The UK Singles Chart – statystyki #3 (stan na 08.06.2012 r.)

Tym wpisem zamykam (na jakiś czas) temat statystyk odnoszących się do brytyjskiego zestawienia sprzedaży singli – The UK Singles Chart.

Poprzednie dwie części tego cyklu znajdziecie pod poniższymi linkami:
część pierwsza,
część druga.

Wszystkie dane dotyczą okresu od powstania listy w listopadzie 1952 r. do pierwszego czerwcowego notowania 2012 r.

  • Przede wszystkim ilość!

*Najwięcej piosenek w top 75 listy: Elvis Presley – 153 (łącznie z 17 reedycjami z 2005 r.; bez nich Elvis również byłby liderem, prześcigając o 1 tytuł Cliffa Richarda).

*Najwięcej piosenek w top 40 listy: Elvis Presley – 129 (łącznie z reedycjami z 2005 r.; gdybyśmy je odjęli, liderem byłby Cliff Richard ze 126 tytułami).

*Najwięcej piosenek w top 20 listy: Elvis Presley – 103 (łącznie z reedycjami z 2005 r.; gdybyśmy je odjęli, liderem byłby Cliff Richard z 97 tytułami).

*Najwięcej piosenek w top 10 listy: Elvis Presley – 77 (łącznie z reedycjami z 2005 r.; gdybyśmy je odjęli, liderem byłby Cliff Richard z 69 tytułami).

*Najwięcej piosenek w top 5 listy: Elvis Presley – 54 (łącznie z reedycjami z 2005 r.; gdybyśmy je odjęli, liderem nie byłby już Cliff Richard, który miał 41 takich tytułów, lecz Madonna z 45 piosenkami, chociaż i w jej przypadku pojawia się kilka reedycji).

  • Niezmordowani

*Najwięcej tygodni spędzonych w top 75 listy przez jeden tytuł: Frank Sinatra „My way” – 124.

*Najwięcej kolejnych tygodni spędzonych w top 75 listy przez jeden tytuł: Snow Patrol „Chasing cars” – 65.

Ciekawostka:
*Singiel „Sex on fire” Kings Of Leon spędził do tej pory łącznie 90 tygodni w top 75 listy, z czego jako jedyny singiel w historii zestawienia dwukrotnie zaliczył ciąg ponad 30 kolejnych tygodni na liście – w pierwszej „transzy” były to 42 tygodnie, w drugiej zaś 37 tygodni. Spośród singli z ostatniego 10-lecia dłuższym stażem w top 75 listy pochwalić się może singiel „Chasing cars” Snow Patrol – łącznie 107 tygodni.

  • Wielka kumulacja

*Najwięcej piosenek jednego artysty notowanych w top 75 listy w ciągu jednego roku kalendarzowego: Glee Cast – 53 w 2011 r.

*Najwięcej piosenek jednego artysty notowanych w top 75 listy w ciągu jednego tygodnia: Michael Jackson – 27 w 2009 r. (lista z datą 5 lipca 2009 r., tuż po śmierci Jacksona), z czego 21 piosenek solowych, 1 w duecie z siostrą Janet, 5 z Jackson 5/The Jacksons.

*Najwięcej piosenek jednego artysty notowanych w top 40 listy w ciągu jednego tygodnia: Michael Jackson – 13 w 2009 r. (lista z datą 5 lipca 2009, tuż po śmierci Jacksona).

*Najwyższa łączna liczba tygodni spędzonych przez wszystkie piosenki jednego artysty w ciągu jednego roku kalendarzowego: Lady Gaga – 147 tygodni w 2009 r.

  • Cierpliwość popłaca

*Artysta, który potrzebował najwięcej czasu od chwili swojego pierwszego w karierze pojawienia się na liście, by umieścić jakąkolwiek wykonywaną przez siebie piosenkę na 1. miejscu listy: Tony Christie – ponad 34 lata. Jego pierwszy singiel pt. „Las Vegas” zadebiutował na liście w styczniu 1971 r., a jego pierwszy i jak dotąd jedyny „numer jeden”, tj. „(Is this the way to) Amarillo„, trafił na szczyt listy w marcu 2005 r.

