Streaming dodatkowym komponentem The UK Singles Chart

The Official Chart Company w zamieszczonym 22 czerwca 2014 r. na swojej oficjalnej stronie tekście pt. „UK’s Official Singles Chart to include streaming data for first time” (sprawdź) oficjalnie ogłosiło, że istotne zmiany dotkną niebawem The UK Singles Chart! Temat rozwinięto dzisiaj (23 czerwca br.) w tekście „Streaming and the Official Singles Chart: Everything you need to know!” (sprawdź).

Od niedzieli 29 czerwca 2014 r. brytyjska lista sprzedaży singli powinna być raczej nazywana brytyjską listą najpopularniejszych singli (czy może raczej utworów).

Dlaczego?

Aktualnie każde notowanie rzeczonej listy konstruowane jest na podstawie sprzedaży singli – tak cyfrowej, jak i fizycznej (w tym także sprzedaży cyfrowej utworów, które statusu singla w danym momencie nie posiadają), ta zaś zliczana jest przez 7 dni, począwszy od północy z soboty na niedzielę.

Czyli dla przykładu: notowanie opublikowane w niedzielę dnia 22 czerwca 2014 r. („numer jeden” listy poznajemy tradycyjnie ok. godziny 20:00 polskiego czasu na antenie BBC Radio 1) podsumowuje sprzedaż w okresie od (początku) niedzieli 15 czerwca br. do (końca) soboty 21 czerwca br.

Od notowania, które opublikowane zostanie dnia 6 lipca 2014 r., czyli będzie podsumowywać okres od niedzieli 29 czerwca br. do soboty 5 lipca br., o kształcie tego, jak i każdego kolejnego notowania The UK Singles Chart, decydować będzie już nie tylko sprzedaż singli (utworów), lecz dodatkowo popularność piosenek w serwisach streamingowych (m.in. znanych w Polsce serwisach Spotify i Deezer). Interesuje nas oczywiście wyłącznie terytorium Wielkiej Brytanii.

Jaki przelicznik przyjęto?

100 odtworzeń (streamów) jednego utworu będzie stanowiło równowartość 1 sprzedanej jego kopii. Przelicznik ten stosowany będzie również w kontekście przyznawania certyfikatów singlom (srebrnych, złotych i platynowych) za osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży.

OCC przekonuje, że decyzja o rozszerzeniu elementów składowych listy była konsultowana ze środowiskiem artystów, ich menadżerów, wydawców muzyki czy też z przedstawicielami mediów muzycznych (w tym stacji BBC Radio 1, na antenie której co niedziela prezentowana jest pierwsza czterdziestka każdego notowania).

Zgodnie z danymi prezentowanymi przez OCC, w roku 2014 najpopularniejszym utworem w brytyjskich serwisach streamingowych jest jak na razie singiel „Rather be” Clean Bandit i Jess Glynne, który wyprzedza w tym rankingu „Happy” Pharrella Williamsa. Tymczasem pod względem sprzedaży prym w 2014 r. wiedzie przebój Pharrella, wyprzedzając wspomniane „Rather be”. 3. miejsce – zarówno jeśli idzie o sprzedaż, jak i o streamingową popularność – zajmuje singiel „Timber” Pitbulla i Ke$hy. Wygląda zatem na to, że póki co wprowadzenie nowego komponentu The UK Singles Chart nie powinno przewrócić tej listy do góry nogami. Zobaczymy, jak sytuacja będzie się przedstawiać w kolejnych latach (biorąc pod uwagę fakt, że rynek streamingowy prężnie się obecnie rozwija)…

Więcej na temat szykowanych zmian (czy też raczej na temat tego, co owe zmiany uzasadnia) dowiecie się z tekstów zamieszczonych na stronie OCC (linki podałem powyżej). Wydaje się, że ten krok był nieunikniony. Mimo że z jego powodu analizowanie kolejnych notowań The UK Singles Chart może wymagać nieco większej wnikliwości, dzięki temu posunięciu lista będzie w większym stopniu odzwierciedlać, czego w danym momencie najchętniej słucha się w Wielkiej Brytanii. Może zatem, aby ów obraz był jeszcze pełniejszy, warto byłoby rozważyć uwzględnienie trzeciego czynnika, a tą dodatkową miarą, braną pod uwagę przy tworzeniu notowań brytyjskiej listy, miałaby być popularność utworów w stacjach radiowych (airplay)…

Przypominam, że kolejne notowania The UK Singles Chart komentuję w mediach społecznościowych bloga (zapraszam), czyniąc to równocześnie w ramach rubryki „Pod Lupą” w medium muzycznym SoundUniverse.pl (tutaj).

fot. okładka singla: Clean Bandit feat. Jess Glynne „Rather be” – najpopularniejszego utworu w brytyjskich serwisach streamingowych w pierwszej połowie 2014 r. (covers.best-radio.net)