Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 08.03.2015 r. [tydzień 10/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 8 marca 2015 r. (listy opatrzone są datą: 14 marca 2015 r.).

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Od pewnego czasu stopniowo rosło wokół nich zainteresowanie. Kulminacyjny był najpewniej moment, gdy przypięto im prestiżową łatkę „BBC Sound Of 2015”, a tytuł ten przyznawany jest artyście, który zdaniem speców z branży ma szczególnie namieszać w brytyjskiej fonografii w nowym roku. Chociaż trudno oprzeć się wrażeniu, że w istocie jest to najczęściej samospełniająca się przepowiednia… Czy i w tym przypadku tak właśnie było? Abstrahując od odpowiedzi na to pytanie, skupmy się na najważniejszym w tym momencie fakcie – czterotygodniową dominację singla „Love me like you do” Ellie Goulding, który osuwa się na miejsce 2., przerywa singiel „King” brytyjskiego tria Years & Years. Zespół tworzą: Olly AlexanderMikey Goldsworthy i Emre Turkmen.

Years & Years istnieją co prawda już od kilku lat, ale na listach przebojów liczą się dopiero od połowy 2014 r. Singiel „Take shelter” doprowadził ich jedynie do 140. miejsca na liście i rozszedł się jak dotąd w skromniutkim nakładzie równym 33 235 kopii, ale w 2014 r. światło dzienne ujrzały jeszcze, znacznie już popularniejsze, single: „Sunlight” (wydany jako The Magician feat. Years & Years) i „Desire”. „Sunlight” dotarło już do miejsca 7. i do dzisiaj osiągnęło nakład 125 865 kopii, a solowe „Desire” zatrzymało się na miejscu 22., generując jak dotąd nakład rzędu 109 211 kopii. Na listę nie udało się za to załapać singlowi „Illuminate”, który trio wydało z udziałem producenta o pseudonimie Tourist.

Jak na tym tle wypada najnowsze „King”? W premierowym tygodniu piosenka legitymuje się nakładem wynoszącym 100 955 kopii, co oznacza, iż po raz dziewiąty w tym roku lider singlowego zestawienia osiąga sześciocyfrowy tygodniowy nakład. W tym wyniku tradycyjnie rozumiana sprzedaż odpowiada za 92 060 kopii, a streamingowy przelicznik (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) poprawia ten wynik o 8 895 kopii. „King” w streamingu dostępne jest równie krótko, co w sprzedaży. Można zatem założyć, że w kolejnych tygodniach streamingowy ekwiwalent będzie miał większy procentowy udział w tygodniowym nakładzie tego singla. Pod względem liczby odtworzeń w streamingu jest to dopiero 13. najpopularniejszy singiel minionego tygodnia, a w brytyjskim airplayu plasuje się póki co na miejscu 10.

„King” jest zatem pierwszym brytyjskim „numerem jeden” w karierze tego zespołu, ale drugim jego singlem notowanym w top 10.
 

  • Top 10

Obecny w top 10 od 6 tygodni singiel „FourFiveSeconds”, który wykonują: RihannaKanye WestPaul McCartney, po raz pierwszy notowany jest w top 3, a zapewnia mu to awans z miejsca 5. na 3.

Nigdy wcześniej w top 10 nie meldował się Marlon Roudette. Jego singiel „When the beat drops out” nie cieszył się w Polsce taką popularnością, jak singiel „New age” promujący jego poprzedni album, za to w Wielkiej Brytanii wyraźnie zostawił „New age” w tyle. „When the beat drops out” debiutuje bowiem na miejscu 7., tymczasem drugi z wymienionych utworów maksymalnie notowany był na miejscu 90. Pozostałe solowe produkcje Roudette’a do top 100 się nie załapały. Muzyk miał jednak wcześniej 1 singiel, który dotarł do miejsca 15., tyle że był to singiel wydany jeszcze za czasów, gdy tworzył on duet Mattafix. Mowa oczywiście o „Big city life”, które większą popularnością cieszyło się np. w krajach niemieckojęzycznych.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Kelly Clarkson „Heartbeat song” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #7) – 36 109 kopii
9. Maroon 5 „Sugar” (3 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 36 330 kopii
8. James Bay „Hold back the river” (2 tygodnie w top 10) (bez zmian) – 42 167 kopii
7. Marlon Roudette „When the beat drops out” (N) – 43 171 kopii
6. Mark Ronson feat. Bruno Mars „Uptown funk!” (13 tygodni w top 10) (spadek z #3) – 49 260 kopii
5. The Weeknd „Earned it” (4 tygodnie w top 10) (spadek z #4) – 50 835 kopii
4. Hozier „Take me to church” (10 tygodni w top 10) (spadek z #2) – 53 730 kopii
3. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney „FourFiveSeconds” (6 tygodni w top 10) (awans z #5) – 61 554 kopie
2. Ellie Goulding „Love me like you do” (5 tygodni w top 10) (spadek z #1) – 75 165 kopii (w tym streaming: ok. 21,5 tys. kopii)
1. Years & Years „King” (N) – 100 955 kopii (tradycyjna sprzedaż: 92 060 kopii, streaming: 8 895 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – David Guetta feat. Emeli Sandé „What I did for love” (1 tydzień w top 10) (spadek z #6),
– na #12 – Chris Brown x Tyga „Ayo” (2 tygodnie w top 10) (spadek z #10).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 3 pozostałoby bez zmian, a kolejne pozycje zajmowaliby odpowiednio: #4 Marlon Roudette, #5 Hozier, #6 The Weeknd, #7 Mark Ronson i Bruno Mars, #8 James Bay, #9 Kelly Clarkson, #10 Alex Adair (a Maroon 5 widnieliby na #12).
 

