Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 3 maja 2015 r. (listy opatrzone są datą: 9 maja 2015 r.).
THE UK SINGLES CHART
- „Numer jeden”
Po raz trzeci od momentu, gdy w połowie 2014 r. wprowadzono w życie zasadę, zgodnie z którą o kształcie brytyjskiej listy singli decydować ma nie tylko fizyczna i cyfrowa sprzedaż singli, lecz dodatkowo streaming (100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia), „numerem jeden” na liście zostaje singiel, który nie jest bestsellerem tygodnia na Wyspach Brytyjskich.
Do tej pory sztuki tej dokonali: (w grudniu ub.r.) Ed Sheeran z „Thinking out loud” (powrót na szczyt kosztem singla „You got it all” boysbandu Union J), a niedawno (w kwietniu br.) Jess Glynne z „Hold my hand” (pozostanie na szczycie kosztem singla „Jealous” Nicka Jonasa). Teraz dołącza do nich Jamajczyk OMI z singlem „Cheerleader” w remiksie Felixa Jaehna.
Najlepiej sprzedającym się singlem minionego tygodnia było co prawda „See you again” duetu Wiz Khalifa i Charlie Puth z filmu „Szybcy i wściekli 7”, a zatem „numer jeden” z 2 ostatnich notowań The UK Singles Chart oraz streamingowy lider z 2 wcześniejszych tygodni, jednak w streamingu tym razem popularniejszy okazuje się OMI, a jego przewaga na tym polu rekompensuje „niedostatek” kopii pochodzących z tradycyjnej sprzedaży jego przeboju. W efekcie „See you again” po 2 tygodniach spędzonych na 1. miejscu listy spada na miejsce 2., a „Cheerleader” po 2 tygodniach pozostawania za plecami swojego konkurenta obejmuje prowadzenie. Jest to pierwszy „numer jeden” oraz pierwszy singiel OMI notowany na liście.
Po raz trzynasty w tym roku „numer jeden” listy generuje sześciocyfrowy tygodniowy nakład, choć w 6 z tych 13 przypadków (w tym w bieżącym notowaniu) dzieje się tak dopiero po uwzględnieniu streamingowego przelicznika.
Obecnie „Cheerleader” legitymuje się tygodniowym nakładem równym 112 626 kopii. Tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 77 302 kopie, a streamingowy przelicznik – za 35 324 kopie. Z kolei „See you again” w minionym tygodniu generuje nakład równy 111 542 kopie, gdzie tradycyjna sprzedaż wynosi 77 893 kopie, a streaminowy przelicznik – 33 649 kopii.
Trzeci tydzień z rzędu jesteśmy świadkami niezbyt częstej na tej liście sytuacji, gdy 2 najwyżej notowane utwory „nabijają” w ciągu tygodnia sześciocyfrowy nakład.
- Top 10
Drugiego „numeru jeden” w karierze, mimo że jeszcze w połowie tygodnia wydawało się to realne, nie udaje się osiągnąć Kanadyjce – Carly Rae Jepsen. Wokalistka 3 lata temu przez 4 tygodnie stała na czele The UK Singles Chart z singlem „Call me maybe”, który należy do ekskluzywnego grona utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w Wielkiej Brytanii i jest drugim największym bestsellerem 2012 r. na Wyspach. Kilka późniejszych singli Jepsen nie radziło sobie w tym regionie (zresztą nie tylko w tym) już tak dobrze. Do top 10 udało się jej jednak wskoczyć z singlem nagranym z Owl City – „Good time” (#5). Jej aktualny singiel, „I really like you”, debiutuje właśnie na miejscu 3. (z bardzo dobrym, jak na tę lokatę, tygodniowym nakładem), stając się trzecim singlem Jepsen notowanym w top 10. Pod względem sprzedaży powrotny utwór wokalistki również zajmuje miejsce 3., ale w streamingu otwiera trzecią dziesiątkę.
