The UK Singles Chart – statystyki (stan na 21.03.2010 r.)

Przed kilkoma miesiącami przedstawiłem na blogu stosunkowo obszerne statystyki odnoszące się do amerykańskiej listy The Billboard Hot 100. W związku z tym, że bardzo często omawiam także brytyjski rynek muzyczny, doszedłem do wniosku, iż warto byłoby się przyjrzeć także statystykom The UK Singles Chart. Lista ta jest oficjalnym zestawieniem sprzedaży fizycznej oraz – od kilku lat – cyfrowej utworów (w przypadku sprzedaży fizycznej – singli) na terenie Wielkiej Brytanii. W przeciwieństwie do amerykańskiego Hot 100 przy jej układaniu nie bierze się pod uwagę emisji piosenek w stacjach radiowych.

Każde notowanie opracowywane jest przez organizację, której aktualna nazwa brzmi: The Official UK Charts Company. Notowanie obejmuje okres od niedzieli do soboty każdego tygodnia, a jego czołowa czterdziestka ujawniana jest zawsze w niedzielne popołudnia na antenie BBC Radio 1. Z kolei zestawienie rozszerzone do 75 miejsc publikowane jest przez magazyn „Music Week” oraz w internecie na stronach Yahoo! Music, a pierwsze notowanie The UK Singles Chart ukazało się na łamach pisma „New Musical Express” (NME) – miało to miejsce 14 listopada 1952 r. Liczba pozycji na liście początkowo była znacznie mniejsza. Dopiero od 1978 r. lista składała się z 75 tytułów. Na przybliżenie historiil isty, ze szczególnym uwzględnieniem okresu, w którym zaczęto uwzględniać sprzedaż cyfrową utworów, być może zdecyduję się przy innej okazji, a teraz przejdę już do obiecanych statystyk. Obejmują one okres od 14 listopada 1952 r. do 21 marca 2010 r.

*Pierwszy „numer jeden” na liście: Al Martino „Here in my heart” (trafił na szczyt 14 listopada 1952 r.).
*Aktualny „numer jeden” na liście: Lady Gaga feat. Beyoncé „Telephone” (21 marca 2010 r.) – jest to 1124. piosenka, która trafiła na 1. pozycję The UK Singles Chart.

*Artyści z największą liczbą „numerów jeden” na liście:

21 Elvis Presley (w tym 3 reedycje singli z 2005 r.)
– 17 – The Beatles
– 14 – Cliff Richard
– 14 – Westlife
– 13 – Madonna

*Najdłuższy pobyt na szczycie listy:

18 tygodni – Frankie Laine „I believe” (1953)
– 16 tygodni – Bryan Adams „(Everything I do) I do it for you” (1991)
– 15 tygodni – Wet Wet Wet „Love is all around” (1994)
– 14 tygodni – Queen „Bohemian rhapsody” (1975/1976 + 1991/1992)
– 11 tygodni – Slim Whitman „Rose Marie” (1955)
– 10 tygodni – David Whitfield „Cara mia” (1954), Whitney Houston „I will always love you” (1992/1993), Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella” (2007)

Należy jednak zwrócić uwagę, iż z powyższej listy „numerów jeden” Frankie Laine „I believe” i Queen „Bohemian rhapsody” to jedyne tytuły, które nie okupowały 1. pozycji listy nieprzerwanie. „I believe” to ponadto jedyny singiel w historii listy, które dwukrotnie powracał na szczyt – początkowo przebywał na nim przez 9 tygodni, następnie – 6, a potem jeszcze dodatkowo 3, co zapewniło mu łącznie rekordowe 18 tygodni.

*Piosenka, która trafiła na szczyt w największej liczbie różnych wykonań: „Unchained melody” – aż 4-krotnie: w 1955 r. (Al Hibbler i Jimmy Young), w 1990 r. (The Rightheous Brothers), w 1995 r. (Robson & Jerome) i w 2002 r. (Gareth Gates).