  • Sytuacja poza top 10

Na miejscu 13. debiutuje taneczny singiel „Make me feel better” brytyjskiego DJ-a Alexa Adaira, który jest jego pierwszą produkcją notowaną na liście. Pod względem tradycyjnej sprzedaży jest to jednak 10. najpopularniejszy tytuł minionego tygodnia.

W drugim tygodniu obecności w sprzedaży, ale w pierwszym pełnym, singiel „Living for love” Madonny zalicza wyraźny spadek na liście z miejsca 26. na 53. (ale pod względem sprzedaży: #37).

W gronie nowości na liście pojawiają się również:

– na #18 – Kanye West feat. Theophilus London, Allan Kingdom & Paul McCartney „All day” (tradycyjna sprzedaż: #13),
– na #77 – Major Lazer feat. MØ & DJ Snake „Lean on” (tradycyjna sprzedaż: #46),
– na #98 – The Veronicas „If you love someone” (tradycyjna sprzedaż: #56).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Ellie Goulding „Love me like you do”.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychEllie Goulding „Love me like you do” – ok. 2,15 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 747 053 kopie (wynik o 30 798 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 3 018 106 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 3 973 376 kopii (wynik o 119 452 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 397 337 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 720 429 kopii (wynik o 88 654 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

82. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Above & Beyond feat. Alex Vargas „All over the world”, Blue „King of the world”, Calvin Harris feat. Haim „Pray to God”, Ella Henderson „Mirror man”, Florrie „Too young to remember”, Flo Rida feat. Sage The Gemini „GDFR”, G.R.L. „Lighthouse”, Interpol „Anywhere”, Sam Smith feat. John Legend „Lay me down”, Stormzy „Know me from”, The Avener „Fade out lines”, Usher feat. Juicy J „I don’t mind”, The Vaccines „Handsome”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Years & Years „King” (stereogum.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W poprzednim notowaniu albumowego zestawienia po raz pierwszy zastosowano przelicznik premiujący albumy dostępne w brytyjskim streamingu. Wówczas to jednak efekt BRIT Awards najsilniej wpłynął na kształt notowania, którego top 5 należało w całości do zdobywców statuetek BRIT. Liderem po raz siódmy był Sam Smith, który obecnie ze swoim „In the lonely hour” przesuwa się z miejsca 1. na 2. (nakład: 33 274 kopie), zwalniając najwyższą lokatę debiutowi.

Na 1. miejscu z najwyższym w tym roku tygodniowym nakładem pojawia się zaś album „Chasing yesterday” zespołu Noel Gallagher’s High Flying Birds. Album generuje tygodniowy nakład wynoszący 89 110 kopii, a rzeczywista sprzedaż tego tytułu wynosi 87 371 kopii. To oznacza, że streamingowy przelicznik zapewnia mu dodatkowych 1 739 kopii. „Chasing yesterday” jest drugim albumem tej formacji i jej drugim „numerem jeden” na liście. Poprzedni album NGHFB, noszący tytuł odpowiadający nazwie grupy, w 2011 r. zadebiutował na 1. miejscu z tygodniową sprzedażą równą 122 530 kopii, a łącznie z minionym tygodniem rozszedł się na Wyspach w nakładzie 783 937 kopii.

Warto odnotować, że liderem NGHFB, na co wskazuje zresztą nazwa zespołu, jest Noel Gallagher, dla którego „Chasing yesterday” jest już dziesiątym albumowym „numerem jeden”. Muzyk ośmiokrotnie stał na czele listy z wydawnictwami sygnowanymi nazwą grupy Oasis.

