Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 05.07.2015 r. [tydzień 27/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 5 lipca 2015 r.

UWAGA: Podsumowywane notowanie jest ostatnim, które OCC opublikowało w niedzielę. Od 10 lipca 2015 r. oficjalnym dniem premier wydawniczych w Wielkiej Brytanii (i w wielu innych regionach świata) staje się piątek (tzw. Global Release Day). W związku z tym nowe notowania The UK Singles Chart i The UK Albums Chart będą się ukazywać w piątki. W efekcie zmiany daty publikacji notowań kolejne notowania obu list wyjątkowo obejmować będą okres krótszy niż tydzień – od niedzieli 5 lipca br. do czwartku 9 lipca br. (włącznie). Aktualne notowanie obejmuje zaś pełny tydzień – od niedzieli 28 czerwca br. do soboty 4 lipca br. (włącznie). Ponadto tym razem prezentuję nieco skróconą wersję raportu.

Katalog opublikowanych dotychczas przeze mnie raportów z Wielkiej Brytanii: zobacz.
 

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Po debiucie w poprzednim notowaniu na 1. miejscu brytyjskiej listy przebojów singiel „Not letting go” brytyjskiego rapera Tinie Tempah i brytyjskiej wokalistki Jess Glynne opuszcza czołową lokatę, przesuwając się na miejsce 2.

Nowym liderem singlowej listy zostaje zaś utwór, który tydzień temu awansował z piątej dziesiątki na miejsce 2. Mowa o trwającym niespełna 100 sekund utworze „Are you with me” Belga Felixa De Laeta ukrywającego się pod pseudonimem Lost Frequencies, dla którego jest to pierwszy utwór notowany na liście.

Jego singiel jest najlepiej sprzedającym się utworem komentowanego tygodnia – nakład: 63 471 kopii, a w brytyjskim streamingu zajmuje 3. pozycję – streamingowy przelicznik (100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia): 20 241 kopii. 1. miejsce na The UK Singles Chart zapewnia mu zatem tygodniowy nakład wynoszący w sumie 83 712 kopii.
 

  • Top 10

Posiadaczka aż 5 „numerów jeden” na liście (licząc singiel nagrany z projektem Band Aid 30), Rita Ora, swój aktualny singiel pt. „Poison” umieszcza w tygodniu premiery na miejscu 3. Jest to dziewiąty singiel Ory notowany w top 10.

Za to po raz pierwszy na liście, jak i w top 10 pojawia się hiphopowy duet z Wysp o nazwie Krept & Konan. Utwór „Freak of the week” debiutuje na miejscu 9. Wokalnie duet wspiera w nim Jeremih, dla którego jest to trzecia wizyta w top 10.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Fetty Wap „Trap queen” (3 tyg. w top 10) (↓ z #8) – 38 729 kopii
9. Krept & Konan feat. Jeremih „Freak of the week” (N) – 42 100 kopii
8. Jason Derulo „Want to want me” (6 tyg. w top 10) (↓ z #3) – 44 048 kopii
7. Flo Rida feat. Robin Thicke & Verdine White „I don’t like, I love it” (2 tyg. w top 10) () – 44 709 kopii
6. OMI „Cheerleader” (12 tyg. w top 10) () – 45 857 kopii
5. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (11 tyg. w top 10) () – 47 989 kopii
4. Walk The Moon „Shut up + dance” (4 tyg. w top 10) (↔) – 50 602 kopie
3. Rita Ora „Poison” (N) – 55 855 kopii
2. Tinie Tempah feat. Jess Glynne „Not letting go” (2 tyg. w top 10) (↓ z #1) – 73 651 kopii
1. Lost Frequencies „Are you with me” (2 tyg. w top 10) (↑ z #2) – 83 712 kopii (tradycyjna sprzedaż: 63 471 kopii, streaming: 20 241 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Deorro x Chris Brown „Five more hours” (2 tyg. w top 10) ( z #9),
– na #13 – Galantis „Runaway (U & I)” (7 tyg. w top 10) (↓ z #10).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 3 pozostałoby bez zmian, a kolejne pozycje zajmowaliby: #4 Krept & Konan i Jeremih, #5 Walk The Moon, #6 Flo Rida, Robin Thicke i Verdine White, #7 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #8 OMI, #9 James Bay „Let it go” (zamiast #14), #10 Jason Derulo, a poza top 10 znalazłby się: #11 Fetty Wap.
 

