Raport z Wielkiej Brytanii: notowania z 21.06.2015 r. [tydzień 25/2015]

Autorski komentarz do notowań The UK Singles Chart i The UK Albums Chart opublikowanych przez The Official Charts Company dnia 21 czerwca 2015 r.

Katalog opublikowanych dotychczas przeze mnie raportów z Wielkiej Brytanii: zobacz.
 

THE UK SINGLES CHART

  • „Numer jeden”

Do 4 tygodni rozciąga się pobyt singla „Want to want me” Jasona Derulo na szczycie brytyjskiej listy przebojów. W tym roku, kiedy do zmiany na pozycji lidera dochodzi znacznie rzadziej niż w roku ubiegłym, jest to już czwarty utwór z co najmniej 4-tygodniowym pobytem na 1. miejscu.

Derulo zachowuje koszulkę lidera, mimo że jego singiel nie był w ostatnim tygodniu liderem sprzedaży. Co więcej, ten tytuł nie był również najpopularniejszym utworem w streamingu. Jednakże zsumowanie tygodniowego wyniku sprzedaży i streamingowego ekwiwalentu (tj. 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) daje „Want to want me” najwyższy tygodniowy nakład spośród wszystkich utworów.

Już prawie od roku o kształcie The UK Singles Chart decyduje nie tylko sprzedaż cyfrowa i fizyczna utworów, lecz dodatkowo ich popularność w streamingu. Do tej pory 5 razy byliśmy świadkami sytuacji, gdy lider sprzedaż nie był liderem singlowego notowania:

– w notowaniu z 7 grudnia 2014 r. – lider sprzedaży (Union J „You got it all”) zajął na liście #2 , a na #1 plasował się utwór, który wg starych zasad (tj. gdy zliczana była sama sprzedaż) zajmowałby #3 (Ed Sheeran „Thinking out loud”),
– w notowaniu z 12 kwietnia 2015 r. – lider sprzedaży (Nick Jonas „Jealous”) zajął na liście #2, a na #1 plasował się utwór, który wg starych zasad zajmowałby #2 (Jess Glynne „Hold my hand”),
– w notowaniu z 3 maja 2015 r. – lider sprzedaż (Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again”) zajął na liście #2, a na #1 plasował się utwór, który wg starych zasad zajmowałby #2 (OMI „Cheerleader”),
– w notowaniu z 17 maja 2015 r. – lider sprzedaży (LunchMoney Lewis „Bills”) zajął na liście #2, a na #1 plasował się utwór, który wg starych zasad zajmowałby #2 (OMI „Cheerleader”);

z kolei w obecnym notowaniu liderem sprzedaży jest singiel „Five more hours” DJ-a DeorroChrisem Brownem na wokalu, który jednak zajmuje w streamingu dosyć odległą 35. pozycję, a w konsekwencji na The UK Singles Chart nie załapuje się nawet do top 3, zajmując ostatecznie miejsce 4. Awans z miejsca 86. zapewnia temu tytułowi właśnie owa sprzedaż (poprzednio utwór ten plasował się w top 100 listy dzięki streamingowi).

Obecny lider zestawienia, tj. singiel „Want to want me”, w ciągu tygodnia sprzedał się (tj. bez uwzględniania streamingowego przelicznika) w nakładzie 35 859 kopii – to najsłabszy sprzedażowy wynik „numeru jeden” od blisko 7 lat, kiedy na 1. miejsce trafił Ne-Yo z „Closer”, sprzedając w ciągu 7 dni raptem 30 676 kopii tego singla. Ale streamingowy ekwiwalent utworu Derulo wynosi aż 21 180 kopii (co oznacza, że utwór odtworzono w streamingu ok. 2,118 mln razy w ciągu tygodnia, co daje mu w streamingowym rankingu 3. lokatę), czyli ok. 37% całego wyniku.

Jak wynika z powyższego, streaming coraz istotniej wpływa na kształt czołówki i niekoniecznie sprzyja kupowaniu singli. Aczkolwiek wpływ streamingu na listę najbardziej widoczny jest na dalszych pozycjach, kiedy niektóre utwory – stosunkowo dobrze się sprzedające, ale średnio albo mało popularne w streamingu – debiutują o kilkadziesiąt pozycji niżej od lokaty, na której by się znalazły, gdyby zliczano wyłącznie ich sprzedaż.
 