Tymczasem na szczycie osobnego zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chart), czwarty tydzień z rzędu przebywa ścieżka dźwiękowa do „50 twarzy Greya” (tygodniowy nakład: 27 755 kopii).
 

  • Top 10

Debiutując na miejscu 6., Kelly Clarkson dopisuje na swoje konto piąty album notowany w brytyjskim top 10„Piece by piece” startuje z podobnego pułapu, co poprzednie regularne wydawnictwo wokalistki, „Stronger” (#5), ale z wyraźnie niższym nakładem. W tygodniu premiery „Stronger” legitymowało się nakładem 29 233 kopii, podczas gdy „Piece by piece” w analogicznym okresie „zbiera” 14 185 kopii. 3 innymi albumami Clarkson notowanymi w top 10 są: „Breakaway” (#3), „My December” (#2), „All I ever wanted” (#3). Amerykanka na liście pojawiała się jeszcze z albumami: debiutanckim „Thankful” (#41), świątecznym „Wrapped in red” (#65) oraz kompilacją „Greatest hits – chapter one” (#18).

Na miejscu 8. swój czwarty album i jednocześnie czwarty tytuł notowany w top 10 zdobywa pięcioosobowy, wokalny zespół z Londynu – The Overtones, przy czym „Sweet soul music” jest jak na razie najniżej notowanym albumem tej formacji.

A na miejscu 10. pojawia się niecodzienny longplay. Jest nim bowiem debiut brytyjskiego, damsko-męskiego duetu country. Płyta nosi tytuł „Brave”, a jej „sprawcami” są Ben EarleCrissie Rhodes tworzący The Shires.

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. The Shires „Brave” (N) – 9 516 kopii
9. Paloma Faith „A perfect contradiction” (spadek z #8) – 9 589 kopii
8. The Overtones „Sweet soul music” (N) – 10 163 kopie
7. Taylor Swift „1989” (spadek z #5) (brak danych nt. nakładu)
6. Kelly Clarkson „Piece by piece” (N) – 14 185 kopii
5. Royal Blood „Royal Blood” (spadek z #3) – 18 626 kopii
4. George Ezra „Wanted on voyage” (bez zmian) – 19 612 kopii
3. Ed Sheeran „x” (spadek z #2) – 30 593 kopie
2. Sam Smith „In the lonely hour” (spadek z #1) – 33 274 kopie
1. Noel Gallagher’s High Flying Birds „Chasing yesterday” (N) – 89 110 kopii (tradycyjna sprzedaż: 87 371 kopii, streaming: 1 739 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, w top 10 miejscami zamieniłyby się jedynie albumy Palomy Faith i The Shires.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #13 – album „Hand. cannot. erase” członka grupy Porcupine Tree, Stevena Wilsona (dla którego jest to najwyżej notowany solowy longplay(tradycyjna sprzedaż: #11),
– na #50 – album „War of kings” szwedzkiej, hardrockowej grupy Europe (dla której jest to najwyższa lokata na liście od ponad ćwierć wieku; zespół ma na koncie 1 album notowany w top 10, a jest nim oczywiście pamiętne „The final countdown”(tradycyjna sprzedaż: #44),
– na #52 – album „Shedding skin” Obaro Ejimiwe znanego lepiej jako Ghostpoet (dla którego jest to najwyższa jak dotąd pozycja na liście(tradycyjna sprzedaż: #47),
– na #61 – album „Another eternity” kanadyjskiego duetu Purity Ring (który poprawia tym samym osiągniecie debiutu notowanego na #100) (tradycyjna sprzedaż: #63).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20, a teraz ich tam nie dostrzeżemy:

– z #7 na #20 – spada album „Fan of a fan: the album” Chrisa Browna i rapera Tygi (tradycyjna sprzedaż: #22),
– z #11 na #31 – spada album „The race for space” duetu Public Service Broadcasting (tradycyjna sprzedaż: #26),
– z #13 na #37 – spada album „The killer instinct” zespołu Black Star Riders (tradycyjna sprzedaż: #35).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 469 902 kopie (wynik o 104 801 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była niższa i wynosiła 1 361 323 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Blue „Colours”, Cancer Bats „Searching for zero”, Jimmy Somerville „Homage special”, Joan Baez „Diamantes”, Laura Welsh „Self control”, Madonna „Rebel heart”, Marc Almond „The velvet trail”, Matthew E White „Fresh blood”, Rae Sremmurd „Sremmlife”, Rebecca Ferguson „Lady sings the blues”, The Answer „Raise a little hell”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Purity Ring „Another eternity” (pitchfork.com)