Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 7 czerwca 2015 r. (listy opatrzone są datą: 13 czerwca 2015 r.).
Katalog opublikowanych dotychczas przeze mnie raportów z Wielkiej Brytanii: zobacz.
THE UK SINGLES CHART
- „Numer jeden”
Przed tygodniem Jason Derulo po raz czwarty w karierze umieścił swój singiel na szczycie brytyjskiej listy dedykowanej singlom. 2 z jego wcześniejszych 3 „numerów jeden” („Don’t wanna go home” i „Talk dirty”) spędziły na najwyższej pozycji 2 tygodnie. Tym tropem podąża jego aktualny singiel, „Want to want me”, który na szczycie listy figuruje właśnie po raz drugi.
Mimo tego, iż tygodniowy wynik sprzedaży tego utworu kurczy się w stosunku do poprzedniego tygodnia o więcej niż połowę – do poziomu 54 352 kopii, singiel Derulo zyskuje popularność w streamingu. Aktualny „numer dwa” na liście najczęściej odsłuchiwanych utworów w brytyjskich serwisach streamingowych dzięki streamingowemu przelicznikowi (tj. 100 odtworzeń w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia) zyskuje dodatkowych 20 714 kopii. Po zsumowaniu otrzymujemy tygodniowy nakład „Want to want me” wynoszący 75 066 kopii (poprzednio było to zaś 127 113 kopii).
- Top 10
W połowie tygodnia zanosiło się na to, iż liderem listy będzie jednak inny tytuł. Ostatecznie singiel „Somebody” debiutantki z Holandii, Natalie La Rose, plasuje się na miejscu 2. Piosenka przez kilka ostatnich tygodni notowana była na liście dzięki popularności w streamingu. Teraz, gdy singiel trafił w końcu do sprzedaży, notuje on ogromny skok na liście – z siódmej dziesiątki. W utworze wykorzystano sample z pamiętnego „numeru jeden” z lat 80. – hitu „I wanna dance with somebody (who loves me)” Whitney Houston. La Rose w „Somebody” wspiera amerykański wokalista R&B – Jeremih, dla którego jest to drugi tytuł notowany w top 10.
Niechęć Taylor Swift do serwisów streamingowych wyraźnie osłabia notowania jej czwartego singla z albumu „1989”. Zremiksowane „Bad blood” (feat. Kendrick Lamar) jest trzecim najlepiej sprzedającym się singlem podsumowywanego tygodnia, lecz po dodaniu wszystkim tytułom streamingowego ekwiwalentu Swift pozostaje pocieszyć się 9. miejscem.
W top 10 wyłącznie dzięki sprzedaży debiutowałby singiel „Roads” zespołu Lawson, który ma na swoim koncie 5 singli notowanych w top 10 (w tym popularną w Polsce „Juliet”). Ale streaming sprawia, iż „Roads” zamiast widnieć na miejscu 5. (tradycyjna sprzedaż), finalnie otwiera drugą dziesiątkę.
Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. David Guetta feat. Nicki Minaj, Bebe Rexha & Afrojack „Hey mama” (3 tyg. w top 10) (↔) – 31 837 kopii
9. Taylor Swift feat. Kendrick Lamar „Bad blood” (3 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 32 787 kopii
8. LunchMoney Lewis „Bills” (4 tyg. w top 10) (↓ z #6) – 36 258 kopii
7. Galantis „Runaway (U & I)” (4 tyg. w top 10) (↑ z #8) – 36 483 kopie
6. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (8 tyg. w top 10) (↓ z #4) (brak danych nt. sprzedaży)
5. Jack Ü feat. Justin Bieber „Where are Ü know” (5 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 44 569 kopii
4. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (7 tyg. w top 10) (↑ z #7) – 44 626 kopii
3. OMI „Cheerleader” (8 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 55 831 kopii (w tym streaming: ok. 23,3 tys. kopii)
2. Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody” (1 tydz. w top 10) (↑ z #63) – 58 422 kopie
1. Jason Derulo „Want to want me” (2 tyg. w top 10) (↔) – 75 066 kopii (tradycyjna sprzedaż: 54 352 kopie, streaming: 20 714 kopii)
Utwór, który opuszcza top 10:
– na #20 – Martin Garrix feat. Usher „Don’t look down” (1 tyg. w top 10) (↓ z #9).
Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 10 wyglądałoby w sposób następujący: #1 Jason Derulo, #2 Natalie La Rose i Jeremih, #3 Taylor Swift i Kendrick Lamar, #4 OMI, #5 Lawson, #6 Jack Ü i Justin Bieber, #7 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #8 Galantis, #9 LunchMoney Lewis, #10 David Guetta i jego współpracownicy, a Wiz Khalifa i Charlie Puth zajmowaliby #11.
- Sytuacja poza top 10
Zwycięzca tegorocznej Eurowizji, Måns Zelmerlöw, w drugim tygodniu w stawce przesuwa się wyraźnie w dół listy. Jego singiel „Heroes” spada z miejsca 11. na 51., choć w tradycyjnej sprzedaży zajmuje pozycję 39.
Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:
– Jessie J „Flashlight” (↑ z #14 na #13) (t.s.: #13),
– niedawny „numer dwa” z USA – Fetty Wap „Trap queen” (↑ z #20 na #15) (t.s.: #22),
– Florence + The Machine „Ship to wreck” (↑ z #54 na #27) (t.s.: #18),
– Ariana Grande „One last time” (↑ z #33 na #28) (t.s.: #29),
– The Weeknd „The hills” (↑ z #51 na #30) (t.s.: #32),
– Avicii „Waiting for love” (↑ z #70 na #52) (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #26),
– A$AP Rocky feat. Rod Stewart x Miguel x Mark Ronson „Everyday” (↑ z #80 na #56) (t.s.: #45).
W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:
– na #19 – DJ S.K.T feat. Rae „Take me away” (t.s.: #12),
– na #62 – Jamie xx feat. Romy „Loud places” (t.s.: #40),
– na #65 – Rudimental „Never let you go” (t.s: #36),
– na #75 – Walk The Moon „Shut up + dance” (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #54),
– na #97 – Lost Frequencies „Are you with me” (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #64).
Na liście konstruowanej wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży pojawiłby się jeszcze m.in. Adam Lambert z „Ghost town” (#76).
https://www.youtube.com/watch?v=9lW-aBt4chs
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jason Derulo „Want to want me” (1). Zobacz aktualne top 40: tutaj.
Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowych: OMI „Cheerleader (Felix Jaehn remix)” (6) – ok. 2,33 mln odtworzeń.
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 405 937 kopii (wynik o 196 438 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Sprzedaż w analogicznym tygodniu sprzed roku była wyższa i wynosiła 2 768 953 kopie.
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 469 128 kopii (wynik o 13 752 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 446 912 800 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).
Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy): 6 875 065 kopii (wynik o 182 686 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).
95. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.
Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: DJ Fresh & Adam F „Believer”, Eric Prydz „Generate”, Leona Lewis „Fire under my feet”, Rixton „We all want the same thing”, Robin Schulz feat. Jasmine Thompson „Sun goes down”, Take That „Higher than higher”, Tensnake „Keep on talking”, Walk The Moon „Shut up + dance”, Zedd feat. Selena Gomez „I want you to know”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
fot. okładka singla: Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody” (natalielarose.com)
THE UK ALBUMS CHART
- „Numer jeden”
Po ubiegłotygodniowym liderowaniu Willa Younga na brytyjskiej liście albumów z longplayem „85% proof” pozostaje już tylko wspomnienie. Young, podobnie jak ostatnio stało się z albumem Brandona Flowersa, spada ze szczytu na miejsce 6. Brytyjskiego wokalistę wyprzedzają aż 4 nowości oraz niezmordowana Taylor Swift.
