najczęściej jako ścieżki z albumów (np. w pierwszym lipcowym notowaniu z 2014 r. w top 100 listy jednocześnie przebywało aż 14 utworów z tracklisty albumu „x” Eda Sheerana, do czego nie była potrzebna obecność większości z nich w sprzedaży w charakterze singli).

Lista utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży sukcesywnie się wydłuża, co oczywiście jest naturalnym procesem. Warto jednak odnotować, że szczególnie wyraźny jej rozrost miał miejsce w ostatnich kilku latach, kiedy byliśmy świadkami rosnącej na Wyspach Brytyjskich cyfrowej sprzedaży utworów. W tym czasie wiele nowych utworów, które nie docierały na szczyt The UK Singles Chart i nie były jednymi z czołowych przebojów roku, potrafiło wygenerować wyższy łączny wynik sprzedaży (głównie albo i nawet jedynie cyfrowej) niż liczne topowe tytuły z połowy lat 2000.

W konsekwencji wydania w okresie mało sprzyjającym wysokiej sprzedaży wielkim nieobecnym na liście najlepiej sprzedających się utworów w historii brytyjskiej fonografii jest np. singiel „Umbrella” Rihanny wspieranej przez Jaya-Z. Piosenka tej dwójki przez rekordowe w XXI wieku 10 tygodni stała na czele The UK Singles Chart, a mimo tak znaczącego osiągnięcia na rynku brytyjskim do dzisiaj nie miało to przełożenia na imponującą sprzedaż – tzn. taką, która pozwoliłaby wpisać ten singiel na listę utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w tym regionie. Przez 10 tygodni przebywania na szczycie listy singiel „Umbrella” najwyższą tygodniową sprzedaż osiągnął w swoim trzecim tygodniu – nakład: 60 650 kopii; a czterokrotnie była to tygodniowa sprzedaż poniżej 30 tysięcy kopii (w ostatnim, najsłabszym dla tego tytułu tygodniu „liderowania” jego nakład wyniósł 22 143 kopie).

Dla porównania – w 2012 r. tylko w 4 notowaniach The UK Singles Chart zdarzyła się sytuacja, by liderem listy był utwór, który w ciągu 7 dni rozszedł się w nakładzie niższym niż 60 tysięcy kopii; a najniższym tygodniowym nakładem „numeru jeden” z 2012 r. była sprzedaż równa 50 907 kopii. W 2007 r. osiągnąć w ciągu tygodnia sprzedaż powyżej 60 tysięcy kopii udało się za to tylko kilka razy (najczęściej będącej wówczas u szczytu popularności Leonie Lewis). Od końca maja do końca roku 2007 r. singiel Rihanny „zebrał” na Wyspach sprzedaż bliską 512 tys. kopii. Dało to tej piosence 2. miejsce na liście najlepiej sprzedających się singli roku (po „Bleeding love” Leony Lewis), ale już 5 lat później taka łączna sprzedaż w podsumowaniu rocznym gwarantowałaby dopiero miejsce 22.

Na trwającym przez kilka lat „boomie” na sprzedaż cyfrową bardzo skorzystały utwory wydane w pierwszych latach trwającej dekady. Ale zysk z takiego biegu wydarzeń miały również niektóre starsze tytuły – wydaje się, że zwłaszcza te, które w tym czasie odświeżono w programach typu talent show. I tak np. nie najmłodszy już przebój „Don’t speak” grupy No Doubt próg sprzedaży w wysokości 1 mln kopii przekroczył dopiero jesienią 2015 r., a filmowa ballada rockowa grupy Aerosmith„I don’t want to miss a thing” – w trakcie 2012 r. Aczkolwiek sprzyjać starszym tytułom mogą też inne okoliczności – np. te czysto sezonowe. Dobrym przykładem jest singiel „All I want for Christmas is you” Mariah Carey, który próg 1 mln kopii przekroczył dopiero w grudniu 2013 r. Na naszej „ekskluzywnej” liście najkrócej widnieje wspomniane „Don’t speak” No Doubt oraz „Lose youself” Eminema.