*Artysta z największą liczbą kolejnych „numerów jeden”: Westlife – aż singli zespołu z rzędu (począwszy od debiutanckiego) dotarło na szczyt listy, a mowa o następujących tytułach: „Swear it again”, „If I let you go”, „Flying without wings”, „I have a dream”/”Seasons in the sun” (double A-side), „Fool again”, „Against all odds” (duet z Mariah Carey) i „My love” – lata 1999-2000 r. Singlem, który przerwał to pasmo sukcesów, był „mały krążek” z piosenką „What makes a man” – 2. miejsce na liście. Co ciekawe, kolejne 3 single (wydane po „What makes a man”) również dotarły do 1. lokaty. Westlifie pobili rekord ustanowiony wcześniej przez Spice Girls, których 6 kolejnych singli dotarło na 1. miejsce listy (dobrą passę girlsbandu przerwał wówczas singiel o – jak się potem okazało – proroczym tytule „Stop”, który trafił maksymalnie na 2. pozycję listy, chociaż kolejne 3 wydane po nim single znowu zapewniły Spice Girls 1. miejsce na liście).

*Artyści, których single znalazły się na szczycie listy już po ich śmierci:

Buddy Holly „It doesn’t matter anymore” (1959)
Eddie Cochran „Three steps to heaven” (1960)
Jim Reeves „Distant drums” (1966)
Jimi Hendrix „Voodoo chile” (1970)
Elvis Presley „Way down” (1977), „A little less conversation” (Elvis vs JXL) (2002), „Jailhouse rock” (reedycja) (2005), „One night”/”I got stung” (reedycja, double A-side) (2005), „It’s now or never” (reedycja) (2005)
John Lennon „(Just like) starting over” (1980), „Imagine” (1981), „Woman” (1981)
Jackie Wilson „Reet petite (the sweetest girl in town)” (1986)
Freddie Mercury „Bohemian rhapsody”/”These are the days of our lives” (double A-side; z zespołem Queen) (1991) oraz „Living on my own” (1993)
Aaliyah „More than a woman” (2002)
George Harrison „My sweet Lord” (2002)
2Pac „Ghetto gospel” (feat. Elton John) (2005)
The Notorious B.I.G. „Nasty girl” (feat. Diddy, Nelly, Jagged Edge & Avery Storm) (2006)
Eva Cassidy „What a wonderful world” (feat. Katie Melua) (2007)

*Pośmiertny singiel George’a Harrisona zepchnął ze szczytu „More than a woman” Aaliyah – to jak dotąd jedyny przypadek w historii brytyjskiej listy przebojów, żeby nagranie jednego zmarłego artysty zastąpiło nagranie drugiego nieżyjącego muzyka.

*Elvis Presley z 5 pośmiertnymi singlami jest absolutnym rekordzistą w tej kategorii. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że aż 3 z nich to reedycje, co moim zdaniem nieco umniejsza sukces, który – jak widać – został nieco sztucznie wykreowany.

*„Imagine” Johna Lennona pierwotnie pojawiło się na liście w 1975 r., ale pierwszy raz na szczyt trafiło po śmierci artysty (wcześniej najwyższa lokata singla: #6).

*Singiel z najniższą tygodniową sprzedażą: Orson „No tomorrow” (2006) – w ciągu tygodnia sprzedano 17 694 kopie singla. Wcześniej to niechlubne miano przypadło w udziale Elvisowi Presleyowi i jego singlowej reedycji pt. „One night”/”I got stung” (double A-side) – 20 463 kopie.

*Wykonawcy, których piosenki zastąpiły się na 1. miejscu:

The Shadows „Please don’t tease” (Cliff Richard & The Shadows) i „Apache” (1960)
– The Shadows „Dance on!” i „Foot tapper” (1963)
The Beatles „She loves you” i „I want to hold your hand” (1963)
John Lennon „Imagine” i „Woman” (1981)
Elvis Presley „Jailhouse rock” (reedycja) i „One night”/”I got stung” (reedycja, double A-side) (2005)

*Najlepiej sprzedające się single brytyjskiego rynku muzycznego (których sprzedaż przekroczyła magiczny pułap 1 miliona kopii):