Najwyżej notowaną nowością i zarazem nowym „numerem jeden” zostaje trzeci studyjny album zespołu Florence + The Machine – „How big, how blue, how beautiful”. Dla grupy dowodzonej przez Florence Welch jest to jednocześnie trzeci „numer jeden” na liście, choć poprzedni longplay debiutował na tej pozycji z wyższym nakładem.
„Lungs” (2009) swój pobyt w zestawieniu zaczynało od miejsca 2., na szczyt wdrapując się dopiero nieco ponad pół roku od premiery, a w pierwszym tygodniu zakupione zostało w sile 63 032 kopii. Drugi longplay, „Ceremonials” (2011), pewnie zadebiutował już na 1. miejscu, generując w ciągu tygodnia sprzedaż równą 94 050 kopii. Tymczasem nowy album Florence i jej kompanów w tygodniu premiery legitymuje się nakładem wynoszącym 68 788 kopii, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za 66 785 kopii, a streaming pozwala dopisać na konto tego tytułu dodatkowe 2 003 kopie. Mimo skromniejszego startu niż „Ceremonials” debiutanckie „Lungs” rozeszło się na Wyspach w nakładzie 1 662 146 kopii, podczas gdy „Ceremonials” zakupiono tam 715 275 razy. Dzięki przecenie „Lungs” powraca właśnie na listę, meldując się na miejscu 18.
Warto przypomnieć, że Florence + The Machine w top 100 mieli jeszcze 1 tytuł – album „MTV Unplugged”, który dotarł jednak do miejsca 27.
Aktualny „numer jeden” na liście sprzedażowo-streamingowej w rankingu dedykowanym jedynie streamingowi debiutuje jednak na miejscu 2., nie dając rady zrzucić z pozycji lidera albumu „x” Eda Sheerana. A na liście mierzącej popularność kompilacji utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart) na szczycie debiutuje zestaw o tytule „NOW that’s what I call classic rock” (18 131 kopii w ciągu premierowego tygodnia).
- Top 10
Za plecami Florence + The Machine czają się kolejne 3 nowe tytuły. Z sytuacją, by 4 najwyższe pozycje zajmowały nowości, ostatnio mieliśmy do czynienia w notowaniu z dnia 10 listopada 2013 r., kiedy to aż 7 czołowych lokat zajmowały premierowe wydawnictwa, a na czele tego pochodu stał Eminem.
Miejsce 2. przypada w udziale męskiej formacji wokalnej Collabro, która zwyciężyła w ósmej edycji brytyjskiego „Mam talent”. Wydany w 2014 r. album „Stars” był „numerem jeden” na liście, a startował na niej z tygodniowym nakładem równym 49 749 kopii. Następcy, albumowi „Act two”, 2. miejsce zapewnia wyraźnie niższy nakład – 22 031 kopii.
Top 3 uzupełnia album „In colour” producenta znanego jako Jamie xx. Wcześniej jako członek formacji The xx artysta umieścił na liście 2 longplaye – odpowiednio na miejscu 3. („xx”) i 1. („Coexist”), z kolei na miejscu 33. meldował się z remiks albumem „We’re new here”, na którym zmodyfikował brzmienie płyty „I’m new here” Gila Scott-Herona.
Dzięki debiutowi na miejscu 4. swój trzynasty tytuł w top 10 zdobywa grupa Simply Red. „Big love” jest pierwszym studyjnym dziełem zespołu od 8 lat. Od czasu debiutu z 1985 r. Simply Red wszystkie swoje regularne wydawnictwa umieszczali w top 10, a dodatkowo udało się to również 2 kompilacjom przebojów. W tym gronie znajduje się 5 zdobytych pod rząd „numerów jeden”. Na uwagę zasługuje zwłaszcza 12-krotnie platynowe (platyna = 300 tys. kopii) „Stars” z 1991 r.