  • Top 10

Singiel „Five more hours” Deorro i Chris Browna widnieje na miejscu 4. z nakładem 47 210 kopii, gdzie sprzedaż wynosi 39 820 kopii (czyli blisko o 4 tys. kopii więcej niż sprzedaż singla Derulo), a streamingowy przelicznik – 7 390 kopii (a zatem ok. 3 razy mniej niż streamingowy ekwiwalent singla Derulo). Tę propozycję wyprzedzają jeszcze:

Major Lazer, DJ Snake i z singlem „Lean on”, który osiąga właśnie swoją najwyższą jak dotąd lokatę na liście – miejsce 2.,
– oraz OMI z singlem „Cheerleader”, którego tradycyjna sprzedaż ustępuje sprzedaży „Five more hours” o ponad 13 tysięcy kopii, za to jest to po raz kolejny najpopularniejszy utwór w streamingu.

Dla Deorro jest to pierwsza wizyta na liście, z kolei dla Chrisa Browna jest to już czternasty tytuł notowany w top 10.

Swoją najlepszą lokatę na liście osiąga jeszcze singiel „Shut up + dance” grupy Walk The Moon, a jest nią obecnie miejsce 5. (w sprzedaży: #3). Tymczasem po raz pierwszy do top 10 dostaje się raper Fetty Wap z singlem „Trap queen”, który w USA (na The Billboard Hot 100) zdążył się już dotrzeć do miejsca 2.

Na debiut utworu „Pretty girls” w top 10 mogli liczyć fani Britney Spears, która pojawiała się w tym rejonie listy już z 25 utworami, oraz raperki Iggy Azalei. W połowie tygodnia singiel miał na to spore szanse, ale ostatecznie melduje się na miejscu 16. (choć w sprzedaży: #11).

Ponownie mało przychylna postawa wobec serwisów streamingowych wyraźnie osłabia notowania singla Taylor Swift. Jej „Bad blood” zajmuje 14. miejsce, choć sama sprzedaż ustawiałaby ten utwór o 8 lokat wyżej.

Top 10 aktualnego notowania The UK Singles Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth „See you again” (10 tyg. w top 10) (↓ z #6) – 32 551 kopii
9. David Guetta feat. Nicki Minaj, Bebe Rexha & Afrojack „Hey mama” (5 tyg. w top 10) (↑ z #10) – 32 921 kopii
8. Fetty Wap „Trap queen” (1 tydz. w top 10) (↑ z #12) – 34 598 kopii
7. Jack Ü feat. Justin Bieber „Where are Ü know” (7 tyg. w top 10) (↓ z #4) – 35 997 kopii
6. Galantis „Runaway (U & I)” (6 tyg. w top 10) (↓ z #5) – 36 769 kopii
5. Walk The Moon „Shut up + dance” (2 tyg. w top 10) (↑ z #8) – 40 923 kopie
4. Deorro x Chris Brown „Five more hours” (1 tydz. w top 10) (↑ z #86) – 47 210 kopii (tradycyjna sprzedaż: 39 820 kopii, streaming: 7 390 kopii)
3. OMI „Cheerleader” (10 tyg. w top 10) (↓ z #2) – 48 316 kopii (tradycyjna sprzedaż: 26 609 kopii, streaming: 21 707 kopii)
2. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ „Lean on” (9 tyg. w top 10) (↑ z #3) – 48 760 kopii
1. Jason Derulo „Want to want me” (4 tyg. w top 10) (↔) – 57 039 kopii (tradycyjna sprzedaż: 35 859 kopii, streaming: 21 180 kopii)

Utwory, które opuszczają top 10:

– na #11 – Natalie La Rose feat. Jeremih „Somebody” (2 tyg. w top 10) (↓ z #7),
– na #12 – LunchMoney Lewis „Bills” (5 tyg. w top 10) (↓ z #9).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, w top 10 żaden utwór nie zachowałby swojej pozycji. Top 10 wyglądałoby w sposób następujący: #1 Deorro i Chris Brown, #2 Jason Derulo, #3 Walk The Moon, #4 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #5 OMI, #6 Taylor Swift i Kendrick Lamar, #7 Galantis, #8 David Guetta i jego kompania, #9 Fetty Wap, #10 Jack Ü i Justin Bieber, a poza top 10 znaleźliby się: #11 Wiz Khalifa i Charlie Puth.
 

