Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 31.05.2015 r. [tydzień 22/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 31 maja 2015 r. (listy opatrzone są datą: 6 czerwca 2015 r.).
 

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Trwającą 4 tygodnie dominację Jamajczyka OMI i jego singla „Cheerleader” (w remiksie Felixa Jaehna) przerywa w końcu Jason Derulo z pierwszym singlem zapowiadającym album „Everything is 4” – „Want to want me”.

Ten utwór debiutuje na 1. miejscu listy z nakładem wynoszącym 127 113 kopii. Na ten wynik składają się: tradycyjna sprzedaż – 114 199 kopii, streamingowy przelicznik (tj. 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) – 12 914 kopii. W konsekwencji po raz piętnasty w tym roku singiel z 1. miejsca figuruje na tej pozycji z sześciocyfrowym tygodniowym nakładem, a po raz dziewiąty już sama tradycyjna sprzedaż lidera listy przekracza próg 100 tysięcy kopii w ciągu tygodnia.

Tymczasem OMI przesuwa się ze szczytu na miejsce 2., pozostając jednak liderem w streamingu.

Dla Jasona Derulo „Want to want me” jest czwartym singlem docierającym na brytyjski szczyt. Wcześniej Amerykanin dokonał tego z singlami:

– „In my head” (2010) – 1 tydzień na #1 (tygodniowy nakład: 68 134 kopie),
– „Don’t wanna go home” (2011) – 2 tygodnie na #1 (76 581 kopii + 60 316 kopii)
– „Talk dirty” (2013, feat. 2 Chainz) – 2 tygodnie na #1 (159 888 kopii + 75 732 kopie).

Ponadto „Want to want me” jest dziesiątym singlem Derulo notowanym w top 10. Na Wyspach jego najlepiej sprzedającym się singlem pozostaje „Talk dirty” – 656 808 kopii.

1,29 mln odtworzeń w streamingu w podsumowywanym tygodniu aktualnemu singlowi wokalisty daje na razie 11. miejsce w streamingowym zestawieniu.
 

  • Top 10

W top 10, dokładniej zaś na miejscu 9. (choć pod względem sprzedaży byłoby to miejsce 4.), debiutuje ponadto singiel „Don’t look down” holenderskiego DJ-a Martina Garrixa. 19-latek do współpracy przy tym utworze zaprosił Ushera, który swój debiut na The UK Singles Chart zaliczył jeszcze przed tym, jak na świat przyszedł jego młodszy kolega. Dla tego ostatniego jest to trzecia wizyta w top 10 (w tym gronie znajduje się 1 „numer jeden” – „Animals”). Z kolei dla Ushera jest to już 21. singiel notowany w top 10 (w tym zestawie znajdują się 4 „numery jeden”).

Na debiut w top 10 duże szanse miał zwycięzca tegorocznej Eurowizji – Måns Zelmerlöw. Dla jego singla „Heroes” słabszy okazał się jednak koniec tygodnia i ostatecznie piosenka zalicza debiut na miejscu 11. Sama sprzedaż dawałaby jej miejsce 7. Niemniej Szwed nadal ma powody do zadowolenia. Mimo że w Polsce miał on już kilka przebojów, w top 100 brytyjskiej listy pojawia się po raz pierwszy w karierze. Ponadto w XXI w. tylko 2 piosenki, które wygrały Eurowizję, dotarły do wyższej niż „Heroes” lokaty:

– Loreen „Euphoria” – zwycięstwo w 2012 r. dla Szwecji – #3,
– Alexander Rybak „Fairytale” – zwycięstwo w 2009 r. dla Norwegii – #10.

Dla porównania:

– Conchita Wurst „Rise like a phoenix” – zwycięstwo w 2014 r. dla Austrii – #17,
Emmelie De Forest „Only teardrops” – zwycięstwo w 2013 r. dla Dani – #15,
Eldar & Nigar (Ell & Nikki) „Running scared” – zwycięstwo w 2011 r. dla Azerbejdżanu – #61,
– Lena „Satellite” – zwycięstwo w 2010 r. dla Niemiec – #30.

Ale za to „Calm after the storm” duetu The Common Linnets, czyli utwór, który zajął 2. miejsce w 2014 r. (dla Holandii), na The UK Singles Chart dotarło do miejsca 9. Jak to bowiem pisałem w komentarzu do tegorocznej Eurowizji – mechanizm nie jest już taki, że piosenka staje się przebojem tylko dlatego, że wygrała Eurowizję. Ta impreza daje piosenkom promocję, ale kawałek musi się wpasować w gusta słuchaczy (spodobać się im, zaintrygować ich etc.), żeby zostać przebojem. „Heroes” Brytyjczykom jednak się spodobało – piosenka otrzymała od Wielkiej Brytanii maksymalną liczbę punktów (12) podczas finałowego koncertu (i to zarówno od telewidzów, jak i od składu jurorskiego).