Streamingowy przelicznik wyraźnie osłabia pozycję startową singla „Cool” DJ-a Alesso z gościnnym udziałem producenta i wokalisty o pseudonimie Roy English. Tygodniowa sprzedaż singlowi tej dwójki zapewniałaby debiut na miejscu 4., ale przeciętna popularność w streamingu (#87) powoduje, że „Cool” na sprzedażowo-streamingowej liście debiutuje na miejscu 10. Dla drugiego z panów jest to pierwsza wizyta na liście, a szwedzki DJ w top 10 pojawia się po raz czwarty (raz był nawet jej liderem – z singlem nagranym z Calvinem Harrisem i Hurts). „Cool” zawiera sample z „Get outta my way” Kylie Minogue (2010), które – promując album „Aphrodite” – na The UK Singles Chart dotarło do miejsca 12.
Do top 10 udaje się w końcu wskoczyć singlowi „Trouble” Iggy Azalei i Jennifer Hudson. Jego pozycje w ostatnich tygodniach zaniżał streaming. W aktualnym notowaniu jest podobnie, ale tym razem jest to niewielka różnica. Singiel awansuje z miejsca 13. na 7. (tradycyjna sprzedaż: #6), przynosząc Azalei piąty singiel notowany w top 10, a Hudson, mimo bogatszego dorobku, dopiero pierwszy. Do tej pory Hudson najwyżej plasowała się na miejscu 11. z singlem „Spotlight”. Z koeli australijska raperka ma na koncie 1 „numer jeden” (kolaboracja z Arianą Grande przy „Problem”).
Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Alesso feat. Roy English „Cool” (N) – 31 842 kopie
9. Maroon 5 „Sugar” (10 tyg. w top 10) (↔) – 32 789 kopii
8. Kygo feat. Conrad „Firestone” (3 tyg. w top 10) (↔) – 34 419 kopii
7. Iggy Azalea feat. Jennifer Hudson „Trouble” (1 tydz. w top 10) (↑ z #13) – 34 612 kopii
6. Nick Jonas „Jealous” (4 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 35 713 kopii
5. Jess Glynne „Hold my hand” (6 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 42 968 kopii
4. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (2 tyg. w top 10) (↑ z #6) – 44 033 kopie
3. Carly Rae Jepsen „I really like you” (N) – 85 840 kopii
2. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (3 tyg. w top 10) (↓ z #1) – 111 542 kopie (tradycyjna sprzedaż: 77 893 kopie, streaming: 33 649 kopii)
1. OMI „Cheerleader” (3 tyg. w top 10) (↑ z #2) – 112 626 kopii (t.s.: 77 302 kopie, s.: 35 324 kopie)
Utwory, które opuszczają top 10:
– na #11 – Years & Years „King” (8 tyg. w top 10) (↓ z #7),
– na #14 – Clean Bandit „Stronger” (1 tydz. w top 10) (↓ z #4),
– na #15 – Dr. Kucho! & Gregor Salto feat. Ane Brun „Can’t stop playing (makes me high)” (2 tyg. w top 10) (↓ z #10).
Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, w top 10 doszłoby do dużych przetasowań: #1 Wiz Khalifa i Charlie Puth, #2 OMI, #3 Carly Rae Jepsen, #4 Alesso i Roy English, #5 Jess Glynne, #6 Iggy Azalea i Jennifer Hudson, #7 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #8 Clean Bandit, #9 Nick Jonas, #10 Dr. Kucho!, Gregor Salto i Ane Brun, #11 Kygo i Conrad, #12 Maroon 5.
- Sytuacja poza top 10
Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:
– Jack Ü (Skrillex & Diplo) feat. Justin Bieber „Where are Ü now” (↑ z #32 na #18) (tradycyjna sprzedaż: #16),
– Meghan Trainor „Dear future husband” (↑ z #25 na #20) (t.s.: #19),
– Hozier „Someone new” (↑ z #63 na #36) (t.s.: #27),
– Ciara „I bet” (powrót na listę na #65) (t.s.: #40).