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają single:

– Ed Sheeran „Photograph” (↑ z #34 na #22) (t.s. #18),
– Rudimental „Never let you go” (↑ z #30 na #29) (t.s.: #19),
– The Weeknd „Can’t feel my face” (↑ z #56 na #34) (t.s.: #35),
Kygo feat. Parson James „Steal the show” (↑ z #48 na #38) (t.s.: #44),
– Avicii „Waiting for love” (↑ z #47 na #43) (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #17),
James Bay „Let it go” (↑ z #79 na #45) (t.s.: #28),
– Lost Frequencies „Are you with me” (↑ z #70 na #46) (t.s.: poza top 100; wynik osiągnięty wyłącznie dzięki popularności w streamingu: #21),
Adam Lambert „Ghost town” (↑ z #82 na #71) (t.s.: #43).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #56 – Axwell & Ingrosso „Sun is shining” (t.s.: #37),
– na #60 – Daytuner „Are you with me” (t.s: #27),
– na #80 – David Zowie „House every weekend” (t.s: poza top 100),
– na #93 – Olly Murs „Beautiful to me” (t.s.: #58),
– na #94 – Fono „Real joy” (t.s.: #49),
– na #100 – Duke Dumont „The giver (reprise)” (t.s.: #99).
 

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowych: Jason Derulo „Want to want me” (3). Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychOMI „Cheerleader (Felix Jaehn remix)” (8) – ok. 2,17 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii: 2 300 752 kopie (wynik o 14 452 kopie niższy od tego sprzed tygodnia). Sprzedaż w analogicznym tygodniu sprzed roku była wyższa i wynosiła 2 739 191 kopii.

Ze streamingu pochodzą dodatkowo: 4 482 333 kopie (wynik o 70 314 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 448 233 300 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 783 085 kopii (wynik o 84 766 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

97. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna utworów od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Alesha Dixon „The way we are”, Catfish And The Bottlemen „Hourglass”, Duke Dumont „The giver (reprise)”, Kelly Clarkson „Invincible”, Lost Frequencies „Are you with me”, Nero „The thrill”, Stereo Kicks „Love me so”, Tinie Tempah feat. Jess Glynne „Not letting go”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Companytutaj.

fot. okładka singla: Deorro x Chris Brown „Five more hours” (chrisbrownworld.com)

 

THE UK ALBUMS CHART

  • „Numer jeden”

Dopiero po raz drugi w tym roku liderowi brytyjskiej albumowej listy udaje się zachować swoją pozycję sprzed tygodnia. Wcześniej dokonali tego Mumford & Sons„Wilder mind”, natomiast aktualnie dołączają do nich Muse z albumem „Drones”.

Piąty brytyjski „numer jeden” w karierze Muse ponownie stoi na czele listy dzięki tygodniowemu nakładowi wynoszącemu 24 445 kopii. Tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 23 449 kopii, a streamingowy przelicznik za 996 kopii.

„Numerem jeden” w serwisach streamingowych nadal jest Ed Sheeran„x”. Z kolei na Compliations Chart (jest to lista mierząca popularność kompilacji utworów wykonywanych przez różnych artystów) na 1. miejsce powraca składanka „NOW that’s what I call classic rock”.
 

  • Top 10

Najwyżej notowaną nowością na liście jest album „Before this world” amerykańskiego muzyka – Jamesa Taylora. Wokalista debiutował w późnych latach 60., a jego nowy longplay jest dopiero jego czwartym wydawnictwem notowanym w top 10. 3 z nich najwyżej dotarły do miejsca 4.

W top 10 debiutuje prócz tego inny amerykański wokalista, ale znacznie już od Taylora młodszy. Mowa o Adamie Lambercie. Jego trzeci longplay pt. „The original high” pojawia się na miejscu 8. i jest jego pierwszym albumem notowanym w top 10. Długogrający debiut Lamberta, „For your entertainment”, w 2010 r. zawitał na miejscu 36. (5 884 kopie), a jego następca, „Trespassing”, w 2012 r. zadebiutował na miejscu 16. (7 107 kopii). Oba albumy nie zdołały poprawić swoich pozycji startowych. Nowemu albumowi udaje się przebić nie tylko ich maksymalną lokatę, ale i tygodniowy nakład (choć uwzględnia on już streamingowy ekwiwalent) – 9 817 kopii.

Tymczasem album „x” Eda Sheerana spędza na The UK Albums Chart swój 52. tydzień i jest dopiero czwartym albumem w tym wieku – po „21” Adele„Our version of events” Emeli Sandé i „In the lonely hour” Sama Smithaktóry w top 10 listy przebywał nieprzerwanie przez okrągły rok.