*Artysta z najdłuższą przerwą pomiędzy 2 kolejnymi „numerami jeden”: George Harrison – 31 lat. Singiel „My sweet Lord” po raz pierwszy trafił na 1. miejsce listy w styczniu 1971 r., a po śmierci muzyka powrócił na szczyt w styczniu 2002 r. Gdyby jednak uznać, że chodzi nam o 2 różne single danego artysty, wtedy rekordzistą byłby Leo Sayer – między jego kolejnymi „numerami jeden” minęło 29 lat: „When I need you” – luty 1977 r., „Thunder in my heart again” – luty 2006 r. (jako Meck feat. Leo Sayer).

*Artysta z najdłuższą przerwą pomiędzy pierwszym a ostatnim „numerem jeden”: Elvis Presley – 47 i pół roku. Singiel „All shook up” wskoczył na 1. miejsce w czerwcu 1957 r., natomiast ostatni jak dotąd „numer jeden” Elvis zaliczył w lutym 2005 r. – była to reedycja singla „It’s now or never”. Wśród kobiet rekordzistką jest Cher. Pomiędzy singlem „I got you babe” (jej pierwszym „numerem jeden” z sierpnia 1965 r.), a „Believe” (jej ostatnim jak dotąd „numerem jeden”) z okresu październik-grudzień 1998 r., minęło ponad 33 lata. Więcej o „Believe” i jego rekordach pisałem tutaj.

  • Wybrane różności

*Tylko 2 razy w historii listy zdarzyło się, by na 1. miejscu znalazł się utwór wykonywany przez chór (chór jako główny artysta):

St. Winfred’s School Choir „There’s no one quite like grandma” – #1 w 1980 r.,
Military Wives & Gareth Malone „Wherever you are” – #1 w 2011 r.

*Jedyny singiel w historii, który został bestsellerem roku, mimo że nigdy nie dotarł do 1. miejsca listy: Eminem feat. Rihanna „Love the way you lie” (2010).

*Artysta z największą liczbą piosenek ze sprzedażą przekraczającą 1 milion kopii: Paul McCartney – 8 tytułów (z czego 5 z The Beatles, 1 z Wings, 1 z projektem Band Aid, 1 z Band Aid 20).

*Twórca największej liczby „numerów jeden”: ex aequo Paul McCartney i John Lennon – po 33 tytuły.

  • Taki mały, a już hit(y) ma

*Najmłodszy artysta, którego singiel trafił na 1. miejsce listy: Little Jimmy Osmond „Long haired lover from Liverpool” (1973) – miał wtedy 9 lat i 8 miesięcy.

*Najmłodszy artysta, którego singiel zadebiutował na 1. miejscu listy: Billie Piper „Because we want to” (1998) – miała wtedy 15 lat i 9 miesięcy.

*Najmłodszy artysta, którego singiel znalazł w Wielkiej Brytanii ponad 1 milion nabywców (wiek ustalony na moment wydania singla): Little Jimmy Osmond „Long haired lover from Liverpool” (1973).

*Najmłodsza solistka, której singiel znalazł w Wielkiej Brytanii ponad 1 milion nabywców (wiek ustalony na moment wydania singla): Britney Spears „…Baby one more time” (1999) – 17 lat.

  • Liderzy sprzedaży

Na stronie internetowej The Official Charts Company 4 czerwca br. opublikowano listę artystów, którzy sprzedali w Wielkiej Brytanii najwięcej egzemplarzy swoich nagrań (w wersji fizycznej i cyfrowej). Warto odnotować, iż próg 10 mln egzemplarzy przekroczyło 12 wykonawców.

Niestety nie podano, jak traktowano piosenki wykonywane przez danego muzyka w różnych konfiguracjach (featuringi, specjalne projekty typu Band Aid, kariera zespołowa poprzedzająca karierę solową etc.). W wielu przypadkach można się domyślić, jakie kryteria przyjęto, ale wolałbym, by zostały one jasno czytelnikowi zakomunikowane.