Wygląda na to, że do top 20 nie wskoczy już singiel „Style” Taylor Swift. Tymczasem 2 pierwsze single z albumu „1989” dotarły do top 10 i nadal notowane są na liście („Shake it off” – obecnie na #76, t.s.: #41; max #2, 37 tygodni w top 10; „Blank space” – obecnie na #77, t.s.: #43; max #4, 26 tygodni w top 100). „Style” zajmuje obecnie 43. pozycję (choć pod względem sprzedaży jest to już #22), a na liście najwyżej dotarło do miejsca 21 (t.s.: #13).
W top 100 nie udaje zadebiutować singlowi „Ghosttown” Madonny. Do tej pory piosenka najwyżej zawędrowała do 65. pozycji na liście konstruowanej wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży (w notowaniu z 22 marca br.), ale dodanie streamingowego przelicznika pozbawiło wówczas tego singla szansy na debiut w top 100 listy.
W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:
– na #25 – AronChupa „I’m an albatraoz” (t.s.: #14),
– na #39 – Skepta „Shutdown” (t.s: #24),
– na #84 – Tove Lo „Talking body” (t.s.: #57),
– na #91 – Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody” (pozycja zajmowana wyłącznie dzięki streamingowi),
– na #99 – T-Wayne „Nasty freestyle” (t.s.: #75).
Gdyby top 100 konstruowano wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży, na miejscu 79. widniałby nowy singiel Mariah Carey pt. „Infinity”.
- Inne informacje
Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jess Glynne „Hold my hand” (5).
Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowych: OMI „Cheerleader (Felix Jaehn remix)” (1) – ok. 3,5324 mln odtworzeń.
Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 622 969 kopii (wynik o 174 175 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 938 579 kopii.
Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 419 858 kopii (wynik o 146 442 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 441 985 800 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).
Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy): 7 042 827 kopii (wynik o 320 617 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).
90. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.
Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Armin van Buuren feat. Mr. Probz „Another you”, Blonde feat. Alex Newell „All cried out”, Disclosure „Bang that”, Ghostpoet „X marks the spot”, HONNE „Coastal love”, Lucy Rose „Our eyes”, M.O „Preach”, Oliver Heldens „Melody”, Snoop Dogg feat. Charlie Wilson „Peaches n cream”, Ten Walls „Sparta”, The Chemical Brothers feat. Q-Tip „Go”, Tove Lo „Talking body”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
fot. okładka singla: Carly Rae Jepsen „I really like you” (time.com)
THE UK ALBUMS CHART
- „Numer jeden”
Wzorem poprzednich notowań lider ostatniego albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii nie utrzymuje prowadzenia na liście, ustępując pola nowemu tytułowi. Tym razem debiut na jej szczycie przypada w udziale formacji, która w tym regionie świata ma na swoim koncie wiele sukcesów. A mowa o grupie Blur, dla której album „The magic whip” jest szóstym „numerem jeden” w karierze.
Od czasu trzeciego studyjnego longplaya, „Parklife” (1994), grupa dowodzona przez Damona Albarna każdy kolejny studyjny album umieszcza na 1. miejscu listy, choć od wydania tego poprzedniego, „Think tank”, mija właśnie… 12 lat. Tamto wydawnictwo startowało od najwyżej lokaty, generując w ciągu tygodnia nakład równy 64 803 kopie. „The magic whip” melduje się na szczycie dzięki niższemu tygodniowemu nakładowi – wynoszącemu 43 746 kopii, przy czym tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 42 653 kopie, a streamingowy ekwiwalent za 1 093 kopie.
Tymczasem lider sprzed tygodnia, album „Stages” Josha Grobana, spada na miejsce 4.
W streamingu niezmiennie najpopularniejszy jest album „x” Eda Sheerana, a na 1. miejscu zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart) na piąty tydzień pozostaje kompilacja „NOW that’s what I call music! 90”.
fot. okładka albumu: Blur „The magic whip” (theskinny.co.uk)
- Top 10
Album Blur jest jedyną nowością nie tylko w top 10 listy, ale i w pierwszej dwudziestce.