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają single:

– James Bay „Let it go” (↑ z #17 na #14) (t.s.: #9),
– Kygo feat. Parson James „Stole the show” (↑ z #27 na #24) (t.s.: #23),
– Fifth Harmony feat. Kid Ink „Worth it” (↑ z #81 na #51) (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #28),
David Zowie „House every weekend” (↑ z #57 na #52) (t.s.: poza top 100; w streamingu: #30),
– The Chemical Brothers feat. Q-Tip „Go” (↑ z #95 na #75) (t.s.: #46).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #57 – Eminem „Phenomenal” (t.s.: #33),
– na #60 – Years & Years „Eyes shut” (t.s: #37),
– na #78 – Meek Mill feat. Nicki Minaj & Chris Brown „All eyes on you” (t.s: #47),
– na #87 – Pharrell Williams „Freedom” (t.s.: #45),
– na #94 – Andy Grammer „Honey, I’m good.” (t.s.: #59),
– na #97 – Miguel feat. Wale „Coffee (f***ing)” (t.s.: #74).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (1). Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMajor Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (2) – 2,21 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 488 755 kopii (wynik o 27 489 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Sprzedaż w analogicznym tygodniu sprzed roku była wyższa i wynosiła 2 923 080 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo: 4 539 476 kopii (wynik o 61 440 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 453 947 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 028 231 kopii (wynik o 33 951 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

99. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna utworów od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: David Zowie „House every weekend” (pełna dostępność w sprzedaży), Fifth Harmony feat. Kid Ink „Worth it”, Nathan Sykes „Kiss me quick”, Petite Meller „Baby love”, Years & Years „Shine”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Rita Ora „Poison” (thatgrapejuice.net)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

W aktualnym notowaniu brytyjskiej listy dedykowanej albumom widoczny jest wpływ tegorocznej edycji festiwalu Glastonbury. I tak na przykład liderem listy zostaje wydawnictwo, które swoją premierę miało blisko 12 lat temu, ale jego powrót do zestawienia od razu na najwyższą lokatę jest zasługą wspomnianego koncertowego wydarzenia. Owym wydawnictwem jest zestaw przebojów Lionela Richie (jednej z gwiazd Glastonbury) i zespołu The Commodores, którego członkiem był swego czasu Lionel.

Album „The definitive collection” zadebiutował na liście w listopadzie 2003 r., pojawiając się wówczas na miejscu 10. Następnie notowany był już na niższych lokatach, a po opuszczeniu listy kilkukrotnie na nią powracał. Teraz pozycję lidera zapewnia temu tytułowi tygodniowy nakład wynoszący 19 896 kopii, gdzie tradycyjna sprzedaż odpowiada za 19 584 kopie, a streamingowy przelicznik za 312 kopii. Album znalazł do tej pory 965 083 nabywców na Wyspach Brytyjskich. Dla Lionela Richie jako solisty jest to trzeci tytuł figurujący na 1. miejscu i jedenasty album notowany w top 10.

Tymczasem album How big, how blue, how beautiful” Florence + The Machine spada ze szczytu na miejsce 2.

#1 w serwisach streamingowychEd Sheeran „x”.
#1 na Compliations Chart (lista mierząca nakłady kompilacji utworów wykonywanych przez różnych artystów): „NOW that’s what I call summer party” (2).
 

  • Top 10

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Richard Thompson „Still” (N) – 5 797 kopii
9. Paul Simon „The ultimate collection” ( z #10) – 5 809 kopii
8. Hozier „Hozier” (↑ z #15) – 6 590 kopii
7. Muse „Drones” (↓ z #3) – 7 398 kopii
6. Sam Smith „In the lonely hour” (↑ z #9) – 7 640 kopii
5. Ed Sheeran „x” (↔) – 11 273 kopie
4. Taylor Swift” 1989″ (↔) – 12 239 kopii
3. James Bay „Chaos and the calm” (↑ z #6) – 12 400 kopii
2. Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful” ( z #1) – 13 846 kopii
1. Lionel Richie & The Commodores „The definitive collection” (powrót) – 19 896 kopii (tradycyjna sprzedaż: 19 584 kopie, streaming: 312 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 2 pozostałoby bez zmian, a pozostałe pozycje zajmowaliby: #3 Taylor Swift, #4 James Bay, #5 Ed Sheeran, #6 Muse, #7 Sam Smith, #8 Hozier, #9 Richard Thompson, #10 Paul Simon.
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również:

– na #13 – amerykański raper Meek Mill z albumem „Dreams worth more than money” (t.s.: #13),
– na #24 – Neil Young & Promise Of The Real „The Monsato years” (t.s.: #18),
– na #31 – wokalista R&B Miguel z albumem „Wildheart” (t.s.: #29),
– na #89 – znana z duetu The Civil Wars wokalistka Joy Williams z albumem „Venus” (t.s.: #74),
– na #96 – raper P Money z albumem „Money over everyone 2” (t.s.: #77).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają albumy, które poprzednio debiutowały w top 10:

– z #2 na #12 – spada album „My love is cool” Wolf Alice (t.s.: #12),
– z #7 na #25 – spada album „Get to heaven” Everything Everything (t.s.: #28),
– z #8 na #20 – spada album „Coming home” Leona Bridgesa (t.s.: #23).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 241 550 kopii (wynik o 34 556 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 1 526 253 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo415 965 kopii (wynik o 4 817 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

Łączny tygodniowy nakład albumów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż fizyczna i cyfrowa + przelicznik streamingowy)1 657 515 kopii (wynik o 29 739 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Ezra Furman „Perpetual motion people”, Krept & Konan „The long way home”, Lucy Rose „Work it out”, Saint Raymond „Young blood”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Lionel Richie & The Commodores „The definitive collection” (music-bazaar.com)