Lista prezentuje się następująco:

60. Coldplay
59. P!nk
58. The Shadows
57. The Everly Brothers
56. Wet Wet Wet
55. Katy Perry
54. Prince
53. Frankie Goes To Hollywood
52. Frank Sinatra
51. Duran Duran
50. Adam Ant (brak informacji, czy brano tu pod uwagę również sprzedaż singli Adam And The Ants)
49. David Guetta
48. Pet Shop Boys
47. Bryan Adams
46. The Jam
45. Diana Ross (zakładam, że nie liczono tu tych singli z The Supremes, przy których w rubryce”wykonawca” nie wyodrębniano jeszcze nazwiska Diany, tj. nie pisano „Diana Ross And The Supremes”)
44. Phil Collins (domyślam się, że bez Genesis)
43. Wham!
42. The Police
41. Madness
40. Tom Jones
39. Mariah Carey
38. Olivia Newton-John
37. UB40
36. Beyoncé (bez Destiny’s Child?)
35. Céline Dion
34. Westlife
33. Boney M.
32. The Black Eyed Peas
31. Slade
30. Blondie
29. Boyzone
28. Lady Gaga
27. Status Quo
26. Britney Spears
25. Shakin’ Stevens
24. U2
23. Bee Gees
22. Robbie Williams (domyślam się, że wyłącznie solo)
21. George Michael (jw.)
20. Spice Girls
19. Whitney Houston
18. Eminem (a co z takimi projektami Eminema, jak np. D12?)
17. Oasis
16. Stevie Wonder
15. Take That
14. Rod Stewart
13. The Rolling Stones
12. Kylie Minogue – 10,1 mln kopii
11. Paul McCartney – 10,2 mln kopii (domyślam się, że jest to wynik bez singli wydanych pod szyldem „The Beatles”; nie wiem jednak, jak potraktowano charytatywne projekty, w których udzielał się McCarney, tj. różne odsłony Band Aid i Ferry Aid; tą samą wątpliwość mam np. przy Westlife czy Mariah Carey)
10. Rihanna – 10,4 mln kopii (do końca tego roku Rihanna z pewnością dogoni zespół ABBA)
9. David Bowie – 10,6 mln kopii
8. ABBA – 11,2 mln kopii
7. Queen – 12,6 mln kopii
6. Elton John – 14,8 mln kopii
5. Michael Jackson – 15,3 mln kopii (czy jedynie solowe dokonania?)
4. Madonna – 17,6 mln kopii
3. Cliff Richard – 21,5 mln kopii
2. Elvis Presley – 21,6 mln kopii
1. The Beatles21,9 mln kopii
źródło: www.officialcharts.com

*Warto zwrócić uwagę na ranking wokalistek:

10. Mariah Carey
9. Olivia Newton-John
8. Beyoncé
7. Céline Dion
6. Lady Gaga
5. Britney Spears
4. Whitney Houston
3. Kylie Minogue
2. Rihanna
1. Madonna

Rihanna, obecna przecież na scenie raptem od 7 lat, wyprzedziła gwiazdy, które na swój wynik pracowały kilka dekad. Nie bez znaczenia jest to, że szczyt popularności Rihanny przypada na okres rosnącej sprzedaży singli na skutek wzrostu popularności legalnego pobierania plików cyfrowych. Zobaczymy, jak długo Rihanna zdoła utrzymać się w czołówce. I czy w tym rankingu dogoni Madonnę…?!

  • SUPLEMENT (aktualizacja danych z poprzednich wpisów):

– do cz. pierwszej cyklu:
Gary Barlow może dopisać na swoje konto kolejny „numer jeden” – dzięki singlowi „Sing” Barlow ma już 15 „numerów jeden” w Wielkiej Brytanii (11 z Take That, 1 z projektem Helping Haiti, 2 solowe i 1 pod szyldem Gary Barlow & The Commonwealth Band),

– do cz. drugiej cyklu:
Matt Cardle „When we collide” – to 117. piosenka, która przekroczyła próg 1 miliona kopii w Wielkiej Brytanii.

fot. Elvis Presley – to nadal do niego należy znaczna część rekordów brytyjskiej listy sprzedaży singli; jak długo? (myheritage.com)