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. David Guetta feat. Nicki Minaj, Bebe Rexha & Afrojack „Hey mama” (2 tyg. w top 10) (↔) – 31 177 kopii
9. Martin Garrix feat. Usher „Don’t look down” (N)38 458 kopii
8. Galantis „Runaway (U & I)” (3 tyg. w top 10) (↓ z #6) – 39 534 kopie
7. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (6 tyg. w top 10) (↔) – 40 519 kopii (połowa nakładu pochodzi ze streamingu)
6. LunchMoney Lewis „Bills” (3 tyg. w top 10) (↓ z #3)44 180 kopii
5. Taylor Swift feat. Kendrick Lamar „Bad blood” (2 tyg. w top 10) (↓ z #4)46 113 kopii
4. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (7 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 46 294 kopie
3. Jack Ü feat. Justin Bieber „Where are Ü know” (4 tyg. w top 10) (↑ z #5) – 49 858 kopii
2. OMI „Cheerleader” (7 tyg. w top 10) (↓ z #1) – 67 052 kopie (w tym ze streamingu ok. 26,3 tys. kopii)
1. Jason Derulo „Want to want me” (N) – 127 113 kopii (tradycyjna sprzedaż: 114 199 kopii, streaming: 12 914 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #12 – Jess Glynne „Hold my hand” (9 tyg. w top 10) (↓ z #9),
– na #13 – Carly Rae Jepsen „I really like you” (4 tyg. w top 10) (↓ z #8).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądałoby w sposób następujący: #1 Jason Derulo, #2 Taylor Swift i Kendrick Lamar, #3 OMI, #4 Martin Garrix i Usher, #5 Jack Ü i Justin Bieber, #6 LunchMoney Lewis, #7 Måns Zelmerlöw „Heroes” (zamiast #11), #8 Galantis, #9 Wiz Khalifa i Charlie Puth, #10 Jessie J „Flashlight” (zamiast #14); Major Lazer, DJ Snake i MØ plasowaliby się na #11, a David Guetta i jego współpracownicy – na #12.
 

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:

Jessie J „Flashlight” (↑ z #39 na #14) (t.s.: #10),
– niedawny „numer dwa” z USA – Fetty Wap „Trap queen” (↑ z #21 na #20) (t.s.: #23),
Florence + The Machine „Ship to wreck” (↑ z #74 na #54) (t.s.: #31),
Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody” (↑ z #81 na #63) (t.s.: poza top 100, wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #30 – Charles Hamilton feat. Rita Ora „New York raining” (t.s.: #17),
– na #50 – Disclosure feat. Gregory Porter „Holding on” (t.s: #29),
– na #51 – The Weeknd „The hills” (t.s.: #33),
– na #69 – Loïc Nottet „Rhythm inside” (piosenka reprezentująca Belgię na Eurowizji) (t.s.: #40),
– na #70 – Avicii „Waiting for love” (t.s.: poza top 100, wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi),
– na #97 – Polina Gagarina „A million voices” (piosenka reprezentująca Rosję na Eurowizji) (t.s.: #61).

Na liście konstruowanej wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży zmieściłaby się jeszcze 1 eurowizyjna propozycja: #82 Aminata „Love injected” (Łotwa).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jess Glynne „Hold my hand” (6) – powrót na pozycję lidera. Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychOMI „Cheerleader (Felix Jaehn remix)” (5) – ok. 2,63 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 602 375 kopii (wynik o 119 434 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Sprzedaż w analogicznym tygodniu sprzed roku była wyższa i wynosiła 2 919 832 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 455 376 kopii (wynik o 69 161 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 445 537 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 057 751 kopii (wynik o 50 273 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

94. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: AQUILO „Calling me”, DJ S.K.T feat. Rae „Take me away”, Lawson „Roads”, Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody”, Nate Ruess „Nothing without love”, O-Town „Skydive”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Jason Derulo „Want to want me” (mtv.co.uk)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Okazuje się, że 13 lat (i kilka miesięcy) od triumfu w telewizyjnym talent show (a była to 1. brytyjska edycja programu „Pop Idol”) popowy muzyk może nadal odnosić sukcesy w Wielkiej Brytanii, mimo że Brytyjczycy bardzo często wypinają się na swoich ulubieńców. Na 1. miejscu albumowego zestawienia na Wyspach debiutuje bowiem Will Young ze swoim szóstym longplayem pt. „85% proof” i zapewnia sobie w ten sposób czwarty „numer jeden” w karierze.

Co więcej, 2 pozostałe jego studyjne wydawnictwa na The UK Albums Chart dotarły do miejsca 2, a każdy kolejny album osiąga w tym regionie co najmniej status platyny. Brytyjczyk wydał jeszcze 2 kompilacje przebojów, a 1 z nich dotarła do miejsca 7. „85% proof” jest zatem jego siódmym albumem notowanym w top 10 i szóstym notowanym w top 2.

Prowadzenie temu tytułowi zapewnia jednak dosyć skromny tygodniowy nakład – 21 321 kopii (tradycyjna sprzedaż: 21 134 kopie, streaming: zaledwie 187 kopii). Taki start oraz brak sukcesu wiodącego singla („Love revolution”) nie napawa optymizmem w kontekście szans na osiągnięcie przez rzeczony tytuł statusu platyny, choć nie można tego całkowicie wykluczyć. Poprzedni album Younga, „Echoes” (2011), debiutował na szczycie z nakładem 65 773 kopii.