Objęcie albumu „1989” Taylor Swift jednodniową superpromocyjną ceną pozwala temu tytułowi zanotować awans z miejsca 10. na 2. Jest to najwyższa lokata tego tytułu od pół roku, tj. o jego debiutu na szczycie listy, po którym osunął się on na miejsce 3. Do tej pory „1989” nie było jeszcze notowane na pozycji 2. Dzięki temu awansowi album Swift może pochwalić się już niecodziennym osiągnięciem – notowany był bowiem na każdej z pozycji w top 10; najczęściej na miejscu 7. i 8. (w obu przypadkach po 7 razy).
7. miejsce albumu „x” Eda Sheerana oraz 8. miejsce albumu „In the lonely hour” Sama Smitha są najniższymi pozycjami tych wydawnictw od momentu, gdy zadebiutowały one na liście – odpowiednio: 45 i 49 tygodni temu.
Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)
10. Imagine Dragons „Smoke & mirrors” (↑ z #20) – 8 582 kopie
9. George Ezra „Wanted on voyage” (↔) – 9 929 kopii
8. Sam Smith „In the lonely hour” (↓ z #4) – 10 608 kopii
7. Ed Sheeran „x” (↓ z #3) – 10 715 kopii
6. Paul Simon „The ultimate collection” (↓ z #2) – 12 619 kopii
5. Meghan Trainor „Title” (↑ z #7) – 13 032 kopie
4. Josh Groban „Stages” (↓ z #1) – 13 370 kopii
3. James Bay „Chaos and the calm” (↑ z #5) – 14 904 kopie
2. Taylor Swfit „1989” (↑ z #10) – 16 990 kopii
1. Blur „The magic whip” (N) – 43 746 kopii (tradycyjna sprzedaż: 42 653 kopie, streaming: 1 093 kopie)
Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, miejscami pozamienialiby się: Meghan Trainor z Paulem Simonem oraz Ed Sheeran z Georgem Ezrą.
- Nowości poza top 10
Na The UK Albums Chart debiutują również:
– na #26 – album „Let’s hear it for the dogs” szkockiego duetu The Proclaimers (który ma na koncie 3 albumy notowane w top 10) (t.s.: #24),
– na #36 – album „Jekyll + Hyde” amerykańskiego zespołu country Zac Brown Band (dla którego jest to drugi album notowany w top 100) (t.s.: #33),
– na #45 – debiutancki solowy album brytyjskiego wokalisty i aktora Julesa Knighta pt. „Change of heart” (t.s.: #40),
– na #50 – „MG”, czyli drugi solowy album znanego z Depeche Mode Martina Gore’a (występującego tym razem jako MG) (t.s.: #41),
– na #59 – album „+-„ duńskiego zespołu Mew (w top 100 pojawiającego się po raz pierwszy) (t.s.: #49),
– na #96 – solowy album znanej z grupy Everything But The Girl wokalistki Tracey Thorn pt. „Songs from the falling” (dla której jest to czwarty solowy album notowany w top 100, a z Everything But The Girl miała ona nawet 4 albumy notowane w top 10) (t.s.: #70).
- Inne informacje
Gdzie podziewają inne (niż „Stages”) albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:
– z #6 na #23 – spada album „Sound & color” Alabama Shakes (t.s.: #23),
– z #12 na #51 – spada album „Whispers II” Passengera (t.s.: #45).
Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 297 818 kopii (wynik o 178 185 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była nieco wyższa i wynosiła 1 308 460 kopii.
Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Andreya Triana „Giants”, Best Coast „California nights”, Ciara „Jackie”, Django Django „Born under Saturn”, Emika „Drei”, Grace Jones „The disco years”, JME „Integrity>”, Lucy Spraggan „We are”, Metz „II”, Mumford & Sons „Wilder mind”, My Morning Jacket „The waterfall”, Other Lives „Rituals”, Palma Violets „Danger in the club”, S Club 7 „Best: the greatest hits of S Club 7”, Zaz „Paris”.
Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.
Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą” – tutaj.
Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.