Dynamicznie rozwijający się przez ostatnie kilkanaście miesięcy streaming, który od połowy 2014 r. stanowi dodatkowy komponent The UK Singles Chart (w postaci streamingowego ekwiwalentu sprzedaży), znacząco zahamował rynek sprzedaży cyfrowej utworów. Widoczne jest to zwłaszcza w ostatnim półroczu, kiedy sprzedaż „numeru jeden”, bez dodawania do niej streamingowego ekwiwalentu sprzedaży, kilkukrotnie zbliżyła się do poziomu z lat kryzysu sprzedaży fizycznej. Warto przypomnieć, że niechlubny rekord, jeśli chodzi o najniższy tygodniowy wynik sprzedaży gwarantujący pozycję lidera na The UK Singles Chart, niezmiennie pozostaje domeną amerykańskiej (nieistniejącej już) grupy Orson. Jej singiel „No tomorrow” w jednym z marcowych notowań z 2006 r. wskoczył na 1. miejsce listy, rozchodząc się w ciągu 7 dni w skromniutkim nakładzie równym 17 694 kopie.

Spadek sprzedaży w 2014 r. i w szczególności w 2015 r. znajduje odbicie na liście utworów, które w Wielkiej Brytanii rozeszły się w nakładzie przekraczającym 1 milion kopii. Mamy koniec listopada 2015 r. i na razie żaden utwór wydany w przeciągu ostatnich 11 miesięcy nie znalazł w Wielkiej Brytanii 1 miliona nabywców. Moim zdaniem można postawić tezę, że wyraźne wyhamowanie trendu na legalne, płatne pobieranie utworów z sieci utrudni nowym tytułom osiąganie na Wyspach Brytyjskich jednomilionowego nakładu z samej tylko sprzedaży. Można się jednak spodziewać, że z czasem z pomocą przyjdzie im streamingowy ekwiwalent sprzedaży… Nawet jeśli tak się stanie, równolegle będą mogły funkcjonować 2 „ekskluzywne” listy – jedna, ta bardziej „tradycyjna”, uwzględniać będzie utwory, które siedmiocyfrowy nakład w Wielkiej Brytanii wygenerowały bez pomocy streamingu, druga prezentować będzie utwory, które potrzebowały takiego wsparcia. A jak mocne jest to wsparcie? Streamingowy ekwiwalent sprzedaży liczony jest aktualnie w taki sposób: 100 odtworzeń utworu w brytyjskich serwisach streamingowych stanowi równowartość 1 sprzedanej kopii takiego tytułu. Od lipca 2014 r. w 5 notowaniach The UK Singles Chart (a te – przypomnę – publikowane są co tydzień) zdarzyło się, że tygodniowy streamingowy ekwiwalent sprzedaży utworu z 1. miejsca był wyższy niż jego rzeczywista sprzedaż. De facto każde z tych notowań opublikowane zostało w drugiej połowie 2015 r.

Gdy w czerwcu 2012 r. w jednym z postów zawierających statystyki z The UK Singles Chart publikowałem listę utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w Wielkiej Brytanii, liczyła ona 117 tytułów (uwzględniając wydany jeszcze przed powołaniem listy do życia singiel Bing Crosby „White Christmas”). Dzisiaj, 27 listopada 2015 r., znajdziemy na niej już 163 tytuły.

W tym gronie znajdują się już 33 tytuły z lat 2010-2015, a jest to:

– lepszy rezultat niż ten z całej poprzedniej dekady,
– i niewiele niższy od tego z dekady lat 90. XX w.

*Najlepiej sprzedające się utwory w kolejnych dekadach (od lat 50. XX w.):

– lata 50. XX w. – Bill Haley & His Comets „Rock around the clock”,
– lata 60. – The Beatles „She loves you”,
– lata 70. – Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (podwójna strona A),
– lata 80. – Band Aid „Do they know it’s Christmas?”,
– lata 90. – Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997″ (podwójna strona A),
– lata 00. XXI w. – Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (podwójna strona A),
– lata 10. – (jak dotąd) Pharrell Williams „Happy”.

  • Lista 163 utworów, które w Wielkiej Brytanii osiągnęły sprzedaż (fizyczną i cyfrową) przekraczającą 1 milion kopii (stan na 27 listopada 2015 r.)

UWAGA: Utwory ułożone są według daty ich wydania w Wielkiej Brytanii, nie zaś chwili przekroczenia przez nie progu sprzedaży równego 1 milion kopii.