W aktualnym top 10 znajdziemy jeszcze 1 nowość, a jest nią widniejący na miejscu 8. debiutancki album brytyjskiego punkowego duetu Slaves – „Are you satisfied?”.
Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Ed Sheeran „x” (↓ z #8) – 9 344 kopie
9. Mumford & Sons „Wilder mind” (↓ z #4) – 10 216 kopii
8. Slaves „Are you satisfied?” (N) – 10 459 kopii
7. Sam Smith „In the lonely hour” (↓ z #5) – 10 712 kopii
6. Will Young „85% proof” (↓ z #1) – 10 717 kopii
5. Taylor Swfit „1989” (↓ z #3) – 11 337 kopii
4. Simply Red „Big love” (N) – 18 292 kopie
3. Jamie xx „In colour” (N) – 19 255 kopii
2. Collabro „Act two” (N) – 22 031 kopii
1. Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful” (N) – 68 788 kopii (tradycyjna sprzedaż: 66 785 kopii, streaming: 2 003 kopii)
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 2 pozostałoby bez zmian, a pozostałe pozycje zajmowaliby: #3 Simply Red, #4 Jamie xx, #5 Taylor Swift, #6 Will Young, #7 Slaves, #8 Sam Smith, #9 Mumford & Sons, #10 Hozier (zamiast #11), a Ed Sheeran zajmowałby #13.
- Nowości poza top 10
Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.
– na #12 – brytyjska hardrockowa kapela The Darkness ze swoim czwartym longplayem pt. „Last of our kind” (zespół ma w dorobku 2 albumy notowane w top 10, w tym 1 na #1) (t.s.: #11),
– na #16 – Jason Derulo, tj. wokalista, który stoi obecnie na czele singlowego zestawienia, ze swoim czwartym albumem o tytule „Everything is 4” (mimo sukcesu singla jest to jego pierwszy album, który nie dociera do top 10) (t.s.: #16),
– na #25 – stworzony przez Diplo projekt o nazwie Major Lazer ze swoim trzecim albumem pt. „Peace is the mission” (który osiąga najwyższą lokatę w karierze grupy) (t.s.: #25),
– na #31 – amerykańska jazzowo-bluesowa wokalistka Melody Gardot ze swoim czwartym albumem pt. „Currency of man” (2 jej poprzednie krążki dotarły do drugiej dziesiątki) (t.s.: #28),
– na #37 – pochodząca z Irlandii Północnej młoda wokalistka o pseudonimie SOAK z debiutanckim „Before we forgot how to dream” (t.s.: #36),
– na #51 – brytyjska metalowa kapela Paradise Lost z albumem „The plague within” (który jest jej najwyżej notowanym albumem od 1997 r.; zespół najwyżej zaszedł z albumem „Draconian times” z 1995 r. – do #16) (t.s.: #48),
– na #96 – amerykański folkrockowy zespół Sun Kil Moon z siódmym studyjnym albumem pt. „Universal themes” (który jest jego drugim tytułem notowanym w top 100) (t.s.: #76).
- Inne informacje
Gdzie podziewają inne (niż „85% proof”) albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:
– z #2 na #20 – spada album „English graffiti” The Vaccines (t.s.: #19),
– z #10 na #23 – spada album „At.Long.Last.A$AP” rapera znanego jako A$AP Rocky (t.s.: #31),
– z #18 na #33 – spada soundtrack do serialu „Empire – season 1” (t.s.: #32).
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 346 916 kopii (wynik o 95 187 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 379 306 kopie.
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 428 886 kopii.
Łączny tygodniowy nakład albumów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż fizyczna i cyfrowa + przelicznik streamingowy): 1 775 802 kopie.
Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: FFS (Franz Ferdinand & Sparks) „FFS”, Leftfield „Alternative light source”, Muse „Drones”, Of Monster And Men „Beneath the skin”, Tremonti „Cauterize”, Young Guns „Ones and zeros”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.
fot. okładka albumu: Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful” (dziennik.pl)