The UK Singles Chart – statystyki #2 (stan na 08.06.2012 r.)

Kontynuacja wpisu „The UK Singles Chart – statystyki #1” (znajdującego się pod tym adresem).

  • Najlepsi w swoim rodzaju

*Najlepiej sprzedający się kobiecy singiel w historii listy: Cher „Believe” (1998).

*Najlepiej sprzedający się kobiecy singiel lat 80. XX w.: Jennifer Rush „The power of love” (1985).

*Najlepiej sprzedający się singiel debiutanta: Frankie Goes To Hollywood „Relax” (1983).

*Najlepiej sprzedający się charytatywny singiel w historii listy: Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (1984).

  • Niedoszłe „numery jeden”

*Najlepiej sprzedający się singiel, który maksymalnie dotarł do 2. pozycji listy: Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (podwójna strona A) – ok. 1,45 mln kopii do dzisiaj. W tygodniu premiery singiel rozszedł się w nakładzie ok. 0,5 mln kopii, co w normalnych warunkach gwarantuje 1. pozycję na liście, ale tym razem na drodze na szczyt stanął mu inny świąteczny singiel – „Do they know it’s Christmas?” Band Aid (ok. 0,75 mln kopii w ciągu tygodnia).

*Najlepiej sprzedający się singiel wydany w XXI w., który maksymalnie dotarł do 2. pozycji listy: Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” (2011). A w dalszej kolejności: Eminem feat. Rihanna „Love the way you lie” (2010).

*Najlepiej sprzedający się singiel, który maksymalnie dotarł do 3. pozycji listy: New Order „Blue Monday” (oryginał: 1983) (licząc sprzedaż późniejszych wersji, w tym przede wszystkim tej z 1988 r., która dotarła do 3. miejsca listy).

*Najlepiej sprzedający się singiel, który nigdy nie pojawił się w top 10 listy: Jason Mraz „I’m yours” (2008) – maksymalnie na 11. miejscu.

*Najlepiej sprzedający się singiel, który nigdy nie pojawił się w top 20 listy: (prawdopodobnie) Florence + The Machine „Dog days are over” (2008) – maksymalnie na 23. miejscu.

*Artysta z największą liczbą piosenek w top 75 listy bez „numeru jeden”: Glee Cast98.

*Artysta z największą liczbą piosenek w top 40 listy bez „numeru jeden”: Depeche Mode43.

*Artysta z największą liczbą piosenek w top 10 listy bez „numeru jeden”: Jon Bon Jovi – 20, z czego 17 z zespołem Bon Jovi (co jest jednocześnie drugim wynikiem w tym rankingu).

*Artysta z największą liczbą piosenek w top 2 listy bez „numeru jeden”: Sash! 5.

  • Grunt to dobrze zacząć

*Najszybciej rozchodzący się singiel w historii listy: Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (podwójna strona A) – 1,55 mln kopii w ciągu pierwszego tygodnia, z czego aż 658 tys. kopii w pierwszym dniu. Był to wówczas 18 razy lepszy wynik niż ten, który w tym notowaniu zagwarantował 2. miejsce – Dario G „Sunchyme”, 85 tys. kopii. Jest to największa dysproporcja sprzedażowa pomiędzy singlami z pierwszych dwóch pozycji listy.

*Najszybciej rozchodzący się singiel debiutanta w historii listy: Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (podwójna strona A) – 1,11 mln kopii w ciągu pierwszego tygodnia (był to efekt historycznego zwycięstwa Younga w pierwszej na świecie edycji telewizyjnego widowiska „Pop Idol”). Jednocześnie jest to najszybciej rozchodzący się singiel finalisty programu typu talent show.

*Najniższa tygodniowa sprzedaż singla, która zagwarantowała mu 1. miejsce na liście: Orson „No tomorrow” (2006) – 17 694 kopie w ciągu tygodnia.

fot. okładka jednego z najlepiej sprzedających się singli w historii brytyjskiej fonografii – Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (chartarchive.org)

  • Internet gwoździem do trumny sprzedaży fizycznej

*Pierwszy singiel, który trafił na 1. miejsce listy wyłącznie dzięki sprzedaży cyfrowej: Gnarls Barkley „Crazy” (2006) – debiut na szczycie. Później promocję singla wsparto fizyczną sprzedażą.