84. New Order „Blue Monday” (1983) – 1,002 mln egzemplarzy
83. Bing Crosby „White Christmas” (1977) (jest to data pierwszego pojawienia się singla na liście, ponieważ de facto został on wydany w 1942 r., tj. zanim powstała lista The UK Singles Chart) – 1,005 mln
82. Simon Park Orchestra „Eye level” (1973) – 1,005 mln
81. Brotherhood Of Man „Save your kisses for me” (1976) – 1,007 mln
80. Bob The Builder „Can we fix it?” (2000) – 1,009 mln
79. Natalie Imbruglia „Torn” (1997) – 1,01 mln
78. Peter André feat. Bubbler Ranx „Mysterious girl” (1996/2004) – 1,011 mln
77. Oasis „Wonderwall” (1995) – 1,015 mln
76. Eiffel 65 „Blue (da ba dee)” (1999) – 1,024 mln
75. Michael Jackson „Earth song” (1995) – 1,04 mln
74. Cliff Richard & The Shadows „The young ones” (1962) – 1,052 mln
73. Slade „Merry Xmas everybody” (1973) – 1,059 mln
72. Boyzone „No matter what” (1998) – 1,075 mln
71. Hear’Say „Pure and simple” (2001) – 1,079 mln
70. Spice Girls „2 become 1” (1996) – 1,083 mln
69. Whigfield „Saturday night” (1994) – 1,092 mln
68. Robson & Jerome „I believe”/”Up on the roof” (double A-side) (1995) – 1,093 mln
67. Frank Ifield „I remember you” (1962) – 1,096 mln
66. Shayne Ward „That’s my goal” (2005) – 1,1 mln
65. Kylie Mingoue „Can’t get you out of my head” (2001) – 1,1 mln
64. Babylon Zoo „Spaceman” (1996) – 1,1 mln
63. Run-D.M.C. vs. Jason Nevins „It’s like that” (1998) – 1,12 mln
62. Mr. Acker Bilk with The Leon Young String Chorale „Stranger on the shore” (1961) – 1,13 mln
61. Soft Cell „Tainted love” (1981) – 1,137 mln
60. Band Aid 20 „Do they know it’s Christmas?” (2004) – 1,14 mln
59. Gary Glitter „I love you love me love” (1973) – 1,14 mln
58. David Soul „Don’t give up on us” (1977) – 1,145 mln
57. Steps „Heartbeat”/”Tragedy” (double A-side) (1998) – 1,151 mln
56. Art Garfunkel „Bright eyes” (1979) – 1,155 mln
55. Engelbert Humperdinck „The last waltz” (1967) – 1,16 mln
54. Alexandra Burke „Hallelujah” (2008) – 1,17 mln
53. Harry Belafonte „Mary’s boy child” (1957) – 1,175 mln
52. Blondie „Heart of glass” (1979) – 1,18 mln
51. Shaggy feat. Ricardo „RikRok” Ducent „It wasn’t me” (2001) – 1,19 mln
50. Tony Christie feat. Peter Kay „(Is this the way to) Amarillo” (2005) – 1,19 mln
49. Dexys Midnight Runners & The Emerald Express „Come on Eileen” (1982) – 1,201 mln
48. Tom Jones „Green green grass of home” (1966) – 1,205 mln
47. Céline Dion „Think twice” (1994) – 1,238 mln
46. Paul Anka „Diana” (1957) – 1,24 mln
45. Coolio feat. L.V. „Gangsta’s paradise” (1995) – 1,253 mln
44. All Saints „Never ever” (1997) – 1,255 mln
43. Elvis Presley „It’s now or never” (1960/2005) – 1,268 mln
42. Fugees „Killing my softly” (1996) – 1,27 mln