Na przestrzeni 52 tygodni „x”:

– na miejscu 1. notowane było aż 12 razy, w tym 8 tygodni z rzędu,
– na miejscu 2. – 15 razy,
– na miejscu 3. – 13 razy,
– tylko 6 razy wypadło poza top 5,
– najniżej notowane było na miejscu 10. (1 raz).

Warto jednak zauważyć, że streaming, który od notowania z dnia 1 marca 2015 r. stanowi dodatkowy (obok tradycyjnej sprzedaży) komponent listy, jest mocnym ogniwem albumu Sheerana. Gdyby nie streamingowy ekwiwalent, „x” nie spędziłoby w pierwszej dziesiątce 52 kolejnych tygodni, a po raz pierwszy z top 10 wypadłoby po 47 tygodniach i powróciło do pierwszej dziesiątki w aktualnym notowaniu (po 4 tygodniach spędzonych w drugiej dziesiątce).

Top 10 aktualnego notowania The UK Albums Chart:
(dane liczbowe uwzględniają sprzedaż cyfrową i fizyczną oraz przelicznik streamingowy)

10. Fleetwood Mac „The very best of” (↑ z #18) – 8 868 kopii
9. Sam Smith „In the lonely hour” (↓ z #5) – 9 201 kopii
8. Adam Lambert „The original high” (N) – 9 817 kopii
7. Mumford & Sons „Wilder mind” (↑ z #9) – 11 069 kopii
6. Glenn Miller „The very best of” (↑ z #16) – 11 387 kopii
5. Ed Sheeran „x” (↓ z #4) – 12 733 kopie
4. James Taylor „Before this world” (N) – 13 801 kopii
3. Paul Simon „The ultimate collection” (↑ z #12) – 17 390 kopii
2. Florence + The Machine „How big, how blue, how beautiful” (↔) – 19 218 kopii
1. Muse „Drones” (↔) – 24 445 kopii (tradycyjna sprzedaż: 23 449 kopii, streaming: 996 kopii)

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 4 pozostałoby bez zmian, a pozostałe pozycje zajmowaliby: #5 Glenn Miller, #6 Mumford & Sons, #7 Ed Sheeran, #8 Adam Lambert, #9 Taylor Swift (zamiast #12), #10 Collabro (zamiast #13).
 

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.

– na #19 – brytyjska chłopięca grupa Rixton z debiutanckim albumem pt. „Let the road” (t.s.: #19),
– na #30 – legendarny włoski producent, Giorgio Moroder, z powrotnym albumem pt. „Déjà vu” (jest to jego najwyżej notowany album) (t.s.: #26),

a prócz nich:

– na #49 – Sarah Cracknell z albumem „Red kite” (t.s.: #46),
– na #53 – grupa Walk The Moon z albumem „Talking is hard” (t.s.: #52),
– na #82 – Hudson Mohawke z longplayem „Lantern” (t.s.: #83),
– na #86 – Robin Schulz z albumem „Prayer” (t.s.: poza top 100),
– na #98 – grupa Walk Off The Earth z albumem „Sing it all away” (t.s.: #80).
 

  • Inne informacje

Gdzie podziewają inne (niż longplay Muse) albumy, które poprzednio debiutowały w top 10:

– z #6 na #34 – spada album „Alternative light source” Leftfield (t.s.: #33),
– z #10 na #40 – spada album „Beneath the skin” Of Monsters And Men (t.s.: #38).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii: 1 451 998 kopii (wynik o 162 150 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – wynik o 19,3% wyższy od tego z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo411 878 kopii (wynik o 13 763 kopie niższy od tego sprzed tygodnia).

Łączny tygodniowy nakład albumów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż fizyczna i cyfrowa + przelicznik streamingowy)1 863 876 kopii (wynik o 148 387 kopii niższy od tego sprzed tygodnia).

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Breaking Benjamin „Dark before dawn”, Everything Everything „Get to heaven”, Hilary Duff „Breathe in. breathe out.”, Leon Bridges „Coming home”, Lifehouse „Out of the wasteland”, Lindemann „Skill in pills”, Mika „No place in heaven”, Tori Kelly „Unbreakable smile”, Wolf Alice „My love is cool”.

Top 40 omówionego notowania odnaleźć można na stronie The Official Charts Company – tutaj.

Raport z The UK Singles Chart i The UK Albums Chart zdaję również na SoundUniverse w rubryce „Pod Lupą”tutaj.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.

fot. okładka albumu: Adam Lambert „The original high” (9xtunes.com)