*Pierwszy singiel, który trafił na 1. miejsce listy wyłącznie dzięki sprzedaży cyfrowej, i nie wydano go później w postaci fizycznej: Coldplay „Viva la vida” (2008).

*Najwyższa tygodniowa sprzedaż singla z 1. miejsca, który wydany był jedynie w wersji cyfrowej: Rage Against The Machine „Killing in the name”502 569 kopii (2009). Singiel, który pierwotnie wydano w 1993 r. na nośniku fizycznym, ponownie trafił na rynek, lecz tym razem w wersji cyfrowej, w 2009 r. w związku z szeroko komentowaną w brytyjskich mediach batalią o świąteczny „numer jeden” (więcej na ten temat pisałem tutaj).

ALE: nie jestem w posiadaniu informacji na temat tego, jaki był udział sprzedaży fizycznej w ogólnej sprzedaży singla „Wherever you are” Military Wives & Gareth Malone w tygodniu świątecznym 2011 r. Znalazł on wówczas 556 tys. nabywców, znajdując się zarówno w sprzedaży cyfrowej, jak i fizycznej.

Ważna uwaga:
*Dzisiaj sprzedaż cyfrowa singli właściwie całkowicie wyparła sprzedaż fizyczną. O tym jednak, że kupowanie piosenek przez internet to stosunkowo nowe zjawisko, świadczą poniższe dane.

– 22 czerwca 2008 r. po raz pierwszy zarówno 1. miejsce listy, jak i miejsce 2., zajmowały single znajdujące się w tym czasie jedynie w sprzedaży cyfrowej, tj. Coldplay „Viva la vida” (#1) i Ne-Yo „Closer” (#2). Z kolei w notowaniu z 1 marca 2009 r. wyłącznie dzięki sprzedaży cyfrowej swoje lokaty zajęły piosenki z miejsc od 1. do 4. Następnie w jednym z notowań z lutego 2010 r. aż 9 piosenek z top 10 (miejsca od 1. do 9.) znajdowało się w czołówce, będąc w tamtym czasie jedynie w sprzedaży cyfrowej.

*Bardziej szczegółowe dane o sprzedaży cyfrowej singli znajdziecie w pierwotnej wersji tego posta (z marca 2010 r.). Pojawia się tam spis utworów, które do końca 2009 r. znalazły się na 1. miejscu listy, będąc dostępnymi w danym tygodniu jedynie w wersji cyfrowej.

  • Język (zbyt) obcy

*Obcojęzyczne „numery jeden”:

Serge Gainsbourg & Jane Birkin „Je t’aime… moi non plus” (1969) – język francuski,
Falco „Rock me Amadeus” (1986) – język niemiecki,
Los Lobos „La bamba” (1987) – język hiszpański,
Yolanda Be Cool & DCUP „We no speak Americano” (2010) – język włoski.

  • Królowie dziesięcioleci

*Najlepiej sprzedające się single w kolejnych dekadach:

– lata 50. XX w. – Bill Haley & His Comets „Rock around the clock”,
– lata 60. – The Beatles „She loves you”,
– lata 70. – Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (podwójna strona A),
– lata 80. – Band Aid „Do they know it’s Christmas?”,
– lata 90. – Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (podwójna strona A),
– lata 00. XXI w. – Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (podwójna strona A),
– lata 10. – (jak dotąd) Adele „Someone like you”.

  • Pasmo sukcesów

*Artysta z największa liczbą kolejnych singli w top 5 listy: Westlife – 22 (lata 1999-2007, od „Swear it again” do „Home”).

*Artysta z największą liczbą kolejnych singli w top 10 listy (bez uwzględniania reedycji): Madonna – 34 (od „Like a virgin” z 1984 r. do „Secret” z 1994 r.). Dobrą passę Madonny przerwał singiel „Take a bow” (jedynie 16. pozycja), który paradoksalnie jest jej największym przebojem w USA, jeśli za główne kryterium wielkości przeboju obralibyśmy czas spędzony na szczycie listy.

*Zespół z największą liczbą kolejnych singli w top 10 listy: Westlife26 (licząc singiel „Everybody hurts” projektu Helping Haiti, w którym pojawia się zespół Westlife).

*Kobieca grupa z największą liczbą kolejnych singli w top 10 listy: Girls Aloud – 20. Singiel „Untouchable”, będący 21. singlem wydanym przez Girls Aloud, zatrzymał się na 11. pozycji; to jak dotąd ostatni singiel wydany przez tę grupę.