41. Spice Girls „Wannabe” (1996) – 1,276 mln
40. Teletubbies „Teletubbies say Eh-oh!” (1997) – 1,3 mln
39. Jennifer Rush „The power of love” (1985) – 1,322 mln
38. Céline Dion „My heart will go on” (1998) – 1,347 mln
37. Whitney Houston „I will always love you” (1992) – 1,361 mln
36. Engelbert Humperdinck „Release me” (1967) – 1,365 mln
35. George Michael „Careless whisper” (1984) – 1,368 mln
34. Village People „YMCA” (1978) – 1,38 mln
33. The Beatles „Day tripper”/”We can work it out” (double A-side) (1965) – 1,387 mln
32. Bill Haley & His Comets „Rock around the clock” (1955) – 1,392 mln
31. Gareth Gates „Unchained melody” (2002) – 1,4 mln
30. The Seekers „The carnival is over” (1965) – 1,4 mln
29. Culture Club „Karma chameleon” (1983) – 1,41 mln
28. The Beatles „I feel fine” (1964) – 1,41 mln
27. Puff Daddy & Faith Evans feat. 112 „I’ll be missing you” (1997) – 1,427 mln
26. The Human League „Don’t you want me” (1981) – 1,43 mln
25. Britney Spears „…Baby one more time” (1999) – 1,45 mln
24. Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (double A-side) (1984) – 1,458 mln
23. John Lennon „Imagine” (1975/1981) – 1,497 mln
22. Frankie Goes To Hollywood „Two tribes” (1984) – 1,51 mln
21. John Travolta & Olivia Newton-John „Summer nights” (1978) – 1,52 mln
20. The Beatles „Can’t buy me love” (1964) – 1,52 mln
19. Ken Dodd „Tears” (1965) – 1,521 mln
18. Bryan Adams „(Everything I do) I do it for you” (1991) – 1,545 mln
17. różni artyści „Perfect day” (1997) – 1,548 mln
16. Cher „Believe” (1998) – 1,673 mln
15. Aqua „Barbie girl” (1997) – 1,723 mln
14. The Beatles „I want to hold your hand” (1963) – 1,75 mln
13. Stevie Wonder „I just called to say I love you” (1984) – 1,775 mln
12. Wet Wet Wet „Love is all around” (1994) – 1,785 mln
11. Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (double A-side) (2002) – 1,8 mln
10. Boney M. „Mary’s boy child/Oh my Lord” (1978) – 1,8 mln
9. Robson & Jerome „Unchained melody” (1995) – 1,844 mln
8. The Beatles „She loves you” (1963) – 1,89 mln
7. Frankie Goes To Hollywood „Relax” (1984) – 1,91 mln
6. John Travolta & Olivia Newton-John „You’re the one that I want” (1978) – 1,975 mln
5. Boney M. „Rivers of Babylon”/”Brown girl in the ring” (double A-side) (1978) – 1,985 mln
4. Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (double A-side) (1977) – 2,05 mln
3. Queen „Bohemian rhapsody” (1975/1991) – 2,176 mln
2. Band Aid „Do they know it’s Christmas?” (singiel charytatywny – pomoc dla Etiopii) (1984) – 3,575 mln
1. Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in thewind 1997” (double A-side; piosenka dla tragicznie zmarłej Księżnej Diany) (1997) – 4,865 mln egzemplarzy