Utwory z lat 40. XX w. – 1 tytuł:
Bing Crosby „White Christmas”

Utwory z lat 50. XX w. – 3 tytuły:
Bill Haley & His Comets „Rock around the clock” (1954)
Paul Anka „Diana” (1957)
Harry Belafonte „Mary’s Boy Child” (1957)

Utwory z lat 60. XX w. – 17 tytułów:
Elvis Presley „It’s now or never” (1960)
Acker Bilk „Stranger on the shore” (1961)
Cliff Richard & The Shadows „The young ones” (1962)
Frank Ifield „I remember you” (1962)
The Beatles „She loves you” (1963) (najlepiej sprzedający się singiel The Beatles; nakład bliski 2 mln kopii)
The Beatles „I want to hold your hand” (1963)
The Beatles „Can’t buy me love” (1964)
The Beatles „I feel fine” (1964)
The Righteous Brothers „Unchained melody” (1965) (wynik w dużej mierze wygenerowany przez reedycję z 1990 r.)
Ken Dodd „Tears” (1965)
The Seekers „The carnival is over” (1965)
The Beatles „Day tripper”/”We can work it out” (podwójna strona A) (1965)
Tom Jones „Green, green grass of home” (1966)
Engelbert Humperdinck „Release me” (1967)
Engelbert Humperdinck „The last waltz” (1967)
The Beatles „Hey Jude” (1968)
The Archies „Sugar, sugar” (1969)

Utwory z lat 70. XX. w. – 27 tytułów:
The New Seekers „I’d like to teach the world to sing (in perfect harmony)” (1971)
Simon Park Orchestra „Eye level” (1972)
Little Jimmy Osmond „Long haired lover from Liverpool” (1972)
Dawn feat. Tony Orlando „Tie a yellow ribbon round the ole oak tree” (1973)
Gary Glitter „I love you love me love” (1973)
Slade „Merry Xmas everybody” (1973)
Rod Stewart „Sailing” (1975)
Queen „Bohemian rhapsody” (1975)
John Lennon „Imagine” (1975)
Showaddywaddy „Under the moon of love” (1975)
Brotherhood Of Man „Save your kisses for me” (1976)
Elton John & Kiki Dee „Don’t go breaking my heart” (1976)
ABBA „Dancing queen” (1976)
Julie Covington „Don’t cry for me Argentina” (1976)
David Soul „Don’t give up on us” (1976)
Donna Summer „I feel love” (1977)
Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (podwójna strona A) (1977)
Boney M. „Rivers of Babylon”/”Brown girl in the ring” (podwójna strona A) (1978)
John Travolta & Olivia Newton-John „You’re the one that I want” (1978)
John Travolta & Olivia Newton-John „Summer nights” (1978)
Gloria Gaynor „I will survive” (1978)
Boney M. „Mary’s Boy Child/Oh my Lord” (1978)
Village People „Y.M.C.A.” (1978)
Ian Dury And The Blockheads „Hit me with your rhythm stick” (1978)
Blondie „Heart of glass” (1979)
Art Garfunkel „Bright eyes” (1979)
Pink Floyd „Another brick in the wall (part II)” (1979)

Utwory z lat 80. XX w. – 23 tytuły:
Adam And The Ants „Stand and deliver” (1981)
Soft Cell „Tainted love” (1981)
The Human League „Don’t you want me” (1981)
Journey „Don’t stop believin’” (1981)
Tight Fit „The lion sleeps tonight” (1982)
Dexy’s Midnight Runners And The Emerald Express „Come on Eileen” (1982)
Irene Cara „Fame” (1982)
Survivor „Eye of the tiger” (1982)
New Order „Blue Monday” (1983)
UB40 „Red red wine” (1983)
Culture Club „Karma Chameleon” (1983)
Billy Joel „Uptown girl” (1983)
Frankie Goes To Hollywood „Relax” (1983)
Frankie Goes To Hollywood „Two tribes” (1984)
George Michael „Careless whisper” (1984)
Stevie Wonder „I just called to say I love you” (1984)
Ray Parker, Jr. „Ghostbusters” (1984)
Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (1984)
Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (podwójna strona A) (1984)
Jennifer Rush „The power of love” (1985)
The Pogues feat. Kirsty MacColl „Fairytale of New York” (1987)
Kylie Minogue & Jason Donovan „Especially for you” (1988)
Black Box „Ride on time” (1989)