*Kobieca grupa z największą liczbą singli w top 40 listy: The Supremes – 30. Gdybyśmy ograniczyli się do formacji brytyjskich, liderkami byłyby Sugababes z 26 piosenkami.

fot. okładka singla: Girls Aloud „Can’t speak French” (chartarchive.org)

  • 116 przebojów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży

Do 10 czerwca 2012 r. co najmniej 116 piosenek przekroczyło w Wielkiej Brytanii siedmiocyfrową sprzedaż (tyle wymieniają oficjalne źródła), a zatem znalazło ponad 1 milion nabywców. Dzięki sprzedaży cyfrowej (uwzględnianej w notowaniach od 2006 r.) do tego grona w ostatnich latach dołączyła pokaźna grupa tytułów jeszcze z poprzedniego wieku, których sprzedaż fizyczna w czasie ich świetności nie była wystarczająca, by zmieścić się na tej liście. Obecnie, w dobie internetowej sprzedaży muzyki, przekroczenie bariery 1 miliona kopii stało się znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu, gdy ta forma sprzedaży nie była brana pod uwagę, a sprzedaż fizyczna singli miała się nie najlepiej.

*Najlepiej sprzedający się singiel w historii brytyjskiego przemysłu fonograficznego: Elton John „Something in the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (podwójna strona A) (1997). Piosenka „Candle in the wind”, która w pierwotnej wersji dedykowana była Marilyn Monroe, została zmieniona w 1997 r., by jej wykonaniem Elton John mógł uhonorować tragicznie zmarłą Księżną Dianę. Singiel z tym utworem oraz z towarzyszącą mu piosenką „Something about the way you look tonight”, która pełniła na nim rolę wypełniacza (mimo że to ona jako pierwsza podawana jest w tytule znajdującym się na okładce fonogramu), sprzedawał się na świecie w takich ilościach, że dzisiaj trudno uwierzyć, że ktokolwiek był w stanie wygenerować tak imponujący wynik; a mowa o nakładzie przekraczającym 37 milionów kopii, z czego co najmniej 4,86 mln egzemplarzy znalazło swojego właściciela w samej Wielkiej Brytanii!

*Oto 116 tytułów piosenek ze sprzedażą powyżej 1 mln kopii na terytorium Wielkiej Brytanii:
(Ponieważ od ostatniego oficjalnego zestawienia wszech czasów wiele się zmieniło pod względem sprzedaży, nie będę układał piosenek w miejsca – tym bardziej, że w ostatnim czasie nie pojawiła się żadna oficjalna lista, która segregowałaby poniższe nagrania według liczby sprzedanych egzemplarzy).

Lata 50. XX w.
Bill Haley & His Comets „Rock around the clock” (1954)
Paul Anka „Diana” (1957)
Harry Belafonte „Mary’s Boy Child” (1957)
(łącznie 3 tytuły)

Lata 60.
Elvis Presley „It’s now or never” (1960)
Acker Bilk „Stranger on the shore” (1961)
Cliff Richard & The Shadows „The young ones” (1962)
Frank Ifield „I remember you” (1962)
The Beatles „She loves you” (1963) (najlepiej sprzedający się singiel The Beatles; ok. 1,9 mln kopii)
The Beatles „I want to hold your hand” (1963)
The Beatles „Can’t buy me love” (1964)
The Beatles „I feel fine” (1964)
The Righteous Brothers „Unchained melody” (1965) (wynik w dużej mierze wygenerowany przez reedycję z 1990 r.)
Ken Dodd „Tears” (1965)
The Seekers „The carnival is over” (1965)
The Beatles „Day tripper”/”We can work it out” (podwójna strona A) (1965)
Tom Jones „Green, green grass of home”
Engelbert Humperdinck „Release me” (1967)
Engelbert Humperdinck „The last waltz” (1967)
The Archies „Sugar, sugar” (1969)
(łącznie 16 tytułów)

