Singiel / B-side / double A-side

Singiel

Jest to krótkie muzyczne wydawnictwo zawierające 1 albo nieco więcej nagrań. Przeważnie singlem jest piosenka, która zostaje wydana oddzielnie, aby promować album konkretnego artysty, na którym również możemy ją usłyszeć. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy nagranie wydane na singlu nie pojawia się potem na żadnym albumie danego wykonawcy – wówczas jest ono do nabycia jedynie w postaci singla. Single mogą być wypuszczone na rynek w różnych formatach. Często dla wzmocnienia akcji promocyjnej singiel dostępny jest na rynku w kilku formatach jednocześnie. Możliwe formaty:

singiel wydany na winylu,
singiel wydany w formie kasety magnetofonowej,
singiel CD,
singiel wideo – może to być kaseta VHS lub płyta CD,
singiel DVD,
singiel promocyjny („radio promo”, „promo”) – niedostępny w oficjalnej sprzedaży, pełniący wyłącznie funkcje promocyjne, rozsyłany zwykle do stacji radiowych czy telewizyjnych, a niekiedy do krytyków muzycznych,
„digital single” – singiel udostępniony przez internet w sklepach internetowych typu iTunes Store,
„ringle” – singiel z dzwonkiem telefonicznym, nowa forma wykreowana przez wytwórnię Sony BMG.

Przez ostatnie lata najpopularniejszym formatem singla była płyta CD, natomiast obecnie ta forma sprzedawania utworów coraz mocniej wypierana jest przez format „digital single”.

Do najlepiej sprzedających się na świecie singli na przestrzeni ostatniego stulecia zalicza się: „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” Eltona Johna (utwór „Candle in the wind 1997” jest hołdem dla tragicznie zmarłej Księżnej Diany) oraz „White Christmas” i „Silent night” – wykonawcą obu jest Bing Crosby.

Mówiąc o singlu, nie sposób pominąć terminu „B-side” (czyli tzw. „strona B”). Przeważnie ze stronami B spotykamy się w przypadku singli wydanych na płycie CD, ale także przy „digital single”. Utwory wydane na stronie B możemy podzielić na kilka kategorii, a mianowicie:

– może to być inna wersja (instrumentalna, a cappella, „live”, akustyczna, zremiksowana czy też nagrana w innym języku) piosenki ze strony A, czyli tego utworu, na poczet którego liczona będzie liczba sprzedanych egzemplarzy singla (np. stroną B singla „Umbrella” Rihanny był remiks tej piosenki);

– może to być także któryś z utworów z albumu danego artysty, ale taki, którego wydanie oddzielnie jako singla nie jest planowane (np. piosenka „Let it will be” Madonny znajdująca się na albumie „Confessions on a dance floor” została wydana jako B-side na singlu „Sorry”, natomiast sama singlem nigdy nie była);

– często jest to piosenka, która na albumie artysty w ogóle się nie znalazła, ponieważ została odrzucona przy ostatecznym doborze utworów, a powody tego odrzucenia mogą być różne – utwór mógł nie pasować do stylistyki płyty albo uznano go za zbyt słaby (np. na singlu Britney Spears „Lucky” stroną B był utwór „Heart”, który nie znalazł się na płycie „Oops!…I did it again”, promowanej przez singiel „Lucky”);

– niekiedy jest to piosenka, którą nagrano po tym, jak album ukazał się na rynku, więc jego dodanie do tracklisty nie było już możliwe;

– niezwykle często zdarza się, że będzie to utwór, który jest coverem jakiejś innej piosenki (np. Sugababes na singlu „Ugly” zamieściły przeróbkę przeboju The Beatles „Come together”);

– bywa też tak, że jest to remiks jakiegoś innego utworu z płyty artysty (np. na singlu Britney Spears „Don’l let me be the last to know” znajdziemy remiks jej wcześniejszego przeboju „Stronger”).

W historii muzyki od czasu do czasu zdarzały się takie sytuacje, kiedy to strona B cieszyła się większą popularnością niż strona A singla. Tak było np. z singlami:

ABBA „Eagle”/”Thank you for the music”
Gloria Gaynor „Substitute”/”I will survive”
Madonna „Angel”/”Into the groove” (w niektórych krajach „Into the groove” było wydane jako oddzielny singiel)
Righteous Brothers „Stuck on you”/”Unchained melody”.

Czasami, mimo podziału na stronę A i stronę B, obie strony singla stawały się przebojami, np.:

Elvis Presley „Don’t be cruel”/”Hound dog”
Queen „We are the champions”/”We will rock you”
Robbie Williams „Eternity”/”Road to Mandalay”.

Ponadto niejednokrotnie możemy natknąć się na single, na których obie piosenki uznano za równoważne, czyli są to single z dwoma stronami A, co powszechnie określa się mianem „double A-side”. Dla przykładu wymienić tu można następujące single:

Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997”
Leona Lewis „Better in time”/”Footprints in the sand”
Westlife „I have a dream”/”Seasons in the sun”
The Beatles „Yellow submarine”/”Eleanor Rigby”
Nelly „Flap ya wings”/”My place”
Nirvana „All apologies”/”Rape me”.