Utwory z lat 90. XX w. – 36 tytułów:
Bryan Adams „(Everything I do) I do it for you” (1991)
Whitney Houston „I will always love you” (1992)
Wet Wet Wet „Love is all around” (1994)
Whigfield „Saturday night” (1994)
Céline Dion „Twink twice” (1994)
Mariah Carey „All I want for Christmas is you” (1994)
Robson & Jerome „Unchained melody”/”White Cliffs of Dover” (podwójna strona A) (1994)
Take That „Back for good” (1995)
Peter Andre feat. Bubbler Ranx „Mysterious girl” (1995)
Coolio feat. L.V. „Gangsta’s paradise” (1995)
Robson & Jerome „I believe”/”Up on the roof” (podwójna strona A) (1995)
Oasis „Wonderwall” (1995)
Michael Jackson „Earth song” (1995)
Babylon Zoo „Spaceman” (1996)
Baddiel, Skinner & The Lightning Seeds „Three lions” + „3 lions ’98″ (1996 + 1998) (oficjalny hymn angielskiej reprezentacji w piłce nożnej; obie wersje liczone są na jedno konto; w przeciwnym razie żadna z nich nie znalazłaby się w tym gronie)
Fugees „Killing me softly” (1996)
Spice Girls „Wannabe” (1996)
Spice Girls „2 become 1″ (1996)
No Doubt „Don’t speak” (1996)
Puff Daddy & Faith Evans feat. 112 „I’ll be missing you” (1997)
Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997″ (podwójna strona A) (1997) (najlepiej sprzedający się singiel w historii brytyjskiej fonografii – nakład bliski 5 mln kopii)
Aqua „Barbie girl” (1997)
Natalie Imbruglia „Torn” (1997)
Various Artists „Perfect day” (1997)
All Saints „Never ever” (1997)
Teletubbies „Teletubbies say ‚Eh-oh!’” (1997)
Robbie Williams „Angels” (1997)
Céline Dion „My heart will go on” (1998)
Run-D.M.C. vs Jason Nevins „It’s like that” (1998)
Boyzone „No matter what” (1998)
Aerosmith „I don’t want to miss a thing” (1998)
Cher „Believe” (1998)
Steps „Heartbeat”/”Tragedy” (podwójna strona A) (1998)
Britney Spears „…Baby one more time” (1999)
Lou Bega „Mambo no. 5” (1999)
Eiffel 65 „Blue (da ba dee)” (1999)

Utwory z lat 2000. – 23 tytuły:
Bob The Builder „Can we fix it?” (2000)
Atomic Kitten „Whole again” (2001)
Shaggy feat. Ricardo ‚RikRok’ Ducent „It wasn’t me” (2001)
Hear’Say „Pure and simple” (2001)
Kylie Minogue „Can’t get you out of my head” (2001)
Enrique Iglesias „Hero” (2001)
Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (podwójna strona A) (2002)
Gareth Gates „Unchained melody” (2002)
Eminem „Lose yourself” (2002)
Band Aid 20 „Do they know it’s Christmas?” (2004)
Tony Christie feat. Peter Kay „(Is this the way to) Amarillo” (2005)
Shayne Ward „That’s my goal” (2005)
Gnarls Barkley „Crazy” (2006)
Snow Patrol „Chasing cars” (2006)
Leona Lewis „Bleeding love” (2007)
Take That „Rule the world” (2007)
Kings Of Leon „Sex on fire” (2008)
Kings Of Leon „Use somebody” (2008)
Alexandra Burke „Hallelujah” (2008)
Lady Gaga „Poker face” (2009)
The Black Eyed Peas „I gotta feeling” (2009)
Cheryl Cole „Fight for this love” (2009)
Lady Gaga „Bad romance” (2009)

(posłuchaj „Anything is possible”)

Utwory z lat 2010-2015 – 33 tytuły:
Eminem feat. Rihanna „Love the way you lie” (2010)
Bruno Mars „Just the way you are (amazing)” (2010)
Rihanna „Only girl (in the world)” (2010)
Katy Perry „Firework” (2010)
Matt Cardle „When we collide” (2010)
Adele „Rolling in the deep” (2011)
Adele „Someone like you” (2011)
Jessie J feat. B.o.B „Price tag” (2011)
LMFAO feat. Lauren Bennett & GoonRock „Party rock anthem” (2011)
Pitbull feat. Ne-Yo, Afrojack & Nayer „Give me everything” (2011)
Ed Sheeran „The A team” (2011)
Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” (2011)
Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (2011)
Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” (2011)
David Guetta feat. Sia „Titanium” (2011)
fun. feat. Janelle Monáe „We are young” (2012)
Carly Rae Jepsen „Call me maybe” (2012)
Passenger „Let her go” (2012)
PSY „Gangnam style” (2012)
Rihanna „Diamonds” (2012)
Swedish House Mafia feat. John Martin „Don’t you worry child” (2012)
James Arthur „Impossible” (2012)
Avicii feat. Aloe Blacc „Wake me up!” (2013)
Daft Punk feat. Pharrell Williams „Get lucky” (2013)
John Legend „All of me” (2013)
Katy Perry „Roar” (2013)
Naughty Boy feat. Sam Smith „La la la” (2013)
OneRepublic „Counting stars” (2013)
Pharrell Williams „Happy” (2013)
Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams „Blurred lines” (2013)
Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be” (2014)
Ed Sheeran „Thinking out loud” (2014)
Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (2014)