Lata 70.
The New Seekers „I’d like to teach the world to sing (in perfect harmony)” (1971)
Simon Park Orchestra „Eye level” (1972)
Little Jimmy Osmond „Long haired lover from Liverpool” (1972)
Gary Glitter „I love you love me love” (1973)
Slade „Merry Xmas everybody” (1973)
Queen „Bohemian rhapsody” (1975)
John Lennon „Imagine” (1975)
Brotherhood Of Man „Save your kisses for me” (1976)
ABBA „Dancing queen” (1976)
Julie Covington „Don’t cry for me Argentina” (1976)
David Soul „Don’t give up on us” (1976)
Donna Summer „I feel love” (1977)
Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (podwójna strona A) (1977)
Boney M. „Rivers of Babylon”/”Brown girl in the ring” (podwójna strona A) (1978)
John Travolta & Olivia Newton-John „You’re the one that I want” (1978)
John Travolta & Olivia Newton-John „Summer nights” (1978)
Boney M. „Mary’s Boy Child/Oh my Lord” (1978)
Village People „Y.M.C.A.” (1978)
Ian Dury And The Blockheads „Hit me with your rhythm stick” (1978)
Blondie „Heart of glass” (1979)
Art Garfunkel „Bright eyes” (1979)
Pink Floyd „Another brick in the wall (part II)” (1979)
(łącznie 22 tytuły)

Lata 80.
Adam And The Ants „Stand and deliver” (1981)
Soft Cell „Tainted love” (1981)
The Human League „Don’t you want me” (1981)
Dexy’s Midnight Runners And The Emerald Express „Come on Eileen” (1982)
Irene Cara „Fame” (1982)
Survivor „Eye of the tiger” (1982)
New Order „Blue Monday” (1983)
Culture Club „Karma Chameleon” (1983)
Billy Joel „Uptown girl” (1983)
Frankie Goes To Hollywood „Relax” (1983)
Frankie Goes To Hollywood „Two tribes” (1984)
George Michael „Careless whisper” (1984)
Stevie Wonder „I just called to say I love you” (1984)
Ray Parker, Jr. „Ghostbusters” (1984)
Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (1984)
Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (podwójna strona A) (1984)
Jennifer Rush „The power of love” (1985)
The Pogues feat. Kirsty MacColl „Fairytale of New York” (1987)
Black Box „Ride on time” (1989)
(łącznie 19 tytułów)

Lata 90.
Bryan Adams „(Everything I do) I do it for you” (1991)
Whitney Houston „I will always love you” (1992)
Wet Wet Wet „Love is all around” (1994)
Whigfield „Saturday night” (1994)
Céline Dion „Twink twice” (1994)
Robson & Jerome „Unchained melody”/”White Cliffs of Dover” (podwójna strona A) (1994)
Take That „Back for good” (1995)
Robson & Jerome „I believe”/”Up on the roof” (podwójna strona A) (1995)
Coolio feat. L.V. „Gangsta’s paradise” (1995)
Oasis „Wonderwall” (1995)
Michael Jackson „Earth song” (1995)
Babylon Zoo „Spaceman” (1996)
Fugees „Killing me softly” (1996)
Baddiel, Skinner & The Lightning Seeds „Three lions” + „3 lions ’98” (1996 + 1998) (oficjalny hymn brytyjskiej reprezentacji piłki nożnej; obie wersje liczone są na jedno konto; w przeciwnym razie żadna z nich nie znalazłaby się w tym spisie)
Spice Girls „Wannabe” (1996)
Spice Girls „2 become 1” (1996)
Puff Daddy & Faith Evans feat. 112 „I’ll be missing you” (1997)
Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (podwójna strona A) (1997)
Aqua „Barbie girl” (1997)
Natalie Imbruglia „Torn” (1997)
Various Artists „Perfect day” (1997)
All Saints „Never ever” (1997)
Teletubbies „Teletubbies say ‚Eh-oh!'” (1997)
Robbie Williams „Angels” (1997)
Céline Dion „My heart will go on” (1998)
Run-D.M.C. vs Jason Nevins „It’s like that” (1998)
Boyzone „No matter what” (1998)
Aerosmith „I don’t want to miss a thing” (1998)
Cher „Believe” (1998)
Steps „Heartbeat”/”Tragedy” (podwójna strona A) (1998)
Britney Spears „…Baby one more time” (1999)
Eiffel 65 „Blue (da ba dee)” (1999)
(łącznie 32 tytuły)