*Należy jednak mieć na uwadze to, że powyższe dane mogą ulegać zmianom w związku z możliwością legalnego pobierania tych tytułów z internetu – każde legalne pobranie pliku mp3 zostanie na ich poczet zaliczone. W szczególności single świąteczne, jak np. Wham! „Last Christmas”/”Everything she wants” (ten drugi utwór jest tzw. podwójną stroną A singla, chociaż nie jest już piosenką świąteczną) czy Slade „Merry Xmas everybody” co roku polepszają swój finalny wynik, dzięki sezonowej sprzedaży w okresie od początku do końca grudnia.

*Pierwsze miejsce Elton John zawdzięcza głównie okolicznościom, w jakich wydany został jego singiel. Gdyby pojawił się na rynku bez całej otoczki, jaką wokół niego wytworzono, z pewnością nie byłby to aż tak wielki przebój. Historię „Candle in the wind” przedstawię jednak w przyszłości w osobnym artykule.

*Warto zauważyć, że najwyżej notowaną piosenką wykonywaną przez wokalistkę jest „Believe” Cher – 16. pozycja.

*Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” to z kolei najlepiej sprzedający się debiutancki singiel w historii. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że wydany został niedługo po spektakularnym sukcesie Younga w pierwszej edycji programu „Pop Idol”, w którym wokalista zdobył aż 4 miliony głosów w samym finale! Sukces debiutanckiego singla był więc gwarantowany, chociaż oba nagrania, które znalazły się na krążku (jest to singiel z tzw. „podwójną stroną A”), nie wyróżniają się niczym szczególnym – żeby nie powiedzieć, że są nijakie i bezbarwne.

*Wspomniane wcześniej „Last Christmas”/”Everything she wants” grupy Wham! to najlepiej sprzedający się singiel, który nigdy nie dotarł na szczyt zestawienia. Natomiast „Blue Monday” New Order to najlepiej sprzedający się singiel, który maksymalnie dotarł do 3. pozycji na liście (chociaż nie można pominąć faktu, iż ten 1-milionowy wynik został niejako uzbierany dzięki zremiksowanym reedycjom singla).

*Najlepiej sprzedający się singiel, który na liście dotarł maksymalnie do 4. pozycji„Angels” Robbiego Williamsa, które jednak 1-milionowego pułapu jak dotąd nie przekroczyło. Singiel sprzedał się w nakładzie szacowanym na 860 tys. i chociaż Williams miał w swojej karierze jak dotąd 6 „numerów jeden”, to właśnie „Angels” jest jego najlepiej rozchodzącym się singlem.

*Najlepiej sprzedający się singiel, który nigdy nie dotarł do top 10„Numb/encore” niecodziennego duetu Linkin Park i Jay-Z – ok. 300 tys. sprzedanych egzemplarzy. Natomiast najwyższą sprzedaż spośród singli, które nie dotarły nawet do top 20 listy, przypisuje się piosence z pogranicza country pt. „Amazed” grupy Lonestar – ok. 180 tys. kopii.

*Najszybciej rozchodzący się singiel w historii brytyjskiego rynku fonograficznego – Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997”. W ciągu pierwszego tygodnia zakupiono 1,55 mln kopii! Singiel Eltona Johna sprzedał się wtedy ponad 18 razy lepiej niż plasujący się na 2. miejscu singiel Dario G. „Sunchyme” – 85 tys. kopii. Jest to największa różnica między 1. a 2. miejscem na liście w historii.

*Długa jest lista singli, które znalazły się na szczycie, chociaż w danym tygodniu znajdowały się wyłącznie w sprzedaży cyfrowej. W wielu przypadkach sprzedaż fizyczna niejako „dołączyła” w późniejszym okresie, tzn. singiel pojawił się po jakimś czasie w pełnej sprzedaży. Zdarzyły się jednak i takie single, które nie zostały wsparte sprzedażą fizyczną – np. Lady Gaga „Poker face” to najlepiej sprzedający się singiel 2009 r. w Wielkiej Brytanii, pomimo tego, iż znajdował się jedynie w sprzedaży cyfrowej (jak dotąd jest to piosenka z najwyższą sprzedażą cyfrową w historii brytyjskiej branży).

Oto lista nagrań, które dotarły na szczyt, nie będąc jeszcze (albo w ogóle) w sprzedaży fizycznej:

– Gnarls Barkley „Crazy” (1 tydzień na szczycie wyłącznie w oparciu o sprzedaż cyfrową z 9 tygodni spędzonych w sumie na szczycie listy)
– Mika „Grace Kelly” (1 tydzień z 5)
– Rihanna feat. Jay-Z „Umbrella” (1 tydzień z 10)
– Sugababes „About you now” (1 tydzień z 4)
– Duffy „Mercy” (1 tydzień z 5)
– Estelle feat. Kanye West „American boy” (1 tydzień z 4)
– Madonna feat. Justin Timberlake & Timbaland „4 minutes” (1 tydzień z 4)
– Coldplay „Viva la vida” (1 tydzień)
– Dizzee Rascal feat. Calvin Harris & Chrome „Dance wiv me” (1 tydzień z 4)
– Katy Perry „I kissed a girl” (4 tygodnie z 5)
– Kings Of Leon „Sex on fire” (1 tydzień z 3)
– Leona Lewis „Run” (2 tygodnie z 2)
– Kelly Clarkson „My life would suck without you” (1 tydzień)
– Flo Rida feat. Ke$ha „Right round” (1 tydzień)
– Lady Gaga „Poker face” (3 tygodnie z 3)
– CalvinHarris „I’m not alone” (1 tydzień z 2)
– The Black Eyed Peas „Boom boom pow” (1 tydzień z 2)
– The Black Eyed Peas „I gotta feeling” (1 tydzieńz 2)
– David Guetta feat. Akon „Sexy bitch” (1 tydzień)
– Dizzee Rascal feat. Chrome „Holiday” (1 tydzień)
– Jay-Z feat. Rihanna & Kanye West „Run this town” (1 tydzień)
Rage Against The Machine „Killing in the name” (1 tydzień) – ze sprzedażą tygodniową równą 502 569 kopii jest to najlepszy tygodniowy wynik piosenki z 1. miejsca, która znajdowała się jedynie w sprzedaży cyfrowej (należy jednak pamiętać o okolicznościach, jakie temu towarzyszyły – odsyłam do artykułu na ten temat)
– Iyaz „Replay” (2 tygodnie z 2)
– Owl City „Fireflies” (3 tygodnie z 3).

*Jak bardzo wzrasta znaczenie sprzedaży cyfrowej, dowodzi następujący przykład: 22 czerwca 2008 r. po raz pierwszy zarówno 1. miejsce listy, jak i miejsce 2. zajmowały single znajdujące się w tym czasie jedynie w sprzedaży cyfrowej – mowa o Coldplay „Viva la vida” (1. miejsce) i Ne-Yo „Closer” (2. miejsce, które tydzień później zajęło pozycję „Vivala vida”). Mniej niż rok później, tj. 1 marca 2009 r., piosenki z miejsc od 1. do 4. znajdowały się w tym czasie wyłącznie w sprzedaży cyfrowej. Natomiast w lutym 2010 r. aż 9 piosenek w top 10 (z miejsc od 1. do 9.) znajdowało się w czołówce jedynie w oparciu o sprzedaż cyfrową!

*Pierwszy singiel, który trafił na szczyt wyłącznie dzięki sprzedaży cyfrowej: Gnarls Barkley „Crazy” (2006). W kolejnych tygodniach sprzedaż cyfrową „Crazy” wsparto także sprzedażą fizyczną.

*Pierwszy singiel, który trafił do top 10 listy, chociaż nigdy nie pojawił się w sprzedaży fizycznej: Nelly Furtado „Say it right” (2007).

*Obcojęzyczne „numery jeden”:

Serge Gainsbourg & Jane Birkin „Je t’aime… moi non plus” (1969) – język francuski
Falco „Rock me Amadeus” (1986) – język niemiecki
Los Lobos „La bamba” (1987) – język hiszpański

*Najlepiej sprzedające się single dekady:

– lata 50. – Bill Haley & His Comets „Rock around the clock”
– lata 60. – The Beatles „She loves you”
– lata 70. – Wings „Mull of Kintyre”/”Girls’ school” (double A-side; zespół Paula McCartneya)
– lata 80. – Band Aid „Do they know it’s Christmas?”
– lata 90. – Elton John „Something about the way you look tonight”/”Candle in the wind 1997” (double A-side)
– lata 2000. – Will Young „Anything is possible”/”Evergreen” (double A-side)

*Najwięcej piosenek w top 75 listy umieścił Elvis Presley – do tej pory udało się to aż 152 jego nagraniom. Chociaż należy zauważyć, że wliczono w to 17 reedycji jego singli, które ukazały się na rynku w 2005 r. w związku z 70. rocznicą jego urodzin, a wszystkie z nich trafiły do top 5. Gdybyśmy je jednak odjęli, wówczas Presley nadal byłby liderem tego zestawienia.

*Najwięcej piosenek w top 40: Elvis Presley – 128, z czego 17 to reedycje z 2005 r. (gdybyśmy je odjęli, wówczas Presley straciłby prowadzenie na rzecz Cliffa Richarda, który jest ulubieńcem Brytyjczyków już od połowy XX w.).