Lider sprzed tygodnia, album „The desired effect” Brandona Flowersa, spada z miejsca 1. na 6.

W streamingu ponownie to album „x” Eda Sheerana cieszy się największą popularnością. A na liście dedykowanej kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartod 9 tygodni liderem jest zestaw przebojów o tytule „NOW that’s what I call music! 90” (22 554 kopie w ciągu ostatniego tygodnia).
 

  • Top 10

Na miejscu 2. swój trzeci longplay pt. „English graffiti” umieszcza grająca indie rocka brytyjska grupa The Vaccines17 082 kopie nie są jednak nakładem, który budzi podziw. Porównajmy go z wynikami 2 poprzednich albumów grupy z tygodnia premiery:

„What did you expect from The Vaccines?” (2011) – debiut na #4 z nakładem 31 574 kopie,
„Come of age” (2012) – debiut na #1 z nakładem 44 395 kopii.

W top 10 nowy jest również raper A$AP Rocky, którego album „At.Long.Last.A$AP” nie był dostępny w sprzedaży cyfrowej i fizycznej przez cały podsumowywany tydzień, co utrudniało lepszy start niż miejsce 10. Drugi longplay rapera jest jego drugim tytułem notowanym w top 10.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. A$AP Rocky „At.Long.Last.A$AP” (N)8 252 kopie
9. James Bay „Chaos and the calm” (↑ z #12)8 697 kopii
8. Ed Sheeran „x” (↑ z #9) – 9 512 kopii
7. Hozier „Hozier” (↔) – 9 737 kopii
6. Brandon Flowers „The desired effect” (↓ z #1)10 203 kopie
5. Sam Smith „In the lonely hour” (↔) – 10 256 kopii
4. Mumford & Sons „Wilder mind” (↓ z #3)12 194 kopie
3. Taylor Swfit „1989” (↑ z #4) – 15 009 kopii
2. The Vaccines „English graffiti” (N) – 17 082 kopie
1. Will Young „85% proof” (N)21 321 kopii (tradycyjna sprzedaż: 21 134 kopie, streaming: 187 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 4 pozostałoby bez zmian, a pozostałe pozycje zajmowaliby: #5 Brandon Flowers, #6 Hozier, #7 Sam Smith, #8 James Bay, #9 Paul Simon „The ultimate collection” (zamiast #11), #10 Gregory Porter „Liquid spirit” (zamiast #13), Ed Sheeran widniałby na #12, a A$AP Rocky na #13.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.

– na #18 – ścieżka dźwiękowa do pierwszego sezonu serialu „Empire” (t.s.: #17),
– na #24 – szwedzki DJ Alesso ze swoim debiutanckim longplayem pt. „Forever” (t.s.: #23),
– na #34 – australijska formacja Hillsong United z albumem „Empires” (t.s.: #31),
– na #41 – pochodzący z Irlandii Północnej zespół Ash ze swoim szóstym studyjnym albumem pt. „Kablammo!” (grupa ma w dorobku 6 albumów notowanych w top 10, w tym 2 „numery jeden”) (t.s.: #37),
– na #44 – amerykańsko-nowozelandzka formacja Unknown Mortal Orchestra z trzecim longplayem o tytule „Multi-love” (jest to dla niej pierwsza wizyta w top 100) (t.s.: #42),
– na #73 – brytyjski zespół Modestep z drugim albumem o tytule „London road” (poprzedni plasował się wyżej – #23) (t.s.: #60),
– na #81 – znany z singla „Geronimo” australijski zespół wokalny Sheppard z debiutanckim albumem pt. „Bombs away” (t.s.: #68),
– na #85 – Hunter Hayes, czyli młody amerykański wokalista country, z albumem „I want crazy”, który jest jego międzynarodowym (ale już nie amerykańskim) debiutem (t.s.: #71).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #2 na #15 – spada album „Saturns pattern” Paula Wellera (t.s.: #14),
– z #6 na #35 – spada album „Sol invictus” Faith No More (t.s.: #30),
– z #8 na #29 – spada album „#1 to infinity” Mariah Carey (t.s.: #26),
– z #13 na #51 – spada album „Why make sense?” Hot Chip (t.s.: #51),
– z #14 na #36 – spada album „Blurryface” Twenty One Pilots (t.s.: #38),
– z #18 na #77 – spada album „The purple album” Whitesnake (t.s.: #64).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 251 729 kopii (wynik zaledwie o 186 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 460 544 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Algiers „Algiers”, Collabro „Act two”, Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful”, Heather Nova „The way it feels”, Jamie xx „In colour”, Jason Derulo „Everything is 4”, Major Lazer „Peace is the mission”, Melody Gardot „Currency of man”, Paradise Lost „The plague within”, Simply Red „Big love”, Slaves „Are you satisfied?”, SOAK „Before we forgot how to dream”, Sun Kil Moon „Universal themes”, The Darkness „Last of our kind”, The Rifles „No love lost”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Will Young „85% proof” (idolator.com)