Lata 2000.
Bob The Builder „Can we fix it?” (2000)
Shaggy feat. Ricardo ‚RikRok’ Ducent „It wasn’t me” (2001)
Hear’Say „Pure and simple” (2001)
Kylie Minogue „Can’t get you out of my head” (2001)
Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (podwójna strona A) (2002)
Gareth Gates „Unchained melody” (2002)
Band Aid 20 „Do they know it’s Christmas?” (2004)
Tony Christie feat. Peter Kay „(Is this the way to) Amarillo” (2005)
Shayne Ward „That’s my goal” (2005)
Gnarls Barkley „Crazy” (2006)
Leona Lewis „Bleeding love” (2007)
Kings Of Leon „Sex on fire” (2008)
Alexandra Burke „Hallelujah” (2008)
Lady Gaga „Poker face” (2009)
The Black Eyed Peas „I gotta feeling” (2009)
(łącznie 15 tytułów)

Lata 2010-2012 (do końca maja 2012 r.)
Eminem feat. Rihanna „Love the way you lie” (2010)
Bruno Mars „Just the way you are” (2010)
Rihanna „Only girl (in the world)” (2010)
Adele „Someone like you” (2011)
Jessie J feat. B.o.B „Price tag” (2011)
LMFAO feat. Lauren Bennett & GoonRock „Party rock anthem” (2011)
Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” (2011)
Rihanna feat. Calvin Harris „We found love” (2011)
Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know” (2011)
(łącznie 9 tytułów)

*Single, które najkrócej, bo od maja 2012 r., znajdują się na tej liście:

Gotye feat. Kimbra „Somebody that I used to know”,
Donna Summer „I feel love”.

*Single, które przekroczyły próg 1 miliona kopii, chociaż nigdy nie pojawiły się na 1. miejscu listy:

Acker Bilk „Stranger on the shore” – maksymalnie 2. miejsce,
New Order „Blue Monday” – maksymalnie 3. miejsce,
Ray Parker, Jr. „Ghostbusters” – maksymalnie 2. miejsce,
Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (podwójna strona A) – maksymalnie 2. miejsce,
The Pogues feat. Kirsty MacColl „Fairytale of New York” – maksymalnie 2. miejsce,
Oasis „Wonderwall” – maksymalnie 2. miejsce,
Natalie Imbruglia „Torn” – maksymalnie 2. miejsce,
Robbie Williams „Angels” – maksymalnie 4. miejsce,
Aerosmith „I don’t want to miss a thing” – maksymalnie 4. miejsce,
Eminem feat. Rihanna „Love the way you lie” – maksymalnie 2. miejsce,
Maroon 5 feat. Christina Aguilera „Moves like Jagger” – maksymalnie 2. miejsce.

*Najlepiej sprzedający się singiel, który reprezentował Wielką Brytanię na Eurowizji: Brotherhood Of Man „Save your kisses for me” (1976).

*Rok, w którym wydano najwięcej singli, które następnie przekroczyły milionowy próg sprzedaży: 1997 – aż 8 singli (i to głównie z ostatniego kwartału roku).

Ważna uwaga:
*Często podkreśla się, że wydany w 1942 r. singiel „White Christmas” (wykonanie: Bing Crosby) również przekroczył w Wielkiej Brytanii milion kopii. Nie jest on jednak uwzględniany w rankingach, ponieważ w większości jego sprzedaż generowana była jeszcze przed powstaniem oficjalnego zestawienia sprzedaży.

*Single, których sprzedaż na pewno przekroczyła 2 miliony kopii (wg danych jeszcze sprzed kilku lat):

Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (podwójna strona A) (1977),
Queen „Bohemian rhapsody” (1975/1991).
(Wg danych, do których dotarłem na początku 2010 r., grupa Wings miała wówczas na swoim koncie 2,05 mln sprzedanych kopii wspomnianego singla, a Queen – 2,18 mln).

*Single, których sprzedaż na pewno przekroczyła 3 mln kopii (wg danych jeszcze sprzed kilku lat):

Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (1984).
(Wg danych, do których dotarłem na początku 2010 r., singiel ten rozszedł się do tego czasu w nakładzie przekraczającym 3,57 mln kopii).

*Single, których sprzedaż na pewno przekroczyła 4 mln kopii (wg danych jeszcze sprzed kilku lat):

Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (podwójna strona A) – sprzedaż bliska 5 mln kopii (wg danych sprzed ponad 2 lat – 4,86 mln kopii).

c.d.n. (część trzecia będzie częścią ostatnią).

fot. Paul Anka w młodości – jego singiel „Diana” znalazł w Wielkiej Brytanii ponad milion nabywców (depplus.vn)