*Najwięcej piosenek w top 20: Elvis Presley – 100, z czego 17 to reedycje z 2005 r. (po ich odjęciu tym razem także prowadziłby Cliff Richard).

*Najwięcej piosenek w top 10: Elvis Presley – 77, z czego 17 to reedycje z 2005 r. (po ich odjęciu liderem byłby ponownie Cliff Richard).

*Najwięcej piosenek w top 5: Elvis Presley – 54, z czego 17 to reedycje z 2005 r. (tym razem, gdybyśmy odjęli te reedycje, to liderką byłaby Madonna, która umieściła aż 44 single w czołowej piątce listy).

*Najwięcej kolejnych piosenek w top 5: Westlife – aż 22 ich single z rzędu trafiły do top 5.

*Najwięcej kolejnych piosenek w top 10: Madonna – 35.

*Najwięcej kolejnych piosenek w top 10 umieszczonych przez kobiecągrupę: Girls Aloud – 20 (daleko za nimi plasuje się Destiny’s Child z 11 piosenkami).

*Najwięcej piosenek w top 40 spośród kobiecych grup: The Supremes – 30. Zwróciłem uwagę na tę kategorię, ponieważ Sugababes – o ile nie zakończą w najbliższym czasie działalności – są na najlepszej drodze do objęcia prowadzenia w tym zestawieniu. Jak dotąd 25 ich piosenek znalazło się w top 40 listy, co lokuje je na 2. miejscu w tej kategorii za The Supremes, a ex aequo z grupą Bananarama, która teoretycznie nadal istnieje, jednak ma znacznie mniejsze szanse na zdziałanie czegoś w tej kwestii.

*Twórca największej liczby „numerów jeden”: Paul McCartney i John Lennon stworzyli po 33 „numery jeden” (wiele z nich wspólnie).

*Najwięcej piosenek w top 75 bez „numeru jeden”: Depeche Mode – 43.
*Najwięcej piosenek w top 40 bez „numeru jeden”: Depeche Mode – 40.
*Najwięcej piosenek w top 10 bez „numeru jeden”: Bon Jovi i Janet Jackson – 17.
*Najwięcej piosenek w top 5 bez „numeru jeden”: Janet Jackson – 9.
*Najwięcej piosenek na 2. miejscu listy, a żadnego „numeru jeden”: Sash! – 5.

*Najdłuższy pobyt na liście (w top 75): Frank Sinatra „My way” – 124 tygodnie.

*Najwięcej tygodni spędzonych w top 75 bez wypadnięcia z listy: Snow Patrol „Chasing cars” – 57 tygodni, a w sumie 96 tygodni (jest to drugi wynik po „My way” Franka Sinatry).

*Najdłuższy pobyt na liście (w top 75) piosenki, która dotarła naszczyt: Kings Of Leon „Sex on fire” – 78 tygodni i, co ważne, piosenka nadal utrzymuje się w top 75, poprawiając z tygodnia na tydzień swój rezultat! Jej obecna sprzedaż sięga 930 tys. egzemplarzy, co oznacza, że „Sex on fire” jest na najlepszej drodze do tego, by dołączyć do ekskluzywnego grona piosenek z 1-milionowym nakładem.

*Najkrótszy pobyt na liście piosenki, która trafiła na szczyt listyVanessa Jenkins & Bryn West feat. Sir Tom Jones & Robin Gibb „Barry islands in the stream” oraz Blur „Beetlebum” – 3 tygodnie.

*Najwięcej piosenek jednego artysty notowanych na liście w ciągu 1 roku: Michael Jackson – 31, z czego 6 z Jackson 5 (2009 r. – tuż pojego śmierci).

*Najwięcej piosenek jednego artysty notowanych na liście w tym samym tygodniu: Michael Jacskon – 27, z czego 5 z Jackson 5 (2009 r.).

*Najwyższa suma tygodni spędzonych przez wszystkie piosenki danego artysty w ciągu 1 roku: Lady Gaga – 156 tygodni (2009 r.).

fot. Elvis Presley – zdobywca największej liczby „numerów jeden” na The UK Singles Chart (acmwallet.co)